15.11.2006 01:05, Gwynbleidd, Komentárov: 0
Armed Assault

Armed Assault

„Slnečné pláže, čerstvý morský vánok, tmavé terasy, hneď za nimi mohutné pohorie a husté lesy- neznie Vám toto ako to pravé miesto pre báječnú dovolenku? Sahrani je osamelý ostrov uprostred Atlantického oceánu a práve vďaka svojej odľahlosti si zachoval svoje zvláštne kúzlo." Duchovný nástupca taktického vojenského simulátoru Operation Flashpoint, Armed Assault, pred nedávnom vyšiel a verte mi, že na hlas reportérky televízie AAN Márie Královej budete ešte dlho v dobrom spomínať. Stojí najnovšie dielo našich českých susedov z Bohemia Interactive skutočne za hriech?

V prvom rade by som mal povedať, že Armed Assault (ArmA) je „len“ vylepšený Flashpoint, akýsi Flashpoint 1.5, čo pri kvalitách spomínanej už vyše 5 rokov starej hry by ani nemuselo byť na škodu. Aspoň sa to tak navonok zdá. Operation Flashpoint si za svoje nepopierateľné kvality vyslúžila nespočetné množstvo Game of The Year ocenení, získala tisíce fanúšikov po celom svete a dalo by sa povedať, že doteraz nestratila nič zo svojho kúzla. Z jej pomyselného prvého stupienka medzi simulátormi ju chcela zosadiť práve recenzovaná ArmA, ale ako to už väčšinou býva, na „originál“ nedosiahla...

Mnohým sa klinec do päty zapichne, keď počujú o už priam kultovej ochrane StarForce. Nejaké väčšie problémy som s ňou nemal, ale som pravdepodobne výnimka potvrdzujúca pravidlo. Je dosť možné, že ArmA príde o veľa potenciálnych fanúšikov práve „vďaka“ nej. Samotná hra Vám na harddisku nezaberie viac než 5 GB, čo je dané obrovskou rozlohou hernej plochy ( takmer 400 km2), o ktorej ste sa mohli dočítať z viacerých zdrojov už dlho pred vydaním.

Dej Army sa odohráva na vymyslenom ostrove Sahrani, na ktorom v minulosti prebiehali boje medzi južným Sahranským kráľovstvom a severnou Sahranskou demokratickou republikou. Postupom času sa boje ustálili, aj vďaka všadeprítomným americkým jednotkám, ktoré neskôr v tomto príbehu zohrajú jednu z hlavných úloh. Asi všetci z Vás veľmi dobre vedia, že nič dobré dlho netrvá. Jedného krásneho rána sa prebudíte s hrejivým pocitom na srdci, pretože sa čoskoro chystáte letieť domov do USA. Tento pocit z Vás však veľmi rýchlo opadne, pretože malá komunistická jednotka zo severu napadne hraničné mesto a je len na Vás a Vašom oddiely, aby ste túto vyhrotenú situáciu čo najskôr ukončili. Samozrejme nič nepôjde ľahko, preto sa váš pobyt na ostrove Sahrani o pár dní, týždňov, mesiacov predåži. Budete musieť zastaviť inváziu severosahraských vojsk a nastoliť nový mier medzi týmito dvomi štátmi. Celý príbeh je veľmi prepracovaný a určite patrí k tým lepším ak nie najlepším, čo sa nám tu za posledné obdobie objavili. Dokopy na Vás čaká trinásť hlavných misií a asi dvojnásobný počet misií vedľajších (nepovinných, teda je len na vás, či si ich budete chcieť zahrať). ArmA je veľmi nelineárna hra, čo vlastne ani nie je nejaké veľké prekvapenie. Čo by to bolo predsa za vojenský simulátor, keby ste sa v ňom nemohli ľubovoľne rozhodovať? Ciele misií sú rôznorodé- od ničenia dôležitých cestných komunikácii (mosty) cez vyčistenie daného teritória od nepriateľov až po vrtuľníkové, či odstrelovačské misie. Samozrejme sa pár levelov odohráva aj v noci, kedy si skutočne nemôžete byť istý vôbec ničím.

K vojnám už dlhé roky patria aj médiá, ktorých prítomnosť sa v nových hrách veľmi rozmohla. Či už to bola o niečo staršia RTS Act of War alebo novšia Joint Task Force, v každej z nich médiá pomáhali k vykresleniu tej pravej bojovej atmosféry. Ako som už na začiatku spomínal, na Máriu Královú tak ľahko nezabudnete J. Televízia AAN neustále sleduje dianie na ostrove, takže Vám v praxi prostredníctvom cutscén žiadna informácia z konfliktu neunikne. Čo sa týka prekladu hry, ten bol do hry veľmi dobre zapracovaný. Na české titulky sme si v najnovších tituloch ako- tak zvykli, v hre sa však v niektorých momentoch objaví aj český dabing práve vďaka AAN. Všetko ostatné už znie pekne internacionálne po anglicky. Pochvalu si zaslúži aj zvuková stránka hry- úžasná zmes gitarových samplov a piesní skvele podfarbuje atmosféru, či už v menu alebo priamo v hre, kde vypåňa takzvané „hluché miesta“ alebo miesta bez boja, ako napríklad presun jednotiek na obrnených vozidlách a podobne. Zvuky zbraní sú takisto kvalitné, jedine zvuky automobilov Vám budú dosť často „píliť uši“.

V živote som len dva krát rozmýšľal nad mojou vojenskou kariérou. Bolo to po dohraní Vietcongu a Hidden & Dangerous 2, zhodou okolností sú to taktiež české hry. Po dohraní Army ma však môj vojenský sen opustil, pretože byť vojakom, či už len virtuálnym, je skutočná námaha. Hráči, ktorí si chcú dokázať svoju dominantnosť na bojisku, resp. sa chcú pustiť do nejakého väčšieho „fragovania“, nemajú šancu. ArmA je o taktike, o myslení a nie len o strieľaní. Keď sa stanete veliteľom deväťčlennej jednotky, jednoducho nemôžte hrať na vlastné tričko. Tí chlapi sú pre Vás a Vašu misiu veľmi dôležití, hoci ich umelá inteligencia je na tom o niečo horšie ako by sme si všetci predstavovali a priali. Vaši vojaci veľmi radi neposlúchajú Vaše rozkazy, niekedy sa z nich stanú samovražední atentátnici, inokedy sa zas len tak z ničoho nič zakrútia (???).

Ovládanie nepatrí k najjednoduchším, ale po jednej, dvoch misiach sa Vám dostane do krvi. Jediné, čo sa mi do nej doteraz nedostalo je ovládanie vrtuľníku, na to je potrebný naozaj len a len cvik. Škoda, že autori nezahrnuli do hry žiadny tutoriál; pre začiatočníkov je tým vstup do hry mierne sťažený.

Mal som možnosť si zahrať jednu multiplayerovú mapu, žiaľ len jednu, pretože v dobe recenzovania sa toho naozaj veľa (ešte) nehralo. Ani v multiplayeri sa veľa vecí v porovnaní s Flashpointom nezmenilo, takže si myslím, že bude opäť hraný viac ako singleplayer. Tiež bol k hre pribalený editor úplne totožný s tým z Flashpointu- jednoduchý a v podstate každému prístupný.

Nadišiel čas pozrieť sa Arme priamo do očí. Ako som už spomenul, hudba a zvuk sú výborné, grafika takisto, ale za ňu musíte zaplatiť možno až príliš krutú daň. Na mojom PC (3,4 GHz, 1 GB ram, GeForce 6600 GT so 128 MB pamäte) síce hra išla na plné detaily, ale nebola ani zďaleka tak plynulá ako by mohla byť. Pokiaľ si teda k mojej zostave pripočítate grafickú kartu o pamäti 256 MB, budete prežívať grafický orgazmus pri každom jednom pohybe trávy, stromu, alebo čohokoľvek iného. Všetky detaily sú proste na veľmi vysokej úrovni.

Armed Assault nie je hra pre každého a dokonca sa od začiatku na takú hru ani nehrá. Je to jednoducho simulátor, ktorého hrateľnosť akoby z oka vypadla Operation Flashpoint. Musím konštatovať, že pred inštaláciou som bol preplnený očakávaniami; čakal som oveľa viac vylepšení, nových nápadov, niečo, čo by hrateľnosť výraznejšie zmenilo, ale nijakú výraznejšiu zmenu som nezaregistroval. Som mierne sklamaný. ArmA sa hrá veľmi dobre, je zdravo ťažká, po každej úspešnej misii si môžete povedať: „ Zvládol som to,“ a s radosťou si vydýchnuť. Modlím sa však za čo najskoršie vydanie patchu(ov), pretože tých chýb na kráse Army skutočne nie je veľa, sú však neprehliadnuteľné. Myslím si však, že dámy a páni z Bohemia Interactive nezanevrú na svojich fanúšikov.

Gwynbleidd