25.10.2004 00:39, Cobra, Komentárov: 0
Shade: Hněv andělů

Shade: Hněv andělů

Preboha, kde to som? Večer som si líhal do postele po ďalšom bežnom dni a teraz? Teraz som v nejakých studených podzemných tuneloch, lenivo horiace fakle len slabo osvetľujú chladné steny. Tisícročné pavučiny vytvárajú hrôzostrašné tiene a chladný závan vzduchu ma objíma ako keby to bola samotná smrť. Neviem, kde som, ale viem jedno, chcem sa odtiaľ hneď dostať preč.

Preboha, kde to som? Večer som si líhal do postele po ďalšom bežnom dni a teraz? Teraz som v nejakých studených podzemných tuneloch, lenivo horiace fakle len slabo osvetľujú chladné steny. Tisícročné pavučiny vytvárajú hrôzostrašné tiene a chladný závan vzduchu ma objíma ako keby to bola samotná smrť. Neviem, kde som, ale viem jedno, chcem sa odtiaľ hneď dostať preč. Beriem fakľu a svietim si na cestu. Preboha, veď v podlahe je diera taká hlboká, že ani nedovidím na dno. Kúsok ďalej vidím pohodený zvláštny svetielkujúci meč. Ako bývalí žoldnier viem, že na neznámom teritóriu sa hodí každá zbraň. V diaľke vidím postavu. Čože? Rytier zo stredoveku? Čo je to za strelené miesto?. Tasím meč a nečakám, kým mi bojovník z iného času prepichne brucho. S prekvapujúcou ľahkosťou, ako keby som sa boju s mečom venoval už dlho, ho zdolávam. Tieň na stene ma však upozorňuje, že v miestnosti stále nie som sám.

Pre Boha! Blížia sa ku mne dve zohavené postavy. Keby som na tieto povery veril, tak by som sa zaprisahal, že vidím zombies. Konám reflexívne. Jednému nemàtvemu odsekávam hlavu a okamžite zmizne. Druhý je už trocha ťažší oriešok, no aj ten mizne pod úderom môjho meča. Chvíľu nič nevidím. Nieeeee, som obklopený možno desiatkou nemàtvych. Zúrivo šľahám mečom okolo seba, dav vyslancov z pekla ma však obkolesí a približuje sa ku mne. Toto má byť môj koniec? Och, celý prepotený sa zobúdzam vo svojej posteli. Bola to len nočná mora. Ale až priveľmi reálna, priveľmi.......

České hry už dávno prekročili svoj tieň a dnes môžu smelo konkurovať ktorémukoľvek zahraničnému projektu. Tituly ako Operation Flashpoint, Mafia, Vietkong dokázali, že naši susedia dokážu vytvárať hru na naozaj svetovej úrovni. Utvrdiť nás v tomto názore sa pokúša počin firmy Black Element Software, ktorá pod krídlami produkčného giganta Cenegy vypúšťa v týchto dňoch na trh akčnú, hororovú adventúru Shade – Wrath of Angels alebo Hnev anjelov. Hra prekonala naozaj búrlivý vývoj počas ktorého to viackrát vyzeralo, že vôbec neuzrie svetlo sveta a jej dátum vydania sa tak neustále odkladal. No hneď na začiatok môžem smelo konštatovať, že bola by veľká škoda, keby Shade nebol dokončený, i keď s vydaním mohli ešte v Cenege počkať a riadne na nej zapracovať. Podarený mix Survival hororov a Tomb Raider like hier je však tu a rozhodne nám má čo ponúknuť. Žiaľ aj po negatívnej stránke:-(

Príbeh hry rozpráva o archeológovi, ktorému sa podarilo objaviť tajomstvo tisícročia staré, ktoré nikdy nemalo byť už objavené. Otvoril tak Pandorinu skrinku a do nášho sveta vypustil elementárne zlo v podobe skupiny skoro všemocných anjelov, ktorý vládli v pradávnych časoch svetu veľkou krutovládou. Ale ako sa vraví, čím vyššie rúbeš, tým nižšie padneš tak dopadli aj títo anjeli. Boli zbavení moci a navždy uväznení v hlbinách zeme..... Až kým ich brat nášho hlavného hrdinu hry nenašiel a nevypustil na slobodu. Jediné čo stihol bolo napísať zmätený list, v ktorom ho žiada o okamžitú pomoc. Bezmenný hrdina sa teda vyberá do európskeho mestečka, nevediac, že ho čaká peklo na zemi.....

Toľko v stručnosti príbeh, ktorý je zmesou hororu, mystérií a fantasy. Už prvé minúty hrania si budete istí, že tu niečo nehraje. Mestečko, v ktorom sa hra začína pripomína slovenské mestá pri otvorení nového supermarketu s banánmi za 5 sk, všade vládne diabolské ticho, všetko vyzerá tak, ako keby ešte pred chvíľou v meste pulzoval život a zrazu ako úderom blesku všetko stíchlo, ľudia zmizli a ostalo len zlý pocit, že tu niečo nie je v poriadku. Na morálke to teda nepridá a tak sa po prechádzke ľudoprázdnymi ulicami ocitáte v hoteli, kde sa brácha posledne nachádzal. Ani v ňom však nenájdete ani živú dušu a navyše vás začínajú premáhať strašidelné vízie, ktoré sú vzápätí preč. V bratovej izbe nájdete jedine Desert Eagle, ktorý o chvíľu využijete na odstránenie hnusného zombíka. A tak idete ďalej, cesta za pravdou bude ešte riadne zdåhavá.

Hra je totiž naozaj dosť rozsiahla. Kým sa dostanete do finále buďte musieť prejsť 30 levelov, ktoré sa po vzore neslávne slávnej Daikatany odohrávajú v rozdielnych časových pásmach ako je Egypt alebo mysteriózny Shadownland. Cestou vás bude sprevádzať jeden z anjelov, ktorého brat hlavného hrdinu oživil. Ten vám dá neskôr aj moc premeniť sa na silného démona, no v jeho podobe môžete byť len určitý čas. K dispozícii je niekoľko typov zbraní, závisí to od konkrétneho obdobia v ktorom sa nachádzate. Asi najefektnejší je však žiarivý meč, pri boji s ktorým si pripomenieme už niekoľko rokov starú bojovú klasiku Die by the Sword. Škoda len, že tvorcovia nevenovali viac úsilia do vypilovania bojov, lebo často sa konfrontácia s nepriateľmi premení na bezduché sekanie mečom, poprípade bránením sa. Žiadne oku lahodiace súboje nečakajte, umenie teda Shade v ovládaní meča neposkytuje. Ako som už napísal Shade je aj adventúra. Takže väčšinou vašej cesty budete behať, skákať, zdolávať prekážky, rúčkovať po rímsach a samozrejme riešiť rôzne puzzly, ktoré však rozhodne nepatria do kategórie zložitých. Kameňom úrazu je však dosť veľká zabugovanosť hry a nešťastná kamera. Tá veľmi často sníma postavu z toho najhoršieho uhla, takže počas bojov a skákaní po rímsach budete asi dosť často používať mená všetkých svätých...

Naozaj dementne potom pôsobí vlastnosť hlavného hrdinu zasekávať sa o stenu a zmiznutie postavy. Keď k tomu pripočítame časté padanie hry do Windowsu vide nám z toho rezultát, že betatesting asi zaspal. Na svete je však v čase písania tejto recenzie už aj prvý patch, no jeho funkčnosť som nestihol overiť. Ale aby som bol spravodlivý, toto sú podľa mňa jediné slabé stránky hry. Atmosféra je často taká hustá, že by sa dala krájať. Všadeprítomný pocit neviditeľného zla, dokonalá hra svetiel, zvraty v príbehu dodávajú hre potrebnú šťavu. Repertoár nepriateľov je dosť pestrý od zombiekov cez rytierov, múmií po gigantických škorpiónov a iné kreatúry. Síce vaše nervy pri nich nedostanú zabrať tak ako pri Doom 3, ale aj tak sa za nich peklo hanbiť nemusí. Grafický engine tvorí dnes už len lepší priemer. Pohyby postavy sú síce reálne, no zvyšok už tak dobre nepôsobí. Môže za to večné odkladanie hry, čo sa nepriaznivo podpísalo na jej vzhľade. Nie že by bol engine zastaraný, ale najnovším titulom herného sveta sa rovnať nemôže. Navyše je dosť zle optimalizovaný takže aj na silnejších strojoch nepríjemne trhá. Celkovo ako som už písal ide o lepší priemer a rozhodne keď už nie chválu tak hanbu hre isto nerobí. Škoda len toho zasekávania sa o steny, tento problém je však starý ako hry samotné, no v poslednej dobe čoraz zriedkavejší. Zvuky a hudba. Nakoľko som mal k dispozícii anglickú novinársku verziu nemôžem posúdiť český dabing, ktorý má verzia, ktorú si dnes môžete kúpiť. No veľké chvály som na neho však od hráčov nepočul. A takisto je to žiaľ aj v anglickej verzii. Hlas hlavného hrdinu pôsobil občas tak, že som som si myslel, že aj on je už po smrti. Hrubý, monotónny hlas so štipkou zákernosti, ktorý sem-tam prešiel do akéhosi zlovestného škrekotu rozhodne nepridal k fluidu hlavného hrdinu. Lepšie by možno bolo, keby vydával hatlaninu ala postavičky v Sims2:-) Hudba je takisto priemer, sem-tam naozaj trefne vystihovala konkrétnu situáciu v hre.

Niekoho možno ešte zamrzí konzoloidný typ ukladania pozícií, teda hra sa ukladá v určitých pasážach sama bez toho aby ste to mohli robiť kedykoľvek vy. To naštve najmä vtedy, keď niekde vaša postava vďaka nepodarenej kamere zabije a vy musíte to celé martýrium prežiť ešte raz.

Shade – Hnev anjelov však rozhodne nie je zlá hra. Jedná sa o titul, ktorý by ste mali vyskúšať, keď už pre nič iné, tak preto, že je kompletne v češtine a možnosť premeny na démona. Keď prekysnete niektoré nedostatky a hlavne ak patch opraví tie najzávažnejšie, je Shade tou správnou voľbou. Teda ak máte radi krajne neoriginálne klišé na variáciu odveké zlo kontra vyvolený hrdina. Čo už hlavne, nech je to zábavné! Keby možno hra bola vo vývoji trocha kratšie a pracovalo by sa na nej oveľa intenzívnejšie pridal by som na výslednom hodnotení pár percent. Ako to nakoniec dopadlo, prečítate si v hodnotiacej tabuľke.

VERDIKT: Nebyť tých nedostatkoch, mohlo sa jednať o výbornú hru. Takto je to „len“ dosť dobrá hra

Cobra

Aktuálne hodnotenie článkov: 5 / 10