04.01.2013 12:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Far Cry 3

Far Cry 3

Tropické ostrovy  sa pre obyvateľa našich zemepisných šírok takmer vždy rovnajú vytúženému dovolenkovému raju. Rovnako to bolo aj v prípade Američana Jasona Brodyho, ktorý sa so skupinou súrodencov a priateľov vybral na nekonečnú párty v trópoch. Zabudnúť na každodennú realitu práce sa mu síce podarí, ale keby vedel, akým spôsobom k tomu dôjde, pravdepodobne by zostal pekne doma v Kalifornii.

FC3_1Jedna z mnohých úspešných sérií Ubisoftu, Far Cry prekonávala počas svojej existencie mnohé nepríjemnosti, vrátane odchodu pôvodných tvorcov z Cryteku a nie práve podareného druhého dielu. Jednotka bola ikonickou akciou, ktorá nielenže prezentovala nádherne vyzerajúcu technológiu (CryEngine), ale uhranula kritiku aj verejnosť svojou otvorenou hrateľnosťou, ktorá nechávala na hráčoch, aby si vybrali spôsob hrania podľa svojho gusta. Vysoké hodnotenia sa sypali a nemecký Crytek sa stal ostro sledovaným štúdiom. Po rozviazaní zmluvy s Ubisoftom však pod krídlami Electronic Arts začal pracovať na tituloch z nemenej kvalitnej série Crysis. Zdalo sa, že Far Cry má svoje dni spočítané, ale Ubisoft si názov ponechal a vyvinul hru, ktorá sa síce na pôvodné Far Cry ani zďaleka nepodobala, ale názov spolu s číslovkou 2 si predsa len zachovala. Prostredie tropického ostrova vystriedala nehostinná africká savana a ešte otvorenejšia sandbox hrateľnosť. Práve v nej sa skrýval kameň úrazu celého titulu. Krajina bola síce obrovská a do poslednej škáry otvorená na preskúmavanie, ale vo výsledku v nej nebolo možné robiť takmer nič. Neustále obnovujúci sa nepriatelia takisto rozpačitému dojmu nepomohli. Tretí diel sa snaží nedostatky predchodcu napraviť a rovnako priniesť späť tropický závan prvého dielu.

Skupinka Američanov si na plné obrátky užíva dovolenku v Bangkoku. Tesne pred koncom sa rozhodnú vyskúšať si skydiving. Keďže ich pokus o tento extrémny šport nedopadne práve úspešne, končia na odľahlom ostrove v rukách miestnych pirátov vedených šialeným zabijakom Vaasom. V roly Jasona Brodyho sa hráčom podarí zo zajatia uniknúť, pričom však príde o život Jasonov brat Grant a všetci ostatní, vrátane druhého brata a Jasonovej priateľky Lucy, zostali uväznení. Tak sa začína dej tretieho Far Cry. Po adrenalínovej úvodnej sekvencii zostane v človeku akési očakávanie, či podobná filmová atmosféra bude zachovaná aj po zvyšok hry. No áno, aj nie. Čo tým myslíme? Hra sa drží sandboxového modelu prezentovaného v minulom diely a teda filmovosť je doménou len príbehových častí, zvyšok hry sa nesie v duchu tak trochu nevypočítateľnej akcie. Späť ale k zápletke, k popisu hernej náplne sa dostaneme neskôr. Jason zisťuje, že sa nachádza na ostrove Rook Island, kde majú takmer neobmedzenú moc piráti. Ak vám z vypustených informácií a videí, či obrázkov prišiel záporák Vaas, ako prototyp naničhodného zvrhlého a psychicky labilného bastarda, čo sa nezastaví pred ničím, pričom pred smrťou svojich obetí im nezabudne predniesť svoje filozofické úvahy o živote, majte sa na pozore. Na ostrove sa totiž pohybuje ešte horší kriminálnik, Vaasov nadriadený Hoyt.

Jason je postava ako vystrihnutá z amerických dobrodružných filmov, respektíve autori sa snažili, aby tak pôsobil. Zo začiatku roztrasený mladík, čo nikdy nedržal v rukách zbraň sa pod vplyvom okolností mení na neohrozeného záchrancu a pomstiteľa, pre ktorého je boj s ozbrojenými nepriateľskými jednotkami rutinou. Tu však narážame na prvú chybičku na kráse hry. Aj keď protagonista zo začiatku komentuje situácie, do ktorých sa dostáva pomerne neistým spôsobom, so zbraňou v ruke mu to ide, napriek tomu, že nikde nedostal ani len náznak výcviku, veľmi dobre. Jediným, čo teda dojem jeho iniciálnej nepripravenosti čeliť nástrahám tohto pekla vzbudzuje, sú práve jeho komentáre. Jason teda nie je dvakrát uveriteľnou postavou, ako sú na tom ostatní? Ani tu sa nedá vo všeobecnosti hovoriť o víťazstve scenáristov, respektíve záleží na tom, aký vzťah si dokážete vypestovať k postavám, ktoré nie sú najautentickejšími obyvateľmi tohto prostredia. Váš úvodný mentor Dennis ešte ako tak do prostredia zapadá, ale po stretnutí s americkým patriotom, agentom Willisom budete uvažovať, či sa nenachádzate v béčkovom hollywoodskom filme. Komickým dojmom pôsobiaci „doktor“ Earnhard vyčarí vďaka svojej mykologickej závislosti nejeden úsmev na tvári. Erotiku vyžarujúca Citra vás zas nechá pouvažovať, či si autori tiež nespríjemnili písanie scenára nejakou vedomie rozširujúcou látkou. Jasonovi priatelia ako jediní na ostrove pôsobia úplne uveriteľným dojmom.

Ako sme naznačili, drogy, v podobe rôznych húb, prapodivných odvarov, alkoholu a marihuany, majú v hre veľmi významné miesto. Pripočítajte si k tomu aj neskrývane prezentovanú sexualitu a dostávate veľmi kontroverzný titul, ktorý sa síce snaží búrať tabu, ktoré panuje okolo týchto tém vo videohrách a pravdepodobne sa chce ich zahrnutím tváriť veľmi dospelo, ale podarilo sa to len tak napol a to napríklad aj vďaka niektorým deformovaným postavám, ktoré by sme hľadali vo filmoch s prístupnosťou najviac  12+. Ale späť k drogám. Ich užitie je niekedy úplne nedobrovoľné, napríklad hneď v úvode sa nadýchate výparov (?) z populácie jaskynných húb, čo vyústi vo veľmi surrealistický trip, v ktorom sa dianie stáva nekontrolovateľné a ťažko uchopiteľné zdravým sedliackym rozumom. Inokedy je konzumácia drogy nutná pre postup ďalej, keď napríklad musíte vypiť akýsi záhadný elixír, aby ste sa stali pravým bojovníkom (nás sa nepýtajte, my sme to nevymysleli, napriek tomu je táto pasáž veľmi pútavá). Zaujímavé je, že postupom hry sa hlavný hrdina dostáva do psychedelických stavov aj bez užitia akejkoľvek látky.

A aký ten tretí diel v skutočnosti je? No nevieme, aké boli zámery tvorcov, ale nám hra pripadá, akoby sa snažila stáť na dvoch brehoch tej istej rieky. Niekedy sa tvári ako arkáda, inokedy sa hrá na niečo ako „simulátor prežitia v divočine“. Arkádovosť plynie priamo z akcie, hrdina je schopný odstrániť mnoho jemne prostoduchých nepriateľov za pár sekúnd, pokiaľ schytá niekoľko rán a nemá po ruke lekárničku alebo injekcie s liekmi (nie, nebojte sa nie morfiom a ani neprijíma ópium, aby sa vyhol bolestiam, tam až autori nezachádzali), vyberie si guľky z ramena nožom alebo kusom dreva, vytiahne klinec z dlane (kde sa tam vzal???), obviaže ruku obväzom a hurá, bojuje sa ďalej. Je to šialené, ale k hektickým prestrelkám sa to hodí. Na druhej strane, ak je nepriateľov priveľa, je na čase pomaly sa zakrádať a likvidovať ich zo zálohy. Stealth postup je zaujímavý a hra vás zaň patrične odmeňuje (väčším počtom bodov skúseností, o ktorých bude reč o chvíľu). Jason disponuje schopnosťou, ktorá zobrazuje ukazovateľ viditeľnosti, keď sa naplní, nepriateľ ho spozoruje. Vo výhode ho drží aj jeho digitálny fotoaparát s veľkým priblížením, vďaka ktorému ľahko obhliadne rozostavenie nepriateľov a každého z nich označí, čo znamená, že bude mať informácie o jeho polohe, kamkoľvek sa pohne. Nie je to reálne, ale zato veľmi osožné.

Otvorený svet je plný zákutí a naoko rôznorodých úloh,  ale ukáže sa, že vo väčšine prípadov sa opakujú, čo nie je výčitka, len konštatovanie skutočnosti, nepovinné úlohy zabavia aj tak. Na ostrovoch (sú dva, aj keď v tesnej blízkosti) sa oplatí aktivovať rádiové veže, vďaka nim nielenže odhalíte kus mapy, ale získate aj zdarma nové zbrane od dodávateľov z daných oblastí. Ďalej je viac než vhodné dobíjať nepriateľské stanoviská, ak sa vám to podarí v oblasti okolo neho sa nebudú objavovať pirátske jednotky a vedzte, že tie vedia pohyb po ostrove poriadne skomplikovať. Prečo sme v úvode minulého odstavca tárali čosi o simulátore prežitia v divočine? No okrem ľudských protivníkov je na Rook Islande veľmi aktívna aj fauna. Keď si odmyslíme to, že tu spolu žijú kazuáre, medvede, tigre, divoké psy dingovia, jaguáre, varany komodské, krokodíly a podobné druhy, ktoré spolu uvidíte najskôr tak v zoologickej záhrade (kde v pekle sa tento ostrov nachádza?), ekosystém funguje nadmieru dobre, celkom určite sa stanete svedkom boja dravcov proti vojakom. Stačí sa usadiť, pripraviť popcorn a následne doraziť preživších. Miestna príroda ale so sebou prináša aj jednu veľmi nepríjemnú a nepochopiteľnú featuru, a to crafting ruksakov, popruhov na zbrane a ďalších častí inventára, vrátane peňaženiek (!). Mnoho času teda strávite tým, že budete s mačetou naháňať srnky, či divoké kozy, aby ste následne vbehli do skupiny nepriateľov, ktorí po vás okamžite spustia paľbu. Zabité zviera stiahnete z kože a pokiaľ jej máte dostatok môžete si ušiť nejakú tú tašku. Okrem lovu zvery budete zbierať aj listy rastlín, nie na to, aby ste si ich uložili do herbára, ale na prípravu špeciálnych injekcií s liekmi, ktoré vám buď doplnia zdravie, či zlepšia nejakú z vašich schopností.

Otvorené prostredie a crafting nie sú jedinými typickými RPG aspektmi hry. Jason získava XP body, za ne si kupuje nové skilly. Tie sa delia do troch tried, posilňujú boj so strelnými zbraňami, boj na blízko, lov zvery, zber bylín, tvorbu liekov atď. Hra ponúka veľmi široký arzenál zbraní, od jednoduchých pištolí až po ťažké guľomety, do rúk sa vám dostane aj luk s rôznymi druhmi šípov. Každú zo zbraní je možno ďalej upravovať väčšími zásobníkmi, či tlmičmi.

Keď dohráte singleplayerovú kampaň, čo je pomerne dlhotrvajúca úloha, hlavne, ak sa budete snažiť dokončiť aj jednotlivé nepovinné úlohy, môžete sa vrhnúť na kooperatívny mód pre štyroch hráčov (pre dvoch v splitscreene). Ten ponúka vlastný príbeh o ceste štyroch protagonistov za pomstou kapitánovi ich lode. Nejde o žiadnu srdcervúcu drámu, ale nejaké to dejové pozadie poteší. Úrovne sú rozumne navrhnuté a zábava pre skupinu priateľov je zaručená. Ak však hráte vo dvojici neodporúčame zdvihnúť náročnosť veľmi vysoko, pretože tu  sa osvedčí spolupráca celého tímu.

Vizuálna stránka hry je veľmi pútavá. Technicky síce Far Cry 3 nie je to najdokonalejšie, čo sme na Xboxe 360 videli (na PC hra vyzerá podstatne lepšie), ale zaujme predovšetkým dizajnom jednotlivých častí ostrova. Je tu plno jaskýň, táborov, dediniek, hôr, všetko otvorené na prieskum a práve ten tvorí jeden z najvýznamnejších kladov hry. Podobne dabing je dôstojne zvládnutý, v pamätiFC3_2 sa uchová hlavne hlas šialeného Vaasa, škoda len, že postavy tak často tárajú dve na tri. Vo výsledku sa hra v oblasti technického spracovania nemá za čo hanbiť, bugy sa vyskytujú málokedy a všetko funguje pravdepodobne tak, ako má.

Far Cry 3 je dôstojný nástupca prvého dielu. Obsahuje zopár chybičiek a niekoľko skutočne otravných nedostatkov, napriek tomu sa dá toto maximálne sfetované dobrodružstvo užiť. Myslíme ale, že hodnotenia konkurenčných webov vynášajú túto hru do neba tak trochu neprávom.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Ubisoft Montreal
Distribútor: Ubisoft