23.05.2007 01:16, Dj.Bobor, Komentárov: 0
Heroes of Annihilated Empires

Heroes of Annihilated Empires

Uvažovali ste niekedy nad tým, odkiaľ sa vzali všetky tie legendy o bájnych tvoroch, drakoch, mágov, elfov či gnómov? Vraví sa, že nie je dymu bez ohňa. Čo ak staré mýty vznikli z minulosti, zo spomienok na niečo, čo kedysi nebolo iba snom, ale skutočnosťou? Zo sveta mýtov a legiend, sveta, kde na čele obrovských armád stáli hrdinovia ovládajúci mágiu rovnako dobre ako svoje studené zbrane. Nastáva čas odhaliť závoj zabudnutia, dozvedieť sa pravdu a priniesť do stagnujúceho sveta RTS nové nápady. Nastáva čas vstúpiť do sveta Heroes of Annihilated Empires.

Dobrodružstvo začína

Sequelov existuje v hernom svete neuveriteľné množstvo. Väčšinou nebývajú vopred plánové a vznikajú len v snahe nadviazať na úspech svojho predchodcu. Ukrajinskí vývojári z GSC Gameworld, ktorí za Heroes of Annihilated Empires (ďalej už len HoAE) stoja, sa rozhodli ísť pre herný priemysel veľmi nevídanou cestou, a ešte pred zrodom tejto hry ohlásili, že bude prvou častou veľkolepej trilógie, ktorá hráčom ukáže ich verziu príbehu ako to vlastne s mýtickými bytosťami z legiend naozaj je. Táto informácia je pri hraní dnešného recenzovaného titulu, naozaj podstatnou, pretože autori v ňom s nami rozohrajú pomerne zaujímavú partiu ako po hernej tak i príbehovej stránke.

HoAE vás uvedie do sveta Atlans, ktorý sa vyznačuje hlavne tým, že pokiaľ ste počuli o nejakej fantasy bytosti zaručene ju stretnete aj tu. Kampaň, ktorá sa točí okolo elfieho národa, ktorý je znenazdajky napadnutý hordami nemàtvych, sa s hráčom nijako nemazná a už v prvej misii ho tak vrhá do bojovej vravy a prakticky beznádejnej obrany mesta pred stovkami nemàtvych. Mladý elfý hraničiar menom Elhant, ktorý bude ako správny hrdina stáť počas celej hry v čele vašich vojsk, zo začiatku verí vo víťazstvo no počas svojho putovania za záchranou svojho národa si začne uvedomovať beznádejnosť svojho boja. Hlavná dejová línia nie je príliš originálna avšak počas celej kampane je možné nájsť veľa nezodpovedaných otázok a náznakov, ktoré jasne dávajú najavo, že prezentovaný konflikt je len malým kúskom mozaiky, na ktorej poskladanie si pravdepodobne budeme musieť počkať až do konca celej trilógie. Musím sa priznať, že sa mi takýto prístup zo začiatku príliš nepozdával, ale s postupom času som mu začal prichádzať na chuť, pretože príbeh, ktorý sa nám autori podujali predviesť je pomerne dobre rozbehnutý a pokiaľ ho autori rozvinú smerom akým naznačili, máme sa v budúcich dieloch naozaj na čo tešiť.

Je to boj

Príbeh máme za sebou, teraz je čas sa pozrieť na to či má HoAE čím zaujať po hernej stránke. Hra samotná je kombináciou klasických RTS hier s veľkou prímesou RPG prvkov, ktoré z nej namiesto ďalšej tuctovej RTS robia veľmi zaujímavú a chytľavú stratégiu, ktorá miestami pripomína Diabla avšak žiaden clickfest sa tu našťastie nekoná.

Spomínané RPG prvky sa obmedzujú iba na hrdinov, ktorý tak disponujú na RTS naozaj rozsiahlym inventárom, postupným získavaním skúseností spojených s odomykaním nových skillov a možnosťou učiť sa devastujúce kúzla. Postupom času sa tak stáva z Elhanta, tá pravá vraždiaca mašina, nie nepripomínajúca Legolasa z Pána prsteňov. A verte, že na momenty keď svojím lukom sám likviduje nekonečné zástupy nepriateľov, len tak ľahko nezabudnete. Možno si myslíte, že preháňam, ale keď v neskorších častiach hry, počas prakticky každej misie sa počty zmasakrovaných jednotiek hrdinom v rámci jednej misie začnú rátať na tisícky pochopíte o čom vravím.

Okrem hrdinu budete mať samozrejme väčšinou k dispozícií aj vojsko, ktoré si však ako v každej správnej RTS budete musieť niekde naverbovať. Tu prichádza k slovu výstavba základne a s ňou spojené získavanie surovín, ktorá mi bohužiaľ prišla do takéhoto druhu hry pomerne nepodarená a zo začiatku značne zdåhavá – surovín je tu až zbytočne veľa druhov, robotníci sa zase veľmi rady hrajú na vojakov a nechávajú sa pravidelne masakrovať nepriateľmi, prípadne odmietajú stavať budovy aj na miestach kde im v tom jasne nič nebráni. Samotné verbovanie vojska je taktiež povestným dvojsečným mečom. Kým výstavba základných jednotiek je pomerne lacná, tie silnejšie sú hlavne vďaka limitovaniu ich počtu na jednu jednotku na danú budovu, z ktorej ich verbujete priveľmi nákladnou položkou. Ja osobne som sa väčšinu hry spoliehal na hrdinu, ktorý v kombinácii s možnosťou nastaviť verbovanie práve základných jednotiek na nekonečno predstavuje ideálnu kombináciu pre plnenie väčšiny úloh. Týmto sa dostáva späť k RPG elementu, ktorý prináša do zaužívaných koľají RTS hier nový smer, vďaka ktorému budete mať často možnosť plniť rôzne vedľajšie úlohy a misií typu postav-vyťaž-znič okúsite prekvapivo malé množstvo. Na mapách sa taktiež prakticky na každom kroku vyskytujú neutrálny nepriatelia, ktorý často strážia nejaký ten bonus v podobe artefaktu alebo možnosti naučiť sa nové kúzlo, ktorí už len podtrhujú výbornú hrateľnosť s sviežim vánkom inovácií, ktorý v RTS hrách nebýva zvykom.

Multiplayer a šarvátka

Hra viacerých hráčov má v HoAE viaceré špecifiká, ktorými sa vyznačuje.

Kým v kampani sa pod Vaše velenie dostanú len elfovia v multiplayeri k ním pribudne možnosť hrať za nemàtvych, trpaslíkov a mrazivý národ Cryo. Každý národ disponuje tromi druhmi hrdinov a okrem zmieneného hraničiara tu tak nájdeme mága a bojovníka. Prekvapivo na začiatku hry budete disponovať len hrdinom, ktorý robotníkov musí povolať, čím sa však hrdina samotný na pol hodinu paralyzuje. Vzniká tu tak veľmi zaujímavá možnosť voľby vykašlať sa na výstavbu základne a ísť získavať skúsenosti a následne sa pokúsiť zničiť protihráča len pomocou neho.

Okrem multiplayeru je k dispozícií aj šarvátka, v ktorej si môžete zmerať svoje sily proti PC. Bohužiaľ AI súpera je na tom pomerne biedne a prakticky nepredstavuje žiadnu väčšiu výzvu. K obidvom zmieneným typom hry sa viaže taktiež pomerne smutná bilancia počtu máp, ktorá dosahuje len 5 kúskov. Nových máp sa snáď dočkáme v niektorom z patchov.

Je sa na čo pozerať, nie je čo počúvať

Grafickej stránke HoAE nie je prakticky až na pár zaváhaní v podobe malého množstva animácii jednotiek, čo vytknúť. Medzi niektorými misiami zhliadneme pár veľmi podarených pre-renderovaných sekvencií, ktoré sú však na môj vkus až v priveľmi veľkom kontraste s príbehom rozprávaním pomocou komiksu. Popravde som mal celú dobu pocit, že pôvodne mali autori v úmysle spraviť všetky prestrihové animácie pomocou pre-renderovaných sekvencií, ale z nejakého dôvodu im to nevyšlo a tak mi namiesto nich servírujú storyboardy podľa, ktorých ich mali v pláne vytvoriť. No možno sa v budúcom podarí táto myšlienka zrealizovať.

Zvuková stránka je prekvapivo kvalitná.... Teda aspoň v prípade, že považujete 3 skladby s celkovou stopážou cca.15 minút za zvukovú stránku. Ja osobne teda nie, ale musím uznať, že tie tri skladby sú celkom štýlové a majú tú správnu fantasy atmosféru. Do budúcna však určite doporučujem autorom zainvestovať do poriadneho soundtracku.

HoAE je na našom trhu dostupná v českej lokalizovanej verzii, ktorej preklad je na pomerne vysokej úrovni. K celkovému technickému mám ešte pripomienku k zvolenej ochrane tohto produktu, ktorou je neslávne známa Starforce, ktorá ako som sa mohol osobne presvedčiť spôsobuje viac problémov legálnym užívateľov ako pirátom.

Koniec? Začiatok!

HoAE je veľmi kvalitnou hrou a ako úvod do trilógie prináša veľmi zaujímavý potenciál pre budúcnosť. Autori predviedli, že sa neboja experimentovať a ich dielo je ukážkovým príkladom symbiózy RPG a RTS prvkov, a mne tak nezostáva nič iné ako Vám túto jedinečnú stratégiu odporučiť. Teraz ak ma ospravedlníte odchádzam diskutovať na fóra o tom ako tento epický príbeh, ktorý sa pravdepodobne v druhom diely naplno rozpúta, skončí.

Dj.Bobor

Aktuálne hodnotenie článkov: 5.3 / 10