26.12.2008 01:40, MickTheMage, Komentárov: 0
Mount & Blade

Mount & Blade

Nezávislé hry sú požehnaním pre PC scénu. V tom mori konverzií, neustálych pokračovaní rovnakých sérií a opatrnom, ba až žiadnom pokuse o inováciu, je odvaha s akou sa nezávislý tvorcovia púšťajú do zaujímavých hier, veľmi osviežujúca. Mount & Blade nie je iná. Je to obrovské pieskovisko, ktoré dáva hráčovi priestor na role-play a zároveň je to asi najlepší „simulátor“ boja z konského chrbta.

Nezávislé hry sú požehnaním pre PC scénu. V tom mori konverzií, neustálych pokračovaní rovnakých sérií a opatrnom, ba až žiadnom pokuse o inováciu, je odvaha s akou sa nezávislý tvorcovia púšťajú do zaujímavých hier, veľmi osviežujúca. Mount & Blade nie je iná. Je to obrovské pieskovisko, ktoré dáva hráčovi priestor na role-play a zároveň je to asi najlepší „simulátor“ boja z koňského chrbta.

Mount & Blade je RPG, v ktorom hráč dostáva k dispozícii celý svet, svet k jeho službám. Svet, v ktorom sa môže hrať na čo chce – obchodník, ktorý cestuje z jedného mesta do druhého a zarába si na živobytie; bandita čo prepadáva karavany, žoldnier, či vazal niektorého kráľovstva. To všetko môže, ale zároveň nemusí. Je to hra, ktorá nedáva hráčovi žiadne ciele, nevedie ho žiadnym príbehom. Skrátka v tomto svete si, a rob čo sa ti chce. Človeku, ktorý nikdy o M&B nepočul by sa dala najlepšie vysvetliť pomocou prirovnania k iným hrám. Elite v stredoveku, na jednej planéte a jednej mape, či možno presnejšie povedané Pirates! Sida Meyera. Len namiesto Karibiku tu máme fiktívnu zem menom Calradia, ktorá je neustále zmietaná bojmi medzi jednotlivými frakciami. Ku každej z nich sa je možné pridať, opustiť ju, či dokonca usporiadať menší štátny prevrat – občiansku vojnu – v mene „právoplatného“ nástupcu na trón. Spomínajúc kráľovstvá Calradie – je ich päť – a ak sa hráč k jednému z nich pridá, je dobré, aby mal výborné vzťahy nielen s kráľom, ale aj lordmi kráľovstva. Nie vždy je to jednoduché, keďže medzi nimi vládne rivalita. To ostatne pochopíte veľmi skoro – keď kráľ zoberie jednému lordovi léno a daruje ho vám, ako svojmu novému vazalovi. Pre kráľa a lordov budete plniť niekoľko podobných úloh - nosenie listov iným lordom, nájdenie a potrestanie vraha, zbavenie sa veriteľa (kráľ si požičal a nemieni to vrátiť, a preto vás požiada o definitívne riešenie – ako krásne stredoveké :-) ), alebo na druhej strane kráľovi dlží istý lord nejakú sumu a vy ju budete vymáhať. Mať dobré vzťahy s ostatnými lordmi kráľovstva sa vyplatí kvôli väčším ťaženiam. Ak chcete aby vás nasledoval lord aj s armádou, musíte mať s ním dobré vzťahy, inak to ostane len na vás.

Avšak ťažisko celej hry leží na bojoch. Je to alfa a omega tejto hry, ostatne má to zakotvené i v názve. Ako bolo už na začiatku napísané – je to asi najlepší „simulátor“ boja z koňského chrbta. Samozrejme, schopnosti vašej postavy určujú štatistiky, ako sila, pohyblivosť, inteligencia, a charizma, od ktorých sa odvíjajú ďalšie vlastnosti. Samotný boj je veľmi jednoduchý na pochopenie, a zároveň je pohlcujúci a úžasne návykový. Keď raz zažijete pocit boja z konského chrbta, už nikdy ho nebudete chcieť vymeniť. Dvojnásobne keď uprostred obrovskej bitky o toho koňa prídete. V takom prípade sa však nevzdávajte, boj ešte nemusí byť nevyhnutne stratený.

Pamätám si ako som prišiel o koňa, len meč a štít a okolo mňa krúžili štyria protivníci na koňoch. Opretý chrbtom o strom, som sa ich snažil z toho koňa dostať. Štít sa rozbil. Meč držiac obojruč, padám k zemi. Jeden z protivníkom ma zrazil, pretože som si ho nevšimol. Vstávam. Rýchlo sa otáčam a sekám. Kôň padá. Rýchlo pribehnem k protivníkovi a sekám. Màtvy. Ďalší sa rozbehol mojím smerom. Nečakám, zdvihnem meč a sekám. Protivník padá k zemi, jeho kôň na chvíľu zastavuje – neváham, nasadám na koňa a opäť získavam väčšiu šancu na prežitie...

Skrátka boj v Mount & Blade je strhujúci a nanajvýš zábavný zážitok. Samozrejme, keď prehráte neznamená to koniec – len prídete o časť majetku, nejaké jednotky a na čas skončíte v otroctve. Zaujímavým spestrením sú aj boje v arénach – každý národ má svoj špecifický druh bojov, ktoré sa v arénach prevádzajú – niekde je to kópia, niekde boj sekerami a štítmi, niekde kôň a luky. V turnajoch, ktoré sa v týchto arénach konajú, zas získavate peniaze a istú dávku slávy.

Mount & Blade je výborná hra, nezávislá, a možno práve preto jedinečná. Avšak i napriek masívnemu hráčskemu betatestu sa jej nevyhlo pár drobných chybičiek. Kde – tu občas hnevá AI spolubojovníkov, ktorí sa ešte občas dokážu zastaviť o nejaký ten kameň, či strom, čo je však badateľné hlavne v arénach. Občas sa objaví nejaká grafická nepresnosť, alebo trochu podivné správanie pri obliehaní miest a hradov. Apropo obliehanie – tu prebieha v zjednodušenej forme. Jedna obliehacia veža, rebrík, či plošina na jeden hrad. A hurá na nich. Pravda pre potreby hry je to dostačujúce, i keď možno málo monumentálne. Obzvlášť keď sa stane, že sa pri úvodnom tlaku trochu zašprajcnete vo vlastnom vojenskom dave. Našťastie je i napriek malým chybičkám krásy hra stabilná a hlavne vysoko hrateľná.

V prospech Mount&Blade hovorí i široká moderská komunita, ktorá sa snaží hru obohatiť nielen v jej natívnom móde, ale tvoria sa mody tematické, z iných období a iných svetov. Jedným z tzv. „technických“ utilít je aj program, ktorý umožňuje zvýšiť maximálny počet vojakov na jednu bitku. Hra umožňuje maximálny limit sto vojakov, avšak s týmto programom je možné dosiahnuť aj tisíc hláv na jednu bitku. Samozrejme musí to zvládať váš počítač, inak by si človek príliš nezahral. A poviem vám...to je potom iný zážitok! :-) Moderská komunita je dobrá, pretože – a to si treba povedať – M&B ako sandbox hra má i tú vlastnosť, že po nejakej dobe sa dostaví istý kus stereotypu. Je to bežné, a áno, určite sa dostaví. Potom hru stačí jednoducho odložiť a po čase sa k nej vrátiť – modifikovanou alebo nie. Jej výhodou je, že vás potom bude baviť rovnako ako po prvý krát. V našich podmienkach istotne pomôže aj lokalizácia do českého jazyka a veľmi príjemné balenie, kde nechýba aj mapa Calradie.

Mount & Blade je hra, ktorá vás nechá pochopiť ono slávne „kráľovstvo za koňa!“, hra ktorá vás strhne a nepustí.

MickTheMage