29.06.2008 01:37, JC, Komentárov: 0
Mass Effect

Mass Effect

Oznam pre zákazníkov: XBOX360 si už nemusíte kupovať. Mass Effect je konečne v predaji aj pre PC...

Oznam pre zákazníkov: XBOX360 si už nemusíte kupovať. Mass Effect je konečne v predaji aj pre PC.

Trochu prehnaný úvod, ktorý však vystihuje jeden z cieľov „exkluzívnych“ hier. Našťastie chlapci z BioWare nezabudli na nás, ich verných fanúšikov, vďaka ktorým sa stali úspešní a niečo po polroku prinášajú konverziu na platformu PC. Podobne tomu bolo aj v prípade Jade Empire a treba dúfať, že podobný trend budú praktizovať aj s ich ďalšími titulmi. Z čoho by sme predsa my nároční RPG hráči žili? Neignorujem iných vývojarov, TES alebo Gothic série tiež patria medzi špičku, ale na rovinu – RPGčka od BioWare sú svojim spôsobom jedinečné.

Na dobre známom piesočku sa autori hrali aj v prípade Mass Effectu, čo je jasné hneď od prvých momentov hrania, ktoré sa nesú v spoznávaní stálych základných kameňov – hneď pri otvorení obrazovky postavy udrú do očí dva ståpce, prislúchajúce bodom za hranie za „dobráka“ alebo za „toho zlého“. Podobne je to aj s inými aspektmi RPG hier od BioWare, rozhodne nechýba interakcia členov tímu s možnosťami (samozrejme, že to máme radi!) flirtovania, ktoré má tendencie prerásť do niečoho väčšieho. Ale to už všetci samozrejme vedia, pornografická (ehm) nátura hry sa pretriasala v mnohých médiách. Filmovú atmosféru, dobre napísané dialógy s možnosťami vetvenia v závislosti od vývoja postavy a celkový „umelecký“ dojem tam samozrejme nespomenuli.

Rok 2183, otvorený vesmír s nekonečnými možnosťami, tucet druhov emzákov a záchrana sveta k tomu. Toľko základná charakteristika Mass Effectu, ktorého názov v hre predstavuje úkaz, umožňujúci expresne rýchle cestovanie. S tým mimochodom súvisí aj otvorenie veľkého množstvá galaxii, ktoré je možné v hre preskúmať. Vzhľadom na počet planét však nie sú všetky prístupné z hľadiska možnosti pristátia, z pohľadu zaoberajúceho sa stereotypom hry je to však brané ako správny krok. Planéty obsahujú rôzne artefakty a suroviny, prípadne vedľajšie úlohy bojového rázu. Boje osobne považujem za najslabší článok celej hry, snahu o podobnosť s Gears of War im nemožno uprieť (využívanie krytia, rovnaký pohľad, aspoň, že ME nemá automatickú regeneráciu), zábavnosťou, resp. håbkou je to však nižšia kategória (hlavne zo začiatku, v pokročilejších častiach s vytrénovanými postavami je to iné, zábavnejšie, kafé). Určité komplikácie, našťastie iba v bojoch proti značne silnejším protivníkom počas preskúmavanie planét (príbehová časť je z tohto hľadiska bezproblémová), môže spôsobovať nevyrovnanosť v sile povolaní (subjektívny názor). Vojak so samopalom v ruke urobí rozhodne väčší bodrel ako biotik, postava zastupujúca magickú odnož, so svojimi útokmi, ktorých je málo a majú dlhé obnovovanie. Samozrejme, že vhodné rozdelenie bodov postupne rozdiel zmenšuje, stále mi však počiatočný rozdiel (hlavne pri boji so silnejšími protivníkmi) príde rozhodne väčší ako v iných RPG. Je síce pekné, že rôznorodosť členov skupiny teoreticky môže anulovať tento problém, lenže spolubojovníci v určitých momentoch strácajú pojem o polohe nepriateľov a všetko je to na hráčovi. Podobných situácii je našťastie minimum, prakticky sa vyskytujú len v obrannom móde.

Otázku planét som už mierne načrtol. Pozitívom, značne prehlbujúcim uveriteľnosť herného sveta, je fakt, že všetky planéty (aj neprístupné) majú aspoň minimálny popis, ktorý ich charakterizuje. Z hľadiska architektúry väčšina pôsobí pustým, stereotypným dojmom, keďže nie sú neobývané, ich protikladom sú kolonizované planéty, ktorými sa tiahne hlavný príbeh. Z nich je architektonicky určite najpríťažlivejšia Citadela, sídlo rady galaktickej rady a domov „všetkých“ rás. Emzáci predstavujú národy s vlastnými návykmi, zvyklosťami a históriou. Niektorí nemajú radi ľudí, iní majú originálny spôsobom monotónnej reči, zahàňajúc postoje a nálady v rámci viet. Vo výsledku sa teda vývojárom podarilo vytvoriť zaujímavú zmesku tvorov vzhľadom aj správaním sa. Opäť, podobne ako v prípade planét, sa budem opakovať, detaily a „pozadie“ jednotlivých mimozemských druhov zvyšujú celkový zážitok. Ich miesto v hre nie je dané snahou umiestniť do hry alienov, pretože je to cool, naopak, vo svete Mass Effectu sú, lebo tam jednoducho patria - sú jeho históriou. Človek by povedal, že vytvoriť takto bohatý svet pre potreby jednej hry je škoda, čoho si v BioWare boli od začiatku vedomí, okrem možných stiahnuteľných prídavkov je v príprave druhý diel a pokračovanie knihy, ktorá slúži ako prequel.

Ďalším podstatným aspektom je filmový nádych nesúci sa takmer celým hraním. Ďakovať môžeme moderným technológiám, na nesmrteľný Infinity engine nedám dopustiť, ale audiovizuálna prezentácia Mass Effectu je jednoducho skvelá. Kvalitný dabing a správne snímanie jednotlivých postáv dokážu udržať hráčovu pozornosť a ukážu jednotlivé konverzácie v inom svetle, za podobnú kvalitu by sa nemusela hanbiť žiadna adventúra. Možnosti vetvenia rozhovorov som už spomínal, pričom cesta, akou sa hráč uberá ovplyvňuje aj jeho smerovanie k dobrákovi resp. zloduchovi. Rozhovory väčšinou priamo súvisia so zadávaním vedľajších úloh, v je potešiteľné, že spôsobov ako ich získať je viac, či už z počítača alebo z rádia počas cesty výťahom(!). Možnosti „next-gen“ technológii sú momentálne úzko späté s modernými konzolami, aj preto jednou z otázok býva kvalita PC portov. Mass Effect patrí medzi tie lepšie konverzie, prechod ovládania z gamepadu na klávesnicu a myš dopadol ideálne, konzolový pôvod prakticky nie je poznať a ako príjemný bonus potešia rýchle sloty na ľahšie používanie talentov. Inak si port zachováva všetky vlastnosti pôvodnej verzie, vrátane achievementov (Mass Effect na PC neobsahuje Games for Windows Live službu, achievementy však odomykajú aj in-game bonusy) a zatiaľ jediného sťahovateľného obsahu, ktorý vyjde v blízkej dobe a na rozdiel od XBOX360 verzie bude zadarmo.

Lokalizovaným verziám sa zvyčajne venujeme suchým konštatovaním, že hra je s českými titulkami, v prípade Mass Effectu sa však CDProjekt pochlapil. Nielenže je možné vybrať si jazyk titulkov, ale zároveň hra obsahuje iba základnú protipirátsku ochranu, ktorá len kontroluje DVD v mechanike, na rozdiel od ostatných, vo svete predávaných verzií, kde je ochrana postavená na online autentifikácii. Mass Effect rozhodne nesklamal, jednoduchším poňatím bojov a RPG prvkami so štatistikami, nespadajúcimi do kategórie „komplexné tabuľky“ má šancu zaujať aj sviatočnejších hráčov, ktorí, podobne ako RPG fanúšikovia (a je jedno, ktorú firmu považujú za kráľov žánru), by túto ponuku - preskúmať vesmír vo filmovom dobrodružstve - rozhodne nemali odmietnuť. A my ostatní pomaly môžeme začať šetriť na XBOX, aby sme si čakanie na pokračovanie skrátili.

JC

Karta hry: Mass Effect