06.12.2006 01:07, MickTheMage, Komentárov: 0
City Life

City Life

Mesto, mestečko, malé mesto, či metropola, všetko je to obrovská skupina ľudí. Je to vlastný organizmus, s vlastnými pravidlami. Čím sa vlastne líši od vidieckych sídiel? Nuž, ako sa odborne hovorí - koncentráciou výrobných a nevýrobných aktivít, výškovou zástavbou, hustotou zaľudnenia, komplexnou vybavenosťou a sociálnymi vzťahmi. Je útvarom, ktorý v minulosti nebýval sebestačný, každé mesto potrebovalo určité prostriedky na svoju správu a chod, prostriedky, ktoré pochádzali z vonka. Táto krátka definícia hovorí, veľmi zhruba, o tom čo vlastne mesto je. Zároveň nám pekne ukazuje i na obsah recenzovanej hry.

City Life je v oblasti hier takmer vyhynutý druh. Vlastne je až s podivom, že sa koncept slávnej Sim City kopíruje tak málo. Na druhej strane keď už sa kopíruje, tak úplne zle. Našťastie pre nás, milovníkov budovania, sa City Life podaril. A nielenže chlapci z Monte Crista skopírovali z konceptu Sim City čo sa dalo, ale pridali aj niekoľko svojich zaujímavých a osviežujúcich nápadov. Základ hry stojí teda na budovaní mesta, jeho zveľaďovaní a staraní sa o stále nespokojných obyvateľov. Čiže, nie je to až tak ďaleko od reality :-). Zabudnite na výstavbu vodovodnej siete, teraz je tu rozmer priam sociálno-ekonomický. Obyvatelia mesta sa delia na niekoľko sociálnych/záujmových skupín – elita, módny radikáli, úradníci, aktivisti, robotníci a chudoba. Títo obyvatelia musia spolu žiť v jednom meste, a musia spolu nejako vychádzať. Aby to nebolo také jednoduché, určité vrstvy sa navzájom neznesú, čo môže pri nesprávnom plánovaní viesť k nepokojom v meste. Dalo by sa povedať, že je v tom ukrytá, taká malá logická hádanka. Totiž treba hneď od začiatku plánovať správne a hlavne dopredu. Pretože ak sa vám neskôr začne rútiť celý systém..., nuž ak sú ešte peniaze, bude treba prestavať celé štvrte – ak nie – nová hra. Sociálne skupiny treba mať na pamäti od začiatku výstavby, čo robí hru zaujímavejšou a pestrejšou.

Budovanie mesta je základným kameňom tejto hry. A teda okrem urovnávania sociálnych sporov, musí každý starosta vedieť, kde a čo postaviť. Správne plánovanie je základom vášho úspechu. Každá stavba má svoj zmysel, svoje miesto. A hlavne! Každá stavba bude mestskú kasičku niečo stáť. Hneď od začiatku to však nebude také zrejmé. V City Life treba jednoducho skúšať, pretože to vôbec nie je jednoduchá hra. Vlastne je jednoduchá, ale pochopenie jej princípov nejaký čas trvá. Každá sociálna skupina má iné potreby. Kým chudoba, robotníci a aktivisti bývajú v meste od začiatku. Ostatné bude treba do mesta pekne lákať. Čím je mesto väčšie a úspešnejšie, tým viac investícií a ešte viac bohatých, avšak náročnejších obyvateľov pre mesto. To okrem iného znamená i bohatší priemysel a vyššie budovy v meste. Tu platí priama úmera, čím bohatší, tým vyšší :-). Ak si osvojíte všetky princípy hry, už vám nebude nič brániť v ceste za vybudovaním veľkomesta, pred ktorým by sa i New York cítil ako trpaslík.

Základ hry tvoria klasické scenáre, v ktorých je treba čosi dosiahnuť. Tu určitý počet obyvateľov v konkrétnej sociálnej vrstve, tu hustotu priemyslu, či veľkosti mesta. Z počiatku je k dispozícii len niekoľko máp (záliv, hornatá krajina a pod.). Tie ďalšie sa potom odomykajú postupným plnením scenárov. Komu by to nestačilo, k dispozícií je editor máp vlastných. Takže si každý môže pripraviť stavebnú pôdu tak, ako mu to vyhovuje. Odhliadnuc od scenárov, býva najzábavnejšou zložkou tohto typu hier, voľná hra. Alebo tiež takzvaný „sandbox“. Pieskovisko, na ktorom si môžete „upiecť vlastné bábovičky.“ ;-) Na začiatku položíte radnicu, ktorá sa neskôr mení spolu s vašim mestom. Hra sa snaží byť čo najprehľadnejšia, i keď si treba na ňu trocha dlhšie zvykať (najmä keď k nej prejdete priamo zo SimCity, ako sa to stalo mne). Každá sociálna skupina má svoj vlastný grafický štýl (architektúru) a farbu. Podľa toho sú potom zafarbené aj jednotlivé ulice mesta. Tak má človek veľmi dobrý prehľad o jeho štruktúre.

Ako už bolo spomenuté, na prehľadnosť si treba zvyknúť. K dispozícií je množstvo ukazovateľov o stave mesta, financiách, znečistení, to všetko v prehľadných tabuľkách. Ktoré z počiatku naozaj nevyzerajú veľmi prehľadne :-). Celkovému počiatočnému zmeteniu nepomáha ani absencia rozumného tutoriálu. Hra vám síce poskytne akési podivuhodné videá, ale človek sa z nich veľa o hraní nedozvie. Na druhej strane, možno to bol zámer autorov. Nech si hráč postupne príde na jednotlivé princípy. Aspoň hra dlhšie udrží jeho pozornosť. Určite, taký masochisti existujú, ale pre normálneho človeka je to taká malá nepríjemnosť.

Mesto je plne 3D, jeho najväčším plus oproti konkurenčnej Sim City, je možnosť prepnutia sa do pohľadu vlastných očí, a takto sa nádherne po vašom výtvore poprechádzať. Naozaj je to príjemný pocit, ktorý snáď už prekonáva len kombo SimCity 2000 a SimCopter. Lenže to sú už predsa len trocha vekovité hry. Áno, 3D je tou povestnou čerešničkou na dobre odvedenej práci týmu Monte Cristo. Je to alternatíva k Sim City a výzva pre všetkých notorických staviteľov miest. A alternatíva to nie je zlá.

MickTheMage