31.10.2007 01:26, MickTheMage, Komentárov: 0
Medieval 2 Kingdoms

Medieval 2 Kingdoms

Nebolo dlho mieru. Nebolo dlho pokoja. Už po krajine znejú zvony vojny a našich synov ženú do boja. Totálna vojna. Creative Assemlby nás opäť berie do stredoveku, a servíruje ďalšiu porciu veľkolepých bitiek a strategického uvažovania. Bolo len otázkou času kedy sa objaví datadisk i pre ich posledný počin – Medieval II. Prídavok nás zavedie do štyroch rôznych miest sveta, a svojim spôsobom i štyroch rôznych období.

Križiaci, kampaň ktorá hráča zavedie do Svätej zeme, aby ju bránil pred neveriacimi a šíril tak slávu kríža. Alebo pod vlajkou polmesiaca bránil Islam. Kampaň sa začína v roku 1174 a hráč sa v nej môže stretnúť s celým radom významných osobností tej doby – Richard Levie srdce, Filip II. na jednej strane, či Saladin na strane druhej. Na výber budete mať päť hrateľných frakcií a to Antioch, Jeruzalem, Byzantskú ríšu a Turecko spolu s Egyptom. Treba mať stále na pamäti, že šírite vieru, a preto i väčšina stratégie je postavená na konvertovaní „neveriacich“ na svoju stranu.

Keď vám pri jednom z džihádov započnú sily nepriateľa obliehanie Jeruzalema a obrancov bude žalostne málo – pretože medzitým ste stiahli dôležité jednotky na iné miesto, tak sa budete i za počítačom modliť za zázrak. A keď v nasledujúcom kole dorazí k brehom Svätej zeme kráľ Richard i so svojou armádou, budete sa istotne (aspoň čiastočne) cítiť ako pravý križiaci ;). Prípadne požiadate o pomoc svojho najbližšieho spojenca, čo sú vo väčšine prípadov krajiny s podobnou vierou. Veľkú úlohu v križiackej kampani však hrajú tzv. mocenské strediská. Každá frakcia má jedno takéto „hlavné mesto“, ktoré je kľúčové pre dokončenie kampane. Okrem iného je v nich možné získať špeciálne jednotky.

V roku 1521 vstúpili španielski conquistádori, pod Cortezovým vedením, do Nového sveta, aby si ho podmanili. Je to indiánska zem. Zem kde vládnu vysoko kultúrne vyspelé civilizácie. Španielsko tak má zdanlivo menej výhodnú štartovnú pozíciu, avšak ak má zaistenú podporu so Starého sveta, je prakticky rozhodnuté. Čím väčšie úspechy tzv. Nové Španielsko dosahuje, tým väčšiu podporu kráľa hráč získava, čo mu samozrejme prináša ďalšie výhody.

Na strane druhej stoja domáci obyvatelia Ameriky: Aztékovia a Mayovia, Apačské kmene a indiáni ďalších kmeňov (Chichimecovia, odveký rivali Aztéckej ríše Tlaxcalania, či nezávislé kráľovstvo Tarascov). Bolo zaujímavé sledovať, či autori hry dokázali do nej zakomponovať i odlišnosti vo vedení vojny, hlavne v kontraste medzi Španielmi a Aztékmi. Samozrejme, to vzhľadom na systém nie je úplne možné, takže v tomto prípade ostávame malinko odlišný od historických faktov. Ale je to len detail, ktorý si povšimne len veľmi malé množstvo ľudí. :) (Prioritou aztéckeho vojaka nebolo zabiť nepriateľa, ale zajať ho živého, aby mohol byť potom obetovaný. Vojnové hrdinstvo a ocenenie teda nezáviselo na počte zabitých, ale počte zajatých živých protivníkov. Zatiaľ čo Španieli na to išli opačne :) )

A opäť pár rokov späť do histórie, i keď tento krát to bude priestorovo nášmu územiu bližšie. Píše sa rok 1250 a rád nemeckých rytierov by rád priniesol kresťanskú vieru do, ešte stále, pohanských častí Európy. Treba mať na pamäti, že rád nie je štát, a tak nemôže stavať mestá, a rovnako je obmedzený i v ďalších budovateľských aktivitách. Na druhej strane jeho najmocnejšou zbraňou sú práve jeho rytieri. Naproti tomu, pohanská Litva nemá tak silnú armádu, a tak sa musí spoliehať na iný spôsob boja. K dispozícii sú potom ešte ďalšie hrateľné frakcie medzi inými napríklad Dánsko Poľsko, Svätá ríša Rímska, či ruský Novgorod.

Nuž a nakoniec sa posunieme ešte o osem rokov do budúcnosti. Píše sa rok 1258 a my máme k dispozícii celé britské ostrovy. Tak ako v ostatných samostatných kampaniach datadisku, i tu máme novú, detailnú mapu a niekoľko frakcií, ktoré by sa radi historicky znemožnili – alebo preslávili (čo do značnej miery záleží od hráčových schopností, však ;) ). Nepokojmi zmietaná Británia zrodila nejedného hrdinu, avšak opäť je na hráčovi, či si zvolí Anglické kráľovstvo, ktoré i keď rozsiahle zmieta sa vo vnútorných nepokojoch. Pomôže zbaviť sa Anglicka Írom, či dopomôže k historickej zmene Škótom alebo Walesanom. A samozrejme nesmieme zabúdať na Nórsko, ktoré by si tiež rado odkuslo z britského koláčika.

Každá jedna kampaň nachádzajúca sa pod hlavičkou Kingdoms je svojim spôsobom taký malý datadisk. Každá má svoje vlastné grafické stvárnenie, svoje intro, svoju vlastnú tematickú hudbu, pod ktorú sa v menšej miere podpísal osvedčený matador série Jeff van Dyk, spolu s ďalšími autormi (väčšinu práce tentoraz odviedol Richard Vaughan, a pár skladieb má na svedomí James Vincent). Samozrejme nechýba i záverečná „pesničková“ melódia, tak ako v prípade pôvodnej hry.

Ku klasickej hre pre viac hráčov po sieti, či internete, nám pribudla možnosť tzv. hot-seatu. Je to režim kedy sa hráči striedajú pri jednom počítači, a hrajú tak klasickú ťahovú stratégiu. Ide vlastne o akúsi variantu „doskovej“ hry, keďže boje prebiehajú automaticky, a tak sa hráči sústredia hlavne na „politickú“ zložku hry.

Samotný Medieval 2 bol vynikajúcou hrou, datadisk ju robí ešte lepšou. Množstvo nových frakcií, 4 zaujímavé výzvy, každá so špecifickou atmosférou a trochu inou taktikou hrania. Čo ostalo je niekoľko málo nedostatkov z pôvodnej hry. Občas podivuhodná AI počítačom ovládaných frakcií, a pár menších nedostatkov, ktoré však nedokážu pokaziť majestátnosť a celkovú kvalitu tohto datadisku. Pre vlastníkov pôvodnej hry, neexistuje iné riešenie ako Kingdoms.

MickTheMage

Karta hry: Kingdoms