26.01.2007 01:10, Last Jedi, Komentárov: 0
Sam & Max: The Mole, The Mob and The Meatball

Konečne je vidieť, že aspoň jedna herná spoločnosť berie epizodické hranie vážne a preto nemusíme na tieto kratšie herné zážitky čakať tak dlho ako na regulérnu „kompletnú hru“, no v prípade ostatných firiem asi aj musíme, ale Telltale games na nás vypúšťa novú lavínu nezameniteľného humoru mesiac potom, ako Sam & Max zobrali televíziu Warp útokom a Myra Stomp si na vlastnej koži odskúšala, čo je to šoková terapia.

Bosco ešte pomaly ani nestihol vymeniť prestrojenie z britského lorda na francúzskeho anarchistu a jeho zoznam vecí pôsobiacich naňho paranoicky nabral ďaľšieho člena – hračkársku mafiu. Hazard, mafia, podvody, staré sendviče, s tým všetkým sa naša nezávislá polícia bude musieť vysporiadať na ceste za svojím cieľom. Nájdenie agenta krta, ktorý sa pred nejakým časom infiltroval do sídla hračkárskej mafie a pred niekoľkými týždňami s ním policajné oddelenie stratilo všetok kontakt.

Tak ako bol minulý diel satirou na všemožné populárne televízne programy, tentokrát si berie sadista Max a inovátor anglických prirovnaní a spojení Sam na mušku mafiu. Veď kto by sa netriasol pred mafianskym bossom menom Ted E. Bear? Celá mafia je v prestrojení – nosí na hlavách veľké hračkárske medvedie hlavy, takže ich nikto v okolí nespozná. :) Snažia sa viesť pseudopočestný podnik, Kasíno, ktoré je absolútne 100% bez mafie, ako hlása ich slogan ( mimochodom hlavná hudobná téma tejto tretej epizódy, ktorá je zvučkou a zároveň sloganom mafiánskeho kasína, je akoby povedal lingvista Sam, extremely catchy tuuuune ).

Myslím, že mi nikto neodtrhne hlavu ( ani do mňa nevyryje žiadne fakty o tomto prípade, že Max ? ) ak prezradím, že na to aby našli dvaja hlavní protagonisti spomínaného krta, budú sa musieť infiltrovať do radov hračkárskej mafie. Samozrejme do mafie sa cez prihlášku ani pohovor nedostanete, preto sú tu tri „bežné“ mafiánske prácičky a za nimi ponuka, ktorá sa neodmieta ani v prípade, že trpíte prejedením a jediné vyslobodenie vidíte v miestnosti s nápisom WC ( navyše na záchod k Boscovi to je predsalen trochu ďaleko ).

Humor, motív ktorý je pre túto hernú sériu ústrednejší než príbeh opäť nesklamal, no ani nejak extrémne neprekvapil, tak ako tomu bolo v minulej epizóde. Napriek tomu nepochybujem o tom, že momentálne sa na trhu nenachádza žiadna hra, ktorá by Samovi a Maxovi mohla po humornej stránke konkurovať. Opäť sa jedná o hlášky z klasických sadistických Maxových predstáv a zážitkov, alebo svorne dialógy obidvoch zvieracích parťákov parodizujúcich popkultúru, alebo ju ironicky a zároveň „nevinne“ kritizujú. Výborný bol napríklad „mentálny“ boj s podvodníkom a hazardným hráčom Leonardom. Od spútaného Leonarda bolo treba získať dôležitú informáciu a jeho jedine viditeľne citlivé miesto bola jeho matka a ako úspešný recept na to aby ho zlomili bolo treba použiť typické urážlivé vtipy na margo Leonardovej matky, typu: Tvoja matka je tak túčná... alebo Tvoja matka je taka puntičkárka, že.... Háčik bol v tom, že obidvaja naši hlavní protagonisti sú tak trochu sklerotici a jeden si pamätal iba začiatky, zatiaľ čo druhý iba poiny. Logicky z toho vyplýva, že hráč mal na starosti spojiť začiatok so správnym koncom a niekedy sa jednalo o také kombinácie, že sa človek čuduje, odkiaľ autori čerpali inšpiráciu. No a preto vznikali vety typu „Tvoja matka je tak puntičkárka, že na vlastný pohreb došla pre istotu skôr“.

Tento diel by sa mohol nazvať aj dielom odkazov, či náznakov. Je určite ťažké postrehnúť kam všetky hlášky mieria a čo majú s čím spoločné, ale typické hádanie hesla do mafiánskej skrýše prinieslo niekoľko, či už odkaz na skladbu od The Beatles alebo predmet z filmu Občan Kane, na typické parodizujúce nezmysly, ktoré sa pýta Sam Bosca, či ich náhodou nepredáva.

Veľmi pekné je aj odposlúchavacie zariadenie, ktoré získa hráč od Bosca ( možno je to zároveň hold a odkaz poslednému Purcellovmu komixu, ktorý je na oficiálnej stránke vývojárov voľne prístupny a graficky veľmi pekne spracovaný ) ako aj už povinná zmena povolanie Sybil, ktorá je tentokrát profesionálnym súdnym svedkom. No a kasíno, to sú hry, čiže určite všetkých fanúšikov pôvodnéj hry od LucasArts poteší prerod obľúbenej automatovej minihry – likvidácia potkanov do modernej podoby. No a opäť nás čaká ( trochu pozmenená ) automobilová minihra.

Čo však nikoho neprekvapí je dåžka epizódy, ktorá sa približne zhoduje s tou predošlou, čiže okolo tých dvoch hodín čistého času, čo je veľmi málo. Mimo to sa dá hre len vytknúť, že oproti predošlým dvom epizódam priniesla nového minimum, v podstate len jednu novú lokáciu, spomínané kasíno a pár nových postáv. A to je určite škoda.