19.12.2000 00:00, EDO, Komentárov: 0

Creadion 2.12

Pravdu povediac nestáva sa mi často, že ma sám autor upozorní na svoj program. Ak sa občas nejaký autor ozve, tak obvykle sa mu nepáči, že mu niečo na jeho "naj" programe skritizujem. A práve preto som bol dosť dlho na pochybách ...

Konkurencia crackerov?

Pravdu povediac nestáva sa mi často, že ma sám autor upozorní na svoj program. Ak sa občas nejaký autor ozve, tak obvykle sa mu nepáči, že mu niečo na jeho "naj" programe skritizujem. A práve preto som bol dosť dlho na pochybách či mám Creadion zrecenzovať. Predsa nejaké chybyčky má a je to "náš" program a tak som nechcel plnou kritikou sklamať autora, ale musím byť predsa objektívny a tak som ho zrecenzoval taký aký je.

Creadion: JedEn z mnohých skinov ... (WIN)

Creadion 2.12 je vraj prvý slovenský prehrávač (neviem či prvý, ale aspoň to tak autor tvrdí a ja nemám dôvod mu neveriť:-), ktorý okrem štandartných funkcií ma aj niečo naviac (diskutabilné...). Takto je charakterizovaný Creadion na svojej domácej stránke kde sa dá samotný program stiahnuť a zároveň tu nájdete aj rôzne skiny. Mňa hlavne potešilo to, že creadion je veľmi malý (v zipku okolo 350 KB) a aj to, že má iba jeden súbor (teda ak nerátam skiny navyše a readme:-). Predsa nie som taký odporca "rozdrobených" programov ako mike, ale vždy uvítam keď to mám všetko pekne v jednom exečku.

Ako som spomínal môžete si tu aj stiahnuť rôzne skiny a aj vám to veľmi odporúčam. Creadion je totiž vo svojom defaultnom prevedený dosť neprehľadný (ovládacie prvky) a navyše sa mi strašne nepáči. Pôsobí totiž dosť "paintbrushovo". Neviem či viete presne čo myslím, ale vyzerá to tak ako keď zoberiete akýkoľvek skin a potom to narýchlo upravíte už v spomínamom paintbrush. Preto mojou prvou reakciou po nainštalovaní som si k nemu dal aj skin a hneď sa mi s ním lepšie robilo a mal som z neho lepší pocit.

Keď sa dostávam k skinom, tak niektoré sú naozaj podarené čo však kompenzuje absolútna ošidnosť ostatných. Ďalej mi aj trochu vadilo to, že som si nemohol dať všetky skiny do jedného adresára, pretože majú rovnaké názvy (čo ale dáva výhodu zmeny skinu prekopírovaním...). Ja by som si to predstavoval tak, že si do jedného adresára nahádžem všetky skiny a potom už len podľa nálady zmením defaultny (tak nejako ako to má WindowBlinds).

Dosť aj divne pôsobí to, že máte nejaký cool skin a potom začnete robiť v nejakom otrasnom menus... Toto by som trochu dopracoval. Inak ako už spomínam menus, tak sa k nim bežnou cestou nedostanete. Teda dostanete, ale Creadion má takú posuvnú lištu pod ktorov je vstup do menu, zavretie a minimalizovnie. Myslím, že je to celkom šikovný nápad, pretože to tak pri prehrávaní zaberá aj menej miesta. Navyše ak naozaj potrebujete každý pixel a chcete mať aspoň základné funkcie, tak sa dá Creadion minimalizovať na miniprehrávač - taktiež celkom užitočné vec.

Samozrejme definovanie poradia prehrávania a podobne je samozrejmosťou a ako aj viacjazyková podpora (teda okrem nášho jazyka ešte angličtina, ale myslím, že sa čoskoro zmení, pretože tých pár slovíčok dokáže preložiť každý.). Čo sa týka ovládanie tak je celkom pohodlné až na pár drobností. Dobré je však to, že autor nezabudol na také veci ako skratky, ktoré sa nozaj vždy zídu.

Creadion síce nemá nejako bohaté nastavenia, ale tie čo má sú užitočné. Trošku ma však dorazilo to, že autor tam dal také veci ako identifikátor a spôsob (logaritmicky). Nechem nikomu nič hovoriť, ale keď pozerám, že všetci sa snažia robiť všetko pre amerikánov (nič v zlom a je to tak), tak všetko strašne zjednodušujú. A tu sa vyskytujú veci, ktorým bežný používateľ neporozumie, tak... no nič. Túto tému radšej nechajme tak ako je (ale som rád, že to tam dal tak ako to tam dal:).

Celkom ma prekvapila podpora viacerých mechaník. Ja osobne mám dve (DVD + CD) a často mám problémy pri definovaní machaniky. Pri creadione som však žiadne trable nemal. Kladne aj hodnotím podporu Windows 95/98/00 a NT.

Pomaly sa aj blížime k záveru a ja musím konštatovať, že na začiatok ide o naozaj celkom podarený programček. Má síce aj svoje zápory (jednoznačne vzhľad), ale inak som bol s ním celkom spokojný. Očakávam však, že sa to zlepší a pribudnú nové funkcie. Potom môžem s čistým svedomím povedať, že creadion odporúčam (nie, žeby som ho teraz neodporúča, ale počkal by som si na novú verziu;-). A ešte niečo (to najlepšie). Creadion je freeware...

PS: Aby ste ma neukrižovali - [http://www.geocities.com/creadion]....

Creadion 2.12

Výrobca Ľubomír Havran