08.02.2006 00:46, martin, Komentárov: 0
Quake 4

Quake 4

Máme tu pred sebou už štvrtý diel známej série a preto nezaškodí malá rekapitulácia. Presne pred desiatimi rokmi všetkých ohúril prvý Quake, ktorý sa mal nadlho stať modlou všetkých FPS-károv. Treba spomenúť, že prelomový bol hlavne po technologickej stránke, pretože engine Quake znamenal začiatok konca Build enginu. No po stránke hrateľnosti sa s vtedajším Duke Nukem 3D (práve na Builde postavenom) určite nemohol porovnávať. Hneď rok na to prišiel vyspelešjí a veľmi dobre hodnotený Quake 2, aby ho nasledovala ikona progamingovej scény, Quake 3, ktorý tak svojim multiplayerovým zameraním sčasti odbočil od singleplayerových predošlých dielov (treba dodať že tiež s kvalitným multiplayerom). iD Software pomerne dlho čakal s vydaním štvrtého dielu, určite aj preto, že len pomerne nedávno vydal hru Doom 3, ktorá by zbytočne robila Quakovi konkurenciu. Takmer rok a pol od vydania Dooma 3 však už ubehol a teda nič nebráni Quakovi, aby vyšiel na scénu vo svojej štvrtej reinkarnácii.

Nemusíte so mnou súhlasiť, ale podľa mňa bol Doom 3 výrazne prehypovaný a vlastne išiel z veľkej časti v šľapajách prvého Quaka. Z môjho pohľadu je tretí diel Dooma významný (presne tak ako Quake 1) naozaj len z technologickej stránky, pretože do gamedesignu a hrateľnosti žánru FPS nepriniesol naozaj nič nové. Nebyť vyletenej techológie a známeho mena, už by sme si na Dooma 3 ani nespomenuli. Po čase však hype opadol a na povrch začala vychádza neprifarbená realita a čoraz viac ľudí sa odvažovalo nahlas povedať to, čo bolo dovtedy tabu. Že Doom 3 bolo veľké sklamanie. Na bedrách Quake 4 teda ležala povinnosť napraviť povesť iD Softu a priniesť aj niečo viac ako len remake klasiky vo vyše rok starom engine.

Príbeh nadväzuje na ten z dvojky. V nej ste bojovali proti rase Stroggov ako osamelý vlk. To sa u dnes veľmi nenosí a tímová akcia je stále populárnejšia. Práve preto vystupujete ako člen jednotky Rhino, s ktorou musíte zaútočiť na planétu Stroggov a pokiaľ možno ich navždy umlčať. Úloha to však nebude jednoduchá, Stroggovia sú technicky vysoko vyvinutí a čo je najhoršie, z màtvych tiel vašich kolegov robia nové posily do svojej armády. Tou sa krátko po začiatku kampane stanete aj vy. Transformácia mozgu však našťastie nestihne prebehnúť a práve vy sa ako Matthew Kane stanete tým najdôležitešjím členom jednotky, pretože s telom Strogga získavate všetky výhody nepriateľa...

Už úvod naznačuje, že hrateľnosť Quaka 4 bude určite komplexnejšia a "dospelejšia" ako tá z Dooma 3. A naozaj je tomu tak. V niečom dokonca pripomína aj Call of Duty, pretože hoci budete bojova aj sami, častokrát budú na scéne aj vaši kolegovia z jednotky Rhino. Hra tým naberá na atmosfére a vôbec človek má pocit, že sa nachádza vo veľkom a dôležitom konflikte, ktorý by sám nezvládol. Aj štruktúra úrovní odpovedá tomuto prístupu. Je síce stále lineárna, ale oproti Doomovi 3 pôsobí omnoho nafúknutešjím dojmom, pretože je v interiéroch viac svetla a konečne sa exteriéry využijú aj inak, ako len prechody z jednej časti komplexu budov do druhej. Práve exteriérové boje sú vítaným prídavkom, pretože si človek na chvíľu oddýchne od stiesnených chodieb a častokrát aj využije sluby bojových strojov. Presne tak, dostanete sa do kokpitu akéhosi mecha a okrem stroggov samotných na vás budú útočiť aj rôzne lietajúce objekty. Tieto boje sú spracované pomerne jednoducho, ale svoj účel plnia na sto percent. Dôležité je, že autori nespackali ovládanie, ktoré je veľmi plynulé a rýchlo prejde do krvi, pretože na jeho zvládnutie stačia len tie klávesy, ktoré slúžia aj na ovládanie mimo vozidla. Boje v chodbách sú štandardné a sú podobné tým z Dooma 3 s tým rozdielom, že vôbec nie sú tak frustrujúce a hlavne sú férovejšie, pretože až na výnimky sa nepriatelia pri vás len tak z ničohonič nezhmotnia. Hrateľnosti tiež pomáha spolupráca s kolegami, ktorí vám viackrát zachránia krk a určite nie sú zbytoční. Misie pozostávajú z čiastkových úloh pomerne jednoduchého charakteru typu niekam dojsť a niečo prepnúť, niekam sa dostať (napríklad na vyvýšenú plošinu pomocou preskupovania barelov), alebo jednoducho spustiť nejaké zariadenie, ktoré otvorí cestu ďalej.

Dôležitým prvkom vo FPS vôbec sú zbrane. Tu sa dočkáme pomerne klasického arzenálu, ale pekne vynoveného a naozaj kvalitne spracovaného. Nemôže chýbať základná pištoľ s neobmedzeným množstvom nábojov, univerzálny samopal s možnosťou priblíženia, brokovnica, nailgun známy už z prvého dielu či railgun zabíjajúci na jeden-dva zásahy. Explozívne zbrane zastupuje "prekvapivo" granátomet a raketomet s naozaj slušnou kadenciou. Funkciu BFG preberá Dark Matter Gun, ktorá je naozaj účinná. Určite poteší, že zbrane vám technici v presne daný moment vylepšia o väčší zásobník, lepší dostrel a podobne. Pred hlaveň sa vám postavia hlavne radoví stroggovia, ale aj ich silnejie mutácie či pre zmenu ich lietajúci kolegovia. Mierny stereotyp z času na čas naruší nejaký silnejí a originálnejí protivník, alebo rovno boss, ktorého stretnete aj na konci celej hry. Z mnohých screenshotov je známy hlavne červený mechanický pavúk s ostrými nohami, na ktoré rád nabodáva bezmocné obete. Na margo ich inteligencie, určite nečakajte nič, čo predviedol Far Cry, alebo v poslednom čase FEAR. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že AI plní svoju úlohu dobre a na typ hrateľnosti, aký Quake 4 ponúka, postačuje. S bojmi úzko súvisí aj fyzika, ktorá nanešťastie ostáva tak ako v Doom 3 nevyužitá. Pár barelov situáciu určite nezachráni a chcelo by to aktívnejší prístup, aký použil napríklad Half-Life 2.

Kampaň je slušne dlhá, povedal by som mierne nadpriemerná. Po nej však ešte netreba Quaka maza, pretože ponúka aj pridanú hodnotu v podobe multiplayeru. Ten je vak trochu rozpačitý, podobne ako v D3. Obsahuje len malé množstvo máp a klasické módy deathmatch a CTF. Hra sa určite dá (potešia aj remaky starých známych máp), ale pre dlhodobejšie multiplayerové využitie poslúži aj postarší Quake 3 určite lepšie.

Grafiku hry poháňa "rodinný" Doom 3 engine, ktorý a v Quakovi 4 ukazuje svoj plný potenciál. Presvetlenejšie miestnosti dávajú vyniknúť svetelným efektom, tieňom a kvalitným modelom postáv a objektov, ktoré boli v Doomovi 3 skoro vždy zahalené do hustej tmy. Pochvalu si zaslúži hlavne návrh miestností a ich dizajnové prevedenie. Naozaj nie raz som sa pristihol pri tom, ako mlčky stojím v miestnosti a len sa obzerám dookola. Všeobecne sú interiéry poňaté megalomanskejie ako minule a niektoré miestnosti majú naozaj úctyhodné rozmery a priestory. Tie však nie sú prázdne, ale vždy zaplnené peknými, niekedy až Gigerovskými motívmi, podsvietenými plochami, spleťou rúr a platforiem. Comeback zažívajú aj rôzne sofistikované zariadenia, ktoré však vždy plnia svoju logickú úlohu a nie sú len pre potešenie oka. Navyše sa to celé hýbe výrazne lepie ako v minulosti (plynulý chod na plné detaily zaručí už karta úrovne Radeon 9800 Pro), poklesli hlavne prehnané nároky na systémovú pamäť. Audio je kvalitné, konečne využíva plných osem kanálov, na rozdiel od Dooma 3, ktorý mal problémy aj pri 5.1 konfigurácií.

Čo dodať. Doomovi 3 výrazne pomohol hype a debutové využitie nového enginu. Quake 4 sa však u nemohol spoliehať len na technológiu a musel prinies niečo viac ako len FPS pripomínajúce technologické demo. S odstupom času by som Doom 3 ohodnotil známkou 69%, pričom Quake 4 ma oslovil určite viac, pretože aj reálne priniesol viac. Preto je výsledné hodnotenie zaslúžených 80%.

martin

Aktuálne hodnotenie článkov: 1 / 10