Call Of Juarez
Povestný „kotúč prériovej trávy“ sa kotúla po zaprášenej, koňmi vyšlapanej ceste medzi drevenými obydliami, rozmazanými nemilosrdne páliacim slnkom. Pravé poludnie, klobúk v čele a kolty nebezpečne nízko. Pot v podobe rýchlych kvapiek úteka čo najďalej môže. Napätie by sa dalo krájať, ak by naň existoval dostatočne vhodný nôž. Nečakaný výstrel. Tretí Loading za sebou.
Musím sa priznať, že prvé slovo, čo ma po inštalácií a spustení hry napadlo bolo – Oblivion. Hneď chýtam do ruky krabicu od hry a pozerám sa, že čo tam píšu o technických parametroch. Engine podporujúci najnovšie fíčúry ako pixel shaders 3.0 včetne HDR. A je to naozaj tak, je to westernový Oblivion z technického hľadiska.
#pic1#
Grafické efekty sú podobne nádherne, dokonca aj fyzika funguje podobne ako v spomínanom skvoste od Bethesdy, je veľa predmetov, ktoré môžete ľubovolne uchopiť, posunúť, zhodiť a taktiež si zajazdíte aj na koni. Juarez je síce zameraný narozdiel od Oblivionu na príbeh a keďže sa ani nejedná o rpg, je logické, že hráči nemôžu počítat s takým rozlahlým svetom, kde si každý môže ísť kam chce. Je tu však jedno Ale. Hra sa síce skladá z úrovni, minimálne v polovici sa ,ale jedná o úrovne naozaj gigantické v nádherných exteréroch plných kaňonov, prérii, útesov alebo lesov. Ruku v ruke s tým, však kráčajú vysoké hardwarové nároky a taktiež občas dosť dlhé nahrávacie doby. Ani jedno nie je bezdôvodné, v pomere grafika/hw náročnosť sa jedná o úplne logické nároky. Nahrávacie doby sú tak dlhé preto, lebo narozdiel od Oblivion, kde je nahrávanie prostredia postupné na skoro každom kroku, Juarey ide na to presne opačne – celú úroveň načíta dopredu a v tých obrovských priestoroch sa často nestretnete s jediným loadingom.
No to je síce pekne, ale čo teda príbeh a náplň hry, že? Bill Candle je mladík polosirota, v detstve bitý nevlastným otcom a s reputáciou obyčajného darmožráča povaľača. Ono Billy aj keď pracoval, šikana, posmešky a ponižovanie mu určite nepomôžu. Preto sa túlal, pokúšal sa nájsť poklad a spoznal jedno dievča do ktorého sa tak trochu zamiloval, bohužial jej otcovi sa nepáčilo, že Billy je nemajetný polomexičan a tak sa po dvoch rokoch vracia do skôr diery ako mestečka s paradoxným názvom Hope, aby prišiel za svojou matkou a nenávideným nevlastným otcom. No ale udalosti sa začnú diať rýchlosťou padajúceho domina a Billy stojí nad svojimi zavraždenými rodičmi pred očami reverenda Raya, brata svojho nevlastného otca a bývalého pištolníka. Ten je hneď presvedčený o Billyho vine a chystá sa ho expresne poslať do záhrobia. Začína sa hra na mačku a myš a do cesty sa nakoniec pripletie aj nejaký ten poklad.
#pic2#
Hráč sa nezhostí len roly mladého utekajúceho Billyho, ale aj svojho prenasledovateľa Raya. Tým nám hneď autori ponúkajú dva štýly hry, za Raya je to v podstate klasická arkádová FPS, kde sa hráč snaži prestrielať protivníkmi. Reverend má aj veľmi účinnú špecialnú schopnosť, založenú na bullet time, ide o rýchle vytiahnutie koltov a strielanie nepriateľov v spomalenom tempe až kým sa mušky obidvoch zbraní nespoja, počas tohto spomalenia sa hráč nemôže pohnúť z miesta, takže jednoduche postavenie sa hocikde a použitie schopnosti za účelom anihilácie všetkých zúčastnených oponentov tu nefunguje, predsalen oni nestoja, sú len spomalení a taka strela z brokovnice riadne zabolí.
Keďže Billy je takpovediac greenhorn, ( ako sa nováčikom hovorí na divokom západe ) jeho prežitie a úspech v hre spočíva v schopnosti dobre sa schovávať, plížíť a dostať sa na miesta kam sa len tak niekto nedostane. K tomu mu pomáha aj jeho zručnosť v používani biča nielen ako zbrane, ale aj ako prostredok na presun na ťažkodosiahnuteľné miesta. Nie je tajomstvom, že Billy sa v priebehu hry naučí aj používať luk.
#pic3#
Samotný scenár obsahuje westernové osvedčené nápady ako prepadnutie vlaku banditmi, nahánanie dostavníku na koni, prechádzanie starou, opustenou ( až na tých banditov ) baňou alebo hlboké kaňony s krutými indiánmi číhajúcimi na vrcholkoch ( mierumilovný indián je v hre až jeden ) a tak ďalej. Samozrejme, čo by boli prérie bez typickej hávede ( banditi a indiáni sa nerátaju) , tešiť sa môžete na vlkov, štrkáčov, orla, zajacov alebo veľkých pavúkov, ktorí napomáhajú celkovému hernému zážitku.
Pod hrubou vrstvou osvedčených ale stále zábavných úloh typu vystrielaj/nepozorovane sa preplíž ( záleží od postavy ) dostane sa hráč aj do originálnych situácií ako splavenie nebezpečnej rieky, strielanie zajacov lukom, získanie orlieho pierka z vrcholku útesu, hasenie vody, klasické pištolnícke duely a podobne. Takéto situácie robia zážitok z hry uveriteľnejší po tom, ako vo väčšine hier hrdinovia nejedia, nespia a nechodia na záchod.
Aby však uši neboli úkrátene oproti očiam, celou hrou nás sprevádza štýlova gitarovo-orchestrálna muzička zapadajúca do prostredia divokého západu, aj keď nutno podotknúť, že žiadny Ennio Morricone to nie je.
#pic4#
Na záver si sám položím otázku a zároveň si na ňu odpoviem: Čo ja na tej hre tak dobré a výnimočné, že si vyslúžila tých 85% ?
Jednoznačne tá noc, ktorou sa Billy plíži okolo banditov čakajúcich na vlak a zásobujú hráča úsmevnými hláškami. Reverendova nahánačka dostavníku spestrená prestrelkami, alebo východ slnka nad zvetranými kopcami, týčiacimi sa nad pokojnou riekou, jemne tečúcou lesnatou krajinou, zatiaľ čo na oblohe krúži orol a sleduje nič netušiace zajace. Westerny, ktoré ste prežívali s hrdinami v televízií alebo kine, môžete prežit teraz ( takmer ) na vlastnej koži a za tých sedem stoviek je to viac než lákavá ponuka, navyše pre ľudí ktorým moc angličtina nehovorí sú všetky texty v hre preložené do češtiny. Ostáva už len podotknúť, že hra obsahuje nie príliš obľúbenú ochranu StarForce.
Je veľmi málo hier odohrávajucich sa na divokom západe. Ešte menej ich je kvalitných.
#pic5#
Okrem základných princípov hrateľnosti ako sú ovládanie, vyladenie bugov, grafické spracovanie a podobné je práve atmosféra to, na čom westernové hry stoja a padajú. Slovo atmosféra je dnes v mnohých hrách cudzí pojem, našťastie práve recenzovaný Call Of Juarez je jednou z výnimiek. Autori z poľského Techlandu odviedli svoju prácu takmer na výbornú a zaslúžia si nielen dvojitú whiskey ,ale aj pozornosť hráčského publika.
Last Jedi
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|