27.03.2009 01:41, Last Jedi, Komentárov: 0
Warhammer 40,000: Dawn of War 2

Warhammer 40,000: Dawn of War 2

Prvý diel realtime stratégie Dawn of War, z dielne štúdia Relic, zaznamenal skutočne mohutné pozitívne ohlasy. V rámci predaja si tiež neviedol zle, o čom svedčia aj tri datadisky, pričom posledný bol vydaný roku 2008. Nie je preto prekvapujúce, že prichádza Dawn of War 2, so snahou nastoliť novú generáciu RTS hrania. Vyvstáva však otázka: je vôbec DoW 2 ešte realtime stratégiou?

Kto hral prvý diel vie, že hrateľnosť možno prirovnať (Aj keď stále veľmi vzdialene) asi jedine dravosti Starcraftu. Obe stratégie mali veľmi silnú dynamiku, dôraz na taktický výber jednotiek, pretože ich maximálny počet je obmedzený a taktiež na výstavu pár budov a zvolenie si tých správnych upgradov. Dawn of War 2 ženie princíp svojho predchodcu do extrému. Hráč v príbehovej kampani budovy vôbec nestavá, len občas nejaké strategické body zajme, kvôli bojovým bonusom. V multiplayeri je tiež veľmi hlúpe hovoriť o nejakom stavaní budov, hráč dostane hlavú základňu na produkciu jednotiek, k nej dve obranné veže e jediná ovplyvniteľná výstavba je stavba energetických generátorov. Aj tie len pri strategických bodoch. Tie sú teraz rozdelené na dva typy, energetického charakteru a na zber strategických zdrojov. Obe tieto suroviny v konečnom dôsledku a v rôznych množstevných kombináciach slúžia na nákup jednotiek a ich individuálne vylepšenia, či už sa jedná o zvýšenie obrany a počtu hit pointov, silnejšie zbrane a podobne.

Okresanosť celého systému možno niektorých ľudí zhrozí. Jedná sa vôbec ešte o realtime straégiu? Myslím si, že ten kto hral Company of Heroes ihneď pochopí, akým smerom sa firma Relic uberá. K maximalizácií taktizovania s jednotkami. RPG prvok vylepšovania a levelizácie nielen postáv hrdinov a zbieranie lepších brnení, zbraní, lekárničiek a podobne skutočne posúva herný zážitok odlišným smerom, ako to bolo pri starom Dawn of War.

Samotná kampaň je vystavaná okolo vesmírnych mariňákov Blood Ravens (iné rasy sú v kampani nehrateľné), tak ako v prípade jednotky, ktoré sa vracajú na svoju domovskú planétu, ktorá je napadnutá orkami. Niekomu môže pripadať kampaň nudná, práve vďaka absencií výstaby. Hráč sa do každej misie dostáva len s vybraným, obmedzeným počtom jednotiek. Tie sú vedené rôznymi hrdinami, ktorí, ako som už spomínal levelujú, zbierajú vybavenie (nečakajte však enormné množstvo odlišných vecí ako v RPG), zbierajú špeciálne schopnosti a vylepšujú svoje vlastnosti ako boj na blízko, boj na diaľku, odolnosť a energia.

Okrem mariňákov a orkov sa v hre stretneme ešte so starou známou rasou Eldarov a novinkou vo svete Dawn of War: Tyranidmi. Títo alienovo-zergovití mimozemšťania (jedna ich hrdinská jednotka vo mne ihneď svojim vzhľadom evokovala Starcraftského Hydraliska) sú v podstate aj dôležitou súčasťou kampane. Veľmi lákavým a zaujímavým spestrením kampane je možnosť hrať ju kooperatívne cez internet s ďalším človekom, pričom počet misií sa pohybuje okolo čísla 25.
Čím však Dawn of War okrem dynamickej a chytľavej hrateľnosti zatieňuje svojich kolegov, je skutočne vynikajúce a detailné audiovizuálne spracovanie, doplnené v príbehu množstvom oku lahodiacich cutscén.

Ak si ešte stále kladiete otázku, či je DoW 2 skutočne stratégiou, rozhodne stojí na to spomenúť, že vylepšená bola možnosť využitia terénu, od plastického terénu a predmetov na krytie, cez možnosť krycej paľby, status morálky (ktorá je občas u orkov pochopiteľne skutočne pochybná) a taktiež veľmi zábavné boje s bossmi. Áno z RPG a akčných hier typické boss fighty, pri ktorých treba odhaliť bossovu slabinu a schopnosti a využiť tieto nevýhody vo svoj prospech, zavítali aj na pole realtime stratégií a jednoznačne to dopadlo na jednotku.

Množstvo z vás určite v prvom rade zascrollovalo dole na samotnú tabuľku s hodnotením hry a teraz pri čítaní sa asi čudujete: Prečo dal tej hre 80% ak ju takto vychválil? Dawn of War bolo, je a bude doménou multiplayeru a preto je veľmi nemilé, že obsahuje len 7 (!!) multiplayerových máp pre 2 až 6 hráčov. Taktiež ako to už vo svete warhammeru býva, príbeh je v podstate len takým ospravedľňujúcim, nepodstatným dôvodom pre samotný konflikt. Iné to ine je ani v prípade Dawn of War 2. Príbeh obsahuje nejaké tie zvraty, ale nepatrí medzi tie príbehy, ktoré by vás prilepili k počítaču, od toho je tu samotný boj. A ja dúfam, že nebude posledný a čoskoro pribudne nejaký ten datadisk (kde autori napravia tú chybu, že v samotnej hre sa nenachádza frakcia Chaosu :) ).