14.02.2005 00:40, Cobra, Komentárov: 0
Gooka 2: Záhada Janatrisu

Gooka 2: Záhada Janatrisu

Polemizovať o tom, či sú adventúry màtvy žáner by sme mohli donekonečna. Jedno je však isté, doba klasických point and click adventúr typu Sam and Max, Gabriel Knight alebo české Tajemství oslího ostrova je už dávnou minulosťou. Sem-tam ešte ožije v podobe nejakej freeware hry a to je asi tak všetko. Adventúry dnešnej éry, ak chceli prežiť museli zmeniť image.

Polemizovať o tom, či sú adventúry màtvy žáner by sme mohli donekonečna. Jedno je však isté, doba klasických point and click adventúr typu Sam and Max, Gabriel Knight alebo české Tajemství oslího ostrova je už dávnou minulosťou. Sem-tam ešte ožije v podobe nejakej freeware hry a to je asi tak všetko. Adventúry dnešnej éry, ak chceli prežiť museli zmeniť image. Prešli povinným 3d krstom, ubudlo logických hádaniek, pribudlo akčných sekvencií a vznikli tak 2 nové sub-žánre RPG adventúra a Akčná adventúra. Príkladom toho prvého bude dnes recenzovaná Gooka 2 – Tajomstvo Janatrisu a o predstaviteľovi akčných adventúr ste si mohli prečítať v našej recenzii na Shade – Hnev Anjelov. Kým ten druhý menovaný dopadol celkom dobre a mne osobne sa táto hra veľmi pozdávala, Gooka 2 išiel úplne iným smerom. Žiaľ, tým horším:-(

Pôvodný Gooka uzrel svetlo sveta pred 8 rokmi. Na svoju dobu to bola vysoko cenená adventúra, s krásnou, ručne kreslenou grafikou, s príbehom z pera spisovateľa Richarda Evansa, ktorý sa svojmu hrdinovi Gookovi venoval v početných románoch. Hra sa predávala celkom dobre, aj keď netreba zabudnúť na fakt, že bola nenormálne obťiažná a niektoré úlohy riadne potrápili jej hráčov. Za jej tvorbou stála malá firmička Centaury Production, ktorá pred nedávnou dobu vydala freeware klon The Sims s názvom Domáce Násilí. A tá istá firma sa podujala na ambicióznu úlohu, vytvoriť druhé pokračovanie. Žiaľ na hre bolo po celý čas jej testovanie vidieť, že doba výroby bola neprimerane dlhá. Veď prvé info, že sa pracuje na pokračovaní vydali Centaury Productions už niekedy v roku 2000 a trvalo im dlhé 4 roky, kým konečne vyšla plná verzia.

Príbeh je, ako som počítal silnou devízou hry, lebo na scenári sa znova podieľal Richard Evans, spisovateľ, ktorý nie je ani náhodou Angličan, ale Čech používajúci tento pseudonym:-) Kým v jednotke bol Gooka tlstý pecivál, ktorý mal k ideálu mužskej krásy asi tak ďaleko Pamela Andersson k výzoru mníšky:-), v dvojke je z neho vážený, dobre vyzerajúci občan sveta Janatris. Gooka si pred časom vzal za manželku princeznú Lidru, s ktorou má malého synčeka Yorimara. Lenže rodinný život asi hlavnému hrdinovi veľa nevravel a tak sa vydal na strastiplnú cestu po oceáne, ktorý rozdeľuje jeho svet na dve časti. Počas tejto doby toho zažil naozaj dosť a tak sa tešil na stretnutie so svojou rodinou. Žiaľ, Gooka asi musel niekoho poriadne naštvať, lebo jediné, čo po návrate domov nachádza, je zhorenisko, ktoré kedysi bolo jeho domovom a sluhu, ktorý mu oznámi, že jeho žena zomiera, a pri živote ju udržiava jediné akýsi sarkofág, pretože ju niekto otrávil a ich syn sa nachádza nevedno kde. Horšie privítanie si Gooka nemohol ani predstaviť. Nuž čo, stáť a plakať nepomôže a tak zostáva len jediné. Nájsť liek pre svoju ženu a zachrániť strateného syna. Cesta to však bude horšia ako si možno Gooka myslel.......

To, že Gooka 2 nepatrí do starej školy adventúr si každý hráč všimne okamžite. Zabudnite na kreslenú grafiku, zabudnite na ustavičné riešenie questov. Grafický engine je kompletne 3d, hra sa prevažne ovláda klávesnicou a tasenie meča bude často jedinou cestou ako sa dostať ďalej. Gookovým mentorom pri bojovaní sa stane Glux, tvor podobajúci sa na akéhosi draka. Ten vás postupne bude učiť novým fintám, bojovým taktikám, aby ste sa vo svete Janatrisu, ktorý je plný prekážok nestratili. Samozrejme, že hra pri tom nestráca aspoň nádych adventúry. Kto čaká presnú kópiu jedničky, ten čaká márne. Jednotlivé hlavolamy sú oveľa jednoduchšie a patria skôr do úrovne začiatočníkov. Niektoré sú však dosť vydarené, ako napríklad prinútiť obyvateľov jednej jaskyne, ktorí vám nie sú práve priateľskí naklonení, aby sa sformovali do takej formácie, pri ktorej nebude problém ich zlikvidovať. Sem-tam musíte otvoriť nejaké tie dvere, truhlicu, hru si môžete spestriť aj hraním kociek. Celkovo toho nie je veľa a ako čistokrvná adventúra by isto neobstála. Našťastie sa jedná o titul mixnutý s RPG. A to je na dosť dobrej úrovni. Gooka ma hneď od začiatku jednu špeciálnu schopnosť, a to čítanie myšlienok. Táto vlastnosť sa zíde najmä pri rozhovoroch s NPC postavami, ktoré Vám takýmto spôsobom nechtiac o sebe čo-to povedia. V priebehu hry nadobúda Gooka ďalšie schopnosti, či už v oblasti bojovania alebo mágie. V začiatkoch ho isto potrápia aj malé potkany, no neskôr nadobudne také sily, že nebude mať problém bojovať aj s viacerými protivníkmi. Samotné súboje fungujú turn based systémom, teda formou kôl. Bojovať môžete pomocou sily fyzickej, psychickej a ich kombináciou. Aby ste to nemali až také ľahké pomôcť Vám môžu rôzne lekváry a medicíny, ktoré vám dodajú viac energie. V prípade, že súboj prehráte a Gooka zomiera, samotná hra tým nekončí. Stačí si nahrať posledne uloženú pozíciu a hrať ďalej, no počas súbojov sa hra ukladať nedá. Na súboje nebudete stále sami, ale niekedy sa pridajú aj spriatelené postavy, no ich pomoc je diskutabilná. Môj osobný názor je ten, že skôr pri hraní zavadzali ako by reálne pomohli. Najťažšie súboje, budete zvádzať s Choreeami, národom bojových žien, ktoré sa nápadne podobajú Amazonkám s gréckej mytológie. Poviem Vám, túto ženu, by som nechcel stretnúť v zabudnutej uličke:-) Trocha na škodu, že súboje sú automaticky naskriptované, takže útoky, ktoré nečakáte sa nekonajú. Proste, keď prejdete nejakým miestom 100 krát, 100 krát Vás na tom mieste napadne rovnaký nepriateľ a niekde, kde by ste to možno čakali vás žiaden boj nečaká. To je dosť veľká škoda, lebo variabilita súbojov v RPG hrách je faktorom, ktorý hru náležite okorení a pridá jej atmosféru napätia stáleho čakania, či spoza rohu nevyskočí nepriateľ a nepošle Vás do večných lovísť. Našťastie súbojov je dostatok, ktoré tento nedostatok ako tak kompenzujú.

Kto sa dopracoval až sem, určite si myslí, že táto hra môže byť naozaj dobrá. Žiaľ nie je. Začneme technickým spracovaním. Hra je založené na domácky vyvíjanom engine, na ktorom až prisilno vidno, že už má svoje najlepšie roky za sebou. Spracovanie niektorých lokácií je síce krásne a striedanie dňa a noci navodí nostalgické spomienky na stále skvelý TES Morrowind. Naopak iné lokácie sú spracované maximálne minimalisticky (super výraz:-) ) a sucho. A kameňom úrazu je spracovanie postáv. Tak hnusné postavičky v hre, som už dávno nevidel. Polygónmi sa naozaj šetrilo, čo vidieť na každom kroku. Samotná postava Gooku má od príťažlivého hrdinu dosť ďaleko. Hranaté končatiny, hlavy, občasné rozpadnutie sa na jednotlivé polygóny, to sú neduhy, ktoré ako som dúfal, už vymreli. Žiaľ, dúfal som zbytočne. Gooka 2 to dokonale predvádza. Jedine spracovanie tvári sa vydarilo na jednotku, čo ma navádza na myšlienku, či nezvládnuté telá, nie sú iba plodom lenivosti autorov. Celkovo je grafika veľmi rozporuplná. Niekedy milo prekvapí, inokedy totálne znechutí. A aby toho nebolo veľa, jej požiadavky na technické vybavenie PC sú dosť vysoké. Na slabších „kancelárskych“ zostavách si užijete často neobľúbené slideshow, čo je vzhľadom na často odfláknutý engine dosť nepochopiteľné. Animácie postáv sú na priemernej úrovni, neviem, či bol pri výrobe použitý motion capturin, no aj tak sa postavičky pohybujú viac-menej realisticky. Zvuky a hudba neurazia no ani nenadchnú. K zrecenzovaniu hry som mal k dispozícii anglickú verziu, ktorá bola nahovorená na úrovni a čo som počul, česká verzia, ktorú nájdete na pultoch obchodov je priam skvelá. Postavy v hre nahovorilo pár známych českých dabingových hercov a svojej úlohy sa zhostili viac než dobre.

Nuž a by som hru dorazil dokonale, musím vám oznámiť, že dohrať ju vám bude trvať prekliato krátko. Mne sa to podarilo za jeden deň, s menšími prestávkami a keď som si myslel, že teraz hra nadobudne tie správne rozmery a začne gradovať, je tu finálny súboj a hra končí. Sem-tam vyriešite nejakú tú hádanku, niekoho pri tom zabijete, občas sa na chvíľu zaseknete, odpľujete pri pohľade na spracovanie postáv a to je tak všetko. Keby bol Gooka 2 aspoň a niečo dlhšia hra, pridal by som tých 10%. No ak spočítame chabé technické spracovanie, celkovú krátkosť, vychádza mi z toho slabý priemer. Jedinou záchranou pred úplným prepadákom je skvelý príbeh, podarené súboju, pár zaujímavých zvratov v inak prísne lineárnom deji a kvalitné nahovorenie postáv. Celkovo sa mi zdá, že autori strašne chceli spraviť s Gooka 2 skvelé pokračovanie, prv sa im to aj darilo, potom nastal akýsi útlm a hra sa dorobila, len preto, aby vôbec vyšla. Ak mám Gooku 2 hodnotiť ako pokračovanie prvého dielu, tak sa to nedá. Okrem spoločného hlavného hrdinu, sa tieto 2 hry chovajú ako súrodenci od odlišných rodičov, jednotka bola klasické adventúra zo starej školy, dvojka je mix RPG a adventúry, ktorý sa nijak extra nepodaril. Rozhodnutie, kúpiť či nekúpiť je na vás, chvíľkami hra zaujme a bude baviť, no ten pocit veľmi rýchlo prejde a tak teda neviem, či to za tých niekoľko stovák stojí za to...

Cobra