16.03.2007 01:13, Last Jedi, Komentárov: 0
World Of Warcraft: The Burning Crusade

World Of Warcraft: The Burning Crusade

Azda sa nikdy doposial nestalo aby sa na datadisk ku hre čakalo s očakavaniami a netrpezlivosťou tak veľkou, že prekonala množstvo veľmi úspešných áčkových „plnohodnotných“ ( inak povedane nedatadiskových ) titulov tak ako práve nová expanzia z dielni amerického Blizzardu. Dychtivým dôkazom očakávaní a slintania nielen dlhodobejších hráčov najúspešnejšej onlinovky súčastnosti boli určite predajné čísla hneď po vydaní – len za prvých 24 hodín od uvedenia sa totiž predalo 2,4 milióna kusov The Burning Crusade, čo tento datadisk vystrelilo na prvé miesto v rebríčku najrýchlejšie predávanej pc hry v európe i severnej amerike. Ono aj okolo osem miliónov aktívnych účtov o niečom svedčí. Dlho očakávane otvorenie dark portalu sa teda uskutočnilo vo veľkých číslach a je rozhodne jasné, že Vivendi ako distribútor a Blizzard ako vývojar si do vrecka napchá opäť zopár bankoviek na pár nových ferrari či domov na nejakom exotickom mieste, nás ale predovšetkým zaujíma koľko nocí prebdieme levelovaním, skúmaním krajiny, či trápením sa nad čo najlepšou taktikou na bossov v nových instanciach.

Vývstáva nám otázka či je sa oplatí základy takého fenoménu ako je práve World Of Warcraft bližšie predstavovať. Predsalen zainteresovaným ľuďom to príde smiešne a tým, ktorí nie su v tejto oblasti doma to bude asi aj tak jedno. Preto len v skratke zhrniem, že sa jedná o fantasy MMORPG ( massive multi online role playing game čiže „hra na hrdinov“ pre obrovské masy hráčov prepojených cez internet ) vyvstavané vo svete známej strategickej trilógie Warcraft doplnený o rôzne mytologicky či príbehovo obohacujúce knižné romány. Práve na hernom svete je vidieť, že čo už to prežil nielen v herne-historickom kontexte ( obyvatelia sú neustále vystavovaní jednému nebezpečiu za druhým a vojna je oveľa častejšie použivaným slovom ako mier ) ,ale hlavne v rámci vypiplanosti zo strany autorov, ktorí svoj svet vychovávali ako dieťa a postupne ho krmili novými a novými nápadmi, či už ohľadom histórie, kartografie, obyvateľstva Azerothu ( ako sa svet ,ktorý je centrom diania volá ) až sa z neho stalo niečo organické a logickejšie prijateľné pre hráčov, ktorých nezaujíma len leveling a čo najlepšia výbava, ale chcú vedieť prečo, kde a načo robia to, čo robia. Dalo by sa povedať, že práve to, že sa jedná o pre mnohých hráčov známe univerzum sa z určitej časti podpísalo na úspechu hry. Predsalen ruku na srdce, WoW neprináša nijak revolučné nápady, ale berie si tie známe a tvorí z nich vynikajúcu zábavnú zmes.

Tí, ktorým história ( aspoň z posledných rokov ) a hlavne portfólio Blizzardu nie je cudzie, vedia, že čo hra to klenot,aj keď práve ich tituly patria k tým najodkladanejším. Veľa herných spoločností podceňuje tvorbu datadisku a teóriou „nalepíme zopár nových máp, misií/questov, nejake nové zbrane a pridáme pár levelov a úspech datadisku bude minimálne zrovnateľný s pôvodnou hrou“ práve podlamujú nohy svojím niekedy viac a niekedy menej úspešným produktom. Kto však hral nejakú hru a následne datadisk od blizzardu vie, že práve tato firma je jedna z tých, ktorú sebou nastavenú latku kvality nikdy nepodlieza. Áno, isto sa nájdu ľudia, ktorí budu šomrať, že sa jedná o vrchol mainstreamu a celé to stojí na jednoduchosti a jednom klišé za druhým. Ak sa zamyslíme, tak pravda je tak na polceste. Určite sa blizzardské produkty nedajú označiť za také, ktoré by útočili na peňaženky úzkeho, špecifického okruhu hardcore fanúšikov. Na strane druhej, ale je vidieť, že sa nesnažia ani postaviť princípy na miestami až infantilnej stupidite, jednoduchosti, či gýču, ako to poznáme z mnohých dnešných produktov nielen od EA. WoW si teda s chuťou zahrá tak príležitostný a hernou históriou nepoznačný človek ako aj hardcore rpgčkar. Prečo ale všetky tieto reči okolo WoW, keď sa jedná o datadisk? Odpoveď je logická a jednoduchá, ako je u datadiskov zvykom nebúrajú známe mechanizmy herného konceptu pôvodnej hry ani nespušťajú revolúcie,ale snažia sa priniesť to, čo autori do pôvodnej hry nestihli, zabudli alebo nemohli vložiť a zároveň dávajú priestor na uskutočnenie nápadov, ktoré skrsli v hlavách blizzardských z pozorovania ich už fungujúceho sveta plného „hordákov a alikov“. Mne osobne pripadá Burning Crusade ako dosť silná paralela k datadisku k Warcraft 3 – The Frozen throne, čo je možné aj tým, že práve na oblasti a postavy predstavené v Ľadovom tróne sa vracajú na scénu v online svete – menovite sa nedá nespomenúť vodca padlých krvavých elfov Kael'Thas Sunstrider, naga Lady Vashj, diabolský Magtheridon, alebo navrátivší Illidan Stormrage o ktorom mnoho hráčov predpokladalo, že je mrtvý. Pamätníci sa dokonca môžu tešiť na nejakú tu známu tvár z obdobia Warcraftu 2 a jeho datadisk Dark Portal.

Práve starý známy Dark Portal v Blasted Lands sa znova po dvadsiatich rokov aktivuje a tí odvážnejší z Azerothského obyvateľstva, sa vypravia do Horiacou légiou spustošeného sveta, ktorý je doslová rozdrvený v základnoch a jeho úlomky sa vznášajú vo vesmíre. Na prekvapenie azerothčanov, nie však hráčov, je Horiaca légia stále v Outlande a chystá na Azeroth odvetu potom ako bola z neho vytlačená pri poslednej invázií. Aby toho nebolo málo, tak elfovia s prezývkou krvaví, sa vracajú do vojnou zdevastovaného Quel'thalasu, aby z trosiek a popola opäť postavili svoju ríšu a hlavné mesto Silvermoon do niekdajšej slávy. No a ani Kalimdor neprežíva relatívny pokoj, pretože na neďaleké ostrovy pri novom elfskom strome života Darnasse, „dopadlo“ z oblohy Draeneiské mesto Exodar, čo nie je nič iné ako vesmírna loď mentorskej rasy Naaru, ktorá sa stará o svojích vyhnancov draeneiov, pretože sú to práve oni, kto odmietol pred dávnymi vekmi ponuku mocného Sargerasa a nestihol ich osud ich bratov, ktorí sú hybnou silou démonickej ohnivej légie.

Z tohto krátkeho resumé sa da hneď usúdiť, že ani na Azeroth neusadne po príchode datadisku prach.

Samotný nový kontinent Outland ( ktorý pozostáva zo siedmych oblastí ) a jeho prostredia sú menej konvenčné ako staroveké elfské stromy, husté lesy, hlboké jaskyne alebo lávou obohnané trpaslícke mestá a ruiny v pôvodnej hre. Človek tu nájde oblasti či architektonicky divné miesta vznášajúce sa v priestore, pohoria v tvare obrovských bodliakov, alebo les gigantických húb pri ktorom sa fanúšikovi Morrowindu zaleskne slza v oku a vášnivý hubár dostane infarkt.

V praxi nás čaká zvýšenie maximálneho levelu na číslo 70, zvýšenie profesií na 375 a pridanie jednej novej – šperkárstvo, pomocou, ktorého sa vyrábaju náhrdelníky, prstene, trinkety alebo aj čelenky. Štruktúra a typy questov nezaznamenali oproti klasickému WoW nejaký odklon či novinky, čo je dosť škoda, pretože questy boli občas v Azerothe po čase repetívne. V outlande to však vynahrádza väčšia svižnosť ich plnenia a naberanie skúsenosti či hodnotných predmetov rýchlejšie než sa očakávalo. Nielen milovníkov nádherných scenérií a „herných fotografov“ poteší menšie vylepšenie enginu a textúr v Outlande, ale hlavne možnosť vlastniť lietajúceho mounta – tvora akým je gryf, mantikora alebo neskôr drak, takistko ako pozemné mounty aj tieto sa vyskytujú v dvoch typoch ( s rýchlosťou o 60% a 100% väčšou ako je bežný pohyb ) a pri ich získavaní sa aj zapotíte aj budete musieť poriadne prekutrať penaženku kvoli cene skillu na ich ovládanie. Je to síce logické, že Azeroth tomu nie je technicky a herne uspôsobený, aby a v ňom mounti mohli používať, na druhej strane je to ale obrovská škoda. Novinkou iste zaujímavou a hlavne dôležitou je aj výskyt nových raidov pre 25-členné výpravy, ktoré sú menej náročné na organizáciu a organizáciu 40 ľudí ( a ich naháňanie do raidu ) , to sa však vynahrádza oveľa vyššou náročnosťou oproti pôvodným raidom a ich zdolanie iste potrvá veľa bezsenných nocí a nemilosrdných wipov celých raidov rad za radom. Väčšina týchto nových raidov dodnes nebola pokorená a určite to je otázkou mesiacov kým sa tak stane.

Pôvodný svet samozrejme nezostáva mimo diania a autori do neho vtesnali taktiež nové instancie ako tri historické udalosti prístupne z Jaskýň času v Tanarise, menovite sa jedná o Thrallov útek z pevnosti Durnholde, vytvorenie temného portálu a pamätná konečná bitka z Warcraftu 3 – bitka na hore Hyjal, ktorá je asi tou najväčšou výzvou akú svet warcraftu hráčom môže ponúknuť a pretečie ešte veľa vody, kým sa do nej hráči dostanú, lebo spolu s datadiskom v poslednom patchi pri chodení raidov a dungeonov pribudla takzvaná možnosť heroic, kde sa latka náročnosti známej instancie posunie o kus vyššie za cenu oveľa lepších odmien a hlavne práve týmto splnením heroických instancií sa získa prístup čeliť samotnému Archimondovi na hore Hyjal.

Ak ste sa v čítani dostali až sem a nevlastníte pôvodnú hru, chcete si ju zadovážiť a myslíte si, že kupovať datadisk pred dosiahnutím levelu 60. vôbec nemá zmysel, musím vás ubezpečiť, že opak je pravdou. Nejedná sa len o to, že dve nové rasy, Draenei za alianciu a krvaví elfovia za hordu a možnosť výberu povolania doteraz prístupného iba pre opačnú frakciu ( bol to shaman pre hordu a paladin pre alianciu ) , ktorý nielen mení charakter a taktiku bojov ale aj unifikuje tieto dve znepriateľené frakcie. Autori sa totiž pri vytvárani nových štartovných lokácií a questov poučili z chýb a prispôsobili tomu aj hrateľnost a odmeny, čo je určite hlavná politika tohto datadisku – nalákať čo najviac nových hráčov, žial občas aj na úkor tých verných hrajúcich dlhodobo. Čo konkrétne mám na mysli? Prevažne to, že hráč si teraz kľudne príde na leveli 58. do Outlandu ( od ktorého je doporučený ) a za triviálne questy získa výbavu na úrovni takej, ktorou sa za čias čisto azerothského diania mohli pýšiť iba ľudia z dostatočne zohratého raidového tímu, chodiace tie najťažšie raidy ako Naxxramas, Blackwing Lair či Molten Core od nevidím do nevidím, len aby mali ten kúsok štastia a práve oni získali nejakú tu vynikajúcu vec. Viac o tom v odstavci od dlhodobého hráča WoW hrajúceho na európskom realme Drak'Thul, ktorý združuje azda najväčšie percento českých a slovenských hráčov.

Aliancia získala veľkú výhodu tým, že má možnosť hrať za shamanov, ktorích totemy zjednodušujú celú raidovú instanciu, zároveň síce horda získala paladinov, ktorí nie sú až tak obrovskou výhodou. Asi najväčším sklamaním, či „podrazom“ je práve to,že ľudia čo dlhodobo hrajú World Of Warcraft a celé dni strávili chodením tých najväčších raidov, aby získali lepšiu výbavu majú momentálne úplne zbytočne zabitý čas, lebo po chvíli questovania získajú equip lepší. NO a pre ľudí čo začínajú hrať v poslednej dobe a naxxramas alebo molten core nechodili, sa tam ani neoplatí chodiť, pretože práve v Outlande sa získajú lepšie veci pomerne jednoduchšie a rýchlejšie ako T1,T2 alebo aj T3. Jediný dôvod prečo chodiť, je vybaviť sa a vylevelovať v Outlande a následne chodiť staré insty „for fun“. Je to naozaj nespravodlivé, pretože išlo o naozaj ťažké instancie, ktoré vyžadovali vstupovať nielen veľmi dobre zohratí ,ale aj s veľmi dobrým equipom. Taktiež instancie pre leveli cca 60-70 sú jednoduchšie ako to bolo kedysi pri leveloch 50-60 a nie sú tak závislé od výbavy, navyše veľké množstvo ineraidových instancií je kratších a ma svižnejšie tempo. Krajina v Outlande je pestrejšia a menej klišovitejšia a vítané je aj väčšie množstvo questov, ktoré sú aj jednoduchšie.

Lajka lvl.70 druid ( No Way ) - Rela lvl.66 Shaman ( Epic Guardians )

Práve na to, že Outland je dosť „owerpowered“ a v súčastnosti slúži aj ako obrovská baňa na rýchle získanie peňazí a kvalitnej výbavy sa dá považovať za mínus spolu s tým, že po prvých dňoch v outlande môžu verní hráči pozahadzovať svoje krvopotne nadobudnuté zbrane a brnenia. Napriek tomu, že blizzard možno naplnil väčšinu očakávaní a pridal aj nový PvP battleground a rankový sýstém bojov v arénach, kde sa za víťazstvá da nakupovať veľmi slúšná výbava, stále sa jedná len o zmeny toho, čo tu už bolo a nejake výdatnejšie novinky ako masívnejší grafický ugprade, či rôzne chúťky hráčov nielen the sims ako kupovanie a zariadovanie domu a nejaké väčšie možnosti zaoberať a nebojovými činnosťami naďalej zostáva hráčom odopreté. No a samozrejmosťou na spustenie datadisku je vlastnenie pôvodnej hry a platenie mesačných poplatkov.