08.06.2007 01:17, JC, Komentárov: 0
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Jeden prsteň vládne všetkým. Žiadna novinka pre tolkienistov. Jedna hra vládne všetkým. Nič nové pre ľudí čo sledujú dianie na hernej scéne (nápoveda - WoW). Ako však dopadne potencionálny súboj prsteňa a hry, ktorý sa z teoretickej roviny dostal do praktickej?

Ash nazg durbatulúk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.

Pán prsteňov je silná značka a ako to už v dnešnom svete býva, z každej značky treba dostať čo najviac, predsa len licencovanie nebolo zadarmo a tak by investori uvítali, aby sa podobný obchod pre nich stal ziskovým. Mnohokrát o úspechu/neúspechu rozhodujú detaily, preto je dôležité pristupovať k podobnému materiálu skutočne opatrne, ideálne je, predať ho skúsenej firme. Turbine tieto podmienky z hľadiska MMORPG trhu spåňa, a preto je zaujímavé sledovať, ako si s touto výzvou poradila.

Tichý šelesť lístia šepká vo vetre zapovedzené slová dookola ich opakujúc ako mesiac vychádza na svoju pravidelnú púť po nočnej oblohe. Tisícky hviezd svietia na tvoju nastávajúcu cestu, ktorá bude dlhá, ťažká a najmä plná mnohých krivoľakých cestičiek, na ktoré ta osud istotne zavedie. Choď a opatruj svetlo, ktoré je v tebe...

Predtým, než začnem hovoriť o novom MMO – treba si ujasniť pár faktov. World of Warcraft je veľmi precízne spracovaná hra, avšak nie je to prvá hra svojho druhu. Mnoho hráčov sa tvári ako keby WoW redefinoval žáner, priniesol celú smršť originálnych nápadov a podobne. Samozrejme, je to čiastočná pravda, dôležité je uvedomiť si, že pre WoWkom tu niečo bolo, a to niečo malo na trhák od Blizzardov vplyv. Základné prvky typické pre daný žáner kolujú od generácie ku generácii a neinak je tomu aj v tomto prípade. Základné rozhodnutie pri výrobe novej hry spočíva hlavne v tom, či sa držať zaužívaných princípov a prípadne prihodiť pár originálnych nápadov, alebo sa skúsiť vydať po novej, doposiaľ nepreskúmanej ceste. Turbine zvolil možnosť a), čo „degraduje“ The Lord of the Rings Online (ďalej LOTRO) do pozície klasického MMO, na druhej strane, riskovať s niečím úplne novým, by bolo šialenstvo – zvlášť keď sa jedná o takú silnú značku ako Pán prsteňov bez pochýb je. Nepodarení pokus s týmto materiálom by určite nemal pozitívny dopad na Turbine.

Opäť si tu? Vraciaš sa po moju radu a ďalšiu úlohu...ohyzdi sa premnožili v Ered Luin, je na tebe aby si túto rastúcu hrozbu potlačil, i keď mnohí pred tebou sa o to pokúsili, ale je to stále akútne. Zober si tento meč a pár lembasov na cestu, Manwë nech sprevádza tvoje kroky pútniče!

Z predchádzajúceho odstavcu už asi niektorí začínajú tušiť, čo od LOTRO čakať. Keď by som to mal povedať veľmi zjednodušene a vulgárne, tak poviem, že LOTRO je v podstate WoW v reáliách sveta Pána prsteňa. Opäť sa však musím odvolať na predchádzajúci odstavec, kde som mierne načrtol určitú evolúciu a jej vplyv na ostatné hry. No ale späť k téme. Pán prsteňov Online teda ponúka klasický nášup, na aký sú hráči MMORPG zvyklí – rozvoj postavy, solo/group questy, instance, raidy, PvP, profesie a veľa ďalšieho. To všetko obalené v prívetivom grafickom engine a s user interfacom / ovládaním podobným WoWku. To je asi tak jediná vec, čo by som LOTROvi vyčítal z hľadiska podobnosti s Warcraftom.

Zapredanie svojej existencie do náruče virtuálnej Stredozeme začína tvorbou postavy (aké neobvyklé J ). 4 rasy, 7 povolaní, pričom nie každé povolanie ide skombinovať s každou rasou ponúka celkom možností. Počet rás potvrdzuje to, čo autori hlásali dávno pred spustením hry, teda, že nebude možné hrať za zlú stranu, na výber sú teda zástupcovia dobra – ľudia, hobiti, trpaslíci a elfovia. Z hľadiska povolaní je to trošku zložitejšie, s prihliadnutím na fakt, že autori museli dodržiavať určité základné pravidlá Stredozeme. Je teda logické, že keď počet mágov, žijúcich vo svete Pána prsteňov sa dá sčítať na jednej ruke, tak ho nedajú do hry ako hrateľné povolanie. Popis jednotlivých povolaní rozhodne uľahčuje výber toho správneho, keďže informuje o jeho „postavení“ v rámci skupiny. Je jasné, že klasika typu Guardian bude ako hlavný tank, mnohých môže prekvapiť, že na riadnu damage z diaľky je najlepšou postavou hunter, a čo robí champion, lore-master alebo minstrel, radšej ani nebudú chcieť vedieť. Minstrel je hlavná liečiaca postava, ktorá dokáže udržať spolubojovníkov na nohách vtipným spôsobom. Ako som už spomenul, Stredozem má svoje obmedzenia, a na mágiu sa tu teda nehrá, takže nám minstrel zahrá(!) peknú baladu, ktorá zvýši morálku (cháp zdravie) jedincovi alebo rovno celej skupine. Prvé, čo hráča napadne po začatí novej postavy je, že však tam vlastne nikto nie je. Pravda, úvod predstavuje súkromná inštancia, ktorá slúži ako úvod do príbehu. Príbeh vo MMO hrách je celkom vtipná záležitosť, treba však Turbine pochváliť sa ich snahu. Zvlášť keď sa príbeh celkom podaril, jeho línia sa tiahne v časovom pásme línie Spoločenstva prsteňa.

A Elbereth Gilthoniel,

silivren penna míriel
o menel aglar elenath!
Na-chaered palan-díriel
o galadhremmin ennorath,
Fanuilos, le linnathon
nef aear, sí nef aearon!

Druhá vec, ktorú som si všimol (a neviem či si ju všimnú aj ostatní, resp. či na nich tak zapôsobí) je spracovanie sveta Stredozeme. Teraz nemám na mysli schopný grafický engine, ktorý dokáže rozohrať na monitore nádherné divadlo, hoci aj ten má na tom svoj podiel, ale hlavne tú atmosféru, ktorú sa podarilo do hry dostať. Hory, lesy, údolia, vodopády, známe miesta, to všetko je spracované tak brilantne, až hráčovo srdce zaplesá. Návšteva Hôrky, Kraja alebo Roklinky bude určite pre všetkých prsteňofilov balzamom na duši. Okrem navštevovania známych miest je dobrodruhovým životom hlavne pomáhanie občanom = plnenie questov a zabíjanie nejakých tých príšer. Za to sú skúsenostné body, za ne sú postupy na ďalšie úrovne spojené s možnosťou kúpy nových skillov, alebo odomykaním slotov pre nové „charakteristické rysy“. Tie sú rozdelené do viacerých kategórii a slúžia na vylepšovanie vlastností. Funguje to asi nasledujúcim spôsobom – charakteristický rys je niečo, čo má definovať povahu niekoho, v tomto prípade hrdinu. Implementácia v LOTROvi znamená, že jednotlivé činnosti – podrobný prieskum, plnenie úloh, zabíjanie nepriateľov aktivuje v hre tzv. „skutok“, ktorý sa splní po dosiahnutí určitej požiadavky. Tie spadajú pod vyššie spomenuté kategórie. Splnenie skutku so sebou prináša rys, ktorý je možné aplikovať... ale to som už hovoril.

Ďalšia osamelá noc uprostred opustenej pustatiny. Jediným zvukom len tlkot vlastného srdca a tiché spevy vetra prefukujúceho cez polo-rozpadnuté ruiny, v ktorých si našiel aspoň provizórne útočisko na pár dní. Musíš ísť ďalej, splniť úlohu a doručiť ten prekliaty dopis o tajných plánoch Angmaru...musíš ho doniesť do Roklinky za každú cenu. Ticho naruší jemné zapraskanie halúzky, niekto ide...

Hlavnú hernú náplň bude pre väčšinu hráčov tvoriť plnenie questov a s tým spojené rinčanie zbraní. Questy by sa dali zaškatuľkovať ako tie, kde treba zabiť X príšer, zobrať niečo, niečo niekam doniesť atd. Žiadne novinky v tomto smere nečakať. Vďaka questom sa však príjemne leveluje, prakticky až do levelu 40 (maximálny je 50) som nepocítil nedostatok solo questov, neskôr sa však už začne hra sústrediť hlavne na skupinové... questy, ktoré majú tu nevýhodu, že neúspešnom hľadaní party trochu spomaľujú celú hrateľnosť. Myslím to v tom štýle, že zatiaľ čo pri dostatku úloh pre jednotlivca mohol hráč počas hľadania/čakania na skupinu robiť veci, ktoré zvládne aj sám, neskôr už akosi nie je náhrada. Nehovorím, že nie sú vôbec, je ich len o dosť menej. A tak ostáva na krátenie voľných chvíľ zabíjanie nepriateľov/venovanie sa craftingu. Hranie v skupine je obecne aspekt, ktorý posúva hru opäť na vyšší stupeň zábavnosti. Autori implementovali do hry pár špeciálnych útokov, ktoré je možné vykonať len v skupine a pri dobrých akciách jednotlivých členov party. Ku craftingu netreba moc písať – snáď len to, že (ako som už spomenul) je v hre zahrnutý, a jednotlivé profesie sú navzájom prepojené. Niekto spracováva drevo, ktoré potom predáva hráčovi, ktorý sa venuje výrobe zbraní z dreva a tak ďalej.

Ešte rýchlo pár faktov k PvP. Ako som spomenul, za zlo sa hrať nedá, takže o čom teda PvP je? Turbine to vyriešil šalamúnsky, keď do hry dal vec zvanú „Monster Play“. Ide o to, že každý hráč, ktorý dosiahol minimálne level 10, si môže vytvoriť „zlú príšeru“. Tá je automaticky level 50, avšak má zamknuté mnohé skilly a teda napriek levelu je na začiatku vývoja. Za druhú stranu potom bojujú hrdinovia, hráči ktorí dosiahli aspoň 40. úroveň. Čo sa deje keď sa stretnú snáď nemusím vysvetlovať.

Ai! laurië lantar lassi súrinen
yéni únótimë ve rámar aldaron!
Yéni ve lintë yuldar avánier
mi oromardi lissë-miruvóreva
Andúnë pella, Vardo tellumar
nu luini yassen tintilar i eleni
ómaryo airetári-lírinen.

Technické spracovanie som už načrtol vyššie, konkrétne jeho grafickú časť. Okolité obrázky snáď presvedčia každého o kvalite grafiky. Čo sa však zo screenshotov vyčítať nedá, je zvuková stránka hry, ktorá je na veľmi dobrej úrovni. Autori majú práva na knihu, takže z filmového soundtracku čerpať nemohli, čo je možno aj dobré, keďže inak by sa mnohé hudobné motívy (hovorím o tých podarených) nedostali na svetlo sveta a to by bola určite škoda. Aj ich prepojenie s herným svetom je výborne zladené a vystihuje povahu danej lokácie. S hudbou určite súvisí aj podarená „mini-hra“, možnosť hrať na hudobný nástroj. A keď poviem (teda napíšem) hrať, tak myslím skutočné hranie, ktoré hráč ovplyvňuje a svojím falošným prejavom trhá uši okolitým hráčom.

Bol to mocný bojovník, chrabrý a svetaznalý, je ho škoda ako všetkých čo zahynuli pri boji so zlom, i keď, jeho obeť nebola zbytočná. Žiadna obeť nie je nikdy zbytočná, teraz nájde odpočinok v nekonečných Mandosových sieňach. Nai elyë hiruva! Namárië!

The Lord of the Rings Online na mňa skutočne zapôsobil. Prvé nadšenie z „realisticky vyzerajúcej Stredozeme“ vystriedal pocit príjemnej a hlavne chytľavej hrateľnosti. Pre fanúšikov Pána prsteňov a zároveň hráčov jednoznačne povinnosť, pre fanatikov do MMORPG žánru tiež a pre ostatných vhodný tip na skúsenie. Mesačné poplatky niekde okolo 400 Sk samozrejmosťou, na druhú stranu sa však autori snažia zásobovať hráčom novým obsahom, či už zadarmo, alebo plateným. Prvý nášup zadarmo príde budúci týždeň, ponúkne novú oblasť (konkrétne Evendim, zatiaľ je v hre dostupný len Eriador, ďalšie by mali byť súčasťou už spomínaných updatov), prvý raid, zberateľské brnenia a iné opravy/vylepšenia. Je rozhodne sa na čo tešiť. Možno sa vo virtuálnej Stredozemi stretneme....

JC

Karta hry: The Lord of the Rings Online