12.02.2005 00:40, Cobra, Komentárov: 0
FlatOut

FlatOut

Vytvoriť dnes originálnu rally hru je dosť ťažké. Na trhu je dnes niekoľko titulov, ktoré medzi sebou žiaľ súťažia v kategóriách typu : krajšia grafika, viac áut, viac tratí, čo najviac vyťažiť s oficiálnej licencie WRC, a na veľkú „radosť“ hráčov sa každá takáto hra predháňa v nárokoch na hardware. Nalejme si čistého vína, poriadne originálne rally sme tu už nemali dávno. Nevravím, že je nedostatok kvalitných hier, mne len chýba invencia zo strany vývojárov. Niečo originálne by proste už konečne bodlo.

Ešteže na našom starom kontinente existuje fínska firma BugBear, ktorá sa pred pár rokmi zaskvela skvelým Rally Trophy. Grafika bola na tú dobu úžasná a aj dnes nemá problém zaujať. V tejto hre ste mohli zasadnúť do virtuálnych áut, ktoré jazdili Rally v časoch, keď väčšina čitateľov ešte nevedelo, čo to vlastne auto je:-) Skvelý fyzikálny model, výborné grafické spracovanie spravili svoje a hra sa predávala jedna radosť. A dnes mám tu česť predstaviť Vám jej nepriame pokračovanie s názvom FlatOut. Táto hra je vlastne mixom dvoch hier. Pamätníci isto ešte pamätajú na výborné Destruction Derby 1 a 2 a Rally Trophy by si mal pamätať dúfam každý. V krátkosti a jednoducho, budeme pretekať Rally a z našich áut pri tom narobíme pojazdné šrotovisko. To všetko zase raz v excelentnej grafike, s množstvom áut a s priam dokonalým fyzikálnym modelom. Takýto chutný kúsok nám napiekli ľudkovia z krajiny tisícich jazier.

<

Mám auto, teda som.... Je to ale fakt auto?

Táto veta dnes platí aj normálnom živote a samozrejme aj v FlatOut. V hre je k dispozícii celkovo 16 áut, no konkrétnu značku medzi nimi nehľadajte. Všetky vznikli len vo fantázii tvorcov, no ak by som ich mal k nejakým modelom prirovnať, tak starým Fordom zo 60 rokov a jedno auto mi nápadne pripomínalo žiguláky, na ktorých sa dnes prevážajú a doslova ohrozujú premávku v hojnom množstve zástupcovia najväčšej slovenskej menšiny. Prečo práve takéto črepy? Lebo po skončení ktoréhokoľvek závodu bude vaše auto vyzerať naozaj biedne. Miera poškodenia áut počas jedného závodu je tak veľká, že nie je ničím zvláštnym, že vaše auto v cieli nemá sklá, dvere, svetlá a jeho karoséria je zdeformovaní ako keby bola z papiera. A na také niečo sa najlepšie hodia autá, ktorých hodnota je fakticky nulová. Ich spracovanie je prvotriedne, aj keď nevynikajú krásou, BugBear ich dokázal vymodelovať priam dokonale. Na karosérii sa odráža každý detail, no nie tak gýčovo ako v NFS U2, kolesá sa naozaj otáčajú, každé poškodenie, aj to najmenšie je viditeľné. Detailom bolo venované naozaj veľa času a môžem ich hodnotiť jedine kladne. Jeden problém tu však je, ale o tom si povieme neskôr. Asi tušíte správne, dokonalosť má svoju cenu a v prípade tejto hry sú to HW nároky.

<

<

Jazdím, teda som...... Ale dokedy?

Zabudnite na hry, kde ste mohli vrážať s autom do všetkého, s akoukoľvek silou a jediný následok to malo zničenie auta. Táto hra je realita. Kinetická energia je pekná mrcha a nie každý vie, čo dokáže spraviť poriadny náraz auta s človekom, ktorý v ňom sedí. Keďže človek sa pohybuje tou istou rýchlosťou ako auto v okamihu nárazu, keď sa auto v momente prestane pohybovať, je jeho telo vymrštené smerom akým sa auto pred nárazom pohybovalo, čiže dopredu. Niečo také môžete zažiť samozrejme v oveľa miernejšej forme, keď stojíte v autobuse a vodič náhle prudko zabrzdí. Ak sa poriadne nedržíte, tak takmer isto skončíte na podlahe. Vo FlatOut sa skoro každý silnejší náraz končí prerazením predného skla a následným pozametaním cesty vlastným telom. Samozrejme, to sa môže stať aj vaším protivníkom. Tento jav ma v hre veľmi zaujal, no nie je jediným dôkazom skvelého fyzikálneho modelu hry. Autá sa pohybujú skoro ako ozajstné, kolesá sa pretáčajú, udržať na snehu ideálnu stopu je priam nemožné, každé ťuknutie vás môže dostať do hodín.... Pozor, hra však nie je extrémne ťažká a po pár jazdách sa na to dá zvyknúť. O miere poškodenia som už písal a vyjadroval som sa o nej len v pozitívach. Žiaľ nie je všetko zlato, čo sa blyští. Hoci to vyzerá efektne, no skúsený vodič by nad mnohými deformáciami auta len krútil hlavou. Často to tak vyzerá, že po tomto náraze sa už auto nepohne z miesta, no ono si to veselo šinie ďalej, kolesá skáču a už už to vyzerá, že sa odlomia od ôs, motor horí a dym z neho je čierny ako z práve zapáleného ropovodu v Iraku. A auto naberá rýchlosť a ide ďalej. A až by som povedal, že autori sa až príliš snažili zdôrazniť, že v hre ide jedine o ničenie auta na X spôsobov. Niekde to prehnali až tak, že menší šmyk spôsobí odtrhnutie zadného nárazníka alebo rovno celého kufra! Našťastie sa to nedeje veľmi často a keď sa nebudeme pozerať cez okuliare kritika, ale hráča, ktorý baží po ničení a so slzou v oku spomína na Destruction Derby, tak rezultát je jasný – FlatOut je pravé orechové!.

<

Som všestranný, teda som...... Čim viac, tým lepšie?

FlatOut sú ako jeden nemenovaný šampón naozaj 2 produkty v jednom. Buď budete jazdiť klasické rally na mnohých dráhach po celom svete, v lese, v púšti, na snehových pláňach alebo na klasickej „asfaltke“ Na tom si môžete založiť vašu kariéru a o nič viac sa nestarať. Zaujímavejšie sú však rôzne bonusové jazdecké podujatia. Je ich strašne veľa a niektoré hraničia s bizarnosťou. Zlatou klasikou je Demolation Dash. V aréne do seba búšia celou silou niekoľko áut a víťaz sa určí spôsobom Last man standing. Cieľom je vrážať do áut oponentov aby čo najskôr vyleteli von a tým boli vyradení zo súboja. A samozrejme dávať pozor, aby sa to isté nestalo vám. Mojou obľúbenou metódou ako vyhrávať bolo krúžiť po okrajoch arény, nechať zvyšných jazdcov bojovať medzi sebou a potom si to rozdať jedným alebo dvoma čo ešte zostali. Niekedy sa takéto súboje odohrávali viac ako 10 minút, čo je naozaj na túto disciplínu poriadne dlho. Stať sa môže aj to, že skončíte prevrátení a vtedy je vašou jedinou nádejou vrátiť sa do hry klávesa pre reset. Bohužiaľ v hre, kde ide naozaj o sekundy je zarážajúce, že použiť ho môžete až po určitej chvíli, počas ktorej ste absolútne nechránený, proti útokom oponentov. Nasledujúce disciplíny sú vlastne každá ekvivalentom tej predošlej, takže budete skákať do diaľky, do výšky, do úst obrovského klauna, a nakoniec je tu bonbónik v podobe Crashalley Run. Jazdíte po okruhu po 5 kôl a víťazom sa stáva ten, kto je v ich prejde ako prvý. Na prvý pohľad sa to môže zdať triviálne, no nie je. Udržať sa na ceste je veľmi obťiažné, najmä kvôli nerovnostiam terénu a kvôli oponentom. Zabudnite na pravidlá Fair Play, tu si každý stráži svoju polievočku a tak sa tieto preteky podobajú útoku niektorých jedincov na nemenovaný hypermarket počas 90% zliav:-) Vzájomné búranie, vytláčanie z dráhy, pribrzďovanie je tu bežné. Hra vás proste neprestane tak skoro baviť, módov závodenie je naozaj požehnane. Ak vás proste prestane baviť jazdiť klasické rally, môžete sa „vyblbnúť“ na bonusových disciplínach. Skvelá práca!

<

<

Som dokonalá hra, teda som..... Alebo nie tak celkom?

Technické spracovanie. Tomu nie je naozaj čo vytknúť. Jedným slovom úchvatné. Grafika, zvuky, fyzikálny model, až na pár chybiek je príkladom poctivo odvedenej práce. Najlepšie urobíte, keď si pozriete screeny alebo si rovno stiahnete hrateľné demo. Ak máte dostatočne výkonný PC, tak isto zatúžite po plnej verzii. Schválne som tam dal to slovo výkonný, lebo s priemerným strojom na túto hru nechoďte. Nároky na HW sú dosť krvavé a hoci si hru zahráte aj na slabšej konfigurácii, budete mať na výber 2 alternatívy. Krásna grafika = slidewhow alebo O ničom grafika = plynulé hranie. Ak si chcete hru naozaj vychutnať naplno s grafikou slabšou ako GeForce 5900 XT ju radšej ani nespúšťajte. Mne osobne hra na mojej zostave, ktorá patrí k tým lepším dosť často nepríjemne sekla. Teraz tak rozmýšľam, či je to fakt nedostatok hry? Záleží od hráča, ako sa rozhodne. Dnes je to už tak, dnes idú výrobcovia hardwaru ruka v ruke s výrobcami hier. Ak chcete grafické orgie a dokonalosť, váš HW nemôže patriť do kategórie low-end.

<

FlatOut môžem s kľudným svedomím odporučiť, ide o naozaj výbornú hru, s pár drobnými chybičkami. Jednoznačne jedna z najlepších „autíčkareň“ posledných mesiacov.

Cobra