16.02.2007 01:11, Dj.Bobor, Komentárov: 0
Europa Universalis 3

Europa Universalis 3

Každý z nás, kto sedával na hodinách dejepisu a dával trochu pozor určite aspoň raz uvažoval aké by to bolo, keby sa narodil napríklad v takom stredoveku a pokiaľ možno do rodiny nejakého významného panovníka, aby jedného dňa mohol zasadnúť na trón a tvoriť svojimi rozhodnutiami dejiny, ktoré sa budú o nejakých 500 rokov musieť učiť znudení študenti snažiaci sa presvedčiť učiteľa, že Age of Empires II, by bolo lepšou učebnou pomôckou než učebnica z pred 20 rokov. Takže ak toto náhodou číta môj bývalý učiteľ dejepisu, chcem aby vedel, že za svojím názorom si dodnes stojím. :)

Toľko malá odbočka na začiatok a teraz sa poďme spolu pozrieť na hru Europa Universalis 3, ktorá všetko vyššie spomenuté obsahuje. Teda až na tých znudených študentov.

Europa Universalis 3 je pokračovaním veľkolepej stratégie, ktoré zasahuje hlboko do oblastí objavovania, obchodu, vojen a diplomacie. Dobre, priznávam, že táto definícia nie je z mojej hlavy a bez hanby som ju opísal zo zadnej strany obalu. Že neviete čo si pod tým predstaviť a nikdy ste nehrali žiadneho z jej predchodcov? Ok, tí z nás, ktorí hrali Medievala si predstavia strategickú mapu z Medievala, rozšíria ju na celý svet, škrtnú pôsobivé bitky, pridajú možnosť hrať za akýkoľvek národ, ktorý existoval v roku 1453(je ich tu viac ako 200) a obrovské množstvo posúvatok, ktorými sa určuje smerovanie národa. No a tí z Vás, ktorí Medievala nikdy nehrali(odporúčam čím skôr napraviť) si otvoria dobový atlas, postavia si na mapu sveta cínových vojačikov a zábava môže začať.

This is madness!! Madness? This is Japan!!!!!!

Základný cieľ celej hry znie jednoducho – ovládnuť čo najviac územia a vytvoriť prosperujúcu veľmoc. Akou cestou však toho dosiahnete je len na Vás. Môžete sa vydať v šľapajách despotického vládcu, ktorý vedie vojnu proti každému a pokúsiť sa tak dobyť celý svet. Alebo sa stať mierumilovným panovníkom, ktorý rozširuje svoju ríšu pomocou diplomacie, obchodu a manželských zväzkov, vedúci vojny len v čase potreby. Ja osobne som pri hraní zvolil prvú možnosť, pretože Japonsko, ktoré som si zvolil za môj národ sa rozprestiera ako iste viete iba na pár ostrovoch – v roku 1453 dokonca nemá ani Okinawu, čo som sa rozhodol z pochopiteľných dôvodov zmeniť. Takže moje prvé kroky viedli k obsadeniu už k spomínanej Okinavy. Bohužiaľ po pár minútach hrania sa ukázalo, že zvoliť si ostrovný štát akým je Japonsko nebol zrovna šťastný nápad a to hneď z niekoľkých dôvodov. Potom čo som vybudoval armádu som totižto došiel k zisteniu, že potrebujem lode aby som ju mohol niekam presunúť, takže vybudovanie flotily bolo otázkou pár kliknutí, bohužiaľ zistiť ako dostať vojakov do lodí mi už zabralo dobrú pol hodinu plnú nadávok, kým som z manuálu nezistil, že lode musia byť v rovnakej provincii – malé časti územia, na ktoré je rozdelená ríša a taktiež musia byť pomerne nelogicky na mori a nie v prístave. Pripúšťam, že sa možno táto informácia vyskytuje v tutoriály, ale ja osobne som nenašiel silu ho dokončiť po tom čo mi hra ukázala tlačidlo, o ktorom sama priznala, že ho pri hraní nevyužijem.

Apropo, keď už som načal interface, asi by nebolo zlé si povedať, ako vlastne svoj národ spravujete. V ľavom hornom rohu, v ktorom sú umiestnené informácie o stave vašej štátnej pokladnice, veľkosti vášho vojska, ukazovateľa stability ríše a pár ďalších vecí, sa nachádza taktiež tlačidlo, po ktorého stlačení sa otvorí pomerne prehľadné menu, z ktorého pomocou posuvníkov určujete také veci ako smerovanie vašej krajiny, investície do výskumov, preferovaného náboženstva a pod. Stručne je teda možné povedať, že správa štátu sa skladá zo základného nastavenia niekoľkých posuvníkov, ktoré udávajú mieru tolerancie, rozvoja, štýlu obchodovania atď. Zaujímavým prvkom sú poradcovia, ktorých si môžete najať a získať tak určitý bonus do jednej z týchto oblastí. Peniaze Váš štát získava z daní – v dobe vojny sa dajú dokonca zdvojnásobiť, obchodu – podľa môjho skromného názoru strata času, alebo diplomatickou cestou v podobe výpalného – zaplať alebo ťa obsadím. Taktiež je tu možnosť si zobrať pôžičku, pri ktorej poteší možnosť ju nesplatiť, ste predsa štát. :) Bohužiaľ na rozdiel od reality po piatych nesplatených pôžičkách Vám už nikto nič nepožičia.

Be afraid!! China will burn to the ground!!

Vráťme sa teraz späť k pre mňa pomerne atraktívnejšiemu aspektu Europy Universalis 3 – vojnám. Po tom ako som prepravil úspešne svoje vojsko k Okinawe a vyhlásil jej vojnu a následne ju obsadil, my hra oznámila, že som svojím činom rozhneval vládcu Číny a vyhlásil mi vojnu. Pre tých z Vás, ktorých na dejepise naozaj nedávali pozor podotýkam, že v tých dobách ovládala Čína takmer tretinu Ázie. Ako nebojácny vládca som prepravil svoje impozantné 30tisícové vojsko k pobrežiu Číny začal s elánom útok. Bohužiaľ sa mi tento elán rýchlo stratil po zistení akým šialeným spôsobom strety jednotlivých armád prebiehajú. Pokiaľ totižto bojujete bitku ,v ktorej máte navrch nepriateľ vždy ustúpi, čo znie ešte celkom rozumne, avšak to že môže jednoducho ustúpiť na moje už zabrané územia a následne ich zabrať pre seba už nechápem, pretože je jedno akú veľkú máte armádu keď nepriateľ, okolo nej jednoducho s nejakými stratami prejde a vy nemáte žiadnu šancu tomu zabrániť. Následne sa hra zvrháva na naháňačku po mape, pri ktorej dokonca neexistuje možnosť nepriateľa zahnať do kúta, a jedinou možnosťou ako ho eliminovať je vymlátiť nepriateľovu armádu do posledného muža, čo je vďaka tomu, že nepriateľ stále zdrhá z boja neuveriteľne iritujúce. Čo sa týka budovania vojska, platí tu jednoduché pravidlo. Čím väčšie územie Váš štát má tým väčšiu armádu si môžete dovoliť. V praxi ste limitovaný dvoma faktormi. Tým prvým sú financie, s ktorými väčšinou nie je problém. A tým druhým pomerne kritickým faktorom je počet Vašich poddaných, z ktorých armádu verbujete. Je tu síce možnosť, najať si aj žoldnierske jednotky, avšak tie vďaka ich cene využijete naozaj iba v krajných prípadoch. Vojsko, ktoré utrpí v boji straty taktiež pomaly dopåňa svoje stavy, takže niekedy sa oplatí radšej pred ďalším útokom počkať a zaútočiť neskôr v plnom počte.

A new age has come, an age of freedom.

Každá vojna či už úspešná alebo neúspešná krajinu vysiľuje. A preto je dobré čas od času nechať okolné štáty na pokoji, uzavrieť mier a začať sústrediť na rozvoj v jednotlivých provinciách. V tých môžete budovaním rôznych stavieb docieliť lepšie podmienky, pre Vašich poddaných, ale tiež napríklad získať možnosť najímať nové druhy jednotiek. Pred tým ako Vám však hra dovolí tieto budovy stavať musíte svoj národ doviesť k určitému stupňu vývoja z danej oblasti. Vývoj prebieha automaticky, ale za pomoci nemalých finančných prostriedkov je ho možné urýchliť a tým tak predbehnúť ostatné štáty, čím získate strategickú výhodu v období vojny – keď dotiahnete na bojisko kanón a Váš súper na Vás pošle jazdu, pochopíte o čom o vravím.

My arrows will blot out of the sun! Then you will fight in the shade.

Grafické spracovanie Europa Universalis vo mne vyvolalo pomerne rozpačité dojmy. Hra na rozdiel od svojich predchodcov disponuje príjemnou 3D grafikou, avšak samotné armády reprezentované figúrkami na mape majú dohromady asi tak 3 animácie, čo je po uvážení toho, že sa ne prakticky dívate celú hru je naozaj prachbiedne málo. Soundtrack hry je pri jeho prvom vypočutí príjemný, po druhom vypočutí znesiteľný, no a po tom ako budete počuť tú istú skladbu desiaty krát ho začnete nenávidieť. Pri hre kde sa hracia doba ráta na desiatky hodín, by to chcelo naozaj viac ako 21 skladieb, ktoré horko-ťažko vydajú dohromady na jednu hodinu posluchu. Hra taktiež disponuje multiplayerom, ktorý dokonca ponúka možnosť viacerím hráčom spravovať jeden štát.

Before this battle is over, we all will know that, few stood against many.

Europa Universalis 3 patrí k tím typom hrám, ktoré si buď zamilujete alebo budete nenávidieť. Oproti svojím predchodcom prináša zjednodušenú správu štátu spolu s prívetivejším ovládaním čím sa snaží priblížiť hráčom odchovaním na real-time stratégiách avšak mám obavy, že práve takýto hráči z nej príliš nadšení nebudú, pretože v hre prakticky nie je žiadna akcia. Takýmto hráčom preto odporúčam najskôr vyskúšať demo. Pre ostrieľaných stratégov, ktorí u hry rady rozmýšľajú, mi nezostáva nič iné ako túto hru odporučiť, pretože nájsť podobne prepracovanú a komplexnú stratégiu trhu je prakticky nemožné.

Dj.Bobor