18.04.2008 01:35, Last Jedi, Komentárov: 0
Simon The Sorcerer 4

Simon The Sorcerer 4

Oživovanie herných legiend je veľmi diskutabilná záležitosť. Občas totiž stihli autori dať za hrou či celou sériou bodku a nové pokračovanie ako keby nezapadalo do série, či vyslovene opakovalo dávno videné. Môžeme povedať, že pre takéto novodobé reinkarnácie klasík existujú tri kategórie kam sa môžu zaradiť. Buď je klasika oživená v pôvodnom duchu s novou energiou, nápåňou a na kvalitatívne podobnej úrovni ako pôvodný produkt (výborným príkladom sú novodobí epizodický Sam & Max), druhou možnosťou je, že napriek držaniu sa zavedených herných mechanizmov, prostredia a postáv, nová hra sa jednoducho tej starej nemôže z rôznych dôvodov tej pôvodnej rovnať, no a poslednú kategóriu tvoria hry, kde jediné čo si berú z pôvodnej série je v podstate len značka a nejaká jedna, dve najvýraznejšie črty. Otázka ohľadom dobra pre hráčov, vyplývajúceho z týchto postupov sa da posudzovať len individuálne a v tomto prípade sa pokusným králikom stáva Simon The Sorcerer 4 s podtitulom Chaos Happens (česky uvádzané ako Chaos je poloviční život).

Prešlo už veľa vody od doby, keď si nás získal čarodejnický učeň Simon svojim imidžom antihrdinu, hlasom Chrisa Barrieho (Rimmer z Červeného Trpaslíka) a výborným scenárom z rúk Mikea Woodruffa a jeho spolupracovníkov. Klasická kreslená grafika a vtipné dialógy postavené na ironickom a čiernom humore v podobe prvých dvoch dieloch nedokážu nezostať v pämati každého, kto mal tú česť si ich zahrať. Tretí diel bol už o poznanie rozporuplnejší, nepekne hranatá 3D grafika a kostrbatá hrateľnosť, nakoniec spôsobili aj zánik firmy. A tak sa po rokoch značka Simon The Sorcerer dostáva až do nemeckého štúdia Silver Style.

Simon si žije vo svojej (teda našej) dimenzií, prežíva hádky so svojím mladším bratom a jedna taká hádka skončí úderom diaľkového ovládača do Simonovej hlavy. V bezvedomí ho navštívi stará známa Alix z čarovného sveta prosiac o pomoc. Simon po prebratí neváha, spustí svoj interdimenzionálny cestovný prostriedok, čiže starú skriňu a vydáva sa za ďalším dobrodrúžstvom. V inej dimenzií to vôbec nie je také ako očakával, hneď na začiatku stretne Alix, ktorá netuší o ako volaní či nebezpečnstve to hovorí, za to mu tvrdí, že sa s ním rozchádza. Ako si Simon pre seba poznamená, skôr než s ním vôbec začne chodiť. Po krátkom prieskume čarovnej ríše je zrejmé, že niečo tu naozaj nie je v poriadku. Každý ho pozná a chová sa k nemu, ako keby sa stretávali dennodenne. Netrvá dlho a najavo vyjde existencia Simonovho dvojníka, ktorý sa až priveľmi aktívne zapája do diania v kráľovstve a je zosobnením tých vlastností, ktoré Simon zo srdca nenávidí – štedrosť, poriadkumilovnosť, dochviľnosť a podobne. Aj keď by sa zdalo, že tento dvojník je zosobnená dobrota, Simon tomu nechce veriť a rozhodne sa na vlastnú pesť dokázať zlé úmysly svojho alterega...

Stop! Fanúšikovia série už vedia, čo tu nesedí. Simon a sám od seba aby sa vybral na dobrodrúžnu výpravu? Ten starý flákač využívajúci každú situáciu v svoj prospech? A čo ho motivuje k záchrane čarodejného sveta? Peniaze, ženy, ohrozenie vlastného života? Za tieto veci by sa to dalo ešte pochopiť, ale nič z toho sa nekoná. Šlachetnosť tu robí zo Simona obyčajného rádobyhrdinu. A to je len začiatok. Z celkového scenára je jasne vidieť, že autori sa zmenili. Všetci vieme, že nemci nemajú práve najlepší a najkvalitnejší zmysel pre humor a štvrtý diel Simona je toho dôkazom. Príbeh ako taký by mal byť hlavnou motíváciou postupu v takejto adventúre a dialógy spestrením, či lepšie povedané faktorom zábavnosti, aby nás postupovať v hre bavilo a nerobili by sme tak len preto, aby sem sa dozvedeli ako to celé skončili, ale si hru užívali.

TRAILER:

Žiaľbohu Simon The Sorcerer 4 zlyháva na obidvoch úrovniach, respektíve na tej príbehovej aspoň ako hráči chceme vedieť, čo je teda ten dvojník v skutočnosti zač a aké sú jeho ozajstné zámery. Čo sa týka samotnej náplne dialógov je to už horšie. Mnoho textu venované okatému určovaniu smeru, ktorým sa hráč má v hre uberať a aj keď v každom rozhovore sa dá natrafiť na humor, jeho kvalita je rozporuplná. Priznám sa, že ako milovník starých „Simonoviek“ som sa úprimne zasmial naozaj len občas a nad väčšinou takzvaných vtipov som len smutne krútil hlavou. Tak či onak, scenár kvalitu dielov minulých rozhodne nedosahuje, ale stále sa jedná o nadpriemer. Občas sa dá celkom príjemne zabaviť, napríklad pri presviedčaní vlka alkoholika aby zožral babičku a jej vnučku (feministicky ladenú potvoru na skateboarde) červenú karkulku.

Náplňou hry je klasické pobehovanie po lokáciach, zbieranie a používanie predmetov a vedenie prípadných dialógov, to cele v klasickom point & click štýle. Hra ako celkový produkt má jasné kontúry a snaží sa zabaviť na stále nadpriemernej úrovni, občas si ale sama hádže polená pod nohy tým, že niektoré takpovediac banálne úlohy dôležite pre postup v hre, zbytočne naťahuje. Hra sa tak dostáva do rozvláčneho tempa, ktoré asi priveľa ľudom nevyhovuje. Celé to možno zachraňuje logickosť väčšiny zadaných úloh a tak sa človek nedostáva do tápania, čo sa vlastne od neho chce. Trápiť ho môže občas len „ako sa to od neho chce“. S tým je ale ľahká pomoc v podobe denníka, kde sa zapisujú všetky úlohy nutné pre postup ďalej. Ak si aj tak človek nevie rady, tak pod každou úlohou sú zobrazené tri hviezdičky a po kliknutí na každú sa objaví nápoveda určitej úrovne, od jednej hviezdičky, čo je veľmi nenápadná nápoveda, až po tretiu, čo by sa dalo považovať až za okaté riešenie. Aj bez toho by ale Simon nepatril medzi ťažké adventúry, čo je v prípade spomínanej občasnej rozvláčnosti len dobre.

Trochu otravným sa mi zdalo neustále pobehovanie medzi už navštívenými lokáciami kvôli tomu, že človek nevedel, kde sa čo zmenilo (pribudla postava, či predmet) a najbežnejším zásekom v hre sa tak stáva poväčšinou zabudnutie vrátiť sa na nejaké to predošlé miesto, kde sa najpravdepodobnejšie nachádza riešenie súčastného herného problému. Lokácií nie je veľa, ale povestná nemecká malebná grafika im dodáva potrebný lesk a grafické prevedenie (hlavne čo sa týka zobrazenia niektorých postáv ako je napríklad vlk) je na súčastné adventúry nadštandartné. S tým bohužial súvisí občasné načítavanie aj počas niektorých rozhovorov(!) a lokácií, čo pôsobí rušivým dojmom.

Hra vychádza s českými titulkami, čo je paradoxne jeden z najväčších nedostatkov. Človek neznalý angličtiny bude rád a nič nepostrehne, ale angličtinár hneď pochopí, že čosi nie je v poriadku. Mnohokrát totiž originálny anglický dabing nekorešponduje s českým prekladom. To je spôsobení naozaj nízkou úrovňou prekladu, od jednoduchých kiksov typu toad-želva (v skutočnosti to má byť žaba) left-pravé (miesto ľavé) až po nepochopené zápory „If this is not good ending, then nothing“- tohle nevypada na dobrej konec (Ak toto nie je dobrý koniec, tak nič) a mnoho ďalších viac či menej výrazných chýb. Celkovo sa ale jedná o jeden z najhorších prekladov s akými som sa za posledné roky stretol. Nejde totiž o rozdiely v rámci voľnosti prekladu, ale vyslovene o protiklady a hlúposti.

Vo výsledku ale najväčším záporom hry ostáva slabší scenár a s ním súvisiace momenty nudy. Z toho aj vyplýva, že Simon The Sorcerer 4 nepatrí medzi hry, ktoré by človek najradšej prešiel jedným dychom. Ak vás ale Simon a jeho príbeh zaujíma a ste si vedomí spomínaných nedostatkov, nie je dôvod od hry odrádzať, stále sa dá pri nej zabaviť.

Last Jedi