20.02.2001 00:02, Dan Duriš, Komentárov: 0
Mrázik

Mrázik

Adventúr v poslednom čase nebýva veľa. A českých adventúr býva ešte menej. Ak už však nejakú české štúdiá vytvoria, býva originálna a na svoju dobu kvalitná. Tak to bolo so 7 dní a 7 nocí, či Tajemstvím Oslího ostrova. V zime minulého roku ale vznikla v českých programátorských dielňach Bohemia Interactive adventúra voľne založená na motívoch Mrázika.

Ak si dobre spomínam, naposledy som presláveného Mrázika videl niekedy v detstve. Napriek tomu, že táto rozprávka, aj keď nepatrila medzi najobľúbenejšie, bola v rebríčku preferencií vysoko... Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce je klasickou "point n click" avdentúrou, čo znamená, že na obrazovke vidíte kurzor, ktorým ukazujete na rôzne aktívne predmety a skúšate ich zbierať či používať. V prípade kliknutia na človeka sa s ním váš hrdina (hrdinka) dá do reči. V tejto hre je systém riešený tradičným spôsobom, po prejdení kurzorom sa nad aktívnym predmetom ukáže označenie predmetu, či meno človeka.

Hra začína klasickým: "Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna chalúpka, v ktorej žila Nastenka, jej otecko, macocha a nevlastná sestra Marfuša," ktoré hovorí babička svojim vnúčatám. Celý príbeh je rozdelený na určité etapy, ktoré sú prerušované buď videosekvenciami alebo rozprávaním babičky, ktorú počúvajú jej vnúčatá ležiace pod teplou perinkou v chalúpke pri hrejúcom kozube. Na začiatku sa ocitnete v roli Nastenky, ktorú macocha nadránom vyhodila z domu a prikázala jej ušiť ponožky pre sestru Marfušu. Ako to však spraviť, keď Nastenka má k dispozícii iba biele klbko a potrebuje tiež červené a nemá vzorovú ponožku, podľa ktorej by mohla pliecť? To bude vaša prvá veľká úloha. A nezabudnite, že rozprávanie o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastenke je rozprávkou.

Rozprávkou v pravom slova zmysle, kde ožívajú neživé veci a zvieratá hovoria ľudskou rečou. Tak napríklad môžete poprosiť slniečko, aby vyšlo o niečo neskôr, lebo svitať má už-už, ponožky sú nedopletené a macocha je krutá... Počas napredovania príbehu sa ale ocitnete aj v koži Ivana, ktorý je síce krásny, ale príliš namyslený. Budete s ním musieť prejsť cez útrapy človeka v medvedej koži a na konci oživiť zamrznutú spiacu Nastenku, ktorá sa asi omylom dotkla Mrázikovej palice. Obtiažnosť hry je na ľahšej úrovni, neexistuje žiadny väčší zásek, zvládnu to aj deti (myslím, že aj tvorcovia sami ju smerovali na túto skupinu hráčskej verejnosti). Atmosféra príbehu je na dobrej úrovni a naozaj vás, ako sa hovorí, "vtiahne do deja". Ku koncu hry ju pokazí iba jedna lokácia, kde sa nachádzajú dvaja stavbári, ktorí tu pôsobia vložení dosť násilne, veď ani v originálnej rozprávke sa nevyskytujú.

Grafika je veľmi roztomilá, kreslená rukou a presne pasuje do rozprávkového prostredia. Videoksekvencie sa skladajú z dvoch druhov - časť je nahratá v komprimovanom formáte (mpeg), časť je vytvorená vektorovo. Samozrejme, tie vektorové sú krajšie, avšak aj tie komprimované sú pekne rozkreslené. Špeciálne efekty (ako úder blesku alebo dážď) sú tiež na veľmi dobrej úrovni. Jediným väčším nedostatkom, ktorý je dosť badateľný a kazí celkový dojem sú postavy, ktorých okraje nie sú vyhladené a pôsobia na pozadí trochu kostrbato. Občas sa tiež objavujú menšie bugy, ako napr. keď zotnete strom a popisok stále ukazuje na pôvodný strom... Tiež by som mal menšie výhrady k predvoleným pohybovým dráham, po ktorých postavy chodia a ktoré pripomínajú skôr adventúry z pred desiatich rokov. Vývoj sa však uberá opačným smerom a napríklad v počítačovej hre Broken Sword ste sa mohli voľne pohybovať v rámci jednotlivých miestností. Dokonca aj pohyb bol veľmi ležérny a vyzeral reálnejšie ako "pochodovanie" Nastenky či Ivana.

Hudba perfektne sedí do prostredia cárskeho Ruska, keď svetom chodili bohatieri a švárne devy čakali na toho pravého mládenca. Hlavný motív je dokonca veľmi chytľavý a často som sa aj po skončení hrania pristihol, že si ho pospevujem. Škoda len, že jednotlivé melódie sú príliš krátke a opakujú sa. Nahovorenie hry je na výbornej úrovni, hlasy sedia danej postave, akurát ježibabu nahovoril mužský hlas, čo trošku kazí inak výborný dabing. Ambientné zvuky (spev vtákov, zurčanie vody, hučanie vetra) sú taktiež na kvalitnej úrovni a výborne dopĺňajú atmosféru lokácií.

Ako som už spomenul hrateľnosť je dobrá, hádanky tu neexistujú a v postupe dokonca pomáhajú hráčovi postavy sami akýmsi napovedaním, čo by sa malo ďalej diať. Dôležité je ale spomenúť, že Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce je dosť krátka a podarilo sa mi ju dohrať za dva večery, čo je asi 10 hodín čistého času. A to naozaj nie je veľa...

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce bola vypustená na predvianočný trh za perfektnú cenu 699 korún, čo sa dnes tak často nevidí. Adventúra je na veľmi dobrej úrovni, perfekciu však kazia drobné nedostatky, ktoré som spomenul vyššie a tiež krátkosť hry.

Mrázik

Výrobca: Bohemia Interactive Studio
Distribútor: Bohemia Interactive