19.11.2004 00:39, martin, Komentárov: 0
Mashed

Mashed

Realizmus. To je to, za čím sa dnešné hry ženú. Čo najlepší fyzikálny engine, čo najrealistickejšia grafika. Situácia je niekedy až taká, že realizmus sa v hierarchií priorít dostáva pred hrateľnosť. Počkať, pred hrateľnosť? Nie je práve TÁ tým najdôležitejším? Tak či onak, dnes sú arkádové hry v úzadí a svoju najlepšiu éru už asi majú za sebou. Je to však správne? Veď predsa práve tam to pred pár desiatkami rokov začalo...

Už z úvodu jasne vyplýva žáner hry Mashed. Áno, viditeľne som v ňom obhajoval arkádové hry, čo má na svedomí práve recenzovaná hra. Tie totiž v hrateľnosti stále dokážu plne konkurovať aj tým najvyhypovanejším predvianočným AAA titulom (a prečo si brať servítky, ÁNO, aj super-duper očakávanému Half-Life 2 za ťažké milióny bubákov a človekohodín). A tu sa tiež núka námet na krátku úvahu. Schválne skúste porovnať, čo na dosiahnutie zábavy potrebuje Mashed a čo napríklad Doom 3? Inak povedané, s rozpočtom ID Software spravím AAA hru aj ja (áno, uznávam, že tie peniaze dosiahli aj vďaka úspechom Doomov predošlých). Ale mať značne obmedzené zdroje je iné kafe a že sa aj s ním dá naprogramovať a hlavne nadizajnovať naozaj kvalitná a návyková hra, na ktorej plynulý beh nepotrebujete karty najnovšej generácie, nás práve presviedča firma Empire Interactive v spolupráci s SCI.

Z okolných screenshotov musí byť každému jasné, že tu máme čo dočinenia s klonom klasiky Micro Machines V3. Krátka trať, štyri nadržané autíčka a množstvo zbraní na podkúrenie. Zamiešať a podávať na Xboxe, PS2 či PC...to je totiž recept na skvelú závodnú hru. Spojitosť hry s micromachinami je absolútne zrejmá vďaka systému hry. Na hru sa dívate z vtáčej prespektívy. Kto nestíha, dostane sa na okraj obrazovky a z hry vypadáva, až kým nezostane len jeden šťastlivec. Rozdajú sa body a ide sa ďalej, až kým niektorý jednotlivec či tím nezíska maximum bodov (len dodám, že je tu aj možnosť klasických závodov). Jednoduchý, ale zatiaľ neprekonaný koncept, ktorý funguje aj dnes rovnako dobre ako pred desiatimi rokmi a bude aj o ďalších desať rokov. Samotný systém však nestači a je potrebné ho doplniť kvalitnými traťami a zbraňami, ktoré našťastie Mashed ponúka. Tratí by tu samotných mohlo byť viac ako len 10 + 3 bonusové. Každá sa odohráva v úplne inom prostredí, s inými textúrami a objektmi. Preto je zvláštne, že sa autori s týmito objektmi a textúrami piplali a nakoniec ich vždy využili len na jednu trať. Tiež by nebol na škodu editor tratí, ktorý je práve u podobných hier zvykom. Na margo tratí spomeniem, že sú naozaj variabilné, ponúkajú množstvo premyslených zákrut či skratiek a veľa miest, kde možno spadnúť a stratiť bod. A čo je najlepšie, obsahujú aj veľa interaktívnych objektov ako sudy, pneumatiky, kamene, lanovky a množstvo iných. Prostredia sú výrazne odlišné a čo trať, to unikát.

Už vyššie som spomenul dôležitosť zbraní a detailnejšie sa k nim vyjadrím práve teraz. Každá z nich má svoje pevné miesto v arzenáli a nedá sa povedať, že by ju mohla nahradiť iná. Taktiež však treba povedať, že všetky sú pomerne klasické, keďže sa tu niečo nové vymýšľa už len veľmi ťažko. Základ sú klasické míny, potom automaticky zameriavajúci guľomet či raketa, bočné brokovnice, napalm striekajúci za auto, dva výbušné sudy a nakoniec nemôže chýbať olej. Len pre informáciu autá sú v podstate nesmrteľné, i keď sa na nich zásahy viditeľne prejavujú (neovplyvňujú však jazdné vlastnosti) a všetky zbrane tak majú len funkciu spomalenia auta či jeho prevrátenia. Apropos čo prostredie, to iné auto a aj iné jazdné vlastnosti. Veru tak, jeden by to na Mashed ani nepovedal, ale isté prvky realizmu sa nájdu dokonca aj tu. Tak napríklad väčšie prekåzavanie za dažďa, nutnosť ubrať plyn v niektorých zákrutách, počítanie s gravitáciou (autá vedia na kopcoch mierne vyskočiť), značné zníženie trakcie na ľade...ale nebojte sa, žiadne Richard Burns Rally to nie je :-).

Hra okrem klasického módu quick battle ponúka aj kampaň. Počas nej prejdete všetkými prostrediami a v každom sa zastavíte presne trikrát, čo značí tri obmeny toho istého závodu. Niekedy musíte splniť aj neštandardné úlohy a to konkrétne predbehnúť a dotknúť sa rýchleho súpera (ste sami dvaja na trati) a tiež zničiť vrtulník pomocou gatlingu. Oba módy sú tu však úplne zbytočne, pretože sú nudné a nesedia do konceptu zbesilých závodov podporených zbraňami.

Nedá mi nespomenúť AI súperov, ktorú prekvapivo musím pochváliť. Ich jazda verne pripomína jazdu skutočného človeka, čiže aj robia chyby a čo je hlavné, nehanbia sa často používať zbrane, poprípade vás vytláčať a brzdiť. Aj vďaka nim je prechádzanie kampaňou skvele hrateľné a to tak, že ja konkrétne som sa musel veľmi prehovárať, aby som obetoval minútku a šiel sa po troch hodinách napiť...Veru, takáto hrateľnosť je dnes už vzácnosťou a preto ju treba oceniť dvojnásobne. Faktom však je, že asi posledných 15% kampane je už neúmerne ťažkých (celú kampaň hráte sami proti trom), kedy dvaja z týmu vás často zablokujú a tretí z týmu si dobehne pre bod. Obrovským plusom je voliteľná prítomnosť počítačových hráčov v multiplayeri, ktorí môžu podľa potreby doplniť stav a preto nemusíte kvoli nedostatku hráčov ísť head to head.

V hrách ako Mashed je životne dôležitou súčasťou už spomenutý multiplayer. Ten som síce, priznám sa, nemal možnosť odskúšať, ale určite to bude stáť za to (dokazuje to aj fakt, že redaktori istého nemenovaného najčítanejšieho magazínu o počítačových hrách v Česku si Mashed zvolili za takú redakčnú hru o to, kto pôjde do KFC pre obed...). Problém tu je však inde a je pomerne zarážajúci. Hra nepodporuje multiplayer cez internet a dokonca ani cez LAN. Nie, nebojte sa, ešte stále ste v 21. storočí. To len autori trošku zaspali dobu. Čiastočne to vynahradzuje hra 4 hráčov na jednom PC, ale chce to gamepady, lebo na klávesnici žiaľ nemôžu hrať dvaja. Stále je tu však aspoň malá nádej nejakého doplnku či patchu, ktorý by multiplayer cez internet umožnil. Táto absencia je zároveň asi to jediné, čo Mashed, aspoň v mojich očiach, oddelilo od magickej hranice 90%.

Nakoniec som si nechal AV spracovanie. Čo prekvapí, je podpora 7.1 zvuku, zvlášť keď aj Doom 3 má len 5.1 podporu. Ináč všetko zvučí ako má. O grafiku sa stará známy engine Renderware, známy preto, že ho používa aj GTA3 a Vice City a najnovšie tiež podobne zameraná hra Burnout 3 (priatelia ani neviete ako mi je ľúto, že nie je na PC, čo tak nejaká petícia? :-) ). Úroveň grafiky prirodzene nedosahuje kvalít napríklad Undergroundu či Colina, ale asi by aj väčšinu hráčov prekvapilo, keby sa tak stalo a tak či onak to nie je potrebné. Grafika v tomto type hier musí byť v prvom rade prehľadná a to tá v Mashed splňuje do bodky. Napriek tomu je grafika prekvapivo pekná a hlavne perfektne plynulá a s nízkymi HW nárokmi plus má aj pár pekných efektov.

Podobných hier už dnes veľa nevychádza, dokonca sú ešte zriedkavejšie ako toľko oplakávané point and click adventúry. Preto každý prírastok poteší a tak kvalitný ako Mashed dvojnásobne. Ponúka číru hrateľnosť a čo je najdôležitejšie, aj znovuhrateľnosť. Dá sa hrať dookola a stále. Nepatrí síce do mainstreamového stredného prúdu, ale fanúšikovia arkádovej multiplayer zábavy by si k nemu cestu určite nájsť mali, odporúčam.

martin