23.04.2005 00:41, Trimmm, Komentárov: 0
Immortal Cities - Children of the Nile

Immortal Cities - Children of the Nile

Hneď na úvod som nútený priznať sa, že herná séria Caesar III – Pharaoh – Clepatra – Zeus – Poseidon - Emperor ma fascinuje, dohral som všetky diely, niektoré dokonca viackrát. Preto som netrpezlivo čakal, kým sa Immortal Cities objaví, aby som ho okamžite kúpil (tak ako aj predchádzajúce hry), nainštaloval a hral.

Programátorský tím Tilted Mill Entertainment personálne vytvorili niektorí členovia zrušeného Impression Games – ten mal na svedomí úspešnú sériu Caesar III – Pharaoh – Clepatra – Zeus – Poseidon - Emperor. Problém s väčšinou sérií – a je jedno či sa budeme baviť o filme, či hrách – je ten, že s pribúdajúcimi pokračovaniami klesá kvalita a tým aj záujem zákazníkov.

Našťastie to nie je prípad tejto série. S každým dielom dokázali vývojári prísť s niečim novým – zmena prostredia, trošku pozmenená filozofia, stavba monumentov, hrdinovia z antických bájí... a čo je dôležité, s každou hrou posunuli žáner budovateľských stratégií o čosi dalej. A hádam to, že načúvali hlasom fanúšikov tejto série a reagovali na ich návrhy a odstraňovali chybičky, im umožnilo vytvoriť tak úspešnú sériu.

Hra Immortal Cities – Children of the Nile, ďalej už len ChotN, je už siedmou časťou od vyjdenia hry Caesar III. Ak Vás zaujíma, ako dopadlo moje hodnotenie najnovšieho počinu programátorského tímu Tilted Mill pod hlavičkou herného giganta SEGA, začítajte sa do tejto recenzie.

Hneď na úvod som nútený priznať sa, že táto herná séria ma fascinuje, dohral som všetky diely, niektoré dokonca viackrát. Preto som netrpezlivo čakal, kým sa Immortal Cities objaví, aby som ho okamžite kúpil (tak ako aj predchádzajúce hry), nainštaloval a hral.

A teraz sa dostaneme k tomu, o čom hra vlastne je. Stávate sa zakladateľom dynastie faraónov, len vo Vašich rukách je sláva tejto dynastie. Len Vaše činy môžu nezmazateľne zapísať Váš rod do histórie. Dokazovať svoje schopnosti budete môcť vo voľných scenároch alebo v 5x3 scenároch. Prečo píšem 5x3 a nenapíšem rovno v 15-tich misiách? Pretože po dohraní každej misie si môžete na zobrazenej mape vybrať z troch misií – tri mestá v delte rieky Níl, pričom každá je ináč náročná – od ľahkej po tú najťažšiu obtiažnosť. Čiže aj keď dohráte celý pripravený scenár (5 misií – 5 miest), môžete si ho zahrať znovu, pričom ak si vyberiete po každej hre iné mesto než ste hrali predtým s inou obtiažnosťou, zahráte si vlastne iný scenár. Ja osobne túto hru hrám tak, že si vyberám v prvom rade misie, ktorých obtiažnosť je nízka a po dohraní si zahrám misie, ktoré budú obtiažnejšie a napokon sa určite pustím aj do tých najťažších :-).

Vašou úlohou bude vybudovať prosperujúce mesto so šťastnými obyvateľmi. Obyvatelia sú alfou a omegou tejto hry. Šťastní obyvatelia. Mesto a okolie je obývané obyčajnými dedinčanmi. Títo sa postupne zapájajú do spoločenstva špecializovaných pracovníkov mesta. Vo svojom živote môžu prejsť všetkými úrovňami spoločenskej hierarchie. Keď postavíte farmu, alebo potrebujete služobníkov pre šľachtu, tomuto "zamestnaniu" sa začne venovať niektorý z obyčajných dedinčanov. Z tohoto najnižšieho postavenia sa môže prepracovať na remeselníka, vzdelaného pracovníka. A môže sa stať, že pri odchode do dôchodku faraón usúdi, že jeho služby boli dobré a povolí mu vybudovať si mešťanské sídlo, čo je len krôčik od šľachtického stavu. Ako vidíte, človek a jeho rodina a kolobeh života – narodenie, práca, dôchodok, smrť – sú ústredným motívom hry. Nesmiete zabúdať, že ak sa podarí farmárovi povýšiť a stane sa remeselníkom, zrazu jedna farma bude neobsadená... až kým nejaký dedinčan nenastúpi na jeho miesto.

V tejto hre sa nevyvíjajú domy – farma vždy ostane farmou, v ktorej býva farmár, jeho žena a deti. Dom pekára ostáva vždy rovnaký. To je zásadný rozdiel oproti predchádzajúcim hrám. Jediné budovy, ktoré sa vyvíjajú sú meštanské domy a je možné vylepšovať pri dostatku určitých surovín faraónov palác.

trhu nosila potraviny a potrebné výrobky ľuďom. Kňaz chodil po uliciach a uspokojoval náboženské potreby. V ChotN to tak nie je. Každá rodina je samostatná jednotka, ktorá sa stará sama o seba vrátane svojho zásobovania, a navyše musí plniť svoje základné poslanie – pracovať vo svojom odbore pre faraóna. Čiže plánovanie dostupnosti k tovarom a potravinám a svätyniam a chrámom je ešte dôležitejšie než predtým. Niektorý z členov rodiny síce vždy trafí k obchodu so základnými potrebami alebo s luxusným tovarom, vie ako sa dostať k chrámu, alebo lekárni... ale keď sú tieto zariadenia pre neho ďaleko, má menej času venovať sa svojej práci a tým pádom menej vyprodukuje. Keďže produkovať musí, obmedzuje svoje zásobiteľské cesty na minimum a tým pádom mu začnú chýbať niektoré produkty a on sa stáva nespokojným. Keď je nespokojný, ide štrajkovať pred palác, čiže nič neprodukuje a zrazu nie je dostatok tovaru, ktorý mal produkovať. Tým pádom aj obyvatelia, ktorí by normálne sa stíhali samozásobiť, nemajú z čoho a stávajú sa tiež nespokojnými a nespokojný obyvateľ začína štrajkovať... Je to ako dominové kocky a domino efekt. Super nespokojný obyvateľ dokonca odíde z mesta a verte, že chýba.

Naozaj dôležitú úlohu zohrávajú vzdelaní pracovníci – kňazi, dozorcovia, pisári, velitelia vojakov a mestských stráží. Zdalo by sa, že ich môžete mať toľko, koľko dokážu kňazi v školách vzdelať. Ale nie je to tak. Len toľko vzdelaných pracovníkov je ochotných pre faraóna pracovať, aká je veľká sláva a prestíž faraóna. Prestíž faraón získava vylepšovaním svojho sídla, stavbou monumentov, hrobiek, objavovaním sveta vysielaním obajovateľkých výprav a obasadzovaním objavených miest. Ale pozor – dosiahnutá prestíž nie je nemenná. Vraví sa že svetská sláva, poľná tráva. V tejto hre to platí dvojnásobne. Na dosiahnuté úspechy sa ľahko zabúda a preto prestíž pomaly ale iste klesá. Pokiaľ sa nebudete cieľavedome a neustále snažiť o vylepšovanie prestíže, zistíte, že chvíľu už pre Vás chce pracovať menej vzdelaných pracovníkov, než by ste potrebovali. A znovu je tu domino efekt – ak napr. nemáte pisára, ktorý by dával pozor na dane, zrazu nebudete mať dosť potravín pre všetkých, tí sa stávajú nespokojnými, začínajú štrajkovať.... Prestíž znižuje napr. aj to, keď umrie faraón a nemá postavenú hrobku, do ktorej by mohli uložiť jeho telo.

Áno, faraón môže umrieť. Tak ako každý človek v tejto hre. Na jeho miesto však nastupuje niektoré z jeho detí, ktoré preberie jeho zodpovednosť. Z toho vyplýva, že v hre plynie čas – herný čas je rozdelený na tri obdobia, ktoré sa pravidelne striedajú – Peret čas siatia, Šem – vtedy je čas zberu úrody, Achet – čas záplav. Vtedy Níl zaplaví pobrežné oblasti a prinesie tak úrodnú pôdu.

Niekedy sa stane, že záplavy sú slabé alebo extra silné a vtedy sa ľudia uchyľujú do chrámov a svätýň, aby prosili bohov o ochranu. Bohovia a možnosť ich uctievania sú dôležitým prvkom v rebríčku spokojnosti obyvateľov. Ale ako umožniť ich uctievanie, keď bohov je štrnásť (!) a každý slúži pre inú vrstvu obyvateľov. Niektorý z bohov je patrónom obchodníkov, iný zase patrónom mesta, ďalší zase patrónom dospelých roľníkov... a vy musíte nájsť kompromis a stavať svätyne a chrámy tak, aby ste vyhoveli čo najväčšiemu počtu obyvateľov. Lebo nemožnosť dlho uctievať svojho boha zvyšuje nespokojnosť obyvateľov, presnejšie spoločenskej vrstvy, a nespokojný obyvateľ začína štrajkovať

A nastáva domino efekt... ja viem, viem, vy to už chápete :-).

V predchádzajúcich hrách, v ktorých sa tiež občas stavali monumenty (pyramídy a pod.) trvala ich stavba takisto veľmi dlhý čas. Ak ste mali dobre fungujúcu ekonomiku, pokryté všetky požiadavky obyvateľov, neostávalo Vám nič iné, len čakať, kedy bude monument dostavaný a vy ste nemali čo robiť, lebo všetko išlo akosi samo a dobre. V tejto hre to však nejde, práve vďaka tomu, že prestíž po čase klesá a je neustále nutné ju udržiavať a zvyšovať. Takže také niečo, aby ste nemali čo robiť počas stavby obrovskej pyramídy – stavba trvá fakt neskutočne dlho :-( - tak také niečo sa Vám nestane, koniec nudy! A to je len dobre!

Interface hry je rozumne urobený a ku všetkým dôležitým informáciám sa viete celkom dobre dostať, aj keď niektoré veci by sa dali vyčítať. Napríklad si viete vysvietiť všetky domy, v ktorých sú nespokojní obyvatelia, lebo nemohli uctievať svojho boha. Ale už nezistíte, ktorého boha chcú uctievať, jedine tak, že kliknete na konkrétny dom a pozriete si hlásenie, čo domu chýba. Ale akonáhle kliknete na ten dom, ostatné domy, ktoré ste mali vysvietené, že tam sú tiež nespokojní, zrazu označené prestanú byť. Ak si uvedomíte, že každý dom môže uctievať iného boha a vy potrebujete zistiť, ktorý boh najviac chýba v konkrétnej štvrti, aby ste zjednali nápravu, musíte preklikať každý dom a pozrieť sa. Čiže tieto štatistiky, ako by som to nazval, nie sú dobre vyriešené, respektíve, nie sú doriešené a podľa mňa hre to dosť uberá.

V hre sa objavilo aj pomerne dosť chybyčiek, z nich niektoré sú dosť stresujúce. Napríklad keď dozorca, namiesto toho, aby dohliadal na stavbu pyramídy svojvoľne dohliada na ťažbu a výrobu polotovarov sôch. Alebo keď murár chodí pre tehly na opačný koniec mesta, hoci tehláreň s kopou hotových tehál je len na skok od jeho domu. O tom, že postavenie murovaného domu trvá potom podstatne dlhšie Vás asi presviedčať nemusím.

Hra je kompletne lokalizovaná do češtiny. Lokalizácia je veľmi dobrá, aj keď sa mi podarilo nájsť malinkaté "nedorobky", nie sú však takého rázu, aby znepríjemňovali hru. Naozaj ide len o pár maličkostí, napríklad baňa na Adamantium, čo je surovina potrebná na výrobu líčidiel, no keď si pozriete manuál, čo treba na ich výrobu , dočítate sa že lom na antimón. Darmo som ho hľadal na mapebaňu na antimón, kým ma nenapadlo, že ide o to adamantium :-).Oceňujem, že manuál je aj v slovenčine, čo rozhodne nebýva často.

Mám pocit, že v hre trochu chýba nutnosť použiť diplomaciu – na obsadenie mesta stačí mať dostatok surovín, na nadviazanie obchodných stykov takisto. Aspoň že je možné a nutné niekedy použiť armádu na dobytie napr. nepriateľského opevnenia. Ale aj tento boj je v podstate o tom, ze pošlete vybudovanú armádu a len Vám príde oznámenie o výsledku bitky.

Po zvukovej stránke hra príliš neoslní . V hre sa ozýva spev vtákov, šum vetra... Pozadie hry podfarbuje nenásilná a nenápadná hudba, ktorá neuráže ale ani príliš nezaujme.

Odporúčam všetkým aby si pozorne prešli priložený tutorial, kde sa hráč naučí ako na to. Odporúčam najmä starým harcovníkom, ktorí spomínanú sériu majú v malíčku - fakt Vám tutoriál ušetrí kopu starostí, lebo veľa vecí je ináč, hoci to tak nevyzerá :-).

Tak ako je dobrým zvykom, ak dohráte všetky misie, všetky pripravené scenáre, môžete sa vrhnúť do výroby vlastných v priloženom editore a na internete sa už dokonca objavilo množstvo takto vyrobených máp. Ak budete mať záujem, pozrite si domovskú stránku tejto hry , na ktorej nájdete zároveň odkazy na neoficiálne fanovské stránky z ktorých sa tieto mapy dajú stiahnuť.

Celkovo by som hru hodnotil ako skoro vynikajúcu a keby neboli tie chyby v inteligencii niektorých pracovníkov, dal by som jej podstatne vyššie hodnotenie. Hoci hra predávaná u nás má v sebe zabudovaný už patch verzie 1.2, tieto chyby sa vývojárom ešte nepodarilo odstrániť. Pozeral som aj fóra na internete a o tejto chybe sa vie, no žiaľ, zatiaľ nie je odstránená.

Trimmm