06.06.2009 01:42, Last Jedi, Komentárov: 0
Wallace and Gromit Grand Adventures Episode 1 & 2

„Mohol by si mi spraviť raňajky Gromit? Dal by som si toasty s medom a k tomu volské oko.“ Na tejto žiadosti by nebolo vôbec nič nezvyčajné, keby nebola smerovaná na psa a to veľmi inteligetného. Ten patrí pomerne zvláštnemu páničkovi, miestnemu tak trochu šialenému vynálezcovi, kutilovi a milovníkovi syrov všetkých druhov a veľkostí menom Wallace. S tým slovko „patrí“ som sa možno trochu prepočítal, pretože Gromit, pes večne nad vecou je práve ten, kto častokrát na poslednú chvíľu všetko zachráni a preto ich možno skôr považovať za kamarátov, kolegov a spolubývajúcich.

„Mohol by si mi spraviť raňajky Gromit? Dal by som si toasty s medom a k tomu volské oko.“
Na tejto žiadosti by nebolo vôbec nič nezvyčajné, keby nebola smerovaná na psa a to veľmi inteligetného. Ten patrí pomerne zvláštnemu páničkovi, miestnemu tak trochu šialenému vynálezcovi, kutilovi a milovníkovi syrov všetkých druhov a veľkostí menom Wallace. S tým slovko „patrí“ som sa možno trochu prepočítal, pretože Gromit, pes večne nad vecou je práve ten, kto častokrát na poslednú chvíľu všetko zachráni a preto ich možno skôr považovať za kamarátov, kolegov a spolubývajúcich.
Práve populárna britská plastelínová dvojka (ktorú sme mohli naposledy vidieť v príbehu o králikodlakovi) z dielne tvorcov filmov ako Slepačí úlet alebo Spláchnutý, sa stala ústrednými postavami novej epizodickej série Telltale Games. Tak ako v ich predošlých prácach Sam & Max alebo Bone, ide opäť o adventúry, založené na v podstate rovnakom princípe hrania. Ten kto hral aspoň jednu epizódu z vyššie spomínaných sérií sa bude pri hraní cítiť ako doma, možno až na výnimku ovládania, ktoré prešlo malou zmenou.

Pohyb postáv tentokrát zabezpečujú klávesy WSAD, prípadne kurzorové šípky, inventár sa vyvoláva klávesou shift alebo I a samotné používanie objektov, rozhovory a podobne sa opäť ovládajú tlačítkami myši. Druhú, o čosi menšiu zmenu, pocítime, respektíve uvidíme v grafickom prevedení hry. Na maximálne detaily (ktoré dnes zapnete takmer na každom bežnom „hráčskom“ pc, pretože hardwarová náročnosť nie je vysoká) nám starý známy grafický engine zase o čosi opeknel. Dokonca na herných postavičkách vidíme otlačky prstov, ako keby skutočne boli postavené z plastelíny. Zároveň autori zapracovali aj na počte objektov obrazovke a miestnosti, ale aj extériéry, už nevyzerajú poloprázdno. S tým tak trochu súvisí aj jasné vysvietie použiteľných/preskúmateľných objektov, potom ako na ne ukážete kurzorom, čím absolútne odpadá pixelhunting, ako známy to problém mnohých adventúr.

Ďalej je už Wallace & Gromit typickým produktom TTG tak ako sme zvyknutí. To so sebou nesie nielen plusy v podobe kvalitne odvedených dialógov, ale aj mierny závan stereotypnosti a recyklácie hádanie a posúvania príbehu vpred. Opäť tu máme riešenie/získavanie nejakých tých troch predmetov naraz, čím sa dostaví očakávaný účinok, ktorý je nasledovaný viac či menej predvídateľným zvratom a podobne. Jednoducho človek má občas pocit ako keby naskočil na rovnaký vlak ako v prípade predošlých sérií. Z tohto hľadiska spočíva najväčší rozdiel práve v dialógoch, kde sa štýl „vravy“ aj humor z maximálne absurdnej hladiny Sama a Maxa presúva do jemnejšieho odtieňu, vernému predlohe.

V prvej epizóde s názvom Fright of the Bumblebees sme vtiahnutí do deja práve v momente spomínanom na začiatku recenzie. Gromit má pre svojho ľudského parťáka pripraviť raňajky a až po ich príprave sa hráč dostáva k hlavnej zápletke, ktorej čriepky sú napríklad robotická myš naprogramovaná na vyčuchanie rôznych druhov syrov, obrovská objednávka medu a samozrejme nesmú chýbať ani včely alebo pestovanie kvetín, či vytváranie urážok.
Hra sa odohráva v dome a susedstve bydliska nášho hrdinu a predstavuje nám postavy, s ktorými sa v prvej epizóde nevidím rozhodne posledný raz – indský predavač syrov pán Paneer, mierne pribrzdený strážnik Dibbins, babka trafikantka (tipujem, že ten jej archetyp odkukali na Slovensku, alebo sú trafikanty proste všade rovnaké), tak trochu afektovaná susedka, alebo extrémne paranoidný vojnový veterán major Crum.

V druhej epizóde The Last Resort sa naši hrdinovia pokúšajú neúspešne odísť na dovolenku, upršané počasie ich jednoducho nepustí. Nebol by to však Wallace, aby nedostal nejaký nápad, tentokrát riadne šialený – keď nemôžu k moru, má ísť more k nim. Hra sa opäť sústredí predovšetkým na známe lokácie z The Fright of the Bumblebees rovnako aj na väčšinu už predstavených postáv, kvalita humoru jemne narástla, ale aj tak nedosahuje úrovne Sam & Max. Hrací čas je však oproti spomínanej sérií dlhší.

Pre každého hráča, ktorý sa bavil pri ktorejkoľvek hre z dielne Telltale Games, určite sa bude baviť znova. Wallace & Gromit má byť 4-dielnou sériou, ako autori sami uviedli. O čosi menej útočný a absurdný humor, môže niekomu sadnúť viac, treba však počítať s tým, že opäť sa jedná o pokročílu angličtinu a tým pádom je už z princípu hra nevhodná pre mladších hráčov (možno by ani nepochopili humor, aj keď je pomerne „krotký“). Ostáva len dúfať, že nasledujúce dve epizódy neskåznu do stereotypu, ale latku kvality posunú o čosi vyššie.