13.02.2005 00:40, Trimmm, Komentárov: 0
Port Royale 2

Port Royale 2

Začal TO Krištof Kolumbus, keď objavil Nový Svet - Americký kontinent. Od tohoto obdobia sa datuje rozvoj námornej dopravy a časom sa vyprofilovali štyri námorné mocnosti – Španieli, Angličania, Holanďania a Francúzi, ktoré medzi sebou súperili o nadvládu v Novom svete a s tým aj nadvládu vo svete starom.

<

V súčasnom hernom svete 21. storočia TO začala firma Ascaron, ktorá vydala hru Port Royale. Na čas, v ktorom bola uvedená na trh to bola hra nesmierne prepracovaná, ale tým pádom aj dosť zložitá. Keďže sa našlo množstvo hráčov, ktorí hre vyčítali vysokú obtiažnosť, vydala firma Ascaron odľahčenú verziu s názvom Tortuga – Piráti Nového sveta. Táto hra bola ochudobnená o ekonomicko-stavebný modul, dôraz sa kládol len na zjednodušené obchodovanie a jednoduchšie námorné bitky.

<

Hru Tortuga som hral (a recenzoval) ako prvú. Naozaj ma dosť zaujala, ale chýbali mi v nej väčšie budovateľské možnosti. Preto nečudo, že keď som sa dozvedel, že ide o „lite“ verziu hry Port Royale, neváhal som a Port Royale som si kúpil. Koncom minulého roku sa na trhu objavilo pokračovanie s názvom Port Royale II, ktoré je predmetom tejto recenzie. Hra nás uvedie do sveta námorných bitiek, hrdinských činov, do sveta podlých pirátov, flibustierov a korzárov v 17. storočí v oblasti Karibiku.

<

Hráč na začiatku dostane menšiu námornú loď so základnou posádkou a výzbrojou. Manévrovacím priestorom je oblasť Karibiku so 60-timi mestami.

<

V hre sú zastúpené 4 národy (Španieli, Holanďania, Francúzi, Angličania) predstavujúce námorné veľmoci tých čias. Každé mesto patrí niektorému národu. Mestá sú rozdelené do troch skupín – guvernérske, miestodržiteľské a obyčajné, pričom každé mesto z týchto troch úrovní produkuje a potrebuje iný typ tovarov.

<

V guvernérskom meste sídli (samozrejme) guvernér, ktorého hráč môže požiadať o návštevu. V priaznivom prípade mu bude udelená audiencia a pri rozhovore môže byť poverený nejakou úlohou. Spočiatku ho budú prijímať len guvernéri jeho národa, neskôr pri splnení niektorých podmienok – napr. obľúbenosť, vzťahy.. – aj iní guvernéri.

<

Hráč obchodovaním medzi jednotlivými mestami získava peniaze, za tie môže vyzbrojovať svoju flotilu (v neskorších fázach flotily), kupovať nové lode, platiť námorníkov a kapitána.

<

Obchodovanie nie je jediným spôsobom získavania peňazí. Hráč môže pri dosiahnutí určitej obľúbenosti v konkrétnom meste získať stavebné povolenie a rozbehnúť pestovanie surovín alebo výrobu tovarov. Ak hráč vyrába nejaký tovar, musí svoju dielňu zásobovať základnou surovinou. Preto je vhodné mať farmu na pestovanie základnej suroviny (napr. bavlny) a z tej potom zásobovať dielňu. Znižujú sa tým výrobné náklady a zvyšuje samozrejme zisk.

<

Mohlo by sa zdať, že v prípade viacerých prevádzok vo vzdialených mestách je zásobovanie problémom.. Hra však poskytuje elegantné riešenie. Hráč môže vlastniť neobmedzene veľa flotíl (rozdiel oproti Port Royale 1), pričom vo flotile môže mať 1-10 lodí, a niektorým flotilám môže priradiť tzv. automatické obchodné cesty. V praxi to potom vyzerá tak, že zásobovanie tovarom, surovinami a predaj výrobkov hráč rieši práve týmto spôsobom. Jedným z typov obchodných ciest je aj vytvorenie obchodnej trasy, pričom obchod bude prebiehať automaticky, tj. hráč nemusí definovať aký tovar kde nakúpiť a kde predať. Kapitán takéhoto konvoja skrátka funguje aj ako obchodný cestujúci a v prístave, kde zaktoví, nakúpi tovar s najnižšou cenou a predá tovar za najvyššiu cenu. Naozaj to funguje a pri správne zvolenej kombinácii miest zaradených do obchodnej trasy hráč za chvíľu nemá problém s peniazmi.

<

<

Zložitešjou variantou automatickej obchodnej cesty je predaj tovaru vyrobeného v rôznych prevádzkach vlastnených hráčom. Vtedy je nutné v mieste nákupu i predaja zadať druh tovaru. Táto funkcia nie je najšťastnejšie vyriešená a chvíľu mi trvalo, kým som prišiel na princíp a to som ešte musel pozorne študovať manuál. Ale ak chce hráč predávať vyrobený tovar, alebo zásobovať dielňu vyrobenými surovinami, musí sa to naučiť.

<

V hre zaujímajú dôležitú úlohu vzťahy medzi národmi. Čas od času sa vzťahy vyhrotia natoľko, že prepukne otvorené nepriateľstvo. Hráč je príslušníkom jedného z národov (vyberá si na začiatku) a preto bude pre neho nutné sledovať vzťahy medzi národmi a reagovať na prípadné vojnové konflikty alebo ukončenie konfliktov. Rozpútanie vojny medzi národmi má za následok obmedzenie obchodu, obchodné konvoje sú prepadávané nepriateľmi... a to má vplyv na jeho zisk. Naopak, rozpútanie vojny umožňuje hráčovi po zakúpení oprávnenia prepadávať nepriateľské lode a nepriateľské mestá.

<

Ako to vyzerá v praxi? Hráč vidí na obrazovke mapu Karibiku po ktorej sa plaví svojim konvojom zmesta do mesta. Akonáhle sa objaví na dohľad nejaká loď, konvoj, objaví sa aj na mape s grafickým znázornením o koľko lodí v konvoji sa jedná, akému národu konvoj patrí – takže hráč sa vie okamžite rozhodnúť, či na neho zaútočí, alebo či má urýchlene zmeniť smer a čo mu plachty budú stačiť, snažiť sa zmiznúť nepriateľovi zdosahu.

<

V momente, keďhráč zaútočí na konvoj (alebo je zaútočené na jeho konvoj), hra sa prepne do druhého herného módu. Zmizne mapa Karibiku, ale objaví sa oblasť, v ktorej sa oba konvoje plavia. A tu nastáva prekvapenie pre neznalého hráča – na ohraničenom území sa plavia všetky bojové lode nepriateľského konvoja (môže ich byť až 5!), ale hráč má k dispozícii len jednu bojovú loď, s ktorou manévruje a bojuje. Ak má hráčviac bojových lodí k dispozícii, tieto „čakajú“ v zálohe. Ak hráč usúdi, že loď, s ktorou bojuje, je už dosť poškodená (alebo je nebodaj potopená) dá jej signál aby sa odpútala z boja. A hráč určí, ktorá bojová loď, ak ju má k dispozíci sa do ďalšieho boja zapojí. Môže sa to zdať nelogické – to aj je, môže sa to zdať ťažké – ale len spočiatku. Po pár bojoch si hráč na tento spôsob podľa mňa hravo zvykne a ak zvolí správnu taktiku, vie vyhrávať aj proti značnej presile.

<

<

Správnou taktikou sa rozumie využívanie smeru vetra – aksa hráč vmanévruje do postavenia, keď pláva proti vetru, nepriateľ ho rozseká ako fašírku! Tiež treba správne využívať rôzne typy streliva – optimálne sa mi vidí reťazovými guľami rozstrielať plachty nepriateským lodiam, potom kartáčovou paľbou zdecimovať posádku a napokon priraziť k oslabenej lodi a obsadiť ju svojou posádkou. „Normálne“ delové gule sa používajú len v prípade, že hráč chce nejakú loď potopiť.

<

Ak som písal, že je možné vyhrávať aj proti značnej presile, mohlo by sa zdať, že nepriateľské lode len trpne čakajú kým ich rozstrieľate. Opak je pravdou. Inteligencia lodných kapitánov sa zlepšuje s počtom Vašich výhier, t.j. zvyšuje sa obtiažnosť boja. V neskorších fázach hry som bol miestami až zúfalý z taktiky nepriateľa, ktorá spočívala v tom, že v konvoji mal aj veľké, silno ozbrojené bojové fregaty a galeony, ale takisto mal aj menšie, síce slabšie vyzbrojené, ale neuveriteľne obratne manévrovacie lode. A ak sa boj začal tým, že som sa plavil v protivetre, vyšiel som vždy z boja s ťažkými poškodeniami, lebo tie male krúžili okolo a bodali ako neodbytné komáre a ničili mi plachty, zatiaľ čo veľké lode svojou ťažkou paľbou ničili posádku či drevené obloženie. Lebo trafiť obratne manévrovaciu loď, to je umenie... V tomto prípade sa mi osvedčila taktika urýchleného potopenia malých lodí a potom už nastal normálny scénár – plachty, posádka, zahákovanie.

Tu by som sa pozastavil nad nelogickosťou hry – často sa mi stalo, že nepriateľská loď už nemala ani jedného člena posádky, napriek tomu veselo strieľala z diel.

<

Po vyhranom súboji, ak ste ukoristili nejaké lode, môžete ich vyrabovať a zajať, včleniť do svojho konvoja (ak máte voľné miesto) a v najbližsom priateľskom prístave ich prípadne predať. Je to veľký zdroj príjmov a neoplatí sa ho obchádzať potápaním lodí.

Výhrou v námornom súboji ešte boj nekončí. Po skončení boja sa može stať, že porazený kapitám Vás vyzve k čestnému šermiarskemu súboju, ktorý sa nedá odmietnuť. Hra sa prepne do tretieho herného módu – obajví sa paluba lode, alebo kajuta a tam sa odohrá súboj. Celá hráčova úloha v tomto prípade je blokovať nepriateľské výpady a vo vhodnom okamihu útočiť. Táto časť je pomerne jednoduchá, stačí mať dobrý postreh a o výsledok nemusíte mať obavy. Aj vtomto prípadervšak platí – čím viac vyhraných súbojov, tým musíte mať reakcie rýchlejšie, lebo aj nepriateľ reaguje rýchlejšie.

<

Čo by to boli námorné bitky bez pirátov? Tých sa po karibskej oblasti pohybuje veľké množstvo. Keď je to možné, snažte sa zničiť každého piráta, na ktorého natrafíte. Zvyšuje vám to reputáciu u všetkých národov, pirátske konvoje sú často zdrojom bohatých príjmov a v prípade, že potopíte a zničíte konvoj presláveného a obávaného piráta, poteší vás finančná odmena, ktorú vám vyplatí ktorýkoľvek guvernér.

Ako som spomínal v úvode, guvernér vám čas od času zadá nejkú úlohu a očakáva, že ju splníte do určitého času. Môže to byť napríklad zničenie tajného úkrytu nejakého piráta, alebo obsadenie nepriateľského mesta a jeho pripojenie k mestám náležiacim vášmu národu.

V prípade boja o mesto má hráč na výber dva duhy boja – pozemný útok, alebo lodný útok. Pri pozemnom útoku sa hra prepne do „strategického“ herného módu – hráč vidí obasť okolo mesta, na breh sa vylodia jeho bojovníci (musí mať na palube pušky, koľko pušiek, toľko bojovníkov). Hráč ich môže strategicky rozostaviť a zaútočiť na obráncov. Skúšal som všeličo, ale tvrdím, že pri tomto spôsobe obsadzovania mesta vyhrá ten, kto má viac bojovníkov. Pri lodnom útoku má hráč za úlohu zničiť obranné delové veže. Myslím, že najviac može byť v meste 10 delových veží, ale pripravte sa na to, že spočiatku aj dve veže vám budú robiť problémy. Ich paľba je presná, rýchla a dostatočne ničiaca. Tak ako pri všetkom v tejto hre, aj tu si treba vymyslieť vlastnú stratégiu – mne sa osvedčilo krúžiť okolo krajnej veže tak, aby moja loď nebola v dostrele viac ako dvoch veží. Nie je jednoduché trafiť delovú vežu, ale cvikom sa dá naučiť a v naozaj neskorých fázach hry som s prehľadom ničil 10 zoskupených veží, pričom som mal poškodené dve-tri lode v konvoji, aj to len pri nepriaznivom vetre.

<

<

Tak ako pri námornej bitke, aj pri obsadzovaní mesta sa stane, že veliteľ obrany mesta vyzve vášho kapitána na súboj. Okrem zmenenej scenérie sanič na spôsobe súboja nič nemení. Ak sa pýtate, čo sa stane, ak v súboji prehráte, tak mojaodpovewď je, že neviem. Aj som si zopár krát povedal že skúsim prehrať, ale súboj ma vždy strhol – a vyhral som ho :).

Dalo by sa veľa napísať o rôznych nuansách hry, pretože ide o nesmierne prepracovanú gamesu, kde všetko súvisí so všetkých. Obdivuhodným sa mi zdá prepojenie všetkých činností – obchod, budovanie, boj, politika. Hráč, napriek absencii príbehu sa dlho nemá čas nudiť a trochu otupnou sa hrá stáva až v neskorom režime voľnej hry. Ďaľším kladom je postupné a nenápadné zvyšovanie obtiažnosti, premyslené ovládanie, príjemná grafika. A v neposlednom rade fakt, že ako je dobrým zvykom, aj Port Royale 2 je lokalizovaná do češtiny.

Zápormi hry sú nedomyslenosti typu loď bez posádky stále strieľa a manévruje, alebo príkazy guvernéra aby hráč napadol nejakú nepriateľskú loď či mesto a po splnení úlohy sa z hráča stane vyvrheľ, lebo ho kvalifikujú ako piráta a všetky prístavy, vrátane prístavov miest národa ku ktorým patrí sú zrazu pre neho zatvorené. Takže nie je kde opraviť poškodené lode, nakúpiť tovar, výzbroj... Hlavným záporom hry je chýbajúci príbeh. V hre sú síce misie, vktorých máte napríklad zničiť obávaného piráta, alebo vybudovať vlastné mesto, nie je to však to pravé orechové.

Na záver mi nedá nespomenúť konkurenčnú hru Pirates! od legendárneho Sida Meiera. Pirates! vo väčšine recenzií dostávala vysokánske hodnotenie, ale myslím, že autori neboli príliš objektívni, skôr zaslepení legendou, ktorá túto hru stvorila. Podľa mňa Port Royale 2 svojim spracovaním vysoko prevyšuje hru Pirates! takmer po každej stránke. Ak by Port Royle 2 mala spracovaný nejaký dobre premyslený príbeh, hra Pirates! by jej nesiahala ani po členky. Nedá mi nerýpnuť si do Pirates! a jej infantilných medzihier napríklad v podobe tanca s guvernérovou dcérou. To možno bolo dobré v začiatkoch deväťdesiatych rokov minulého storočia! Preto odporúčam – ak si chcete zahrať fakt dobrú, prepracovanú, premyslenú hru z námorného prostredia nesiahajtepo Pirates! ale po hre PortRoyale 2. Paradoxne, podľa mňa, lepšiu hru dostanete na našom trhu za polovičnú cenu hry horšej.

Trimmm