20.09.2004 00:38, Garret, Komentárov: 0
The Suffering

The Suffering

Torque umlátil svou ženu baseballovou pálkou, jednoho ze svých synů prohodil oknem a druhého utopil ve vaně. Za tyhle vraždy svých nejbližších dostal trest smrti a Abbott se stane na posledních několik dní jeho jediným domovem, který mu zbyl.

Torque umlátil svou ženu baseballovou pálkou, jednoho ze svých synů prohodil oknem a druhého utopil ve vaně. Za tyhle vraždy svých nejbližších dostal trest smrti a Abbott se stane na posledních několik dní jeho jediným domovem, který mu zbyl. Abbott. Noční můra všech odsouzenců, kteří dostali trest nejvyšší. Z téhle věznice na ostrově Carnate vede jen jedna cesta pryč… přímo do pekel. Plyn, elektřina, injekce, smrt zastřelením… stačí si vybrat. Zbývá sedm dní do vykonání popravy, když v tom se země začne třást. Panika, zmatek, křik. Z prasklin v zemi vyskakují hrozivá monstra, vězení je v troskách, na podlaze se válejí cáry těl dozorců i odsouzených. Co se to děje? Torque jako jeden ze šťastlivců přežívá, ale zaslouží si to zrovna on? Možná… Každopádně je čas přijít věci na kloub, proto zatemněte cimry, počkejte, až se setmí, nasaďte si sluchátka a vychutnejte si tento výtečný survival horror. The Suffering (TS) přišel v takové tichosti, že jsem jej málem minul. To by se rozhodně nemělo stát žádnému milovníkovi survival horrorů, protože tohle je kandidát na post krále tohoto žánru. Pravda, není nijak originální, ale jako celek je vynikající a to je přece to hlavní.

Příběh plný otazníků dodává hře tajemno, a když prozradím, že má TS hned tři různé zakončení odvozené od toho, jak jste se během hraní chovali, bude to dostatečný důvod vytrpět si (v tom dobrém slova smyslu) celé tohle peklo až do konce a zjistit, jací vlastně jste. Jeden z hlavních prvků, který má vliv na možné zakončení, je vaše svědomí. Být hodný nebo zlý? Zabít, či nechat žít? Volba je na vás. Dozorce škemrá o milost - co uděláte? Jeden z vězňů chce pomoc - neustřelíte mu raději hlavu? Ano?! NE!? Uvnitř vaší mysli se odehrává souboj dvou hlasů, zlého a dobrého "já". V momentě, kdy vás začnou vybízet oba naráz k akci, je to opravdu o nervy. Když k tomu přičteme problesky vzpomínek a další spoustu flashbacků, jako jsou krátké obrazy utrpení a bolesti, dostává celková psycho podoba tohoto hororu ideální rozměr.

Čeká vás celkem devět levelů rozdělených na dvacet úseků, což je množství na pokrytí zhruba 10-ti hodin. Není to moc, ale dneska už je krátká herní doba tak trochu nepsaným pravidlem. Na druhou stranu není na škodu si TS zahrát dvakrát (popř. třikrát) a zakusit všechny možné konce, najít všechny skryté lokace, a zpřístupnit si tak všechny možné zápisky v denících dvou badatelů, které vám slouží jako info pomůcka. Je to celkem zajímavé počteníčko, dozvíte se vše o potvorách (a nejen o nich), s kterými budete konfrontováni, a o různých místech s ostrovem Carnate spojených.

Naprosto vynikající je design úrovní, na několika místech se mírně větví, ale co je podstatnější, nenudí! Celá hra se odehrává pouze na ostrově, přičemž největší prostor dostane samozřejmě věznice Abbott, kde budete také zažívat ty nejlepší momenty strachu. Ale nechybí ani přilehlé okolí, jako je pláž, lesy, doky, sanatorium pro psychicky narušené vězně nebo vojenská pevnost z druhé světové války. Hlavně v lesích nezapomínejte pečlivě prozkoumávat okolí, jak už jsem se zmiňoval, narazíte na spoustu ukrytých míst. Můžete si pak prohlížet náhrobní kameny na místním hřbitově, sledovat retro popravu v přímém přenosu, prozkoumat jeskyně skrývající zajímavá překvapení nebo různé slepé uličky, kde narazíte na toliko nezbytné vybavení.

Zrůdy, které budete po cestě likvidovat, byly kdysi také lidé. Lidé, co na ostrově zahynuli, ať už to jsou vojáci z obou světových válek, vězni, nebo třeba třináctileté holčičky upálené kdysi dávno za podezření z čarodějnictví. Do úchylných podob v porovnání s potvorami ze Silent Hill sice mají na míle daleko, ale rozhodně se nejedná o žádná ořezávátka. Lezou po stěnách, po stropech, vynořují se ze země, skákají na vás zezadu nebo útočí v houfech zepředu. S těmi houfy to autoři asi trochu přehnali, někdy je lepší vzít nohy na ramena, než plýtvat drahocennou municí. Hrál jsem na obtížnost Hard a byla místa, kde to začalo nepěkně skřípat, hlavně pokud chcete ochraňovat nějakou osobu, která nepobrala zrovna moc rozumu a rozrušené potvory si z ní dělají boxovací pytel.

Jak se můžete dočíst ze zápisků vězeňského psychologa, Torque trpí představou, že se dokáže proměnit v ohromnou bestii, která trhá nepřátele mácháním svých mocných pařátů. No, tak to není představa, ale skutečnost. Po takové přeměně v krvelačnou zrůdu skolíte jedním máchnutím k zemi kohokoliv. Pochopitelně nemůžete tuto schopnost používat neomezeně, ale pouze po zabití určitého počtu nepřátel, navíc je potřeba si hlídat, aby Torque v této podobě nestrávil moc dlouhou dobu, pak se totiž sesune k zemi a svíjeje se v křečích zemře.

Ale jinak jsou bitky fajn, krví se tady rozhodně nešetří, odlétávajícími kusy těl monster i lidí se můžete kochat, jak jen chcete, budete k tomu ale potřebovat věci jako brokovnice, magnum (možno i v double verzi, do každé ruky jedna), tommy gun, dynamit, granáty, sekera, plamenomet a ještě pár dalších věciček. Arzenál sice není nijak bohatý, ale do hry pasuje tak akorát a navíc se nestane, že by byly některé zbraně nevyužívané. Právě naopak, vše má své výhody a nevýhody, na každou potvoru je ideální něco jiného. Např. Burrower, jakýsi červ, jenž občas vyskočí ze země, aby vás šlehl svými řetězy, které má omotané kolem těla. Zabíjet ho střelnými zbraněmi je příliš zdlouhavé, lepší je mu do vytvořených děr, co po sobě zanechává, hodit výbušninu. A takoví Slayeři, kteří mají místo končetin nabroušené ostří? Střelte do ramen, ostří upadne a pak už zbývá jen dorazit bezbrané tělo. A najdou se i tací, pro které je Molotův koktejl smrtelnější než dávka z tommy gunu. Občas dojde i na husté face-to-face bitky, po kterých je Torque od hlavy až k patě celý od krve (né té vlastní), toto potřísnění se po chvíli samo smívá, takže nemějte strach, že byste po většinu času zíraly na zakrvácenou postavu hlavního hrdiny - krve je tady i tak dost. TS je opravdu velmi naturalistický a postavy ve hře si neberou servítky ani ve vulgárních výrazech, proto by jej neměli hrát malé děti ;-).

Velmi mě potěšila interaktivita s prostředím - použít, rozstřílet, posunout, převrátit, odhodit, sebrat nebo vyhodit do luftu… Můžete se vyřádit do sytosti. A při vstupu do některých místností, kde je podezřele velká tma, si nezapomínejte rožnout světla :). Místy narazíte i na nějaký ten logický problémek, jako je posouvání beden, hašení ohně nebo přepínání pák. Øešení je ve všech případech naprosto logické, pokud si tedy nebudete vědět rady jak dál, zkuste se zastavit a porozhlédnout se po okolí, jistě se pak budete chytat za hlavu, "že vás to nenapadlo dříve".

Ke skvělé atmosféře přispívají i zvukové efekty, které zní velmi pěkně, i když mají tendenci z neznámých důvodu "vypadávat". Připadlo mi, jako by v momentě, kdy je scéna přeplněna, vyplivly některé zvuky a to rovnou ty nejdůležitější, jako je rachot zbraní nebo skřek potvor. Možná je to individuální problém, každopádně mě to dost nepěkně iritovalo. Hudbu uslyšíte hlavně při bojích, dynamicky se mění a do hry je vložena tak, aby zbytečně neobtěžovala.

Původně konzolový projekt vypadá i na PC velmi dobře, efekt motion blur jemně rozmaže obraz, díky čemuž má grafika ty správné grády, potvory jsou pěkně rozpohybované a vypadají také velmi slušně, snad jen humanoidní postavy by snesly trochu více polygonů, ale to už je jen malá chybička, která nemá na celkový dojem ze hry vliv. Každého jistě také potěší možnost kdykoliv si hru uložit (hurá), pro zapomnětlivce jsou k dispozici i checkpointy. TS je pro mě největším překvapením tohoto roku a doporučil bych ho všem, kteří mají rádi kvalitní zábavu, pro milovníky survival horrorů je to nutnost.

Garret