GTR2
Hra GTR bola medzi autíčkovými hrami unikátom. Drvivá väčšina autíčkových závodných hier sa totiž zameriava na krásnu grafiku, jednoduchú ovládateľnosť, a teda prirodzene aj slabú a nepresvedčivú fyziku. Je to iste veľmi dobrý recept, ako prilákať čo najviac hráčov. Ale čo tá menšina ľudí, pre ktorých závodenie s autom predstavuje hlavne súboj človeka a stroja s fyzikálnymi zákonmi na hrane možností, kde je potrebný obrovský cit pre ovládanie auta, ktorý oddelí rýchly prejazd zákruty od nekontrolovateľného šmyku?!
Hra GTR bola medzi autíčkovými hrami unikátom. Drvivá väčšina autíčkových závodných hier sa totiž zameriava na krásnu grafiku, jednoduchú ovládateľnosť, a teda prirodzene aj slabú a nepresvedčivú fyziku. Je to iste veľmi dobrý recept, ako prilákať čo najviac hráčov. Ale čo tá menšina ľudí, pre ktorých závodenie s autom predstavuje hlavne súboj človeka a stroja s fyzikálnymi zákonmi na hrane možností, kde je potrebný obrovský cit pre ovládanie auta, ktorý oddelí rýchly prejazd zákruty od nekontrolovateľného šmyku?! Túto menšinu neuspokojí trvalé „držanie plného plynu“ a občasné zatočenie, ako to býva v iných hrách.
Bol to odvážny počin, vydať hru GTR, ktorá sa stavala na presne opačný koniec barikády. V GTR nešlo o peknú grafiku (niežeby bola škaredá), ani o to, aby aj trénovaný šimpanz vedel vyhrávať závody. Veľké percento ľudí považuje GTR po krátkom zoznámení za nehrateľné a ono tak naozaj aj pôsobí. V režime „simulácia“, bez pomôcok ako je ABS, trakčná kontrola či automatická prevodovka, je zo začiatku problém vôbec udržať auto na trati a nedostať každú chvíľu šmyk. Ale veď to je presne to, čo by ste zažívali za volantom 600 koňového špeciálu, keby ste s ním len tak bez prípravy mali na okruhu zajazdiť rýchle kolo, tak prečo by to tak nemalo byť aj v realistickej hre?
#pic1#
Taký dlhý úvod o GTR som si dovolil z dvoch dôvodov. Po prvé, GTR2 je samozrejme nástupcom GTR, a bolo by teda vhodné poznať, ako sa GTR2 zrodilo, navyše v GTR2 poznať silný odkaz z GTR a tieto hry sú si veľmi podobné, a teda veľa vecí, ktoré platia pre GTR, platia aj pre GTR2. Po druhé, písať klasickú recenziu o hre ako je GTR(GTR2) je ťažko, keďže nie je moc o čom písať. Celá recenzia by mohla vyzerať takto: „Realisticky sa tam závodí!“. Práve preto som sa rozhodol túto recenziu napísať osobnejšie a miesto holých faktov sem radšej napísať moje pocity z dvoch týždňov strávených s GTR2. Lebo o tom GTR2 je, o intenzívnych pocitoch pri závodení.
Na začiatok si však treba ešte niečo uvedomiť. Chlapci v SIMBINe si povedali, že im stojí za to urobiť hru pre tých pár, ktorí by si na PC chceli schuti a poriadne realisticky zazávodiť. GTR2 (tak ako aj GTR) má teda za cieľ čo najdôveryhodnejšie simulovať závody áut FIA. Bohužiaľ, súčasné autíčkové hry nám ponúkajú zážitky silne vzdialené realite. A tak mnohým bude realistické GTR2 pripadať v mnohých ohľadoch divné, ale v skutočnosti sú iné hry divné a GTR2 je normálne. Divné vám môže napríklad pripadať, že od začiatku máte k dispozícii všetky autá, ktoré hra ponúka. Ale ono to dáva zmysel, kde v reálnom svete sa vám postupne „odomykajú“ nové a lepšie autá, ako to je v iných hrách? Alebo vám môže pripadať divné, že vaše auto je na danom okruhu slabšie ako celkom rovnaké autá iných (hoci aj počítačom ovládaných) závodníkov. Ale veď v realite to tak je, auto treba najprv na daný okruh poriadne nastaviť, aby podalo za daných podmienok optimálny výkon.
Ďalšou vecou, ktorú si treba uvedomiť, je systém hry. Snáď všetky ostatné hry ponúkajú taký či onaký systém kariérneho postupu a vašim cieľom je hru „prejsť“, teda dostať sa na jasne stanovený cieľ. V GTR2 je cieľom samotné závodenie, radosť a vzrušenie zo závodenia. A ak chcete, dáte si za cieľ vyhrať nejaký závod alebo celú závodnú sezónu alebo dominanciu v on-line súbojoch alebo prekonanie rekordu na vašej obľúbenej trati alebo pokorenie 24 hodinového závodu... Je to všetko len na vás, je na vás, aká forma závodu vám spôsobí najväčšiu radosť. Cieľom je užiť si každý kilometer trate a každým kolom „stiahnuť“ nejakú tú stotinku z najlepšieho času. Cieľom je naučiť sa ovládať silné auto pri jazde na hraniciach možností tak dobre, aby ste vydržali hoci aj 24 hodín svižne krúžiť v premenlivých podmienkach po trati a neurobiť žiadnu fatálnu chybu. GTR2 sa dá hrať donekonečna, tak dlho, ako dlho vás bude závodenie baviť.
#pic2#GTR2 nie je hra pre človeka, ktorý sa chce odreagovať alebo pobaviť a ani to nie je hra pre človeka, ktorý nemá vzťah k autám a hlavne technike jazdy. Iste, aj v GTR2 si môžete obtiažnosť nastaviť tak, že sa z tejto hry stane nenáročná arkáda v štýle iných závodných hier. Ale ak chcete jazdiť „arkádovo“ tak miesto GTR2 hrajte povedzme NFS (Need for Speed) s úžasnou grafikou, tuningom a policajnými naháňačkami... GTR2 je (ako aj pútač tvorcov napovedá) pre ozajstných šoférov-závodníkov. A teraz nemyslím majiteľov Octávií 1.9 TDI počas rannej cesty do práce, ale skutočných motoristických nadšencov s citom pre šoférovanie. Ale veď to už som hovoril...
Hrať GTR2 bez volantu s force feedbackom má rovnaký zmysel ako stierač na ponorke. Niežeby ste GTR2 nezvládli ovládať aj z klávesnice, ale bude to vyžadovať upustenie od režimu „simulácia“ a zapnutie niektorých pomôcok pri jazde. Ale čo je najhoršie, stratíte väčšinu zážitku, ktorý GTR2 ponúka. V GTR2 je totiž úžasným spôsobom nasimulovaná spätná väzba od auta k vodičovi, ktorá sa často v recenziách športových áut skloňuje pod názvom „komunikatívnosť riadenia“. Nie je mi celkom jasné, ako to je možné, ale cez volant auta, ktoré šoférujete, dokážete akosi snáď až mimovnemovo získať veľké množstvo informácií o tom, čo sa práve s vašim autom deje. Cez volant zistíte, či ste v šmyku, alebo nie, dokonca či preklzujú zadné alebo predné kolesá, cítite cez neho náhle straty a nárasty prílnavosti pneumatík vplyvom zmeny kvality alebo typu povrchu, cítite cez neho presne bod, kedy pneumatiky optimálne vedú auto do zákruty a viete odhaliť možný šmyk skôr, než začnú pískať pneumatiky a keď už k tomu šmyku dôjde, cítite cez odpor volantu smer, ktorým treba kolesá natočiť, aby ste šmyk zastavili. Pri hraní hry je hráč usadený v pohodlí domova (alebo herne, ktorá je pre niektorých ako domov...) a auto s vami môže komunikovať len cez volant. Práve preto je také dôležité, aby k vám cez neho prúdilo čo najviac informácií, a presne to GTR2 robí.
Vo väčšine hier trvajú závody zopár kôl, zopár minút. Ale skutočné závody trvajú rádovo hodiny, až po extrémne 24 hodinovky. V GTR2 môžete samozrejme jazdiť závody v plnej dåžke, to nie je žiadna prevratná novinka, túto možnosť má väčšina závodných hier. Ale máloktorá hra vám ponúkne napríklad ten 24 hodinový závod, počas ktorého plynulo uteká čas so všetkým, čo k tomu patrí (závod v tme, oslepujúce slnko pri západe a východe, zmena teploty vzduchu a trate ako aj plynulá zmena počasia). Tam, kde GTR muselo priebežne skokmi „loadovať“ nové podmienky na trati, je GTR2 celkom plynulé a bez „loadovania“. A snáď žiadna hra tak dôverne nesimuluje vplyv zmien podmienok na trati na výkony auta ako GTR2. Ak sa odhodláte odjazdiť v GTR2 čo len 90 minútový závod, hra vás odmení úžasným zážitkom. Počas závodu naozaj na vlastnej koži pocítite problémy a výzvy, ktoré v skutočnosti závodníci podstupujú pri závode, a ktoré vám v závode na pár kôl ani len neprídu na myseľ. Neviete koľko paliva majú natankované súperi a koľko zastávok v boxoch spravia, a teda vôbec nie je jasné, či ste rýchlejší alebo pomalší ako oni. Neviete ani ako rýchlo sa budú opotrebovávať vaše pneumatiky a či ste urobili dobre, že idete na dve zastávky v boxoch. A keď pôjdete do boxov, koľko paliva načerpáte, vymeníte pneumatiky, alebo ušetríte čas a „risknete“, že sa vám v posledných pár kolách tak veľmi zoderú, že za sebou neudržíte dravých súperov. Bude pršať? Kedy? Aké pneumatiky si dať do dažďa? V noci bude trať studenšia, treba si dať mäkšiu zmes... Nikde inde nezažijete toľko taktizovania ako v GTR2, nikde inde sa chyba taktiky neprejaví tak fatálne ako v GTR2.
#pic3#
Nie, nechcem GTR2 idealizovať. Ale ten adrenalín, potešenie a (na možnosti počítačovej hry) úžasný zážitok, ktorý hranie GTR2 človeku ponúka neprevážia žiadne chyby. V GTR2 ich navyše veľa nie je a žiadna z nich nie je nejako fatálna. Sú to drobné nedostatky, ktoré ani netreba spomenúť. Dúfam, že som nikoho nesklamal touto trochu neštandardnou recenziou, ale naozaj som nemal pocit, že sem treba písať nejaké suché fakty alebo tvrdé porovnania GTR2 s GTR. Hádam len spomeniem, že kto bol zvyknutý na GTR, ten nebude mať s GTR2 žiadny problém, jednoducho „chytí a hrá“. Na druhej strane, pozor na hardvérové nároky. Aj keď to tak možno nevyzerá, GTR2 si kladie vyššie požiadavky na hardvér ako prvý diel resp. na rovnakom hardvéri dostanete horší výkon.
Asi tretina ľudí nemá ani šajnu o tom, ako auto a fyzika jazdy funguje. Menej ako polovica ľudí vôbec netúži s autom jazdiť športovo. Viac ako polovica ľudí nevie, čo je to komunikatívne riadenie a ideálna stopa. Väčšina ľudí neovláda techniku športovej jazdy a nevydrží pri počítači hodiny jazdenia. Drvivá väčšina ľudí necíti nadšenie z nekonečného krúženia po okruhu, jemného ladenia auta, či taktizovania so zastávkami v boxoch. Pre tých pár zvyšných je tu GTR2.
#aut#
#tab#
Kuki
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|