06.08.2005 00:42, Log-us, Komentárov: 0
SWAT 4

SWAT 4

Nefascinovala Vás niekedy tá zohratosť, s ktorou SWAT, taktické zásahové tímy, operujú? Na počiatku operácie sa snažia byť neviditeľní, komunikujú medzi sebou posunkami,takticky prehľadávajú celý objekt a ak príde správna chvíľa, vrthnú do miestnosti s typickými pokrikmi ako "Hands above your head!" alebo, "Police! Hands up!".

Nefascinovala Vás niekedy tá zohratosť, s ktorou SWAT, taktické zásahové tímy, operujú? Na počiatku operácie sa snažia byť neviditeľní, komunikujú medzi sebou posunkami,takticky prehľadávajú celý objekt a ak príde správna chvíľa, vrthnú do miestnosti s typickými pokrikmi ako "Hands above your head!" alebo, "Police! Hands up!". Vo filme, a určite aj v skutočnosti, to vyzerá pomerne dramaticky, až im niekedy človek závidí ich dôležitosť. Nezávideniahodná je zodpovednosť, ktorú majú voči zajatým civilistom, ich životy totiž často závisia od zohratosti a profesionality takého tímu. Ono to znie trochu úsmevne, hlavne pre človeka, ktorý má hollywoodsku produkciu takpovediac "prekuknutú", no takéto situácie sa v skutočnosti naozaj dejú a v Amerike patria takmer k dennodennej rutine, že pri dome Vášho suseda zastane čierna dodávka s bielym nápisom S.W.A.T. V poriadku, trochu som nadsadil.

Special Weapons and Tactics. Štyri slová ukrývajúce v sebe roky driny. Pravudpovediac vo "výcvikovom stredisku" hry SWAT 4 sa až tak veľmi "nenamakáte", inštruktor vysvetlí zaklady ovládania hry, taktika však zostáva na hráčovi, na Vás, a možno práve na znalostiach z hollywoodskych filmov. Na začiatku každého levelu dostanete k dispozícii štyroch policajných dôstojníkov, dvaja tvoria červený, dvaja modrý tím, dokopy dávajú tím zlatý. Vy ste ich veliteľom a záleží iba na vlastnom rozhodnutí ako veľmi sa chcete zapojiť do akcie. Je možné úroveň prejsť bez jediného Vášho výstrelu, bez nebezpečenstva na Vašu osobu, jediné, čo je nutné urobiť, je nahlásiť každého zadržaného, usmrtého alebo zraneného civilistu, alebo podozrivého. Ak na TOC nenahlásite zraneného kolegu, budete potrestaní strhnutím bodov pri debrífingu. Apropo, hodnotenie, ako dobrý ste veliteľ ukazuje počet bodov pri debrífingu, tie sa počas hry udeľujú za každú "maličkosť". Samozrejme, pri nedbanlivosti Vám hra pár bodov bez váhania strhne. Pre postup do ďalšej úrovne v režime kariéry je nutné získať určitý počet bodov, pričom tento závisí od úrovne obtiažnosti, ktorú si volíte pred začiatkom každého levelu.

Ako som spomenul, najpodstatnejším herným módom je zrejme Kariéra, ktorá zaručuje určitú "postupnosť" v hre, náplň misií sa však nijak nelíši od módov Instant Action, či ??. Niekoho môže potešiť editor misií, ale pri pomerne malom počte máp je skôr len nepotrebným doplnkom, v ktorom si nastavíte počet nepriateľov, civilistov, úroveň ich AI a nejakú tú variabilitu, nech Vás hra aspoň niečím trochu prekvapí. Možnosť sejvovania takto vytvorených misií už beriem ako úplnú zbytočnosť, no priznávam, že niekto ju môže využívať častejšie, než by som si ja osobne kedy myslel. Napríklad práve v multiplayeri.
Multiplayer je samozrejmosťou a tvorí hádam najzábavnejšiu súčasť SWAT 4ky. Predstavte si LAN, alebo online tím pozostávajúci z 5 ľudí a tvoriaci protiteroristické zásahové komando. Netreba sa spoliehať na AI a taktiku si dohodnete verbálne. Dokonalá zábava, na niekoľko málo hodín určite.

Umelá inteligencia hry je vždy kapitolou samou o sebe. V tejto hre si treba uvedomiť jednu vec, ak ide o štyroch "umelých" spoluhráčov, bez vášho príkazu si nedovolia ani odskočiť na nutnú toaletu, takže kompletne celé ich pôsobenie v hre závisí od Vášho rozumu. A že začnú kričať na plné ústa spomínané hlášky akonáhle sa nečakane a neplánovane dostanete do akčnej situácie, to nie je zárukou dobre naprogramovanej umelej inteligencie. Nesťažujem sa, dôstojníci sú spoľahliví, ich taktická činnosť je výsledkom dobrej práce skriptov a až na občasné kixy je ich AI slušná. Ak ide o ostatných, či už poslušných, alebo nie, záleží na tom až tak veľmi? Vaša snaha ich paralyzovať, alebo zraniť, v najhoršiom prípade zabiť, veľký priestor umelej inteligencii nedáva. Opäť však platí, že ich AI je slušná a správanie, povedzme, nepredvídateľné.

Grafika je najväčšou devízou hry. S využitím najnovších technológií sa na monitore odohráva krásne divadielko grafických efektov hrané úžasnými modelmi postáv. Tradičný glow efekt svetiel je tu najpoznateľnejší pri pohľade na oblohu a tá je, úprimne, krásna. Dôležitosť vzhľadu oblohy sa v takejto hre rovná približne "vrúcnemu priateľskému vzťahu" nášho premiéra s americkým prezidentom. Podstatné zostáva, že na SWAT 4 sa dobre pozerá a snaha o realistický vzhľad sa v "simulátore" niečoho existujúceho (teraz myslím priamo jednotky SWAT) vždy cení. Ale tá obloha, vážení...

Hudba je väčšinou predskriptovaná a spúšťaná triggerom v leveli, prípadne každý príkaz "... & clear" ("vyčistiť miestnosť") sprevádza dramatická hudba, ale stačí to. Vlastne, nič viac od hudby v takticko-akčnej FPS nie je treba očakávať. Realistické zvuky sa od podobnej hry doslova očakávajú.

Aby som vysvetlil, special weapons v skratke názvu znamená využitie vychytávok, ktoré by ste v, povedzme, modernej vojne (Battlefield 2) iba ťažko hľadali. Moja najobľúbenejšie a najčastejšie využívané ohybné optické vlákno s kamerou, prostredníctvom ktorého vidíte na LCD obrazovečke "za roh", alebo popod dvere, by sa zišla aj v skutočnosti. Obdobné záležitosti ako blokátor dverí, výbušnina C2 na rýchle a hlučné odstránenie zámku a ostatné vychytávky (nechcem Vás pripraviť o prekvapenie) sa využívajú pomerne často, ak už sa, teda, naozaj chcete hrať na taktický zásahový tím.

Vydávanie rozkazov je jednoduché, stačí umiestniť do mierítka dvere, alebo miesto, ktorého sa rozkaz bude týkať a stlačiť medzerník, ak Vám automaticky zvolený rozkaz nesedí, pravým myšítkom si z rozsiahleho menu zaručene vyberiete. Na väčšinu misií hravo postačí vydávať rozkazy globálne pre všetkých, ak ale chcete ísť do detailov, môžete. Rozkazovať a riadiť dva tímy naraz teoreticky nie je problém, ak sú od seba ďalej ako na dohľad, v pravom hornom rohu si môžete vyvolať, čo presne vidí ktorýkoľvek z tímu, stlačením CapsLocku sa obraz zväčší na približne polovicu obrazovky a tým získavate možnosť pohľad dokonca ovládať. To je najužitočnejšie pri šiestom, alebo siedmom členovi, sniperovi (sniperoch), ktorí s radosťou a usilovne hlásia každý pohyb v ich zameriavači. A môžete ich ovládať, áno, krásna vychytávka. Dôležité je spomenúť, že umiestnenie sniperov je pevné, väčšinou na strechách okolitých budov objektu, o ktorý ide.

Nasleduje stručné zhrnutie. SWAT 4 výborne vyzerá, úžasnie znie a skvelo sa hrá. Pre fanúšikov FPS a zároveň odporcov bláznivostí v štýle Serious Sam, ktorí si pri akcii radi aj trochu pouvažujú je SWAT 4 hra ako stvorená. Netvrdím, že Váš zásah bude nutne vyzerať ako z amerického filmul, ale s trochou snahy a ochotou venovať hre trochu vzácneho času tak vyzerať môžu.

Log-us