01.02.2006 00:45, Tóno Tokoly, Komentárov: 0
NHL Eastside Hockey Manager 2005

NHL Eastside Hockey Manager 2005

Nastal môj veľký moment. Stojím pred halou vo veľkom americkom meste a vnútri ma čakajú moji asistenti, moji šéfovia a hlavne moji hráči. Dosiahol som to po čom som vždy túžil. Už ako mladý chlapec som chcel byť hokejistom ale moje fyzické proporcie to nedovoľovali a tak som chcel aspoň druhú najlepšiu možnosť – Hokejovým manažérom, alebo po anglicky – GM (General Manager). Vstupujem do haly a vrátnik ma oslovuje po česky. Zdá sa mi to čudné ale pokračujem ďalej. Vstupujem do kabíny za mojím tímom a všetci na mňa hovoria po česky, dokonca aj Slováci. Čo sa to tu sakra deje?!

#picn1#

Asi takto nejako prebiehala moja prvá skúsenosť s NHL Eastside Hockey Manager 2005 (odteraz EHM 2005). Na túto hru som sa veľmi tešil pretože hry od SI Games majú veľmi dobrú kvalitu a dúfal som že ma nesklamú. Ich rada hier Football Manager majú medzi fanúšikmi futbalových manažérov už skoro legendárny štatút a stále sa zlepšuje kvalita a herný realizmus. Aj preto som mal na EHM 2005 už s predstihom veľké očakávania ale mojich prvých desať minút hrania tejto hry bolo desať minút hnevu, napätia, trápenia a nadávania ktoré som pri hraní nejakej hry zažil.

Nerád začínam kritikou ale v tomto prípade sa tomu nevyhnem. Ale kritika nesmeruje priamo na hru ale na jej lokalizáciu a teda aj preklad do češtiny. Vykonávala ju firma CD Projekt a je to v podstate verzia nielen pre Českú republiku ale aj pre Slovensko. Chápem že pre mnohých ľudí je to jediný spôsob ako si túto hru môžu zahrať keďže nie každý hovorí po anglicky. Ale keď sa už CD Projekt rozhodol túto hru lokalizovať mali to spraviť poriadne. Hra obsahuje pár nepreložených vecí čo je veľmi neprofesionálne. V druhom rade vôbec nezvládli preloženie niektorých skratiek čo je pochopiteľné keďže prekladatelia boli určite obmedzený kapacitou hry ale neviem sa zbaviť dojmu že to mohli spraviť lepšie a prehľadnejšie. Niektoré skratky, najmä tie kde spravili preklad na 3 slová a všetky museli previesť na skratky ale v tom sa potom ani víťaz Nobelovej ceny nemôže vyznať. Ešte som dúfal že to napravia v manuáli ale tam som teda pomoc nenašiel. Len dúfam že to budúci rok vylepšia pretože ako sa hovorí „Practice makes perfect“ (Preložte toto! J)

Možno si hovoríte že prečo som si neprepol do angličtiny hneď ale realita bola taká že sa to nedalo prepnúť, nebola tam možnosť prepnúť jazyk čo bolo opravené patchom, našťastie i keď jeho sťahovanie bol tiež dosť pôrod pretože im na stránke nefungovala registrácia (ďalšie nadávanie) ktorá bola potrebná na jeho stiahnutie. Tak ale po stiahnutí patchu som si konečne mohol vychutnať túto hru ktorá má určite niečo do seba.

#picn2#

EHM 2005 je jediným známym hokejovým manažérom na trhu s hrami a po dobrom ohlase na minuloročnú verziu sa rozhodli pokračovať a treba naozaj povedať že odviedli veľký kus roboty. Pridali ďalšie ligy v ktorých môžete rozvíjať svoju veľkú kariéru vrátane slovenskej ST Extraligy. Treba však ale dodať že niektoré kádre sú už relatívne nepresné ale vždy máte možnosť si stiahnuť neoficiálny update kádrov z niektorých stránok fanúšikov ktoré sa zaujímajú o túto hru. Nielenže pridali rôzne ligy ale rozšírili aj celkovú databázu hráčov ktorá teraz číta 32 000 hráčov a členov tímu (tréneri a lekári a pod.). Možno sa to nezdá veľa ale každý z nich ma pomerne presne (vo väčšine prípadov) zistené rodisko, dátum narodenia a pre samotné hranie štatistiky predošlých ročníkov a ich momentálne schopnosti, tzv. attributes. Sú delené na fyzické, mentálne a technické schopnosti a vo fyzických nájdeme napríklad rýchlosť, silu, výdrž a pod. K mentálnym patrí napríklad agresivita, vplyv na iných hráčov a k technickým patrí kontrola puku, streľba a veľa ďalších.

Je jasné že čím vyššie sú tieto schopnosti, tým lepší hráč ale kľúč k úspechu v EHM 2005 je aj vedieť analyzovať aký prínos musí ten alebo ten hráč dávať pre systém. Pre niektorých hokejových expertov to je jasné, ale dlho som sa trápil s prehrami a to preto lebo som mal troch silových centrov z ktorých len jeden vedel dobre brániť a silou mocou som sa snažil hrať pekný a atraktívny hokej na čo som ale doplácal lebo som neprispôsobil schopnosti hráčov systému. Celkovo sú taktické možnosti veľmi kvalitne spravené, dajú sa nastavovať rôzne pokyny pre rôzne formácie a treba vedieť dobre skåbiť tie malé detaily ktoré vaše mužstvo dajú na víťazné chodníčky. Pre pedantných ideálne a pre tých menej zdatných existuje pomoc vášho asistenta, ktorého si môžete sami vybrať a najať ak má vaše mužstvo na to peniaze.

Aj finančná stránka vecí je dôležitá v EHM 2005, stále musíte dávať pozor aby vami platené mzdy nepresahovali možnosti vášho klubu pretože nie vždy sa darí natoľko aby ste si mohli dovoliť platiť veľké hviezdy, hlavne v NHL kde je od tohoto ročníka limitovanie platov a pri výmene/kúpe hráča vám to aj pekne napíše aký je váš momentálny rozpočet takže sa nemôže stať že ponúknete príliš veľa. Vec čo vám pomáha ale vybrať toho správneho a čo najlacnejšieho hráča je systém skautovania hráčov ktorý je výborne zvládnutý. Skaut pre vás zhodnotí jeho momentálne schopnosti na stupnici A-F, povie vám aký ma potenciál a na ktorého známeho hráča sa typovo ponáša. Samozrejme čím lepší skaut, tím lepšie vie hráčov odhadnúť. Je dôležité mať aj kvalitných trénerov ktorý vylepšujú váš momentálny káder ale aj aby sa starali o vašich juniorov v rámci tréningov ktorý je pomerne jednoducho spravený takže sa v ňom nestratíte. K výberu patrí aj výborná funkcia predsezónneho tábora, kde vám tréneri hovoria kto je v akej forme a podľa toho môžete meniť tréningové dávky tých ktorí nehrajú dobre a podobne. V tomto sektore si SI Games zaslúžia veľkú poklonu.

#picn3#

Zápasový engine sa trochu vylepšil, ale nanešťastie sa s jeho veľkým bratom (FM 2005/2006) nedá porovnávať. Zápasy prebiehajú len čisto textovou formou a i keď je tam aj pokus o grafické zobrazenie, ide len o 10 bodiek hráčov ktorým sa mení pozícia na ľade každú sekundu takže je to maximálne neprehľadné a nedá sa z toho veľa vyčítať. Okrem tohto je ale engine veľmi dobre zvládnutý, je tam aj indikátor striel a kam smerovali a odkiaľ boli strieľané čo môže ovplyvniť zmenu taktiky. Komentáre sú klasicky výborné a nedá sa im nič vytknúť i keď neviem ako je to s českým prekladom.

Na koniec treba povedať, že aj napriek určitým chybičkám na kráse je NHL EHM 2005 veľmi dobrá hra, ale nie pre každého. Hokejoví fanúšikovia, hlavne tí z tej staršej vekovej kategórie, si ju určite nebudú vedieť vynachváliť, pretože im dáva čas si všetko premyslieť a vypilovať taktiku doplna. Nie je lepší pocit ako po ťažkej sezóne vyhrať Stanleyho pohár. Hra ale nebude mať ale taký úspech u tých mladších pretože tam je relatívne málo akcie a už vôbec nie taká, ktorá sa dá hneď a priamo ovplyvniť a treba veľa trpezlivosti. Aj tak ma hranie tejto hry bavilo aj napriek tomu že načítavacie časy boli po pár sezónach už naozaj veľmi dlhé a pri toľkých zápasoch za sezónu to už nebolo ono. Pre každého ašpirujúceho hokejového manažéra povinnosť, pre ostatných fajn rozptýlenie pri niečom novom.

Tóno Tokoly