Metal Gear Solid
Táto hra by sa dala jednoducho charakterizovat ako dalšia tuctová konverzia akcnej hry z plejstejšnu. Ó, môj milý citatel, keby si ty len vedel, ako strašne je predchádzajúca veta vzdialená od skutocnosti...
Táto hra by sa dala jednoducho charakterizovat ako dalšia tuctová konverzia akcnej hry z plejstejšnu. Ó, môj milý citatel, keby si ty len vedel, ako strašne je predchádzajúca veta vzdialená od skutocnosti...
Bezpochyby najlepšie sa predávajúcim žánrom pocítacových hier sú popri real-time stratégiách 3D akcné hry. Okrem "starých" doomoviek v novom grafickom kabáte sme tak rok co rok zasypávaní novými tombraiderovkami a inými akcnými "adventúrami". A kedže sa práve touto cestou podarilo prerazit amigistom z Core Designu a Ritual si vdaka velmi dobre vyzerajúcemu Heavy Metal F.A.K.K.2 tiež prišiel na svoje, povedali si chlapci a dievcatá z Microsoftu, že co keby sme si aj my neurobili takúto "bokovku". Ovšem vedomí si svojho handicapu vymysliet nieco originálne zvolili ovela jednoduchšiu cestu: distribuovat najlepšiu 3D akcnú hru na PS. Ale práve kvôli skutocnosti, že sú to mrkvosoftáci, žáner samozrejme netrafili, a to bola tá naša záchrana od dalšej tuctovej strielacky. Metal Gear Solid je totiž hocico iné, len nie 3D akcná hra. Hmm, dobre, síce je 3D a tvári sa ako hra, ale - ale nechajte sa prekvapit...
Spociatku sa príbeh zdá byt až príliš priamociary, je dokonca taký otrepaný, že aj priemerne vzdelaný škôlkár vám po prvom videu vyrapoce koniec. Ale ako správne tušíte, na tomto mieste príde ten slubovaný zvrat - celá hra je totiž velmi inteligentná - príbeh, hoci sa zozaciatku nemôžete ubránit pocitu nie déj(opacný dlžen na a)a, ale tisíckrát vu (pre frankofilov: mille fois vu), vám naozaj iba velmi jemne naznacuje, co bude nasledovat. Jednoduchá pociatocná zápletka ukludní váš mozok pripravený odhalit každú podlost prichystanú autormi, a tak niet divu, že prvý zvrat v deji na vás bude pôsobit ako obarenie sa cajom. A cím viac sa blížite k záveru, tým viac do seba veci prestávajú zapadat a vynárajú sa stále nové a nové otázky, aby v doslova grandióznom finále bola odhalená pravda natolko odlišná od pôvodného koceptu "ty Snake, ty hrdina, ty zachránit svet od banda teroristov s atómovou bombou v pivnici", že vás to vmáckne do toho vášho pohodlného kresla z mäkkej kože. Ehm.
Takže MGS nie je kamarát F.A.K.K.2 (ani byt nemôže, ale grafiku budem kritizovat neskôr...), ale skôr štvrtého Tomb Raidera - tým chcem povedat, že hra sa odklána od metódy "zabi, aby si mohol íst dalej" a používa jej omnoho rafinovanejšiu formu "plíž a schovávaj sa". Tak a tu koncí aj Lara a my sa konecne dostávame k zlatému klincu tejto recenzie, k pojmu espionage action.
Hru zacínate bez zbrane. Vašim stelesnením je Solid Snake, tvrdák bez rodiny, ktorý ako príslušník elitného komanda musí zabránit zákerným teroristom znicit svet. Ale zatial sme iba na zaciatku, takže o nejakej atómovej bombe, ci smrtelnom víruse nemáme ani potuchy; boli sme proste vyslaní na nejakú obycajnú infiltracnú misiu. A až po prvých nesmelých krôckoch spolu s hrdinom zistujeme, že to až taká obycajná misia nebude a už vonkoncom to nebude lahké. Nie kvôli neprítomnosti pištole vo vašom pocitocnom vybavení, ani kvôli všadeprítomným strážam - máme predsa radar, ktorý, podobne, ako ten v Commandos ukazuje, kam sa nepriatel práve pozerá. Stací sa k nemu nepozorovane priblížit a s tichým chrupnutím mu zlomit väz. Dôraz ovšem kladiem na slovo nepozorovane - to je ten problém a hlavná prekážka zabranujúca vám, prejst hrou tak hladko, ako prechádza hrdzavý klinec cez nastavenú dlan. Pretože ak vás nepriatelský vojak uvidí, okamžite sa spustí poplach, váš superradar sa vypne a vás vypnú tiež, ak sa rýchlo niekam neschováte a nepreckáte ten chvílkový humbuk okolo. Priaznivci Ramboštýlu budú sklamaný aj neustále sa respawnujúcimi nepriatelmi (myslím pocas poplachu) a nutený hrat úpodla pravidiel, ktoré si urcila hra. Treba si dávat pozor na skúmavé oci vojakov a bezpecnostných kamier, na infracervené senzory a koniec koncov aj na míny, ktoré síce alarm nezapnú, ale rovno Snakovi odtrhnú nohu.
Postupne, ako sa coraz viac ponárate do deja, mení sa aj vaša postavicka. Z pôvodného takmer bezbranného chudácika-chcípácka sa stáva doslova švajciarsky nožík špecialneprispôsobený na rôznu záškodnícku cinnost. Neviditelný batoh Solídneho Snejka bude coskoro zaplnený vecickami ako sú elektronická rušicka, flashbangy (oslepujúce granáty), night-vision a infra red okuliare, detektor mín alebo napríklad výbušniny a po zubi ozbrojený (okrem už spomínanej pištole sú to napríklad tepelne navádzané rakety Stinger...) b sa vydáva v ústrety nielen nepriatelským vojakom, ale aj niekedy dost obtiažnym logickým problémom. Zdá sa to byt neuveritelné, ale MGS je prvá akcná hra, v ktorej som chvílu nevedel, co mám urobit, aby som sa dostal dalej. Ale ako som už tolkokrát povedal MGS nie je obycajná strielacka... Niektoré minizákysy vyriešite po krátkom rozhovore s ostatnými spriatelenými postavami, s ktorými ste stále v spojení pomocou zariadenia nie nepodobného hodinkám Jamesa Bonda, Codecu.
A kedže si tvorcovia ešte svoje geniálne myšlienky nevypotrebovali, obsahuje Metal Gear nie hrst, ale skôr celý nákladiak originálnych nápadov. Medzi tie najpodarenejšie patrí napríklad improvizovaný detektor infracervených lúcov "zhotovený" zo sprvu úplne zbytocných cigariet alebo kartónová krabica, ktorá poslúži ako vynikajúca pohyblivá skrýša. Potlesk si zaslúži aj klopkanie na steny slúžiace v prvom rade na odlákanie nepriatelov a v druhom rade na nájdenie toho pravého (slabého) miesta na prilepenie plastickej trhaviny. Vaše hlavicky potrápia aj boje proti bossom, pri ktorých nejde len o nacasovanie a presnost, ale hlavne o dobrý nápad. Uvediem príklad: v skoro poslednom súboji s obrovským mechom Metal Gear Rex, ktorý sa mi zdal absolútne neporazitelný, som dostával na frak, až kým som neprišiel na fintu, ako ho na chvílu oslepit a zmiznút z jeho pohladu. A rakety sa hned zameriavajú lahšie...
Hovoril som, že hra je inteligentná a s jej inteligenciou súvisí aj až maniakálna prepracovanost príbehu a všetkých postáv. Dej velmi dynamický a nie je vôbec problém narazit každých desat minút na nejakého bossa. No a to je dalšia odlišnost oproti ostatným hrám. V MGS nie je žiadna postava zobrazená ciernobielo. Žiaden boss nie je vyslovene zlý, každý charakter je "obycajný" clovek a jeho konanie je vždy lahko pochopitelné (výnimku tvorí psychopatický Sioux Vulcan Raven so zálubou v tankoch a tažkých gulometoch). Psycho Mantis prižil v detstve traumu a uzavrel sa pred svetom, Revolver Ocelot je verný priatel "hlavného záporáka" a dalo by sa povedat, že celkom gentlemanský zabiják, prekrásna Kurdka Sniper Wolf to vo svojom živote tiež nemala lahké, a takto by som mohol pokracovat aj s ostatnými charaktermi. Dokonca postavy, ktoré zdanlivo stoja na vašej strane, majú svoje nízke pudy a tienisté stránky. A to som ešte nespomenul takmer dokonalé prepletenost osudov všetkých vystupujúcich postáv, ktorých okrem lásky a nenávisti spájajú aj príbuzenské vztahy. Proste nielen realistický príbeh, ale aj trochu schematická, v hrách ovšem nevídaná, analýza psychiky.
No a na koniec som si nechal toho hlavného záporáka, Liquid Snakea a hlavného kladasa Solid Snakea. Ako sa po istom case dozviete, podobnost mien oboch hrdinov nie je náhodná a rovnako, ako ostatní aj Solid vystupujúci navonok ako nelútostný cynicko-pragmatický profesionál je schopný otocit svoje chovanie o 180 stupnov, stací aby stretol niekoho, do ktorého sa zamiluje. A Liquida tiež neženie iba túžba po peniazoch, ci moci, ale aj akési zadostucinenie na Snakeovi, ktorý... Stop! Už zacínam prezrádzat opät nieco, co by som nemal, a preto tento odstavec ukoncím konštatovaním, že MGS má naozaj výnimocnú zápletku (Kolký raz to už opakujem?) a je prepracovaný až do toho najmenšieho detaila.
MGS vyšiel z výrobných pásov japonského Konami už v roku 1998 a jeho otcom je Hideo Kojima, ktorý týmto dielkom volne nadväzuje na predchádzajúce diely tejto tetralógie. Technologický skok je síce podobný tomu, ktorý sme zaznamenali pri prechode z plošinkového Duka na Duka trojrozmerného, lenže s ohladom na rok a platformu, na ktorej sa odohral, musí byt každému jasné, že to v dnešnej dobe zas až taký boom nebude. Prvé, co obvykle každému udrie do ocí, je grafika. Prostredie je vo vyšších rozlíšeniach celkom pekné a velmi dobre vybrané kovové textúry vyvolávajú super mrazivý pocit stiesnenosti. Horšie však dopadli postavy. Ich hranatost už asi nezachráni nic a ich animácia tiež nie je úplne bezchybná. Žial, grafika nie je jediná slabina MGS. Snake, hoci urcite absolvoval niekolko rokov elitného vojenského výcviku, je na tom fyzicky omnoho horšie ako taká Lara, ved ako inak si mám vysvetlit, že nedokáže skákat, robit úkroky alebo kotrmelce. First person view, ktorý je na krabici anoncovaný ako nový mód hry, s ktorým hra získa nový uhol pohladu (doslova), je prakticky nepoužitelný.
A konverzia z PS tiež nedopadla na jednicku. Napríklad v jednom rozhovore vám váš nadriadený, plukovník Roy Campbell, vysvetluje, ako ovládat hru na gamepade, ale v titulkoch sa vypisuje namiesto "gamepad" "keyboard". A ešte nieco nie je úplne košer. Dlžka hry. Ak sa vám podarí nikde nezakysnút, co zas až také umenie nie je, prejdete hru za takých pät hodín cistého casu. Trošku (dost) vás potrápi asi záverecný súboj s Metal Gearom alebo súboj na férovku s Liquid Snakeom a ani Sniper Wolf nie je jednoduchá protivnícka, ale to nemení nic fakte, že je hra krátka. Ale musím uznat, že Microsoft sa snažil a rozhodol sa do krabice s hrou pridat aj CD s VR Missions, ktoré sa PS predávalo samostatne. To obsahuje hodiny tréningových misií vo virtuálnej aréne, ktoré tiež ponúkajú kvalitnú zábavu. A ak vás ani toto neohromilo, tak vedzte, že vdaka tomu, že sa príbeh na jednom mieste ciastocne vetví, nie je celkom od veci si hru zopakovat. Metal Gear Solid je velmi dobrá hra. O hlavu prevyšuje svoju konkurenciu na poli 3rd person a 3D akcných hier vôbec. Perfektný príbeh, výborná (znovu)hratelnost a originálne myšlienky sú iba niektoré devízy tohto výnimocného titulu. Tak co chcete ešte pocut? Snád len, že 80% je málo a na 90% to kvôli krátkosti tiež nie je. Takže, vy, ktorí máte radi akcné, ale nie je plytké (interaktívne) filmy a každú novú hru si vychutnávate a hltáte ju iba po malých dúškoch, berte a pre vás ostaných je to 88%.
Metal Gear Solid |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Poskytlo: XXL Multimédia, 2. posch. nad Bontonlandom, Michalská 25, Bratislava Email: Michalska25@xxl-multimedia.sk web: www.xxl-multimedia.sk Tel.č.: 07/ 54650353 |
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|