24.06.2009 01:42, MickTheMage, Komentárov: 0
The Sims 3

The Sims 3

Vo svete ekonomiky a trhového hospodárstva existuje jedno pravidlo – pokiaľ to vynáša, ždímaj to! Nie nadarmo sa úspešnej značke hovorieva aj dojná krava, však. Podojte ju, kým vynáša. Tak nejako by sme sa mohli postaviť aj k značke The Sims a odvodených hier. Druhý diel bol veľmi úspešný, nehľadiac na to, že sa po hernej stránke rozrástol, rozbujnel do neuveriteľnej šírky, až to miestami začalo byť neprehľadné. Vtedy obvykle príde chápavý doktor a bezbrehý rast utne v prospech nového života. The Sims 3 nie je revolúciou, ale logickým evolučným krokom v existujúcich medziach.

Prístupy k The Sims sa rôznia a nezávisia len na pohlaví hráča, ale i prístupe k hraniu ako takému. Niekoho nezaujímajú životy Simákov, tak si len tak stavia, buduje a zveľaďuje okolie – niekedy len pre seba, niekedy pre niekoho druhého. Niekto chudákov Simákov mučí, zamuruje, nechá utopiť a potom si stavia maxi-cintorín, nuž a napokon sú tu takí, ktorí ju naozaj využívajú ako široko použiteľnú hračku, či dokonca hrajú RP spôsobom. Dovolím si tvrdiť, že tentoraz sú Simáci mierne príťažlivejší aj pre obyčajného hráča, pretože vo svojom vnútri vykazujú istú dávku výzvy a jasne daných odmien. Možno by sa dalo povedať, že v istej malej miere kladie dôraz na akýsi role-play, čomu by nasvedčovalo striktnejšie hranie za jednu domácnosť/rodinu. Samozrejme možnosť hrať za inú domácnosť tu je tiež, avšak vaša stará domácnosť si potom bude žiť vlastným životom v rámci simíkovského virtuálneho sveta. Konečne sa tak dostávam k hlavnému rozdielu medzi druhým a tretím dielom – jednoliaty svet bez načítacích obrazoviek a sním spojený život Simíkov. Čas plynie rovnako vo vašom dome, ako i v susedstve. Človekom neovládaní Simíkovia sú samostatní a žijú podľa svojich požiadaviek a potrieb. Chodia do práce, nakupovať, či zabehať si po okolí. Skrátka žijú. Zmenami prešiel aj ich charakter, resp. skupina vlastností, ktoré definujú správanie Simíka. Pri tvorbe si tak vyberáte z niekoľkých determinujúcich vlastností, ako je vzťah k športu, vzťah k iným Simíkom (má rád deti - nemá rád deti, je spoločenský – je samotár atď.), z ktorých sa potom odvodzujú jeho ďalšie túžby. Potreby Simíkov už neklesajú tak rýchlo, okrem toho existujú aj „perky“, ktoré klesanie niektorých z nich, skoro úplne zastavia. Ak má váš Simík dobrú náladu a plní si svoje túžby, získava body, za ktoré si neskôr môže nakúpiť špeciálne vlastnosti (pracovne som ich nazval „perky“), ktoré do istej miery uľahčujú jeho život.

Na druhej strane je pravda, že kreativita dostáva trochu na držku. Už si totiž nemôžete vytvoriť vlastné susedstvo od základov, tak ako to bolo v predchádzajúcom diele. V tých stávajúcich totiž máte presne určené parcely, na ktorých je možné stavať. Sunset Valley a Riverview (ten je potrebné si dodatočne stiahnuť z EA Store, v tomto prípade samozrejme zadarmo). Čo sa môže rovnako zdať aj v prípade ponuky predmetov, nábytku a ďalších doplnkov, ktoré si je možné rovnako kupovať v EA Store. V ňom sa nakupuje za EA body, ktoré sa zamieňajú za reálnu a tvrdú menu (chýba však možnosť platiť cez paypal). Ak ste človekom, ktorý práve prešiel z The Sims 2 plného datadiskov a užívateľských predmetov, budete veľmi nemilo prekvapený. Na druhej strane, ak ich porovnáme vo formáte 1:1, tak obsahovo vyjdú obe hry rovnako. V prospech TS3 však hrá jednoliaty svet a optimalizovaný engine.

V centre síce zmizla možnosť navštíviť interiéry budov, avšak to považujem za pozitívne zrýchlenie samotnej hry. Simík je v reštaurácii, hrá tam prijemná hudba...nič viac netreba. Ambienty jednotlivých budov sú jednoducho podarené. Už z počutia je jasné, kde sa práve Simík nachádza. V reštaurácii sa na je a ide von, prípade sa môže najesť aj vonku, ale tam nenatrafí na nejakú tú náhodnú udalosť. Počas pobytu v reštaurácii (ale nie len tam) sa môže spustiť nejaká tá náhodná udalosť a vy si môžete vybrať jeden z dvoch spôsobov ako váš Simík zareaguje. Zaujímavé a hlavne so všetkými možnosťami zábavné.

Plynulosť nadovšetko. Hra nevyzerá lepšie ako jej predchodca. Dokonca v niektorých prípadoch ani nepoznáte rozdiel (Ale aby som bol úprimný, tak voda a práca z tieňmi sú v treťom diele na vyššej úrovni). Avšak engine je výborne optimalizovaný, a tam kde v TS2 človek čakal celú večnosť, tu nečaká vôbec. Správanie Simíkov tiež doznalo istého zlepšenia, už sa nezasekávajú jeden o druhého, a vo väčšine prípadov dokončia následné akcie. Inak sú to stále rovnakí Simíci, so svojou špecifickou hatlaninou (mimochodom, viete, že im tentoraz môžete vybrať aj hlas), typickými gestami, známymi pracovnými príležitosťami... Apropo práca. I keď nemôžeme Simíka sledovať priamo pri práci, môžeme mu určiť ako sa v nej bude správať, či bude tvrdo pracovať alebo sa len tak pofľakovať, pokecá s kolegami a podobne. Samozrejme, vždy sú tu aj príležitosti (ktoré sa netýkajú len práce), čo sa dajú splniť a prinesú Simíkovi nejaké tie výhody, či už vo vzťahoch alebo pri postupe na vyššie pozície v práci.

The Sims 3 z počiatku naozaj vyzerajú ako chudobnejší príbuzný predchádzajúceho dielu. Všetky tie datadisky, všetok ten „tovar“ od fanúšikov...áno, keď vybavujete svoj simdom vyzerá to smiešne. Avšak sila The Sims 3 je naozaj v novom začiatku (mimochodom, časovo sa odohráva pred prvými The Sims), čistej ploche, ktorú máte pre svojich Simíkov. Tento krát i s úplne novým a žijúcim svetom, kde hrateľnosť získala lepšiu vnútornú dynamiku a zábavnosť. Samozrejme, že niečo pri tom muselo zmiznúť, ale to je myslím účelom pokračovania. Vyčistiť nafúknutosť svojho predchodcu a nahradiť ho čímsi novým. The Sims 2.5? Možno. Kto chce plne rozvíjať svoju kreativitu a nevadí mu nemotornosť enginu starých The Sims, zrejme zatiaľ skákať nadšením nebude. Pre ostatných je to bude nová a zábavná skúsenosť v podivnom, ale žijúcom svete Simíkov, kde je čo objavovať, čo skúmať a čo budovať.

MickTheMage

Karta hry: The Sims 3