14.08.2007 01:21, Komentárov: 0
ParaWorld

ParaWorld

Chceli by ste opäť kráčať po Zemi, na ktorej dinosaury nevyhynuli a stále sa môžete kochať ich majestátom, krásou, ale i mať sa na pozore před všadeprítomným nebezpečenstvom?

V tom prípade je titul ParaWorld práve pre vás, pretože budete prenesený ako traja bádatelia, či lepšie povedané vedci – biologička Stina Holmlund, geológ Anthony Cole a fyzik menom Bela Andreas Benedek do sveta plného úskalí v podobe nepriateľských domorodých kmeňov, ale najmä spomínaných dinosaurov v celej svojej veľkosti. Ergo, postupom času sa začnú diať zvláštne veci, kmene vedú stále krvavejšie boje, vaši sprievodcovia záhadne miznú a vy ste ponechaní napospas svojmu osudu v nehostinnom kraji kde prežije len ten najsilnejší...

Samotná kampaň pozostáva z niekoľkých misií nadväzujúcich na seba značne nelineárne, temer by sa dalo povedať, že sa jedná o usporiadaný chaos. Počas nej vystriedate hru za a proti rôznym kmeňom domorodých ľudí s "vyspelou" technológiou miešajúcou sa s hrubou silou dinosaurou alebo iných pravekých zvierat v prekvapivo vyváženej súhre nenarúšajúcej plynulosť herného zážitku.

Toto sa, ale nedá povedať o našich troch "hrdinoch", ktorých zjav a najmä odevy pôsobia veľmi mätúco z prozaického dôvodu. Týmto dôvodom je podivné pozliepanie šatstva z rôznych ér ľudského bytia a dejín, a tak sa hráč musí až pozastaviť nad absurditou tohto faktu, keďže reálnosť trpí v značne veľkom množstve (a nielen kvôli tejto drobnosti).

Avšak späť k deju, teda ak to „dejom“ nazývať chceme ak vezmeme v úvahu spomenuté záležitosti. Každopádne, tam kde sklame príbeh sa naskýta lux in tenebris (svetlo v temnote) v podobe kvalitného game-playu, ktorým sú nemeckí vývojári známi. Celý svet ParaWorld obývaný domorodcami a dinosaurami je krásne vykreslený ako reálne žijúci ekosystém so spolunažívajúcimi, či znepriatelenými druhmi zvierat, predátorov, koristi a drobností dotvárajúcich celok.

Príkladom poslúžia odlišné živočíšne druhy, ktoré pozná snáď každý z kvanta encyklopédií, dokumentárnych filmov, kníh alebo len z obyčajných príbehov akými sú Triceratops, Diplodocus alebo notoricky známi T-Rex. S týmito i mnohými inými sa stretnete a budete sa môcť ich krásou v hre pokochať naozaj z blízkosti. Niektoré okolo vás prejdú bez povšimnutia, iné pri napadnutí zutekajú alebo v poslednom prípade bez varovania zaútočia, čo dodáva hre opäť o trochu reálnejší dojem a miestami i príjemné prekvapenia.

Ďalším dôležitým prvkom herného systému sú hrdinovia, ktorými je samozrejme spomínaná trojica vedcov a v niektorých misiách sa k vám pridajú i iný slabšie alebo silnejšie postavy. Markantný rozdiel predstavuje, ale systém vylepšovania týchto jednotiek, pretože skúsenosti boli nahradené „lebkami“ za zabitých nepriateľov. Ich počet závisí najmä na sile protivníka a v prípade iného hrdinu na jeho úrovni. Po vylepšení sa zvyšuje počet životov, útok a obrana a po dosiahnutí 3. úrovne sa vám odomkne špeciálna schopnosť špecifická pre danú jednotku (streľba z luku, liečenie, skrotenie zvieraťa…). Na margo ešte spomeniem, že vylepšovať môžete i bežných vojakov a tým im i istým spôsobom pasívne dopåňať životy.

Záležitosť, ktorú ale opomenúť nemôžem je samotná lokalizácia hry zvládnutá absolútne zle z viacerých dôvodov. Prvým, ktorý si všimnete temer okamžite po pár minútach hrania sú chýbajúce popisky k niektorým schopnostiam, jednotkám alebo podrobnostiach o budovách. Namiesto „Zvýšiť úroveň“, teda uvidíte „Cole_level_1” a pod., takže sa zjavne jedná o nedokončenú prácu, ktorú prekladatelia buď to opomenuli alebo jednoducho zabudli, holt ťažko posúdiť.

To by ešte hráč prekusol, nebyť dabingu, ktorý by sa dabingom nazývať iste nemal. Lokalizačný tým je jednou vecou, ale dabingoví „herci“, ktorí mali za úlohu nahovoriť hlasy postáv svoju prácu berú pravdepodobne ako na bežiacom páse, pretože vďaka absolútne apatii a flegmatizmu zjavnej z hlasu sa hráč pri „dramatických a srdcervúcich“ scénach skôr od srdca zasmeje ako niečo iného. Pre lepší obráz pripájam aj pár týchto hlášok (pôvodne v češtine, z praktických dôvodov preložené do slovenčiny bez zmeny obsahu) nápadne sa podobajúcich na slová Malfuriona Stormrage-a z Warcraft III, ktoré hovorí prekvapivo tiež druid v ParaWorlde- „Moja dôvera vzrastá ako rastilna po letnom daždi.“, „Cítim kľud.“ A „Som tu, aby som chránil prírodu.“.

Čerešničkou na to torte je ale hudobný podmaz, ktorý je z prvu v podstate dobrý a vhodný k daným situáciam, avšak v jednej misií sa stalo i toto mierne nedomysleným. Lepšie povedané, hráč je loďou po zničujúcej búrke preplavovaný na ďalší ostrov, čo by bolo v poriadku, ale potom čo v pozadí začala hrať „dovolenková“ melódia ako vyšitá z hawajského baru...to sa rozum pozastaví každému. Posúďte sami...

Ku grafickému spracovaniu toľko, že tejto stránke je nie veľa čo vytknúť vzhľadom na reálnosť ako prostredie, tak aj jednotiek a samozrejme dinosaurov. Príjemným spestrením je maximálne priblíženie a k tomu patriaca možnosť prehliadnuť si tento majestát prírody z blízkosti. Je potrebné uznať, že jednotlivé druhy sú nakreslené encyklopedicky presne bez viditeľných chybičiek.

Na záver asi toľko, že ParaWorld je kvalitným titulom, v ktorom sa môžete pokochať prepracovanou grafikou a zabaviť sa vďaka inovatínemu hernému systému. Škoda len českej lokalizácie pôsobiacej nedokončene a dabingu, ktorý robí veľmi zlý dojem. Z tohto dôvodu by som radšej odporúčal anglickú verziu a vedzte, že vám preklad nebude až tak chýbať. Tak či onak, je hra príjemným osviežením na poli RTS, a tak už len ostáva čakať či vývojári zo Sunflowers pripravia i ParaWorld 2.