31.03.2009 01:41, MickTheMage, Komentárov: 0
Empire: Total War

Empire: Total War

Vojna sa nikdy nekončí. Vieme to, vie to aj pani história. Keby nebolo vojen, úspešných historických ťažení, museli by si ich tvorcovia hier asi vymyslieť. Platí to o všetkých možných historických obdobiach. Platí to pre milovníkov FPS, ale najmä pre priaznivcov stratégii. Keby počítačové stratégie nemali Creative Assembly, museli by si ich vymyslieť...

Japonsko, Rím, stredovek, skrátka v strategickej sérii Total War hráči viedli už mnoho bitiek. Tentoraz to bude historické obdobie 18-teho storočia. A sním všetko potrebné pre vaše strategické a politické vyžitie. Jedno je však zrejmé hneď na začiatku, na svoje si prídu hlavne milovníci tohto obdobia, napoleonských armád, skrátka všetci ako Arnold J. Rimmer ;-). Hlavný princíp Total War ostáva už roky nezmenený, veď na čo meniť niečo, čo bez problémov roky funguje. Na strategickej mapy robí hráč najmä politické a manažérske rozhodnutia – vedie štát, spravuje jeho ekonomiku a ovláda armádu. V taktickej časti naopak už armádu priamo ovláda, určuje taktiku a spôsob boja s nepriateľom. Veľkým pozitívom Total War bolo, že obe tieto časti boli rovnomerne a kvalitne prepracované. To sa samozrejme nezmenilo ani v Empire.

Čo sa zmenilo je už spomínané historické obdobie a s ním i dôraz na iné stratégie a vojenstvo. Obdobie, ktoré priaznivci meča často opisujú asi takto: „Máš minimálne dve armády, ktoré napochodujú proti sebe, postavia sa do radu a zo vzdialenosti asi 20 metrov po sebe strieľajú. Na miesta tých čo popadajú prichádzajú ďalší...“ Aj keď to samozrejme značne nadnesené, občas to tak nezúčastnenému pozorovateľovi pripadá. Ale už len z toho je zrejmé, že taktika bojov sa mierne zmenila. Čo sa však nezmenilo je pohľad na taktickú bitku a sním stále mierne nešikovné ovládanie. Veteráni série s ním samozrejme nebudú mať žiadne problémy – ako som napísal, nezmenilo sa – avšak nováčikovia si budú musieť zvykať. Ale nemusíte sa báť, autori elegantne do hry zapracovali tutoriál vo forme krátkej kampane „Cesta k nezávislosti“. Samozrejme, že sme v Amerike tej doby a bojujeme za nezávislosť. Avšak hra prevedie hráča postupne cez všetky náležitosti boja a spravovania štátu, a tak ho pripraví na veľkú kampaň obsahujúcu takmer celý svet.

Na druhej strane, strategická mapa priniesla niekoľko zjednodušení v prospech hrateľnosti a prehľadnosti. Zmizla nutnosť posielať do rôznych kúta svojich vyslancov – toto teraz zabezpečuje akési „diplomatické“ okno, kde môžete vyjednávať so všetkými národmi, ktoré sú rozdelené na väčšie a menšie. Za tie väčšie môžete hrať vo veľkej kampani a tie menšie plnia úlohu podporovateľov, vazalov, či spojencov jednotlivých veľmocí. Áno, politika je teraz vedúcou silou vo svete Total War, pomocou ktorej budete zaisťovať veľkosť vlastnej ríše. Zabezpečiť obchodné cesty, likvidácia nepohodlných osôb, resp. takých, ktoré pre vás predstavujú hrozbu. A to nehovoriac o politike v koloniálnych oblastiach. Svet je rozdelený na tri mapy – Severnú Ameriku, Európu a Indiu. Každá mapa obsahuje niekoľko obchodných zón, ktoré je možné ovládnuť a zvýšiť tak svoj príjem z obchodu. Obchodovanie prebieha automaticky a je závislé na počte priestoru, ktorý ponúkajú vaše prístavy.

Akousi vlajkovou loďou tohto dielu mali byť námorné bitky. Novinka v celej sérii, kedže v predchádzajúcich dieloch sa námorné bitky počítali automaticky, teraz nám autori dávajú možnosť ovládnuť ich na vlastnú päsť. Pokiaľ ostaneme v komorných rozmeroch bitiek, sú výborným zážitkom niekde na pomedzí arkádového štýlu Pirates! a mierne realistického Sea Dogs. Každá loď má svoju rýchlosť, pevnosť, veľkosť posádky, základné druhy streliva, ovládanie plachiet a samozrejme podlieha správaniu vetra, na ktorý treba dávať pri bitkách pozor. Po palubách lodí pobiehajú námorníci, pri zahákovaní sa vrhnú na protivníkovu loď a všetko je to skrátka vizuálne veľmi príťažlivé. Avšak námorné bitky nie sú vždy len o komornom stretnutí jednej, dvoch lodí. Sú to celé flotily. Kým pri pár lodiach ešte ustrážite a ručne zvládnete jednotlivé lode, pri masových stretnutiach to začína drhnúť. Čoskoro totiž zistíte, že strácate kontrolu nad flotilou, a to vďaka nie práve najprívetivejšiemu ovládaniu tejto časti hry.

V konečnom dôsledku je Empire: Total War opäť veľmi vydarenou stratégiou, ktorá nemá príliš veľa závažných nedostatkov. Dokonca i milovníci dôstojného grafického spracovania si prídu na svoje. Na testovacej zostave bežala hra krásne, bez znateľnejšieho spomalenia, či nepríjemného šklbania. Pritom každý jeden vojak sa správa rôzne, budovy sa rozpadajú na kusy, od lodí odlietavajú kusy dreva, skrátka radosť pozerať – radosť hrať.

MickTheMage