26.09.2005 00:43, martin, Komentárov: 0
Boiling Point

Boiling Point

Miešanie žánrov je v poslednej dobe skutočne populárne. Herní vývojári už totiž viac-menej vyčerpali možnosti saamostatných žánrových skupín a preto sa snažia vymýšlať rôzne žánrové hybridy. BP je však osobitný prípad. Autori to totiž poňali pekne zostra a do hry primiešali nezmerné množstvo herných druhov.

Miešanie žánrov je v poslednej dobe skutočne populárne. Herní vývojári už totiž viac-menej vyčerpali možnosti saamostatných žánrových skupín a preto sa snažia vymýšlať rôzne žánrové hybridy. BP je však osobitný prípad. Autori to totiž poňali pekne zostra a do hry primiešali nezmerné množstvo herných druhov. Nájdete tu čosi adventúry, hádaniek, veľa RPG elementov, realistické poňatie herného sveta a, samozrejme, strieľanie. Klamal by som, keby som povedal, že tu strieľanie neprevažuje, ale určite hru ako strieľačku označiť nemožno. Ale určite ju možno označiť za nesmierne rozsiahlu, tak po stránke herných možností, ako aj z pohľadu veľkosti mapy, ktorá číta neuveriteľné stovky(!!!) kilometrov štvorcových. Tu sa naozaj nechytá ani San Andreas.

Ale postupne. Hru ovládate v koži veterána Saula Mayersa. Jeho dcéra Lisa je investigatívna novinárka, ktorá sa vydala zháňať informácie o istých drogových karteloch do južnej Ameriky. Samozrejme že si tým zarobila na poriadny prúser, ktorý musí vyriešiť práve jej tatko, teda vy. Lisu totiž uniesli a v OBROVSKOM počte misií musíte prijsť na to, kto, prečo, ako a hlavne, KDE je vaša dcéra a či je vôbec ešte nažive.

Hra sa začína na námestí malebného mestečka. Prvé, čo si uvedomíte, je sloboda. Žiaden koridor, žiadne naskriptované situácie, nič. Je absolútne len a len na vás, čo budete robiť. Napriek množstvu možností však stále máte už spomínaný cieľ, nájsť Lisu pokiaľ možno živú a zdravú. V tom vám pomôžu práve misie, ktoré sa delia na dva druhy. Tie prvé sú nepríbehové a slúžia hlavne na zarábanie peniažťokov. Tie tu všeobecne hrajú obrovskú úlohu, pretože neslúžia len na kupovanie hmotných vecí, ale aj na kupovanie informácií, ktoré jediné vás posunú ďalej v príbehu a bližšie k Lise. Tu našťastie autori nespravili chybný krok a množstvá peňazí, ktoré zarábate, a sumy, za ktoré informácie nakupujete, dokonale vybalancovali, čiže musíte naozaj šetriť a snažiť sa poctivo zarábať. Systém je to každopádne neuveriteľne zábavný, proste sa cítite ako v reálnom svete, kde vládnu peniaze a informácie. Častokrát proste nemáte dosť obnosu na kúpu informácie od nejakej NPC a jednoducho sa musíte otočiť na opätku a ísť si hľadať prácu.

Systém práce, teda misií, je znova štrukturálne špičkovo vyriešený a sľubuje maximálnu nelineárnosť. V hre sa nachádza množstvo frakcií. Medzi nimi sú napríklad vláda, americká CIA, Guerillas, banditi, mafia, ale napríklad aj civili. Každá skupina má isté NPC postavy, ktoré vám ponúknu prácu. Prirodzene máte voľnosť pohybu a je len na vás, za ktorou skupinou prídete. Ale pozor. Hra eviduje spriatelenosť týchto skupín voči vám, ktorá kolíše veľmi logicky. Ak pre danú skupinu plníte misie, tak ich lojalita voči vám rastie a naopak klesá u skupín, ktoré majú danú skupinu za nepriateľov, alebo proti ktorej je misia namierená. Preto nie je herný svet nikdy bezpečným miestom a vždy cca polovica skupín ide proti vám. Všetko je však pekne vybalancované. Spomínal som tu aj druhú skupinu misií a jedná sa o misie príbehové, ktoré pozostávajú priamo z hľadania informácií a stôp, ktoré vás za Lisou postupne dovedú. Samozrejme práve v týchto misiách budú nevyhnutné peniaze a že ich budete potrebovať neúrekom. Totiž len samotná hlavná dejová línia vás zamestná na pekných cca 20-30 hodín čistého času, čo je aj dvakrát viac ako dnešný priemer. A teraz si uvedomte, že pre zdolanie tejto hlavnej línie vám postačí splniť misie len u cca dvoch skupín, čím vám ešte ostávajú štyri pre ďalšie dve kompletné hry. Tomu hovorím znovuhrateľnosť! A nemusíte si ani lámať hlavu nad tým, že by boli stále o tom istom, alebo že by boli nudné, pretože opak je pravdou. Nie len že majú vždy logické zadanie (čiže nič také že doniesť anonymný hnedý kufrík anonymnému človeku ani nevediac prečo by ho chcel), ale autori sa dokonca pohrali aj s viacerými možnosťami splnenia, ktoré sa líšia hlavne mierou použitého násilia. Niekedy vám totiž správne informácie ušetria naozaj veľa nábojov. Dobrým príkladom je vila hlavného mafiána Dona, ku ktorému sa potrebujete dostať. Tak jednoducho prídete za hlavným architektom tejto vily, ktorý vám dá na výber. Buď vám dá číselný kód len ku hlavnej bráne, čo bude v praxi znamenať krviprelievanie, alebo vám za mastný obnos prezradí tajný vchod, ktorým sa bez jedinej minutej nábojnice dostanete až k Donovi. A vždy je tu aj tretia možnosť vôbec za architektom neísť a pekne si plán vymyslíte sami. Tomu hovorím sloboda! Tak či onak sa, ako som na začiatku podotkol, strieľaniu nevyhnete, väčšina misií má tak či onak násilný charakter, napríklad vyhodiť niečo do vzduchu, niekoho zabiť, uniesť, zachrániť, ukradnúť dokumenty (ku ktorým sa tak či onak musíte prestrielať) a podobne. Ale nájdu sa aj jemnejšie misie, napríklad odpočutie stretnutia mafiánov (pri zlom pohybe však tiež môže skončiť prestrelkou), zháňanie lieku, odhovorenie samovraha od skočenia z mosta, kúpa karty do počítača pre hakera, ktorý vám tak získa dôležité informácie a ďalšie a ďalšie. Naozaj tu variabilita nechýba a naozaj klobúk dolu pred scenáristami misií.

Toto celé prežívate vo svete, ktorý je až maniakálne komplexný, bohatý a viac-menej sa chová ako simulátor. Rozlohu som už spomenul, ale ňou to nekončí, nikoho nezaujíma 600 kilometrov štvorcových prázdneho priestoru. Naopak, svet BP je doslova prešpikovaný cestami, riekami, tajomnými zrúcaninami, havarovanými vrakmi lietadiel, vojenskými zariadeniami, pohoriami, skladiskami, jazerami, + dvoma mestami na protiľahlých stranách mapy. To všetko ponorené do žijúcej džungle plnej fauny a áno, aj flóry! Kedy sa vám v nejakej hre naposledy stalo, že vás v strede lesa zničohonič napadol tiger? Alebo poštípal had? Alebo napadlo hejno divých včiel? Alebo dohrýzla skupinka piráň v rieke? Veru tak, toto všetko vás pri prechádzaní džunglou môže postretnúť. Taktiež pri prechádzaní džunglou môžte naraziť na skupinky vždy dvoch príslušníkov jednotlivých frakcií, ktorí sú náhodne generovaní a logicky rozmiestnení (čiže vo vojenskom priestore čakajte vládu, pri Donovej vile zas mafiánov). Preto sú aj dlhé kilometrové cesty džungľou zaujímavé a aj pri nich si zastrieľate. Veľmi ľahko sa navyše môže stať, že sa pripletiete do na vás úplne nezávislej prestrelky! Ono v tejto hre sa nacestujete stovky kilometrov a znova máte na výber. Jednak môžte využiť služieb taxíku, ale to aj niečo stojí. Alebo si môžte kúpiť auto a cestovať sami. To však tiež niečo stojí. Preto si ho môžte ukradnúť, tam ale riskujete prestrelku a možnú smrť. Navyše dokonca musíte aj tankovať! Auto sa zároveň nárazmi ničí a cestou môžte ku všetkej smole dostať aj defekt. Plus ak na svojej vychádzke stretnete nepriateľský Apache, pán Bičko s vami...Ale hra ponúka úžasnú slobodu a nik vám nezabráni vybaviť sa v meste bazukou a tieto Apache pekne strielať.

Apachom som načrel do ďalšej veľkej kapitoly a tou sú vozidlá. Krajina je obrovská a použitiu vozidiel sa proste nevyhnete. Hra tu ide až tak ďaleko, že na každý typ si musíte spraviť licenciu! Navyše z každého druhu vozidla tu je množstvo druhov. U áut dodávky, jeepy, osobáky, dokonca aj športiaky, autobusy a vojenské trucky či klasika Hummer. Aj vrtuľníkov je viac, od civilných po vojenské. A lode tu reprezentujú tak malé člny, ako aj veľké vojnové krížniky. Jednoducho vyberie si každý. Ovládanie strojov je prepracované a hlavne pomerne ľahké, čo poteší hlavne u vrtuľníkov. Jedinú výhradu mám k autám, ktorých pohyb mi akosi nesedel a mal som pocit, akoby nemali ani pruženie a príliš kopírovali terén a vôbec sa chovali divne. Zvyknúť sa však dá.

Druhou veľkou časťou sú zbrane. Asi sa už nebudete čudovať, že znova je tu snáď všetko, od mačiet cez maličké revolvery a desert eagle a samopaly až po bazooky a ťažké vojenské kalibry a sniperky. A áno, aj rôzne druhy nábojov si do nich môžte ládovať. A áno, zbrane sa aj opotrebúvajú a potom zasekávajú. A áno, dajú sa aj upgradovať až nenormálnym počtom vylepšení všetkých typov. A majú aj detailné štatistiky dostrelu, rozptylu, zásobníkov, proste VŠETKÉHO. Tu jednoducho hra nároky kladené na RPG hry spåňa do bodky.

Niekde vyššie som spomínal, že hra sa chová ako simulátor a tu to podložím faktami. Tak napríklad môžte ochorieť na daždi. Nestačí? Dobre, tak sa môžte stať závislými na injekciách dodávajúcich zdravie. Alebo na drogách či alkohole. Keď vás strelia do nohy, tak krívate. Po vypití alkoholu krívate tiež. Môžte zostrelovať kokosy z paliem aby ste si zvýšili zdravie. Priebežne sa strieda deň, noc a počasie a musíte aj spať. No je toho proste strašne veľa a predsa tu nechceme byť do rána (píšem totiž v noci)...

Graficky je hra vydarená a ponúka moderné DX9 efekty, i keď hlavne v mestách vypadá trošku umelo, akoby boli objekty z papiera, ťažko to popísať, jednoducho grafika nie je taká mäkká a prítulná ako napríklad v Half Life 2 či Far Cry. Rozloha si navyše žiada svoju daň. Píše sa to ťažko, ale ani s 1 GB RAM ste nevyhrali. Radšej si prichystajte tak dvojnásobok...

Je toho ešte neúrekom, čo som mohol spomenúť, ako výborné plne nadabované dialógy, košaté rozhovory, výborná mapa sveta, perfektný príbeh a kopec ďalších vecí, ale to by sme tu už naozaj boli do rána. Hre by som nič kategorické nevytkol, pretože ako celok pôsobí poctivo a zas nemôžme očakávať, že nebude mať ani chybičku. A koho už ani toto všetko nepresvedčí, tak snáď pomôže úžasná cena, ktorá číta cca tri stovečky. Pri komplexnosti tejto hry pôsobí cena 300 korún naozaj ako almužna pre autorov, ktorými sú mimochodom hneď naši východní susedia...

martin