18.05.2007 01:16, JC, Komentárov: 0
Penumbra: Overture

Penumbra: Overture

Prišla nečakane, skromne sa krčila pred dverami, ale ja som si ju všimol. Bola celá zmrznutá, nuž som ju pozval na šálku čaju, aby sa zohriala. Ja som náš spoločný čas využil, aby som zistil nejaké bližšie detaily o jej živote. Nemala to veru ľahké, jej životný príbeh rozhodne nepripomínal klasické, radostné (navonok) detstvá jej bohatších rovesníkov. Našťastie prežila, teraz je tu, sedí predomnou a zdá sa, že sa trochu osmelila. Jej meno je Penumbra...

Musím sa priznať, že o Penumbre som sa dozvedel len nedávno v rámci klasického scanovania rôznych novinkových webov. Dielo partie nadšených študentov, ktoré sprevádzali rôzne problémy, sa nakoniec po záverečnom uvoľnení techdema, ktoré malo slúžiť ako pamiatka ich tvorbe, a veľkom ohlase zo strany hráčov, dočkalo vzkriesenia. Byť to iná hra, už sú toho plné novinky naplnené až po okraj veľkohubými vyhláseniami. Toho sme sa nedočkali (čo je z časti aj dobré), podstatné však je, že finálna verzia je konečne tu a my sa môžeme spoločne pozrie, čo ponúka a či má „nezávislá“ tvorba na dnešnom hernom trhu šancu na úspech.

Všetko sa to tak rýchlo zomlelo. Ešte som sa nestihol vyrovnať so smrťou matky, ktorá mi bola jedinou oporou počas väčšiny môjho života. Pýtate sa, čo otec? Ten umrel, keď som bol malý chlapec, teda aspoň to tvrdili. Dnes však viem, že to nebola pravda. Len pár dni po pohrebe som dostal tajomný dopis, v ktorom sa mi prihováral môj dávno zosnulý (je tomu naozaj tak?) otec. Poprosil ma, aby som vybral niečo z úložnej schránky a spálil to. Zvedavosť ma však nepustila. Áno, zvedavosť. Tento ľudský nedostatok má na svedomí to, že možno keď toto čítate, ja tu už nie som. Neposlúchol som otcovu radu a nazrel som do toho, čo mi zanechal. Osud ma zaviedol do Grónska...

Silnou stránkou Penumbry, viditeľnou už od prvých sekúnd hrania, je silný engine s dôrazom na fyziku, pričom grafická stránka hry v najmenšom nezaostáva. Na to, že ide o počin skupiny študentov, je to skutočne skvelá práca, hoci lepšia optimalizácia by nezaškodila. Späť však k podstate veci. Interaktivita prostredia je skutočne na vysokej úrovni, čo súvisí s už vyššie spomenutou fyzikou. Aby som bol konkrétnejší, hneď v prvej hernej obrazovke, ktorá predstavuje kajutu na lodi, je možné narábať s rôznymi predmetmi. Nič čo by tu už nebolo, až na to, že väčšina hier funguje na princípe klikania, ktoré evokuje vykonanie akcie. Naopak, v Penumbre je hráč za všetkým, otvára dvere, zdvíha a hádže predmety a inak manipuluje s okolitým svetom. Jednoduché použitie myšky s držaním ľavého tlačítka pre podržanie predmetu funguje na jednotku a hre dodáva svieži šmrnc. Na tomto princípe je založená aj veľká časť herných hádaniek, ktoré sú našťastie poháňané čistou logikou. Niekto by povedal fyzika hrou, na druhej strane sú to úplne normálne veci, s akými sa stretávame každý deň. Ich implementácia do hry a plná kontrola nad nimi však rozhodne poteší. Samozrejme, nič nie je dokonalé, a aj fyzikálna stránka hry má pár múch, ale vo väčšine prípadov všetko pracuje tak ako má. Keby som mal Penumbru k niečomu prirovnať, ako prvé čo ma napadne, je zrovnanie s nebojovou časťou Half-Lifeu, kde hrala fyzika taktiež dôležitú úlohu. V prípade Half-Life to však bol bonus k skvelej akčnej časti, pre Penumbru je to gro celej hry a hratelnosti.

Predstava adventúry videnej z pohľadu prvej osoby s dôrazom na spojenie klasických hádanok s fyzikálnymi znie zaujímavo, autorom to však asi nestačilo, preto do hry pridali aj prvky survival horroru. Až sem počujem náreky skalných adventuristov, že takáto odvážna hra musela byť sprznená blbými akčnými prvkami, otázkou však je, či by hra bez nich bola lepšia. Nie, sám preferujem čistokrvné adventúry, v prípade Penumbry si však myslím, že sa tvorcovia rozhodli správne. Nejde o to, koľko akcie do hry dostať, ide o to, akým spôsobom. Pocit, keď som sa v tme prikrčený snažil dostať z jedného miesta na druhé, zhasnutá baterka v roztrasenej ruke, uši natrčené aby zaznamenali akýkoľvek zvuk, ktorý by mohol indikovať, že „to“ je v mojej blízkosti – mnoho horrorov spolieha na klasické ľakacie scény, pravý strach je vždy však z neznámeho, a do prvého stretnutia s „tým“ drží Penumbra latku atmosféry skutočne vysoko. Samozrejme, všetko závisí od podmienok, v akých sa hrá. Zhasnutá izba o polnoci doma so slúchadlami na ušiach určite viac praje atmosferickému pôžitku ako čokoľvek iné. Atmosféra si drží počas celej doby slušnú kvalitu, striedanie bezpečných a nebezpečných miest dáva vydýchnuť hernej postave aj hráčovi, hoci po prvom stretnutí s „tým“ strach z neznámeho opadne. Zaskočí zaň však strach zo smrti a autori majú v rukáve aj iné prekvapenia. Veľmi rád by som rozprával konkrétnejšie, nechcem vás však, milí čitatelia, pripraviť o radosť z poznávania tejto nádhery.

Technické spracovanie som už načrtol, na rade je rekapitulácia. Herný engine ponúka, na pomery v akých vznikal, skutočne skvelé divadlo, klobúk dole pred tvorcami, povedal by som, že ich dielo sa môže smelo porovnávať s inými hrami, mnohými s väčším rozpočtom (úplnú špičku však nečakajte). Hudba je k hre vybraná opatrne a vynikajúco podporuje, čo sa zrovna na obrazovke deje. Tajomná napätá hudba na podporenie strachu, uvoľnený ambient, alebo ticho pre volnejšie chvíle. Problémy so stabilitou hry/padaním som osobne nezaznamenal, avšak niekedy hra padá do okien (po štarte) kvôli nedorozumeniam s ATI control panelom.

S Penumbrou som prežil skutočne nádherný večer, hoci musím priznať, že ma niekedy jej správanie vystrašilo, aby som jej sekundu po tom visel na perách, celý nedočkavý, čo povie, takou tajomnosťou na mňa šla. Skutočne dobrá herečka táto Penumbra. Dokonca sa u mňa zdržala dlhšie ako jej sokyne a bola aj menej náročná na občerstvenie. Ideálna spoločníčka, bolo mi smutno, keď musela odísť, ale sľúbila, že sa čoskoro vráti. Pokiaľ ju náhodou niekedy stretnete, určite sa jej prihovorte, verím, že nebudete ľutovať. Preložené do slovenčiny – Penumbra sa predáva za budgetovú cenu (20$ download distribúcia, krabicová sa chystá, pre nás však ešte nebol určený distribútor) hoci svojou kvalitou predčí mnohé „plnohodnotné“ produkty. Moja rada znie – rozhodne vyskúšať, minimálne demo. Druhá epizóda (normálne som zabudol spomenúť, že ide o epizodickú hru – jediný neduh epizodických hier, ktorý sa v Penumbre vyskytuje je nie ideálne zakončenie z hľadiska príbehu) by mala vyjsť niekedy počas jesene/zimy tohto roka.

JC