10.01.2001 00:00, Trimmm, Komentárov: 0
Traffic Giant

Traffic Giant

Stretávame sa s tým denne. Väčšinou svorne nadávame a preklíname zodpovedných. Mám na mysli MHD - mestskú hromadnú dopravu. Linky jazdia nepravidelne, v dôsledku toho sú autobusy či električky preplnené, okná sú malé a v lete nejdú poriadne otvoriť. Preto sa v lete dusíme a v zime zistíme, že okná nejdú poriadne privrieť, šofér nezakúri a v zime mrzneme. Skrátka zdroj večnej nespokojnosti nás, čo nemáme auto.

Stretávame sa s tým denne. Väčšinou svorne nadávame a preklíname zodpovedných. Mám na mysli MHD - mestskú hromadnú dopravu. Linky jazdia nepravidelne, v dôsledku toho sú autobusy či električky preplnené, okná sú malé a v lete nejdú poriadne otvoriť. Preto sa v lete dusíme a v zime zistíme, že okná nejdú poriadne privrieť, šofér nezakúri a v zime mrzneme. Skrátka zdroj večnej nespokojnosti nás, čo nemáme auto.

Aby ste zistili, že riadiť takú MHD nie je až také jednoduché, zahrajte si hru Traffic giant. Áno, je to presne o tom. O MHD. Je to stratégia v štýle Railroad tycoonov, s tým rozdielom, že nebudujeme vlakové impérium, ale impérium dopravy osôb v meste.

Na začiatku hry je hráč vrhnutý do vybraného mesta s malinkým balíkom peňazí. A jeho úlohou je navrhnúť trasy dopravných spojov tak, aby mal čo najväčší zisk a mohol svoju firmu ďalej rozvíjať. Ako to vlastne funguje? Na väčšine obrazovky hráč vidí mesto. Krásne detailne prepravocané budovy, kostoly, obchodné centrá, fabriky, športové štadióny a ulice, množstvo ulíc. Niektoré sú jednosmerné, niektoré viacprúdové. Po uliciach sa prevážajú autá a v nich obyvatelia za svojim cieľom, po chodníkoch chodia ľudia, na križovatkách prchádzajú cez prechody, autá zastavujú na červenú, dávajú prednosť chodcom, dodržiavajú predpisy.

A samozrejme dopravné zápchy. Znepríjemňujú nám život v skutočnosti, tu tiež nemôžu chýbať. Grafika je veľmi milá a krásna. Navyše, každý obytný dom v meste, každá budova, hráčovi po kliknutí na ňu prezradí koľko má obyvateľov, koľko z toho sú robotníci, koľko úradníci, koľko žije v nej detí. V prípade administratívnych centier a fabrík sa dozvieme koľko ľudí v nej pracuje. Navyše, na malej mapke v pravom dolnom rohu sa vysvecujú miesta, označujúce, v prípade obytných domov, kam najčastejšie obyvatelia cestujú (do práce, do školy, za zábavou, na nákupy), v prípade závodov a úradov, z ktorých lokalít do danej budovy cestujú ľudia. Takto veľmi jednoducho získame prehľad o tom, ako by sme mali štruktúrovať dopravu. Keďže peňazí na začiatku máme málo, môžeme si dovoliť postaviť jednu, maximálne dve linky a dúfať, že sme zastávky navrhli tak, aby vyhovovali potrebám obyvateľov mesta. Ak sa tak stane, tak peniažky do pokladne sa len tak sypú a my môžeme stavať nové linky, prejsť z autobusovej dopravy na električkovú, prípadne postaviť mestský vlak, či nebodaj visutú dráhu na magnetickom lôžku.

Celý systém je navrhnutý priam geniálne. Nad každou zastávkou je označenie čísla linky, ktorá tam zastavuje, vedľa neho počet čakajúcich a vedľa je "smajlík" - tvárička, ktorá vyjadruje spokojnosť ľudí čakajúcich na zastávke. Ak linky nejazdia pravidelne, ak chodia spoje natrieskané, zelená vyškerená tvárička sa znení na usmiatu, neskôr na zachmúrenú a ak sa nepostaráme o nápravu, tak na od zlosti červenú zamračenú tvár. A v takom prípade ľudia začnú dávať prednosť cestovaniu autom, prípadne nebodaj konkurenčnou spoločnosťou. A nám klesne prílev peňazí, môžeme dať menej na propagáciu, na údržbu a výstavbu nových liniek.

Vyťaženosť jednotlivých dopravných prostriedkov je podľa mňa, takisto vyriešená vynikajúco. Nad každým autobusom (...električkou, vlakom...., ale pre jednoduchosť ďalej len autobusy) svieti číslo linky na ktorú je nasadený a vedľa je krúžkom znázornená naplnenosť. Ak je krúžok čistý, spoj je prázdny. Ak je celý čierny, je plný a ďalší cestujúci sa do neho nevojdú.

Ak je plný len do polovice, ...no veď čo vám budem ďalej vysvetľovať, určite ste to pochopili. Skutočne je to veľmi názorné a ľahko sa dá zistiť, či linka nie je preťažená, lebo ak hráč vidí, že ide za sebou niekoľko autobusov, ktoré sú úplne plné a na zastávkach čaká veľa ľudí, je to signál na nasadenie väčšieho počtu dopravných prostriedkov na linku, prípadne kúpiť a nasadiť veľkokapacitné autobusy.

Skutočne, v hre sa nevyskytuje len jeden typ autobusu, jeden typ električky..., ale napríklad pri autobusoch si hráč môže vybrať od malých mikrobusov po veľkokapacitné autobusy. Samozrejme, každý má inú cenu, iné náklady na údržbu, odvezie iný počet cestujúcich. Navyše hráč nemá prístup ku všetkým typom hneď od začiatku, ale novšie výrobky sa objavujú počas hry. Hráč si môže vybrať z viacerých typov hry. Napríklad hru bez konca - Endless game. Alebo si môže zvoliť kampaň. Ak má to šťastie, že je na sieti, môže si zvoliť aj tento typ hry, či už cez sériové pripojenie, alebo cez LAN. V praxi to vyzerá tak, že hráč si vyberie z pripravených miest, od malých máp, v ktorých je 3-5 tisíc obyvateľov, po veľké mapy s 15-20 tisícmi obyvateľov. Tiež si môže zvoliť počet protihráčov, maximálne však troch. Pri endless game hráč nemá žiadne limity, žiadny cieľ okrem toho byť najbohatší, najlepší. Pri kampaniach hráč musí splniť určité úlohy v konkrétnom časovom intevale.

Napríklad musí navrhnúť dopravu tak, aby 40% obyvateľov dochádzalo do zamestnania našou MHD a nie vlastnými autami, 50% školákov takisto využívalo našich služieb, majetok firmy dosiahol 4 milióny a to všetko za 4 roky. Nie jednoduchá záležitosť. Hlavne spočiatku, kým hráč pochopí základné nuansy hry. Samozrejme čím väčšia mapa, tým obtiažnejšie úlohy. Na ovplyvnenie obyvateľstva má hráč k dispozícii zopár nástrojov, napríklad určuje cenu lístka, platy vodičov, navrhuje koľko peňazí investovať do reklamných kampaní, v neposlednom rade aj to, aké zastávky vybuduje ovplyvňuje vzťah obyvateľstva k firme. Na málo frekventovaných miestach sa neoplatí stavať presklené zastávky aj s čakárňou, no skúste takú nepostaviť niekde, kde sa tiesni 50-60 ľudí čakajúcich na spoj. Hneď klesne kredit firmy a ubudne cestujúcich. Za veľmi dobrý nápad považujem napríklad nutnosť pri niektorých hrách získať licenciu na prevádzku MHD v určitej časti mesta, ktorá je ináč pre hráča neprístupná. Za licenciu treba platiť, no rozšíria sa tým obzory a možnosti výstavby nových liniek.

Znova opakujem, celé je to navrhnuté úplne jednoducho a prehľadne. Neuveriteľne to zvýšilo hrateľnosť a priznám sa, že každú voľnú chvíľu som venoval tejto hre. Je to skrátka výborná zábava. ALE! Všade existuje nejaké ale. Aj v tejto hre. Našiel som zopár vecí, ktoré mne osobne vadili. Najvypuklejšie pri hre proti počítačovému protivníkovi. Jednak nech som robil čo som robil, vždy mal počítačový protihráč výhodnejšie postavené zastávky než ja, prevážal viac cestujúcich než ja. Mal viac liniek než ja. Neviem ako to robil, ale čuchám v tom podvod. Podľa mňa nejde o inteligenciu protihráča, ale o jeho zvýhodnenie. Ďalšou veľkou nevýhodou sa mi zdalo to, že som nemal možnosť hru pozastaviť, aby som si prezrel kde mám postaviť daľšiu linku, aby som si poklikal na domy, koľko je v nich obyvateľov a kam najčastejšie cestujú, z ktorých miest závody a úrady majú najviac pracovníkov. Kým som si to všetko prezrel, navrhol a zrealizoval, postavil počítač dve nové linky.

V neskorších obdobiach sa navyše stratila prehľadnosť, zastávky sa navzájom prekrývali a na nich počty čakajúcich ľudí tiež. Takisto považujem možnosť ovplyvňovania hospodárskych výsledkov firmy za nedostaotčnú. Tých pár možností skrátka nestačí. Viem si predstaviť napríklad aj to, že by som časť zisku investoval do vývoja nových dopravných prostriedkov. Čo sa týka kampaní, tu by som vytýkal nepreviazanosť jednotlivých misií. A to je azda najväčši mínus celej hry. Namiesto toho, aby ste budovali firmu takmer z ničoho a postupne sa stávali napríklad riaditeľom dopravy vo väčšom meste, tak po splnení kritérií v jednej misii buď budete pokračovať (a hra sa zmení na endless game) alebo hru ukončíte, dostanete sa do menu, kde si vyberiete inú mapu. Tak tomu ja veru nehovorím kampaň, to sú podľa mňa jednotlivé scenáre a nie kampaň. Skrátka, autori nevyťažili z ponúkaných možností maximum. Napriek tomu je hra Traffic giant ZÁBAVNÁ, VEĽMI DOBRE HRATEĽNÁ a NÁVYKOVÁ. Odporúčam každému, kto strávil hodiny pri Railroad tycoonovi, či ešte staršom Transport tycoonovi a bavilo ho to. Je to presne o tom istom v inom kabáte a miestami ešte hrateľnejšie a lepšie. Skrátka, po dlhom čase vynikajúca hra. Keby nebolo zopár maličkostí (najmä tie kampane, neveriacky krútim hlavou) určite by som dal hre viac než konečných

Traffic Giant

Výrobca: JoWood
Minimálna konfigurácia: Pentium 100 MHz, 16 MB RAM
Odporúčaná konfigurácia: Pentium 233 MHz, 32 MB RAM
3D karta: nie
Multiplayer: ano
Verdikt: Odporúčam každému, kto strávil hodiny pri Railroad tycoonovi, či ešte staršom Transport tycoonovi a bavilo ho to
Hodnotenie: 75%

Poskytlo: XXL Multimédia, 2. posch. nad Bontonlandom, Michalská 25, Bratislava
Email: Michalska25@xxl-multimedia.sk
Tel.č.: 07/ 54650353


Zdroj: gamesweb

Trimmm
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012