13.02.2001 00:02, Martin Náhlovský, Komentárov: 0
Vertical Limit

Vertical Limit

Príbeh Vertikálního limitu pripomíná v mnohém Cliffhangera. Hlavní hrdina snímku, Peter Garrett, je taktéž sužován neštastnou náhodou, která postihla celou jeho kariéru horolezce. Zatímco Stallone musel coby horský vudce Gabe strávit nevynucenou smrt dívky svého kamaráda, která se hned v úvodní scéne filmu zrítí do nekolikasetmetrové propasti kvuli špatné sprežce na lane, ...

je to horkou jehlou shitý film...

Príbeh Vertikálního limitu pripomíná v mnohém Cliffhangera. Hlavní hrdina snímku, Peter Garrett, je taktéž sužován neštastnou náhodou, která postihla celou jeho kariéru horolezce. Zatímco Stallone musel coby horský vudce Gabe strávit nevynucenou smrt dívky svého kamaráda, která se hned v úvodní scéne filmu zrítí do nekolikasetmetrové propasti kvuli špatné sprežce na lane, mladický Peter si ve Vertikálním limitu vycítá, že zavinil tragický pád svého otce. Stejne jako snímek Rennyho Harlina i napínavé himalájské dobrodružství zacíná velice neortodoxne.

Scénou, v níž Garrettovic rodinka visí na kolmém útesu zavešena na kus nezajišteného lana. Úvodní rozehrívacka nakonec vrcholí po nekolika peprne napínavých okamžicích neblahým pádem otce Garretta, který se pro jistotu odrízl, aby zvýšil pravdepodobnost prežití svých potomku. Stejne jako v prípade horolezce Gabea, i mladický Peter mení po této neblahé zkušenosti povolání a hází horolezecké remeslo na hrebík. Sled událostí, který následuje, pak v mnohém pripomíná opet Cliffhangera.

Garrettova sestra se pripojuje ke speciální expedici vedenou milionárem Vaughnem (pekný hajzl mimochodem), jež se chystá zdolat vrchol osmitisícové hory K 2. Místo ocekávaného úspechu však hrdiny postihne necekaná katastrofa v podobe snehové laviny, která se za nezištných okolností (boure, boure, boure,...) strhne z neblíže specifikovaného útesu. Nekolikaclenná výprava prežívá celou nehodu jen se štestím, zustává však nadobro uveznena v úzké ledové jeskyni, kde se veškeré nadeje na záchranu narychlo vytratí. Zanedbatelné procento úspechu se ovšem rapidne zvedne ve chvíli, kdy se o události dozví sám Garrett. Jakožto správný bratr ani okamžik neváhá a ihned svolává speciální záchranný tým, jehož úkol je více-méne jasný.

S nebezpecnými nitroglycerinovými náložemi musí vyšplhat k místu nehody, celou oblast podminovat a potom pevne doufat, že výbuch uveznené neštastníky vyprostí. Kámen úrazu však tkví v tom, že celá akce musí být provedena nejpozdeji do dvaceti šesti hodin. Pokud by tak nebylo provedeno, celá expedice by v jeskyni zahynula na nedostatek životne potrebných ingrediencí, zejména na otok plic. Ve snaze splnit celou misi na výbornou, zacnou však clenové záchranného komanda tropit nevynucené chyby a zbytecne se tak pripravovat o cas. Ve chvíli, kdy se do celé situace zapojí i desivá síla prírody, prestanou si statecní horolezci verit a ztratí i poslední zbytky nadeje.

Nebýt Garretta jiste by se celý tým rozpustil do svých domovu. Ve snaze zabránit desivým následkum, které postihly i jeho otce, navrací svým soukmenovcum cest a za dramatických okolností vyráží ucinit poslední krok, kterým by se celý problém vyrešil. Adrenalinová honicka s casem, pri níž nebude nouze o napínavé okamžiky, muže odstartovat... Martin Campbell je dnes již natolik zkušený režisér, že od nej mužeme jen steží ocekávat nejakou slátaninu. Poté, co me mile prekvapil Zlatým okem, rázem svuj talent potvrdil i pri realizaci nového Zorra. K mé nelibosti jsem však pri sledování Vertikálního limitu zjistil, že mé predpoklady, které byly podporeny radou nepríznivých kritik ze zámorí, nemají daleko od pravdy.

Vertikální limit je sice po všech stránkách slušne natocená podívaná, ale to nic nemení na faktu, že film po dobu svého trvání casto nudí. Okamžiku, kdy budou vaše oci plne zamestnány, je požehnane málo a scény, které tuto úlohu plní, mají pouze akcní charakter. Jak již bylo receno v obsáhlém preview, nový Campbelluv snímek postrádá propracovaný scénár a vyváženost akcních scén. Jediné, co lze tedy tedy na Vertikálním limitu vyzdvihnout jsou práve akcní vsuvky, úchvatné prostredí Himalájí, do nejž je zakotvena chabá zápletka, a odvaha tvurcu, neco takového vubec natocit. Do ocí-bijící je však i zvracená logika v mnohých horolezeckých záberech.

Od doby, kdy jsem v kine zhlédl druhou Mission: Impossible, jsem se tak dobre nenasmál jako u Vertikálního limitu. Ne, že bych byl nejaký výrazný odpurce akcních filmu a fanatický zastánce reálne založených snímku, ale scéna, v níž se Garrett, plný sebejistoty a odhodlání, vrhá vstríc nekolikasetmetrové propasti, aby se vzápetí zachytil o výcnelky protilehlé skály, mi pripadne ponekud naivní. Nejsem si vedom, za co nás soudobí tvurci akcních filmu pokládají, ale predpokládám, že vetšina ceského národu není BLBÁ! Kdybych nebyl takový fanda horolezeckých filmu a lá Cliffhanger a nemel bych v oblibe zábery, v nichž hrdina zdolává nemožné, byl bych daroval Vertikálnímu limitu daleko nižší bodové hodnocení.

Vzhledem k tomu, že své kvality neprokazuje ani herecké obsazení (Chris O'Donnel, Bill Paxton, Scott Glenn, Robin Tunney a další dobre placení herci), netreba vést další zbytecné debaty. Vertikální limit je škatulkový thriller s chabou zápletkou, který nemá prumernému filmovému divákovi co nabídnout a mimoto strašne nudí. Od doby, kdy jsem v kine shlédnul Misi na Mars od Briana De Palmy, jsem doufal, že ocima již nikdy nepozru tak horkou-jehlou-šitý film. Mýlil jsem se, ale co mám ted delat, když je pajda v cudu. Proto doufám, že od Vertikálního limitu odradím alespon ostatní diváky. Jediné, ale opravdu jediné, co je na celém tomto filmu uspokojující, je upoutávkový trailer. Vzhledem k tomu, že je v nem obsaženo to nejlepší z celého snímku (skoro všechny akcní scény), není nic snadnejšího, než zabrousit na oficiální stránky a tam si onen soubor stáhnout. Trailer je sice o neco kratší než samotný film, ale plne vám vynahradí zážitek z filmu.

Vertical Limit

Vyrobca Columbia Pictures
Herci: CHRIS O'DONNEL, BILL PAXTON, SCOTT GLENN, STUART WILSON, IZABELLA SCORUPCO, Robin Tunney