PlayStation 3 - sayonara Microsoft
UPDATE -19.5.2005: Predstavujeme vám revolučnú konzolu PlayStation 3 od spoločnosti Sony Computer Entertainment. To ako dopadol súboj Japonsko vs. Amerika, resp. PlayStation 3 vs. XBOX360 už vieme a Vám preto odporúčame si tento článok pozorne prečitať. Ide o výnimočnú udalosť.
Noc z 16 na 17 mája bola pre mňa a určite aj väčšinu hráčov, redaktorov a businessmanov po celom svete niečim neuveriteľným. A musím sa priznať, že z dnešného priameho prenosu z tlačovej konferencie spoločnosti SONY a Microsoftu na výstave E3 v Los Angeles rozhodne nebudem môcť niekoľko dní kľudne zaspať.
#pic1#
Konferencia začala o pol noci nášho času, čo bolo 15:00 PDT v Amerike. Na ICQ viselo niekoľko mojich kolegov a s úžasom sme si vymieňali názory na chystanú platformu, prezentované hry a vôbec namiesto spania na skúšku z práva sme prehajdákali noc čumením na technologické zázraky blízkej budúcnosti. Preto z tejto noci môžte čakať mimo tohto článku aj kolegove predstavenie XBOX2 resp. XBOX360, ale podla toho čo sme videli nemôžem povedať inak, než, že PlayStation 3 je technologicky a potenciálom úplne niekde inde.
Takže, keď už som sa pustil do predslovov, tak chcem ešte raz upozorniť všetkych Petov a ostatných pozorných čitateľov, že práve som sa vrátil z úspešnej skúšky a predstavenie PS3 na GamesWEBe začína.
KEDY?
Najprv si dajme dátum a to je Jar 2006. Vtedy uvidíme v predajniach prvú PS3. To či pôjde o predajňu našu, japonskú alebo americkú jasné nie je, ale vsadil by som svoje topánky na to, že my si dobrého pol roku asi počkáme. A rovnako to bude aj s XBOX360, takže obe platformy výjdu defacto naraz.
#pic2#
ČO DOKÁŽE PLAYSTATION 3?
A teraz už k technológií PlayStation 3, pretože takto sa nová konzola bude skutočne volať. Žiadne 360 ani Revolution, jednoducho žiadne veľké reči ale činy. PS3 bol prezentovaný ako superpočitač budúcnosti a skutočne sa tak aj správa.
PS3 bude obsahovať skutočne dlho očakávaný revolučný procesor CELL, ktorý bude taktovaný na 3.2Ghz, ďalej 256MB XDR hlavnej RAM taktovanej na 3.2GHz a 256MB GDDR VRAM na 700MHz.
Sony tiež odhalila grafické srdce nového PS3 je ním RSX – „Reality Sinthesizer“ postavené na technológiach spoločnosti NVIDIA. Samotné GPU bude zvládať 128 bitový pixel precision v rozlíšení 1028p (1920x1080) – vôbec asi najvyššie rozlýšenia na HDTV, pričom PC sa môže o tomto len zdať, aj keby dali 1600x1200, tak nestačí.
Silou RSX je 512MB renderovacej pamäte na karte schopnej 100 miliónov shader operácií a 51 biliónov operácií s plávajúcou čiarkou za sekundu. Skladá sa z viac ako 300 miliónov tranzistorov, čo je viac ako ktorýkoľvek komerčne dostupný čip doteraz a je vyrobený 90nm technológiou. RSX je oveľa silnejšié než dve Gefroce6800 Ultra dokopy.
#pic3#
Celkovo vytlačí nové PlayStation 3 výkon o veľkosti 2,18 Teraflopu, čo je oproti pôvodným úvahám o 2.5 Teraflopu menej, ale v porovnaní je to s výkonom XBOX360 ktorý má „až“ 1 Teraflop smiešne. A to prosím pekne žiadne domáce PC nemá výkon XBOX360 a najbližsie 2 roky ani nebude mať.
MÉDIA PRE PS3
Mechanika, resp dátový nosič bol ďalšou zaujímavosťou PS3. Bude ním skutočne revolučná technológia Blu-Ray Disc, ktorý dokáže uniesť od 27 do 50 GB dát v 2 vrstvách. Pri tomto médiu sa používa modrý laser, ktorý je oproti červenému u CD a DVD bližšie k svetelnému spektru a dovoluje zápis väčšieho množstva dát. Okrem toho PS3 bude spetne kompatibilné s médiami CD a DVD. Čo je v porovnaní s mechanikou DVD u konkurenčného XBOXu výsmech.
#pic4#
Bez pamäťovej karty ani ranu, to bolo heslo predchádzajúcich PS, a tu to platí rovnako. Tentoraz sa však SONY rozhodli odlepiť od striktne zvolených PS memorykariet a PS3 bude ukladať dáta na FLASH pamäte MEMORY STICK DUO, SD a COMPACT FLASH.
Plus aby nám nebolo ľúto potvrdila sa aj fáma okolo odnímateľného HDD v PS3, ktorý bude mať 2.5 palcov a pôjde teda o HDD, ktorý sa montuje do notebookov. S podobným riešením ohľadom HDD prišiel aj XBOX.
TECHNOLOGICKÉ HRAČKY
PlayStation 3 bude podporovať tradične aj rôzne multimediálne funkcie a novosti. Začnime vymenovaním klasiky ako je video chat, Internet, digitálna fotka a digitálne audio a video. Keď sme pri tom videu, máme tu ďalšiu funkciu a to možnosť prepojenia PS3 na 2 HDTV obrazovky naraz, čím dosiahnete pomer 32:9 extra widescreen. Jednoducho kino v domácej obývačke. Za účasti Dolby 5.1 proste dovidenia.
OVLÁDANIE
PS3 má 6 USB portov, a podporuje až 7 bluetooth DualShock 3 ovládačov naraz. Áno aj tu bude ako pri XBOXe nový ovládač wirelessový, s tým že sa bude batéria dobíjať cca po 24 hodinách. Nový ovládač mi pripomína tak trošku bumerang, ale predpokladajme, Ÿe SONY malo nejaký dôvod meniť DualShock. A teda ak je tento ešte lepší pre ruky, než bezkonkurenčný DualShock 2, tak potom im môžem len gratulovať.
#pic5#
PSP: Ďalej je tu WI-FI podpora pre PSP, ktoré tiež budete môcť použiť ako ovládač, mimo dátového prenosu kvoli hrám, hudbe, filmom, atď.
Kamera EyeToy je späť a jej nová technológia posúva možnosti kamerových hier o čosi ďalej. Pán Marx (mimochodom chlapík zodpovedný za stvorenie EyeToy) nám predviedol možnosti, kde pomocou dvoch šálok v ruke pohyboval šalkami na obrazovke. Táto technológia sa využije hlavne na manipulovanie s obrazovkou ala Minority Report.
ONLINE
SONY ma takisto našliapnuté aj v oblasti online hrania. Kým PS2 ponúkla skutočne kvalitnú online zábavu, tak PS3 si vzalo na mušku komplet internetové spektrum. Bude spustená špeciálna služba PlayStation World, ktorá sa postará nie len o hry a komunikáciu, ale aj obchod. Jednoducho PS3 je určená pre ONLINE svet.
HRY a TECH DEMÁ
Konečne sme sa však dostali k tomu, čo nás hráčov zaujímalo asi najviac, a to boli hry a tzv. Tech demá. Ešte pre E3 kolovalo v obehu nieľko tech diem na chystané XBOX2 hry, ktoré sa snažili rozpútať halo. Áno, musím povedať, že niektoré sa mi graficky páčili. Ale tomu je tak vždy pri novej generácii shaderov a konzol. Dôåežité je, ktorá platforma ponúkne hry, ktoré sa oplatia kúpiť nie len kvoli grafike. Totiž nerobím si ilúzie, že na začiatku Next-Gen boja sa budú potenciály oboch konzol využívať naplno a hry na začiatku budú vyzerať určite podobne, až časom bude postrehnuteľný rozdiel. Napríklad PS2 úplne nevýdaným spôsobom dosahuje ešte v dnešnej dobe vyšších vykonov a necháva XBOX s nemým úžasom stáť v pozadí.
Ako prvé musím spomenúť demo Final Fantasy VII. Spomeňte si na začiatok pôvodnej FF7 z PSX a teraz si ho predstavte v kvalite chystného filmu FF7AC. Aeris vyzerá ako poriadna kočka, Cloud vystupuje z vlaku, proste nádhera. Toto video mi rozžiarilo deň. Square Enix sa síce vyjadril, že nechystajú remake, ale určite to demo nerobili len tak z dobrej vôle.
Medzi ďalšie predvádzané ukážky patrili Tekken 6, Gran Turismo 5, Devil May Cry 4 a neuveriteľný Killzone (asi 3). Aby toho nebolo málo Hideo Kojima predstavil Metal Gear Solid 4 a tvorcovia Gran Theft Auto - Rockstar Games ukazovali novú pripravovanú hru. Už pri týchto menách by som si mohol povedať, že ma konkurencia skutočne nemusí zaujímať a je dobojované, ale s kľudom Angličana sa môŸme pustiť aj do multiformátov.
Medzi také hlavné medzníky v hrách a hlavne FPS patrí nový Unreal 3.0 engine a Unreal Tournament 2007, s ktorým sa neuveriteľne honosila konkurencia. Aké bolo prekvapenie, že PS3 obe zvláda rovnako, resp lepšie. PS3 zvláda vysoké počty polygónov, odlesky, rôzne graficke nuansy lavou zadnou. Veľmi dojemný bol pán Tim Sweeney z Epic Games, ktorý ich novú technológiu predvádzal, hýbal kamerou, zoomoval proste nádhera. Nadôvažok nezabudol spomenúť, že prvý Dev Kit k PS3 dostali pred 2 mesiacmi a jednoducho sa na ňom ľahko programuje. AK dokázali toto za 2 mesiace s Dev Kitom, kde len objavujú jeho možnosti, nechcem vedieť, čo z neho vznikne neskôr. Jednoducho technológie Unreal 3.0 a tak isto RenderWare majú svojú budúcnosť oproti tomu, čo momentálne predvádza ID Soft.
Na PS3 sa sťahujú všetky žánre vrátane FPS a RTS, tak už fakt nie je čo riešiť
ZÁVER
Ako som už v úvode spomínal, toto bola noc na nezabudnutie. Tak si uvedomujem ,že takýto zlom nastáva len raz za niekoľko rokov a boli sme svedkami revolúcie, ktorá bude hýbať herným svetom nadchádzajúcich 5 rokov. Bola to jednoduch výnimočná chvíla.
I keď je možno predčasné skladať akékoľvek súdy, tak počkať na PS3 sa oplatilo. Po všetkých stránkach pripadá ako šťastnejšia volba. Line-up hier je tradične to najlepšie, čo môže byť a z technologického hladiska sa neoplatí ani komentovať.
Dovolím si odcitovať známeho vyvolávača flameov JOEa: „XBOX sa len krči v kúte“. Niečo na tom bude. XBOX2 ma pár mesiacov náskok, ale asi to veľmi stačiť nebude. Dúfam len, že PS3 zmení tento pracovný design.
UPDATE
Konzola bude spetne kompatibilna s PS2 a PS1.
UPDATE (WIN) - 19.5.2005:
Cena PS3 by mala byť 480 USD, čo jej vyslúžilo titul najdrahšejh konzoly doteraz. No pri prepočte je to cca 15000 Sk, ale keďže máme divný kurz, tak u nás to tipujeme na 500 Eur, teda 20 000 Sk.
Ad Killzone 2, dnešné interview na IGN odhalilo, že to predstavenie hry bolo skutočne in-game engine. Ak sa objavia nové správy z klubu PADAJÚCA SÁNKA, určite sa znovu ozveme.
PLAYSTATION 3
CPU: Cell Processor PowerPC-base Core @3.2GHz
--1 VMX vector unit per core
--512KB L2 cache
--7 x SPE @3.2GHz
--7 x 128b 128 SIMD GPRs
--7 x 256KB SRAM for SPE
--*1 of 8 SPEs reserved for redundancy
--Total floating point performance: 218 gigaflops
GPU RSX @ 550MHz
--1.8 TFLOPS floating point Performance
--Full HD (up to 1080p) x 2 channels
--Multi-way programmable parallel Floating point shader pipelines
--Sound Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-based processing)
MEMORY
256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz
System Bandwidth Main RAM-- 25.6GB/s
VRAM--22.4GB/s
RSX-- 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
SYSTEM FLOATING POINT PERFORMANCE:
2 teraflops
STORAGE
--HDD Detachable 2.5" HDD slot x 1
--I/O--USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
--Memory Stickstandard/Duo, PRO x 1
--SD standard/mini x 1
--CompactFlash(Type I, II) x 1
COMMUNICATION
--Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
--Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
--Bluetooth--Bluetooth 2.0 (EDR)
--ControllerBluetooth (up to 7)
--USB 2.0 (wired)
--Wi-Fi (PSP)
--Network (over IP)
AV OUTPUT
Screen size 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI out x 2
AV multi out x 1
Digital out (optical) x 1
DISC MEDIA
CD
PlayStation CD-ROM
PlayStation2 CD-ROM
CD-DA
CD-DA (ROM),
CD-R,
CD-RW
SACD Hybrid (CD layer),
SACD HD
DualDisc (audio side)
DualDisc (DVD side)
PlayStation 2 DVD-ROM
PlayStation 3 DVD-ROM
DVD-ROM
DVD-R
DVD-RW
DVD+R,
DVD+RW
Blu-ray Disc
PlayStation 3 BD-ROM
BD-ROM
BD
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|