19.03.2005 00:40, Log-us, Komentárov: 0

Gran Turismo 4

Milujem ten pocit. Pocit,keď ma zrýchlenie pritláča do sedadla, keď cítim príval adrenalínu najskôr do rúk, do hrude a do hlavy. Pocit, keď nič nejestvuje, iba ja, auto a cesta predomnou. Videnie sa pomaly začína deformovať, ľudský mozog nestíha spracovávať informácie takou veľkou rýchlosťou, jediné východisko je sústrediť sa na jedinú vec. Na rýchlosť. Vitajte vo svete vysoko-oktánového benzínu, vo svete vyleštených superšportiakov, vo svete, kde rýchlosť nikdy nie je dostatočne vysoká. Vitajte vo svete Gran Turisma.

Milujem ten pocit. Pocit,keď ma zrýchlenie pritláča do sedadla, keď cítim príval adrenalínu najskôr do rúk, do hrude a do hlavy. Pocit, keď nič nejestvuje, iba ja, auto a cesta predomnou. Videnie sa pomaly začína deformovať, ľudský mozog nestíha spracovávať informácie takou veľkou rýchlosťou, jediné východisko je sústrediť sa na jedinú vec. Na rýchlosť. Vitajte vo svete vysoko-oktánového benzínu, vo svete vyleštených superšportiakov, vo svete, kde rýchlosť nikdy nie je dostatočne vysoká. Vitajte vo svete Gran Turisma.

Je málo hier, ktoré o sebe môžu statočne vyhlásiť, že sú zakladateľmi herného žánru. Okrem toho, hier, ktoré nikdy neboli vo svojom žánri prekonané, je ešte menej. Na trh sa dostáva štvrtý diel série, ktorá obe podmienky spåňa. Gran Turismo predstavuje vo videohernom svete jednoznačne unikát. Od vydania GT na PlayStation v roku 1998 už veľa benzínu zhorelo,no doteraz sa žiadnemu titulu nepodarilo prekonať grafiku, hrateľnosť a prestíž na konzolách od Sony. Myslím, že nebudem ďaleko od pravdy, ak budem tvrdiť, že zo série Gran Turismo sa vo svojich kruhoch stal doslova kult, aký sa na fenomén tohto typu patrí. Možno tomu nasvedčuje aj špeciálna limitovaná edícia GT4, ktorej jeden zo štyroch tisíc obalov práve držím v rukách.

#pic1#

Budem si neskôr protirečiť, ale na úvod je nutné povedať, že GT4 neprináša do svojej série nič šokujúco nové, alebo prekvapivé, jednoducho GT4 je výsledkom nutnej evolúcie z poslednej verzie Gran Turismo 3. Teda v prípade, že sa vám číslo 700 nebude zdať dostatočne šokujúce, vyjadruje totiž počet vozidiel, ktoré je v hre možné riadiť. Zopár desiatok hore-dolu. Číslo 50 dych možno nevyrazí, ale ako množstvo tratí je to úctihodný počet. A keď už takto kalkulujeme, podľa autorov je presnosť vymodelovaných tratí, založených na skutočných, okolo 19 milimetrov a to už si naozaj zaslúži sňať klobúk aj z tej najtvrdšej hlavy odporcu konzolových hier.

Prečo sa ale Gran Turismo stalo uctievanou modlou konzolových pretekárov? Dôvody je možné zhrnúť do niekoľkých bodov. V prvom rade je to do detailov prepracovaný fyzikálny model, reálne správanie sa auta na ceste. Podstatná je aj na svoju dobu vždy dychberúca grafika, ktorá zásadne redefinuje štandardy svojho žánru. Alebo je to možnosť slobodnej voľby. V GT sa nájdu všetci, ktorým nie je cudzí pach benzínu, alebo nafty. Rally jazdci si zazávodia na prašných, snehových, či ľadových cestách, iní sa vyžívajú v ultrarýchlych závodných šidlách s hodnotou niekoľkých desiatok miliónov, a milovníci klasickejších tvarov áut z rokov 50-70 si tiež prídu na svoje a v takej miere, akú im nemôže ponúknuť žiadny iný herný simulátor. K tomu všetkému je pre Gran Turismo typický replay v kvalite mnohonásobne prevyšujúcej možnosti súčasného televízneho vysielania. Desiatky licencovaných skladieb hrajúcich počas závodu a v replayi tiež nemožno opomenúť. To je Gran Turismo.

#pic2#

Počet áut, ktoré v hre naozaj sú, som už spomenul, no všetky, do posledného, sú vymodelované s neuveriteľnou presnosťou, darmo, Japonci sú už raz takí. Raz som sa pristihol, že sledujem replay svojho nového Pontiaca s otvorenými ústami, na krátky okamih, ale naozaj iba krátky, som zabudol, že sledujem konzolovú hru. Obraz totiž vyzeral tak reálne, že si môj mozog na chvíľu pomyslel, že sleduje televízny záznam. Viem, znie to absurdne a odporcovia PS2kovej grafiky si o mne teraz pomysleli niečo škaredé, ale naozaj sa to stalo. Ak si zoberiete, že kompletne celá hra beží v nepochopiteľne vysokých číslach FPS bez žiadneho viditeľnejšieho spomalenia, niekedy budí dojem reálnosti. Modely sú nádherné, čestné skautské. V menu hry, pri výbere vozidla, je dokonca model nasvietený takým spôsobom, že vytvára efekt podobný počítačovému pixel shadingu. Neveríte? Uveríte, aj pixel shadre je možné nahradiť jednoduchým efektom, ktorý zvládne aj zastaralý grafický procesor PlayStationu 2. Žiaľ, iba v tejto jedinej situácii.

Grafika v hre je... Ako to nevyjadriť ďalším superlatívom? Dobre, buďme realisti. Trate sú vymodelované takým spôsobom, aby príliš nezaťažovali procesor, keďže sa v súčasnej dobe pohybuje po trati 6 detailných modelov áut, všetky s reálnymi odleskami, ktorých refresh rate je aj na konzolovú hru nezvyčajne vysoký. Netvrdím, že trate sú modelované jednoduchšie, opak je pravdou, sú podstatne detailnejšie než v GT3 a nádherne nasvietené, efekt lesku asfaltovej cesty je všadeprítomný, no celkovo na tom nie sú trate tak, ako by si zaslúžili byť. Aj napriek 19 milimetrovým odchýlkam oproti skutočným náprotivkom. Obrazové efekty v štýle hier EyeToy, ktoré zaťažujú procesor takmer nulovo, si človek najviac užije v špeciálnom druhu replay, Synchronized replay, v ktorom sa hra snaží o synchronizáciu hudby s obrazom, teda strihom - voľbou kamier a ich pohybom. Motion blur je samozrejmosťou, ale iba v špeciálnych "matrixáckych" scénach. Ten si do sýtosti užijete, ak sa v dostatočne veľkej rýchlosti opriete o mantinel, alebo niektorého zo závodiacich protivníkov. Motion blurom sa autori pokúšajú zrejme nahradiť absentujúci damage model.

#pic3#

Áno, ani v GT4 sme sa nedočkali zničiteľnosti, autá sú opäť raz z panciera, opäť ich nepokrčíte, ani nezablatíte a opäť vyzerajú na konci závodu tak dokonale, ako na jeho začiatku. Je to dosť výrazný nedostatok, ktorý má svoje výhody i nevýhody. V prvom rade sa nemusíte trápiť s kolíziami a "nepriaznivými účinkami" na vaše auto. Taktika "odrážania sa" od súperov v ostrých zákrutách sa opäť vypláca v absolútnej miere. Navyše, nie ste penalizovaný, ak si trať skrátite a tak je možné určité trate vyhrať aj s podstatne slabším autom, než s akými závodí AI. Na umelej inteligencii sa opäť veľa nezmenilo, súperi krúžia po okruhoch s úplnou presnosťou a pokojom im vlastným, teda v prípade, že sa v ich blízkosti nenachádzate vy. Vtedy sa z nich stávajú nečakane agresívni vodiči, vytláčajú, blokuju a križujú vaše snahy o predbiehanie. AI ovládajúca vaše vozidlo v špeciálnom móde B-Spec je ale na inej úrovni, o tom však neskôr.

Herné režimy sú v GT4 dva. Arkádový, ktorý, dúfam, netreba zbytočne rozpitvávať a celú hru tvorí režim Gran Turismo, v ktorom začínate ako amatér s 10 000 kreditmi vo vrecku. Ako s nimi naložíte je už vaša vec, ale spočiatku je investícia do ojazdeného auta zväčša japonskej výroby nutnosťou. Princíp módu sa, až na niekoľko drobných zmien, ktoré zjavne do hry Polyphony Digital zakomponovali na žiadosť hráčov, vôbec nezmenil. Stále začínate s japonskou "šunkou" a závodíte o kredity, za ktoré si v japonskej zastavárni nekúpite ani zaručene pravé švajčiarske hodinky vyrobené v Taiwane. Postupom času sa nároky na kubatúru vozidla, na vodičské schopnosti hráča a celková náročnosť pretekov, zvyšuje a ani si neuvedomíte a závodíte s Dodge Viper 2004 priemernou rýchlosťou okolo 250 km/h na náročnom nemeckom okruhu Nurburgring. Nutnosť získania závodných licencií určitých skupín sa nevytratila, v polovici priebehu každej z nich poteší odpočinkový test, zvaný "Prestávka na kávičku", v ktorom treba napríklad pozhadzovať všetky kužele v tvare špirály, mimochodom nápadne pripomínajúcej logo neúspešnej konzoly Dreamcast. Vynovený je aj look garáže, ktorá je konečne prehľadná a obsahuje aj niekoľko nových prvkov, ktoré však nezainteresovaného zaujímať nebudú a hráč série Gran Turismo si ich nájde sám. O online móde sa koncom minulého roka popísalo pomerne dosť, takže je jasné, že v GT4 chýba. Novinkou je možnosť hrania cez LAN, ktorú veľmi jednoducho vedia využiť majitelia nových tenkých PS2ek, ale aj tých pôvodných, koniec-koncov, prečo nie.

#pic4#

Nedá mi nezmieniť sa o novom Photo móde, ktorý je oddychovou súčasťou módu Gran Turismo. V ňom si vyberiete jednu z niekoľkých svetových destinácií. Umiestnite na predrenderovanej lokácii svoje nablýskané auto v správnom, oku lahodiacom, uhle, trochu sa pohráte s nastavením kamery (ako ostrosť pozadia, typ šošovky a ďalsie) a záber vyfotíte. Čo s ním? Možností je niekoľko, ale najzaujímavejšia je nakopírovať si JPEG na pamäťový USB flash kľúč a preniesť do PC, alebo prostredníctvom USB tlačiarničky, ktorú špeciálne pre GT4 (resp. pre PS2) vyrobil Epson. Z nej vám vyjde fotorealistický záber, ktorým sa môžete popýšiť napríklad pred priateľmi.

Nie je tu damage model a loading screenov je v hre pomerne veľa. To sú negatíva. Pozitívam som sa venoval ostatný priestor v tomto článku, takže vytvoriť si obraz o dlho očakávanom pokračovaní najprestížnejšieho a, áno, aj najdokonalejšieho závodného simulátora na konzolách PlayStation. Na záver zostáva iba dodať, ak sa vám páčilo Gran Turismo 3, GT4 budete milovať.

#tab#


Zdroj: gamesweb

Log-us
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry: Gran Turismo
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012