04.12.2005 00:44, Last Jedi, Komentárov: 0
Fahrenheit

Fahrenheit

V súčastnej dobe zaužívaných nápadov, známych pokračovaní a silných licencí, je čoraz ťažšie uplatniť nový, dosiaľ nevidený koncept. Vývojárske štúdio Quantic Dream ( tvorcovia kontroverznej adventúry The Nomad Soul ) vstúpilo do zatial neprebádaných vôd a prinieslo nám hru s úplne novým konceptom, hrou Fahrenheit ( v amerike je hra distribuovaná pod názvom The Indigo Prophecy ).

Príbeh sa odohráva v januárovom zasneženom New Yorku. Hráč sa zhosťuje úlohy mladého muža menom Lucas Kane, ktorý v malej zapadnutej reštaurácii jednej sychravej noci na záchodoch zavraždí náhodneho muža. Na tom by však v zločinom zmietanom New Yorku nebolo nič zvláštne, keby si Lucas Kane nevyrezal pred vraždou na svoje ruky neznáme znaky a nebol si istý tým, že on toho človeka nezabil, ale niekto ho použil iba ako prostriedok k vražde. Je Lucas blázon , alebo je pravda niekde inde a čaká na odhalenie? Prinajmenšom okolnosti sú dosť podozrivé...Vraždu začne hneď vyšetrovať polícia, takže Lucas si okrem hľadania pravdy musí davať aj pozor na zástupcov zákona.

Hra je spracované ako interaktívny film ( nie nadarmo sa vývojari v titulkoch označili ako filmový štáb na čele s „ režisérom „ Davidom Cageom ) , konkrétne thriller alebo dráma s možnosťou volieb ( čo v obmedzenej miere ponúka replayabilitu ), ktoré závisia len a len na hráčovi, ale na dej nemajú výraznejší vplyv ( Napríklad hra postaví hráča do situácie, kde Lucas dostane víziu blízkej budúcnosti v ktorej uvidí, ako sa male dieťa prebori cez ľad na jazere a utopí sa, ale popri jazere prechádzaju dvaja policajti, z ktorých jeden videl Lucasa v reštaurácií v deň vraždy a hráč sa musí rozhodnúť či riskne záchranu dieťaťa pred očami policajtov, od ktorých mu hrozí zatknutie, alebo radšej utečie, aby ho polícia nahodou nechytila a nechá dieťa napospas osudu ). Quantic Dream nám predkladajú viacero hratelných postáv, prvý z nich je už spomínaný Lucas avšak zároveň sa postavíme aj na stranu jeho prenasledovateľov a do rúk sa nám dostava dvojica detektívov Carla Valenti a Tyler Miles.

Filmovosť hry spočíva aj v strhujúcom spracovaní, ktoré ukazuje postavy aj v ich súkromnom živote, kde maju svoje vlastne osobné problémy, záujmy ( vďaka tomu obsahuje hra aj „minihry“ ako hra na gitare, box, basketbal... ) , názory, sny, emócie a tým detailne vykresluje ich psychológiu, autenticky vystavanú na obraz skutočnosti. Ďalšou novinkou je takyvaná hladina stresu, kde rôzne činitele ako hlad, smäd, únava a podobne vplývaju na hladinu stresu hráčovej postavy. Ak hladina "stresmetru" klesne na úplne dno, postava sa zblázni a hra končí.

Autori nielenže zvolili nový koncept, ale vytvorili si aj vlastné ovládanie, ktoré spočíva v klasickom ovládani pohybu kurzorovými šípkami, ale interaktivita s predmetmi, ľuďmi atď.sa dosahuje pristúpením k danému objektu a vykonaním pohybu myšou v naznačenom smere+stlačením ľaveho tlačidla myši, pravým tlačidlom sa mení pohľad kamery. Akčné scény majú taktiež osobité ovládanie, ktoré spočíva v stlačaní kláves v takom poradí, akom to veľmi prehľadne signalizuje hra ich predsvietením na obrazovke. Táto časť ovládania, može spočiatku robiť hráčom problémy a mínusom je to, že hráč strávi viac času sústredením sa na ovládanie ako vychutnávaním si kvalitnej choreografie ( zaznamenanej pomocou motion-capture ) týchto bojových scén, ktoré sú spracované na štýl matrixu ( vyhýbanie sa guľkám z revolveru, akrobatické bojové scény na zemi aj vo vzduchu ).

Už aj tak veľmi silnú atmosféru dokresluje temne melancholická hudba filmového skladatela Angela Badalamentiho a taktiež tvorba iných hudobníkov ( napríklad kapela Theory of the deadman, alebo speváčka Martina Topley-Bird ) a ani profesionálnemu dabingu nie je možné nič vytknúť.

Hra bola súčastne vyvíjana okrem pc aj pre PS2 a Xbox, avšak podľa autorov je pc ich prvoradým cieľom záujmu, takže sa stretávame s určitými konzolovými prvkami ( ako napríklad ukladanie hry na checkpointy a tvorba profilov ). Hra mala byť pôvodne predávaná po epizódach ( každá epizóda mala mať dåžku približne jednej hodiny ) ,ktoré sa mali objavovať v ponuke na internete po určitých časových intervaloch. Tento nápad bol síce originálny, ale pôdla mojho názoru bolo upustenie od tohto spôsobu distribúcie rozumným krokom, čiže teraz je nám predložená kompletná hra s hracou dobou približne osem hodín. Autori nám však prichystali aj bonusový materiál ako zábery z nahrávania dabingu, tvorbu scén za pomoci motion-capture technológie ( bohužial bez komentára autorov ), artworky, soundtrack fahrenheita, ale aj možnosť zahrať si znova alebo pozrieť si niektoré akčné sekvencie a minihry.

Grafické spracovanie určite nepatrí k súčastnej špičke ( vzhľadom na vývoj aj pre konzole je to logické ) , avšak svojím spracovaním rozhodne neurazí a určitou výhodou je vlastne aj to, že bez problémov pobeží na slabších strojoch.

VERDIKT: Quantic dream sa smelo odvážili vykročiť po nevychodenom chodníku a priniesli nám originálny, strhujúci a nekonvenčne spracovaný zážitok iba s malými nedostatkami v ovládaní akčných scén a naivne vyznievajúcim zakončením. Fahrenheit sa zaraďuje medzi najkvalitnejšie a najoriginálnejšie hry roka a to právom.

Last Jedi