10.04.2005 00:41, martin, Komentárov: 0
Driv3r

Driv3r

Séria Driver je každému konzolistovi dôverne známa. Jej tretí diel vychádza na PC až teraz, ale napriek tomu má za sebou už dlhú históriu, nanešťastie nie veľmi pozitívnu. Majitelia X-BOXOV a PS2 si už Drivera mohli zahrať pekných pár mesiacov dozadu. O čo väčšie však boli očakávania, o to väčšie bolo sklamanie hráčov.

Séria Driver je každému konzolistovi dôverne známa. Jej tretí diel vychádza na PC až teraz, ale napriek tomu má za sebou už dlhú históriu, nanešťastie nie veľmi pozitívnu. Majitelia X-BOXOV a PS2 si už Drivera mohli zahrať pekných pár mesiacov dozadu. O čo väčšie však boli očakávania, o to väčšie bolo sklamanie hráčov. Netreba zabúdať, že na propagáciu Driv3ra sa minulo naozaj veľké množstvo prostriedkov a úsilia, dokonca sa natočil aj krátky (a pekne drahý) profesionálne spracovaný film s témou hry. Aj hra ako taká bola očakávaná a braná ako A-čkový titul hodný najvyššej pozornosti, čo len dokazovalo množstvo preview či rozhovorov s autormi. Samozrejme tieto marketingové aktivity len prilievali olej do ohňa a vyháňali očakávania hernej komunity do nebeských výšin. K tomu všetkému ešte prišla aféra okolo zaplateného vysokého hodnotenia recenzie v istom periodiku (zaplateného exkluzivitou recenzie). Ďalej nasledovali recenzie konzolových verzií hry s nelichotivými hodnoteniami okolo 60%. Potom sa zhruba pol roka čakalo na PC verziu. Toto polročné odloženie bolo pochopiteľné, keďže firma Atari, ktorá za Driv3rom stojí, chcela čo najviac chýb vytýkaných konzolovým verziám odstrániť.

Prvé recenzie PC verzie žial tiež nedopadajú nijak lichotivo. Mal som tú možnosť prejsť oba predošlé diely (Drivera 2 som na GW aj recenzoval) a práve preto som až do poslednej chvíle neveril, že to je až také zlé. Keď som asi pred dvoma týždňami spustil Driv3ra prvý krát, neveril som vlastným očiam a uznal som, že Driv3r je jednoducho nepodarená podpriemerná hra a naozaj som nemal chuť sa ním ďalej zaoberať. Vôľa a zvedavosť recenzenta je však niekdy naozaj veľká a ešte ten deň som sa pustil do príbehového módu Undercover. A dobre som urobil... Len pre istotu pripomínam, že recenzia a hodnotenie je vyjadrením subjektívneho názoru recenzenta a preto nemá žiadny zmysel vypisovať rozhorčené vyjadrenia do diskusie typu "Ako tomu mohli dať až toľko? "Mohli. Sme slobodná krajina.

Ako som sa už vyjadril, na začiatku som bol nepríjemne prekvapený a aj ja som sa prikláňal k hodnoteniu okolo 50 %, možno aj menej. Na prvý pohľad sa mi vôbec nepozdávalo akési oneskorené zatáčanie áut, podivná grafika, nulový život v meste (oproti napr. GTA) a všeobecne béčkový či budgetový "look" hry. Totiž sú hry, ktoré začnú na plný plyn, všetky tromfy ukážu hneď na začiatku, ale s časom sa neustále zhoršujú a hráč ich v polovici vymaže. Driv3r je presne opačný prípad. Na začiatku zo seba neukáže takmer nič, ale kto má vôľu a snahu a dokáže pri ňom vydržať aj dlhšie ako 5 minút (čo podľa mňa mnohí recenzenti nedokázali a vzišlo z toho adekvátne hodnotenie), dobré veci v hre určite nájde a na spomenuté nedostatky si zvykne, poprípade ich ako nedostatky jednoducho prestane vnímať. Nechcem, aby to vypadalo, že sa Driv3ra nejak zastávam (koniec koncov na to nemám najmenší motív), jednoducho ma Driv3r chytil. Neviem, možno je to spôsobené nostalgiou, ktorú prechovávam k predošlým dielom. Tak či onak mi hrateľnosť, ktorú mi hra ponúkla, nedovolí zaradiť sa medzi ostatných recenzentov a svorne s nimi jednohlasne zakričať, ako je Driv3r nepodarená hra. Podľa mňa nie je.

Teraz už ale poďme k faktom. Driv3r sa nesie presne v rovnakom štýle ako aj predošlé diely. Základom je stále mód Undercover, ktorý je jednoducho len prezlečenou príbehovou kampaňou. Hlavným hrdinom je stále Tanner, policajt z Miami. Tentoraz sa v utajení dostane do jednej zločineckej skupiny, ktorá (samozrejme nelegálne) obchoduje ako inak s autami. Samozrejme má zistiť, kto je tu "Big Boss" a pokiaľ možno všetkých dostať pekne za mreže. Nič však nie je také jednoduché a príbeh sa veľmi skoro začne tak zamotávať, že už ani nebudete vedieť kto je kto. To je asi najväčším mínusom príbehu, ktorý je tak zložitý, až je zlý. To však až toľko nevadí, pretože hlavnú líniu pochopí každý a navyše je príbeh podávaný naozaj kvalitnými renderovanými sekvenciami s perfektnou réžiou, kamerou, scenárom a starostlivo vyberanými hudobnými klipmi. Nehovoriac o profesionálnom dabingu postáv. Sám Tanner je nadabovaný Michaelom Madsenom, ktorý sa svojím hlasovým fondom presne hodí na tvrdého policajta, akým Tanner je. Pán Madsen sa navyše blysol v špičkovom režisérskom debute Quentina Tarantina Reservoir Dogs (kto nevidel, povinne pozrieť) a neskôr aj v oboch dieloch Kill Bill, takže to nie je žiadne orezávatko. Úspešne mu sekundujú aj ďalšie zvučné mená ako Iggy Pop, Michelle Rodriguez či Mickey Rourke.

Herne kampaň pozostáva zo samostatných misií. Práve tie sú veľkým prínosom a je to práve tá oblasť, ktorá sa nedá zhodnotiť pár minútami hrania a ich kladný prínos k hrateľnosti sa ukáže až neskôr. Ich scenár a dizajn je veľmi dobrý (nie výborný) a jednoducho vidno, že nad nimi aj niekto rozmýšľal a hlavne že ich tvorili ľudia, ktorí stáli aj za predošlými dielmi. Je tu obrovská snaha vyhnúť sa stereotypu a veru sa to aj darí. Takmer každá misia je niečím osobitá, alebo má aspoň osobitý priebeh. Narazíte na sledovačky, naháňačky, zabíjačky... proste sa dosýta vyšantíte a vždy budú nejakým spôsobom v hre autá, akože sa hra volá Driver. Koniec koncov aj vaša úloha v zločineckej skupine je úzko spojená s autami, ste totiž "dvorným" šoférom a preto aj pomer šoférskych a strieľacích misií by som odhadol na cca 70:30 v prospech jazdenia. Tých tridsať percent vypåňa klasické chodenie a strieľanie, ktoré sa ako novinka objavilo v druhom dieli. Tam však ešte nebolo možné strieľať, tu už to konečne možné je. Napriek tomu je chodenie a strieľanie spracované pomerne amatérsky a napríklad so spracovaním Maxa Paynea sa nemôže ani len porovnávať. Mám na mysli jednak mierenie, ktoré je akési kostrbaté a sekané, tiež zvuky zbraní sú evidentne na nižšej úrovni a korunu všetkému nasadzuje snáď tá najhoršia umelá inteligencia nepriateľov akú som kedy videl. Tí viac-menej len stoja na mieste a akonáhle sa im ukážete, stále stojac na mieste začnú strieľať. Navyše sa každý protivník dá odstrániť veľmi jednoduchým trikom. Stačí, ak mu trčí iba kúsok tela. On vás ešte neregistruje, ale vy ho už môžte pohodlne poslať zo sveta. Pohodlne aj preto, že máte veľké množstvo energie a každý nepriateľ padá po jednej dávke a ešte po sebe aj poslušne necháva zbraň. Preto tieto strieľacie časti hodnotím viac záporne, ale ako mierny oddych od jazdenia v podstate postačia. Ešte doplním, že ako cenu útechy máte v strieľacích častiach slušný výber zbraní od útočnej pušky a samopalu cez SMG a brokovnicu až po granáty či klasický revolver. Zo strieľacích častí musím ešte pochváliť animácie umierania, ktoré sú naozaj realistické. Konečne nejakí animátori pochopili, ako ľudia zomierajú, najčastejšie im jednoducho povolia svaly na nohách a skácajú sa k zemi presne tak, ako v Driverovi.

Druhou možnosťou po Undercover móde tu je jednak mód "Take a ride", kde si jednoducho zvolíte mesto, automobil, štartovný bod, časť dňa, prítomnosť polície a ide sa len tak šantiť po meste. Komu nevyhovuje bezcielne pobehovanie, môže skúsiť už tradičnú sekciu zvanú "Driving games". Tu sú už tradičné módy závodu cez kužely, naháňanie auta, utekanie pred políciou a tiež obľúbený mód survival, kde na vás okamžite ide hromada policajtov bez možnosti vymeniť auto. Vtedy ste radi, keď vydržíte bratru dve minútky.

Tým sa výčet možností a ponuky hry končí a nasleduje popis spracovania. Musím súhlasiť, že grafika je, aspoň na prvý pohľad, rozporuplná a zo začiatku sa mi naozaj hnusila. ALE. Dokonca aj grafika Driv3ra má tú vlastnosť, že sa vám časom zdá stále krajšia a krajšia, pretože odhaľujete stále viac a viac pekných grafických efektov. Po čase zistíte, že vlastne aj autá majú slušný počet polygónov, že majú perfektne vymodelované kolesá či interiér a že majú snáď najrealistickejšie spracovaný lak, ktorý krásne blyštivo odráža slnko. Objavíte realisticky spracovanú vodu nádherne odrážajúcu slnečné lúče. Objavíte krásny, ale striedmo a realisticky použitý bumpmapping na cestách, ktoré tak realisticky odrážajú slnečný svit. A medzi ďalšími efektíkmi vás určite dostane systém tieňovania. Už kde aká hra má dnes realistické tiene (i keď sa nájdu aj výnimky, Half-Life 2 smutne klopí oči), ale to, čo predvádza Driv3r, je jednoducho krása. Totiž na to, že objekty vrhajú tieňe podľa vzdialenosti a uhla zdroja svetla, sme si už zvykli. Tieto tiene však štandardne dopadajú LEN na zem a nie na ostatné objekty. Práve Driv3r vám ukáže, ako to v skutočnosti má vyzerať, pretože tu tiene dopadajú aj na autá, iných ľudí, na lavičky, lámu sa aj na obrubníkoch či budovách. Úžasné však je, že tiene vrhajú aj budovy a tie sa krásne lámu aj na aute, ktoré na rozhraní tieňa a svetla prechádzajú a vyzerá to proste úžasne realisticky, GTA môže len ticho závidieť. Tu sa zastavím pri spracovaní miest. Ako už iste viete, v hre sú rovno tri (Miami, Nice a Istanbul). Napriek ich vysokému počtu sú však spracované veľmi pekne. Každé má obrovskú rozlohu, sú zachované všetky prírodné či iné charakteristiky a každé odráža osobitú atmosféru daného štátu, hudbou začínajúc a typmi áut končiac. Samotní autori vraj nafotili desaťtisíce fotografiíí týchto miest, aby ich čo najvernejšie preniesli do počítačovej podoby a ich snaženie určite prinieslo ovocie. K mestám mám len výhradu v oblasti života, ktorý je akýsi strnulý a so životom v GTA sa nedá porovnať. Nie sú tu žiadne gangy, prestrelky, chodci nič nehovoria, sú tu len dva či tri modely chodcov, ulice sú poloprázdne a proste to vypadá tak nejak màtvo. Je to však sčasti ospravedlniteľné, pretože väčšinu času aj tak strávite v aute v stokilometrovej rýchlosti s policajtami či mafiánmi na chvoste, kedy vnímať nejaký život naokolo naozaj nebudete stíhať. Musím však spomenúť aj tienistú stránku grafiky a tou je stále neodstránené doskakovanie, ktoré zamrzí zvlášť preto, že už dnes je dosť počítačov vybavených 1 GB RAM a vyššie, takže by som privítal aj vyššie nastavenie dohľadu ako len "high". Druhým neduhom je kolísajúca kvalita textúr. Jednoducho niektoré sú pekné ostré a iné zas vyzerajú ako vyexportované z Playstation verzie hry. Navyše je to škoda, pretože zblízka sú textúry pomerne pekné, ale to musíte byť úplne blízko, čo sa ale pri bežnom prechádzaní mestom proste nestáva a aj tu by som, aspoň pre silnejšie mašiny, privítal možnosť zobrazovať plné rozlíšenie textúr na väčšiu vzdialenosť. Tretie mínus pre grafiku sa týka viacerých grafických bugov, typickým príkladom sú blikajúce textúry (podobné bugy su priebežne odstraňované patchmi). Veľa ľudí tiež nepoteší pomerne vysoká HW náročnosť, na oplátku sú tu ale (aspoň na pomery portovaných hier) široké nastavenia grafiky.

Zvuky som už čiastočne spomenul, hra využíva služieb EAX (čo je znova treba oceniť, plný 7.1 zvuk u portov nie je štandard, dokonca nie je štandard ani u bežných titulov) a pekne sa pohrala aj s mojimi 7.1 reproduktormi. Každé auto tiež zvučí inak a ihneď počuť rozdiel medzi starým istanbulským taxíkom a Lamborghini Countach. Každé mesto má tiež vlastnú sadu skladieb, ktoré ladia s atmosférou mesta, za spomenutie tiež stojí napr. aj dabing polície v ich rodnom jazyku.

Na koniec som si nechal to najlepšie. Jedným z hlavných reklamných ťahákov bol proklamovaný perfektný fyzikálny model, hlavne model poškodenia áut. Autori vraj na ňom pracovali celé tri roky a veru musím uznať, že to je poznať. V predošlých dieloch Drivera bol práve model poškodzovania auta najslabším článkom v jazdení po meste a Driv3r to aj s úrokmi napravil. Aby neprišlo k nedorozumeniu, realizmus v tomto prípade neznamená, že náraz do steny v 40 Km/h vám zničí auto (i keď by som aspoň možnosť zapnúť takéto reálne poškodzovanie privítal), realizmus tu hlavne znamená realisticky vyzerajúce odpadávanie častí a zmršťovanie plechov presne podľa nárazu, spolu s presným fyzikálnym modelovaním pohybu auta spolu s tradične dokonale spracovaným pružením či šmykmi. Samozrejme možno prestreliť pneumatiky, môžu odpadnúť dvere, nárazníky, kapota, sklá a ďalšie časti. Poteší, že prevrátenie auta neznamená nelogický výbuch ako v GTA. Arkádovým prvkom tu však stále je istá energia vozidla, ktorá keď sa minie, tak auto jednoducho zastane, znova je to tradícia predošlých dielov. Apropos vozidiel je tu cez sedemdesiat, od motoriek cez motorové člny a klasické vozy či dodávky až po 18 kolesový ťahač, ktorý sa správa presne ako v skutočnosti. Naozaj každé auto sa inak ovláda a má aj inú výdrž, i keď sú všetky (celkom pochopiteľne) vysoko pretáčavé.

Súčasťou série Driver bol odjakživa mód "director". Tu ste si mohli pozrieť záznam akcie, rozmiestniť kamery, nastaviť spomalenie, zoom či iné efekty a proste si celú akciu zostrihať podľa chuti. Možnosť režírovania ostáva aj tu s veľmi podobnými možnosťami ako minule. Celá vec však má dva háčiky (alebo skôr háky 8D). Tým prvým je, že hra zaznamenáva len prvých cca 5 minút a po nich záznam proste stopne. Evidentne je to spôsobené portom z konzolí, ktoré majú oproti PC malú pamäť a replay sa im tam nevôjde celý, ale tiež je to dôkaz neschopnosti autorov využiť omnoho väčšiu pamäť osobných počítačov. Omnoho väčším záporom je však možnosť "autodirector". Môžem hovoriť len za seba, ale ja osobne si radšej ako plnenie vlastnej misie pozerám v replay jej priebeh. Je tu však problém. Totiž o čo viac možností ponúka manuálny mód režírovania, o to horší je potom autodirector. A priznajme si, komu sa chce po každej misií namáhavo štelovať kamery a strihať video, keď si chce proste len rýchlo, ale prehľadne pozrieť akciu a vrhnúť sa na ďalšiu misiu. Áno, práve na to je tu autodirector, ktorý ale pohorel na plnej čiare. Ponúka púhe ŠTYRI pohľady (z kapoty, zo zadného nárazníka, pri prednom kolese a pohľad na celé auto), ktoré, a to je tá chyba, strieda úplne NEinteligentne. Jednoducho napríklad robíte krásny šmyk a replay vám hodí kameru zo zadného nárazníka, kde teda naozaj nie je PRANIČ zaujímavé a po šmyku, keď sa nudne šiniete po rovinke, vám víťazoslávne hodí pohľad zvonka. Takých situácii tu je obrovské množstvo a čo je najhoršie, kamery v tomto móde nemožno prepínať, čo je proste katastrofa a ničí to celý pohľad na akciu, ktorú tak či onak najlepšie zachytáva práve kamera zvonku. Plačem tu nad tým preto, že sem-tam sa aj autodirectoru podarí hodiť správnu kameru s motion blurom a vtedy daný záber vypadá naozaj ÚŽASNE. Už len kvoli podobným záberom nemožno odsúdiť Drivera, problém je v tom, že kritici s predsudkami (spôsobenými hodnotením predošlých recenzií) podobné zábery ani neuvidia. Každopádne je obrovská škoda, že kôli tak jednoduchej veci, akou replay je, prídete o krásne zábery z akcií.

Ak sa čudujete, že som ešte nespomenul multiplayer, tak je to preto, že hra žiadny nemá 8D. Jednoducho, už to vnímam ako nešťastnú tradíciu, že podobné hry proste z mne neznámych príčin multiplayer nemajú (pričom nemožno vôbec tvrdiť že by o ňho nebol záujem, ba naopak, internet je plný tisícov hráčov plačúcich za online deathmatchmi v meste a zo zúfalstva sa dokonca robia aj rôzne mody, napr. Multi Theft Auto, čo len dokazuje, ako VEĽMI hráči multiplayer v podobnej hre chcú, ale tvorcovia sa stále vytrvalo tvária, že sú hluchí). Snáď sa to konečne raz zmení, ktovie, možno Driver 4...

Hodnotiť tak rozporuplnú a s predsudkami negatívne branú hru je ťažké. V žiadnom prípade Driverovi nedám nízke hodnotenie len preto, aby som sa vyhol kritike zo strany čitateľov. Nie, za svojim názorom si vždy stojím a v tomto prípade je taký, že Driv3r si pozornosť určite zaslúži. NIE päť minút, na objavenie kladov tu treba viac, verte mi. A tiež schopnosť preniesť sa cez niektoré chyby, ktoré však nestoja za to, aby vás odradili od veľmi dobrej hry.

Zdroj obrázkov: Gamespot.com

martin