07.04.2005 00:41, Trimmm, Komentárov: 0
Settlers V - podvod na hráčoch?

Settlers V - podvod na hráčoch?

V nedávnom období sa na trhu objavuje už piata časť slávnej série. Ako a kam smeruje táto hra pod tlakom moderných technológií? Má šancu uspieť v džungli titulov? Zachováva starý dobrý štýl? Prečítajte si v tejto recenzii.

Settlers – Heritage of Kings

Sériu Settlers som si zamiloval hneď od prvej časti, ktorá sa objavila ako blesk z čistého neba kedysi dávno v prehistorických herných časoch rokov deväťdesiatych. Fantastická grafika (na vtedajšie časy), prepracovaný ekonomický model, ktorý nútil zapnúť mozgové bunky na najvyššie obrátky, vynikajúca hrateľnosť - to boli atribúty, posúvajúce hru do siene slávy. Samozrejme ruka v ruke s úspechom ide pokračovanie. A v tomto období sa na trhu objavuje už piata časť tejto slávnej série. Ako a kam smeruje táto hra pod tlakom moderných technológií? Má šancu uspieť v džungli titulov? Zachováva starý dobrý štýl? Prečítajte si v tejto recenzii.

Keďže v dnešnom hernom svete by hra bez silného príbehu nemala šancu uspieť a bola by podrobená neúprosnej kritike, má Settlers V. slušne prepracovaný príbeh. Animovná sekvencia na začiatku hry nás vsúva do deja, keď vidíme, ako korunný princ Dario pobehuje po lúke so svojim verným sokolom (či iným vtákom ? J) a teší sa z mierového života. A zrazu zlom – vidí ako temní rytieri prepadávajú jeho rodnú dedinu, vidí scény plné násilia a zloby. A hráč je v tom až po uši – musí pomôcť Dariovi pomstiť smrť jeho matky, ktorá mu na smrteľnej posteli dá tajomný medailón a zastaviť prenikanie temných rytierov na územie Dariovho kráľovstva a oslobodiť jeho krajinu z ich područia.

Doménou hier Settlers bola vždy super detailná a akosi "panáčkovsky" milá 2D grafika. V piatej časti vývojári prešli na modernejší trend – plne 3D grafiku, ktorá umožňuje zoomovať a čiastočne aj otáčať obraz (po pustení tlačidla na otáčanie sa obraz vráti do pôvodného smeru). Nepostráda však detaily, na ktoré sme boli zvyknutí – po lese pobehuje divá zver, listy na stromoch sa chvejú vo vetre, vidíme ako v píle pracovník píli kmeň stromu na jednotlivé dielce... No na tu milú komičnosť postáv zabudnite. Dávno sú tie časy, keď panáčik, čo nemal čo robiť vyfukoval žuvačkové bubliny... Autori sa snažili síce o detailnú, no aj vcelku realistickú grafiku – a to vrátane postáv, na ktorých je táto snaha vidieť najviac. Najmä pri maximálnom priblížení. Nemyslím si, že je to na škodu, no nostalgická slza mi predsa len vyhàkla...

V hre sa stretnete so zmenami počasia – prší, sneží, v zime zamrzne voda v riekach a jazerách... Čo sa týka využitia 3D priestoru, nemám pocit,že by v hre bol využitý ako strategický prvok. Chcem tým povedať, že z kopca nie je väčší rozhľad, ani väčší dostrel...to je v dnešnom hernom svete podľa mňa vážny nedostatok.

Najsilnejším a odvážim sa povedať – najoriginálnejším a najprepracovanejším prvkom v hre Settlers bol vždy bezpochyby ekonomický model. Do detailu rozpracované závislosti činností, od najjednoduchších v podobe zberu surovín až po zložité v podobe opracovávania kovov a zlata na finálne výrobky a ich využitie v rozvoji vlastného kráľovstva. Myslím, že práve tento prvok dal hre ten správny náboj. A bol zachovaný vo všetkých doteraz uvedených pokračovaniach. Okrem posledného. Áno, čítate dobre, v Heritage of Kings sa už nestretnete s nutnosťou plánovať najkratšie vzdialenosti medzi jednotlivými prvkami výrobného reťazca a optimalizáciou vzialeností zrýchliť rozvoj kráľovstva.

Ako to vlastne funguje? Základom je ťažba surovín – hlina, kamene, železná ruda, drevo. Tieto suroviny ťažia poddaní (serf) a takisto stavajú jednotlivé budovy. Ak postavia budovu, ktorá potrebuje pracovníkov (napr. akadémiu), tak do tejto budovy sa nasťahujú slobodní osadníci, ktorí k svojej existencii potrebujú potraviny a miesto na spanie a oddych. Netreba sa však o nich viac starať, stačí ak majú postavené farmy, čo sú akési hostince, kde sa stravujú a baráky, kde nocujú. Takmer všetky budovy je možné upgradovať pri dostačnom počte potrebných surovín.

Dôležité je, že netreba, tak ako v predchádzajúcich Settlersoch, vybudovať celý rad navzájom súvisiacich priemyselných odvetví. Stačí mať základné suroviny a postaviť príslušnú budovu. Celé sa to zmenilo na obyčajnú realtime stratégiu, kde ťažíte suroviny, staviate budovy, vylepšujete ich, napokon vygenerujete obrovskú armádu a hurá na nepriateľa. Poviem, že tento model mi pripomína klasický Age of Empires od Microsoftu.

Aby to nebolo také jednotvárne, v hre sa objaví množstvo hrdinov, ktorí sa postupom času pridajú k Dariovi. Každý hrdina má svoje špecifické vlastnosti, odbornosti a špeciálne schopnosti. Toto mi zase pripomína Warcraft III. L

Keď už ste sa dozvedeli, že Settlers V. je obyčajná RTS, určite Vás bude zaujímať, či je aspoň kvalitná. V hre fungujú všetky štandardné príkazy a spôsoby ovládania ktoré poznáte z iných stratégií, takže Vás nič neprekvapí. Spočiatku som bol vcelku príjemne prekvapený umelou inteligenciou postáv – hľadanie cesty po neznámom teréne funguje bezchybne, stačí vybrať postavu a poslať ju na akékoľvek miesto, ona sa tam dostane a nie je treba ju sledovať a obávať sa, že sa niekde zasekne. Čo sa týka inteligencie nepriateľov, tak tam hra veľmi pokrivkáva. Hàby nepriateľov sa na Vás budú valiť z predskriptovaných pozícií a smerov a stačí tieto smery vytriediť, opevniť a máte od nepriateľov pokoj. Neustále sa budú valiť z tých smerov a nebudú hľadať iné cesty. Ak som vravel o hàbach nepriateľov, tak som neklamal. Ich množstvo je skutočne nereálne vysoké a miestami to pôsobí až frustrujúco. Najmä v misiách, kde máte obmedzené množstvo zdrojov potrebných na stavbu armády. Napríklad, v niektorých misiách som zaútočil so svojou armádou na nepriaťeľský tábor, stihol som vyhladiť a zbúrať polovičku tábora, kým mi armádu zdecimovali. Medzičasom som intenzívne staval novú armádu, takže krátko po ukončení bojov som zaútočil znovu a privítal ma rovnaký obrovský počet nepriateľov, napriek tomu, že som im predtým zničil infraštruktúru. Naozaj frustrujúce a občas som hru vypínal neuveriteľne nazúrený s rozhodnutím, že už sa k nej nevrátim. Ale čo by som pre Vás, čitateľov, neurobil J. Časom som zistil, že dôležité je zapájať do bojov všetkých svojich hrdinov, ktorí majú obrovskú životnosť a ak ich aj zabijú, stačí,ak sa od nich nepriateľ vzdiali, začnú pomaly obžívať J. Takže o žiadneho hrdinu de facto nikdy neprídete.

Celou hrou Vás bude sprevádzať množstvo dobre animovaných sekvencií, nielen pred samotným levelom, ale aj počas neho. Animované sekvencie a rozhovory s inými postavami posúvajú dej dopredu. V úvodnej animácii sa dozviete čo bude cieľom ďalšej misie, ale dej sa vyvíja aj počas hrania a tak sa môže stať, že sa objaví množstvo iných, doplňujúcich questov, ktoré je nutné v hre splniť k jej úspešnému dohraniu. A namiesto jednej úlohy zrazu musíte splniť úloh viac J. Nie je to na škodu a hre to dáva omnoho lepší náboj.

Po zvukovej stránke hra príliš neoslní. Hlasy postáv mi tiež pripadajú neprirodzené a miestami som mal pocit, že viacero postáv hovorí jedna a tá istá osoba, ktorá len zmení hlas.

V hre na Vás čaká cca 18 misií a ak sa Vám to zdá málo, môžete si ešte zahrať samostatné misie prípadne s priateľmi po sieti.

Konečný verdikt? Settlers v. je podľa mňa podvodom na hráčoch, pretože so systémom hry, ktorý sériu Settlers preslávil, nemá absolútne nič spoločné. Názov tejto hry je podľa mňa len marketingový ťah, aby sa lepšie predávala. Táto hra je len priemernou realtime stratégiou, v kotrej je použitých mnoho prvkov z iných klasík RTS (Age of Empires, Warcraft III...) a originálnu myšlienku by ste museli hľadať so sviečkou v ruke a nie som si istý, či by ste našli. Jedinými plusmi hry je skutočne pekná, podrobná grafika a vcelku slušný príbeh. Čiže ak si chcete hru kúpiť, pretože máte radi sériu Settlers (ako ja), tak budete sklamaní. Ak máte abstinenčné príznaky z nedostaku realtime stratégií, Settlers V. Vám tieto príznaky na chvíľu zaženie.

Trimmm