01.03.2007 01:12, MickTheMage, Komentárov: 0
UFO: Afterlight

UFO: Afterlight

Vždy sa nájde pár planét, kde by sa mohol potencionálne usadiť život. Ale Mars je jediná z planét, kde život naozaj je. Teda aspoň o tom sa nás snaží presvedčiť nejaká tá reklama na tlačiarne, či nejaký ten film a občas aj počítačová hra. I keď momentálne na Marse žiaden život nie je, je dosť pravdepodobné, že tam nejaký bol. A robiť archeologické vykopávky na takýchto miestach sa nevypláca. Kto vie, čo môžeme objaviť. Vlastne, bohovia vedia, čo z toho vylezie. To že mimozemská hrozba prichádza z Marsu pochopili aj zástupcovia zemských štátov združený pod organizáciou X-COM, a to dokonca dvakrát. Tim Burton tiež, no a nakoniec prišlo aj na Altar.

Všetci na Mars!

Občas sa človek čudoval, akým právom niekto označuje UFO After... za duchovného nástupcu slávnych X-COMov, keď im čo do zábavnosti a atmosféry nesiahal ani po kolená. Okrem toho si celá UFOA séria zvolila trocha iný prístup k hraniu, a nebojím sa povedať, že tak trochu nudný. Preto som Afterlight očakával s obavami. Veď všetci vieme ako to chodí. Nakoniec som bol veľmi milo prekvapený tým, čo sa začalo odohrávať na monitore.

Za pomoci Retikulanov – malých šedivákov – sa malá zemská posádka usádza na povrchu Marsu, keďže naša matička Zem bola pekne zdevastovaná pôsobením mimozemšťanov, aby sa z neho pokúsili vytvoriť nový domov pre ľudstvo.

Málo nás...

UFO Afterlight sa skladá – rovnako ako jeho predchodcovia a veľký vzor – z dvoch častí. Z ekonomicko-manažérskej a taktickej. Už na prvý pohľad je zrejmé, že prvá menovaná časť doznala najväčších zmien. Objavuje sa tu základňa, o ktorú sa treba starať, vystavovať a hlavne dobre brániť, pretože je jediná, ktorú kedy budete mať. S nedostatkom zdrojov súvisí i nedostatok personálu. Z počiatku je na Marse len hàstka vedcov a vojakov, ktorí sú však široko-ďaleko jedinými ľudskými bytosťami. A teda strata každého z nich je takmer neprijateľná. S osádkou základne na Marse súvisí aj ďalší typický UFO After prvok dotiahnutý takmer k dokonalosti. Je to takzvaný RPG prvok – nech už si pod tým predstavujete čokoľvek. Každá postava má niekoľko základných vlastností (Sila, inteligencia, pohyblivosť atď.), ktoré je možné po získaní určitého počtu skúsenostných bodov zvyšovať. Druhým pilierom každej postavy je ich špecializácia, ktorú je možno trénovať na príslušných miestach. Tak ako v prípade základných vlastností i tieto je nutné „kupovať“ za tzv. tréningové body. Okrem toho každá postava dostala do vienku aj svoju vlastnú osobnosť, svoju vlastnú históriu. Jednoducho začneme si vážiť aj tú starú babu Ute, ktorá je – mimochodom – zo začiatku vaším najlepším vojakom :-). Keď vám náhodou niekto padne, lebo bol pomalý, ale misia bude aj napriek tomu úspešná. Zopakujete si ju, pretože si nemôžete (alebo nechcete) dovoliť stratiť ani jedného človeka z tímu.

Nie je však všetkým dňom koniec, tam kde je nedostatok zdrojov, môže pomôcť diplomacia, či šikovný vedecký výskum.

Výskumný ústav, či diplomatická misia?

Na Marse sa okrem vás nachádzajú aj ďalšie frakcie, s ktorými je možné viesť diplomatické jednania. A tým si zaistiť i materiálnu, či personálnu podporu.

Prežitie na Marse závisí od získavania surovín a na vašom výskume. Nezabúdajte, že vašou úlohou je terraformovať Mars na obývateľnú planétu. A tak na glóbuse Marsu vysielate vedecké tímy, aby obsadzovali jednotlivé územia, ktoré obsahujú toľko potrebné suroviny. Postupne sledujete premenu Marsu na zelenú planétu, a tak ako postupujete v hre, prestáva byť nutnosťou nosiť na misiách ťažké skafandre. Zmena planéty výborne spríjemňuje hranie, a človek sa tak neocitá len v monotónnej červeni Marsu. Lenže nebol by to Mars, keby bolo všetko také jednoduché. Z času na čas sa na glóbuse objaví červený bod, ktorý značí ohrozenie určitej časti, alebo výskyt nepriateľa na vami ešte neobsadenom území. Nastáva čas nasadnúť do vozidla zvaného UFO, a vydať sa na taktickú misiu.

Taktické misie alebo nič nové na svete, dáme si repete :)

Pre toho kto hral predchádzajúce UFO After hry, nebude taktická časť žiadnym prekvapením. Nič sa nezmenilo. Dokonca v počiatočných fázach hry sa zákerne zakráda do vašich myslí i ona povestná nuda. Prvé misie sú totiž tie najklasickejšie „nájdi a znič“. Čiže je treba vyničiť všetko, čo sa na onej mape nachádza. Keď je to prvý krát je to zábavné, keď je to desiaty krát, už to začína byť nuda. Obzvlášť keď sa prostredia na seba podobajú ako vajce vajcu. Všetko je červené a rovné. Keď to nie je rovné, je to neuveriteľne členité a vďaka neposednej kamere trocha neprehľadné. Našťastie neskôr sa to všetko zmení, a pozrieme sa i do interiérov, rovnako ako do základní vašich nepriateľov. I variabilita misií bude na tom lepšie. Tu nájsť nejaký dôležitý predmet, tam zneškodniť len jedného kľúčového nepriateľa.

Pre tých, ktorí ešte nemali s UFO After sériou tú česť, boje prebiehajú v reálnom čase s možnosťou hru kedykoľvek pozastaviť a rozdať príslušné rozkazy. Váš sedem členný tým sa ovláda jednoducho a hráč má dokonalý prehľad o dianí na bojisku. Teda ak nepočítam onú trochu nešťastnú kameru.

Samozrejme, že váš tím musí byť niečím vyzbrojený. Pokiaľ napadnú vedca, i ten sa musí brániť. A tak sa pustíte do výroby zbraní, lepších obranných technológií a ich úpravám. Áno, takmer každá zbraň sa dá v UFE Afterlight nejakým spôsobom vylepšiť, doplniť o prídavné zariadenia, ktoré zlepšujú jej vlastnosti. Aby neostalo len pri zbraniach, neskôr sa naučíte vyrábať i robotov, ktorý tak budú môcť doplniť váš tím.

UFO Afterlight prekonáva oboch svojich predchodcov na všetkých frontoch. Je zábavnejší, dokonca je vizuálne príťažlivejší. Komixová grafika je podľa mňa jeden z dôvodov prečo na mňa UFO Afterlight pôsobí tak dobre. Možno to má na svedomí trocha toho nostalgického nádychu – vďaka grafike. Veď i pôvodné UFO (X-COM) bolo odeté do komixových farieb. Jediným menším nedostatkom tak ostáva neposedná kamera v taktickej časti, a ona povestná občas sa zakrádajúca nuda, inak zvaná aj stereotyp, ktorý sa však v neskoršej fáze hry – paradoxne – tak trochu vytratí. Všade tam kde predchádzajúce UFO After hry zlyhávali, Afterlight víťazí a ukazuje, že i v dnešnej dobe je možné spraviť kvalitnú, taktickú stratégiu s nádychom starého, dobrého X-COMu. A to i napriek tomu, že Altar išiel vlastnou cestou.

MickTheMage