11.01.2001 00:00, Martin Kováč, Komentárov: 0
Norton Utilities 2001

Norton Utilities 2001

S výrobkami od spoločnosti Symantec sa na poli informačných technológií stretávame už pekných pár rokov. Všetko sa začalo už v časoch operačného systému MS DOS a s príchodom Windows a jeho nových verzií vývoj nástrojov naďalej pokračoval. So začiatkom nového milénia preto po správnosti prichádza aj nová verzia balíka systémových nástrojov Norton Utilities 2001 (ďalej len NU2k1), ktorá si získala už od svojich počiatkov veľkú popularitu. A čo všetko nám vlastne Symantec pripravil?

Profesionálny nástroj pre váš systém

Kompaktný balík, dodávaný opäť v tradičnej žltej krabici, obsahuje v sebe celkovo 14 nástrojov, ktoré pomôžu pri správe operačného systému, odstraňovaní problémov alebo pri zálohe údajov. Aplikácia zaberie na disku v závislosti od použitého operačného systému minimálne od 30 do 90 MB, testovacia doba, počas ktorej sa môžeme z balíka tešiť je 30 dní.

Pomocou hlavného okna NU2K1 spúšťame aplikácie rozdelené do štyroch základných kategórií. V krátkosti sa pokúsim predstaviť všetky z nich.

Prvú kategóriu venovanú optimalizácií počítača a pevného disku tvoria dva produkty. Speed disk plní funkciu defragmentačného nástroja, čím sa dosiahne rýchlejší prístup k dátam vďaka ich správnemu usporiadaniu. Optimalization wizard zabezpečí rýchlejší štart a beh systému pomocou optimalizácie aplikácií, ktoré sa spúšťajú pri štarte, reorganizácií registrov a definovaniu veľkosti tzv. swapovacieho (odkladacieho) súboru.

Druhú kategóriu tvorí celkovo 5 nástrojov, ktoré využijeme pri vyhľadávaní a následnej fixácií problémov v systéme. Disk Doktor a jeho funkcia je mnohým známa už pekných pár rokov, no pripomeniem, že slúži na test a prípadnú opravu chybných sektorov disku. System Doktor sleduje pomocou dialógového okna aktuálny čas a dátum, vyťaženie procesora, veľkosť voľného miesta na disku, jeho „zdravotný“ stav a oznamuje nám, kedy je čas na aktualizáciu produktu. WinDoktor analyzuje vyselektované položky registrov v zozname ako sú informácie o písmach, lokáciách, VXD, odinštalátoroch, shortcutoch, testujeme tu integritu aj sekciu venovanú ovládačom. Kombináciu uvedených doktorov predstavuje System Check, kde nájdené chyby odstraňuje príslušný nástroj, ktorý je k tomu určený. Posledná voľba UnErase Wizard predstavuje akýsi sekundárny kôš operačného systému. Pomocou nej sa môžeme pokúsiť znovuobnoviť zložky, ktoré boli z pôvodného koša už vysypané a doteraz prakticky už nenávratne stratené. V rámci testovania programu som túto zaujímavú možnosť niekoľkokrát úspešne vyskúšal.

Tretiu kategóriu tvorí pätica aplikácií slúžiacich pre údržbu a diagnostiku systému. System Information prináša na 9 kartách komplexný prehľad o systéme, zobrazovacom adaptéri, tlačiarňach, operačnej pamäti RAM vrátane podrobného rozpisu procesov a údajov koľko pamäte každý z nich spotrebúva, pripojených diskových i vstupných zariadeniach a nezabudlo sa ani na multimédiá, nastavenie lokálnej siete a internetu. Samozrejmosťou je tiež benchmark, v preklade porovnávací test. Image slúži na vytvorenie tzv. snapshot, teda obrazu údajov pevného disku. V prípade havárie disku alebo iného nekorektného zásahu v systéme nám obraz poslúži k návratu k pôvodným správnym nastaveniam. File Compare porovnáva verzie a obsahy súborov na pevnom disku. Výstup v podobe štatistiky nám podá obraz o tom, ktoré súbory boli pridané, zmenené alebo zmazané. Využitie funkcie je mnohostranné. Napríklad vzhľadom k tomu, že vírusy obvykle vkladajú svoje telá do súborov čím ich predlžujú, pomocou štatistiky môžeme teoreticky zistiť prítomnosť vírusovej infiltrácie. Diagnostics sa zaoberá diagnostikovaním problémov v hardware, testuje komponenty ako základná doska, sériové a paralelné porty, CD-ROM, odhalí hardwarové konflikty u zvukovej karty, videa i tlačiarne. WipeInfo pomáha pri odstraňovaní dát a súborov z pevného disku a pri jeho uvoľňovaní od ciest a fragmentov, ktoré po sebe zanechali zmazané súbory.

Záverečná kategória je venovaná obsluhe a správe registrov. Práve registre, nesprávne vetvy a odkazy v nich bývajú častým zdrojom problémov v operačnom systéme a často vedú až k preinštalácií Windows. Pomocou dvoch nástrojov sa môžeme pokúsiť zachrániť čo sa dá alebo si spraviť poriadok v kľúčoch. Registry Editor sa isto rýchlo stane náhradou za klasický regedit.exe dodávaný spoločne so systémom. Jeho základná úloha je síce podobná, no oveľa prepracovanejšia. Ako prvé si ihneď všimneme lepšie farebné odlíšenie položiek s možnosťou zmeny typu zobrazenia zoznamu a podporu prehliadania nielen registrov, ale aj všetkých nájdených systémových inicializačných súborov, prípona INI. Vzhľadom k tomu, že vetvy sú často príliš rozsiahle a málo prehľadné, poteší nielen funkcia vyhľadávania, ale aj možnosť vkladania položiek ako bookmarky. Rýchlo sa tak dostaneme do požadovanej často používanej vetvy. Hlavná výhoda oproti regedit je však v podobe funkcie UNDO. V pôvodnom editore totiž zmeny prakticky nebolo možné vrátiť späť, jediná možnosť bola v nepraktickom manuálnom dopísaní hodnôt. Vďaka balíku NU2K1 už ani editácia registrov nemusí byť nočnou morou, v prípade problémov sa naskytuje jednoduché riešenie (napriek tomu však doporučujem byť pri úprave registrov viac ako opatrný). Pri odstraňovaní chýb je výhodné použiť aj druhý vstavaný nástroj Registry Tracker, ktorý žehlenie kiksov výrazne urýchľuje.

Okrem spomínaných nástrojov tiež NU2K1 zvládne tvorbu často nevyhnutnej záchrannej diskety, resp. diskiet (konkrétne u mňa 3) s možnosťou konfigurácie, aktualizáciu hlavných produktov priamo z internetu a nastavenia programu voľbou Options. Tu okrem iného definujeme spôsob štartu jednotlivých aplikácií, použitie koša a spôsob ochrany a sledovania dát.

Norton Utilities 2001 je rozhodne špičkový produkt a pravdepodobne aj jediným, ktorý dosahuje taký široký záber sledovania a opravy hardware a software. Oproti prechádzajúcej verzií 2000 tu došlo k viacerým cenným zlepšeniam, ktoré ešte viac zefektívňujú prácu. Na balíku som ocenil hlavne jeho kompaktnosť, integritu jednotlivých modulov, ktoré je však možno spúšťať aj samostatne a už spomínaný rozsah. Menším šrámom programu je vyššia náročnosť na hardware, hlavne na miesto na disku, no tá je vyvážená vyriešením mnohých problémov, ktorých v operačnom systéme Windows 9x/NT/2000/ME nie je, ako všetci dobre vieme, málo.

Norton Utilities 2001

Výrobca: Symantec
Systém : Windows