29.07.2004 00:38, martin, Komentárov: 0
Thief III: Deadly Shadows

Thief III: Deadly Shadows

Hrdinu tejto hry, myslím si, netreba bližšie predstavovať. Garret, stredoveký zlodejský týpek, je dôverne známy všetkým, ktorí sa pred nejakými šiestimi rokmi dali zlákať na vtedy v podstate nový žáner stealth hier a že takých hráčov nebolo málo.

Hrdinu tejto hry, myslím si, netreba bližšie predstavovať. Garret, stredoveký zlodejský týpek, je dôverne známy všetkým, ktorí sa pred nejakými šiestimi rokmi dali zlákať na vtedy v podstate nový žáner stealth hier a že takých hráčov nebolo málo. Doba pokročila, medzičasom sa na hernú scénu vyrútilo množstvo viac či menej úspešných nasledovateľov stealth žánru, ale najnetrpezlivejšie sa čakalo práve na návrat praotca všetkých týchto hier, ktorý už konečne zavítal na naše hladné a letom vysušené harddisky.

Ako som už spomenul, doba od prvého Thiefa pokročila a žiaľ dnes už firmu, ktorá za oboma predošlými dielmi stála, na hernej scéne nenájdete. Netreba však smútiť, pretože žezlo po firme Looking Glass Technologies prebral sám veľký Ion Storm na čele s géniusom Warrenom Spectorom. Tak či onak väčšina členov LGT tímu sa podielala aj na tomto Thiefovi a veru je to poznať na každom kroku v hre, ale pekne poporiadku.

Zámer tvorcov T3 je jasne čitateľný. Priniesť do hry osviežujúce zmeny, ale zachovať pritom starú dobrú atmosféru a zažité princípy známe od prvého dielu. Preto nečakajte priepastné rozdiely v dizajne hry, ale pripravte sa aj na zopár noviniek. Tak v prvom rade najnovší diel je omnoho viac zameraný na príbeh ako predošlé časti. Nie je mojim štýlom príbehy hier vyklopiť v recenzií a preto len načrtnem, že sa všetko točí okolo techniky, mágie a temného veku, ktorého príchod je bojazlivo očakávaný. Príbeh je podávaný už tradične kvalitnými renderovanými animáciami a naozaj kvalitným dabingom postáv, zvlášť Garret sa perfektne vydaril. Samotnej hre predchádza tréning pre naozajstných zelenáčov, pretože kto sa len obtrel o Thiefa v minulosti, nenaučí sa nič nové. Hneď prvá misia sa nesie presne v duchu minulých dielov a hrateľnosť je v podstate totožná. Znova je možnosť vybrať si z troch obtiažností, ktoré sa však už nelíšia počtom úloh, ako to bolo v minulosti, ale iba množstvom lupu, ktorý si treba odniesť (na expert až 90% + tri špeciálne predmety) a tiež počtom a ostražitosťou stráží. Obtiažnosť expert však má svoje veľké opodstatnenie, pretože vás doslova núti prekutrať každý kút a záhyb v misií, aby ste našli spomínaných 90% svietnikov, tácok, šperkov, zlaťákov, drahých vín a najnovšie aj obrazov. Našťastie pixelhunting, tak dôverne známy z adventúr, sa nekoná, keďže všetky cenné predmety sa ukážkovo blyštia a hneď padnú do oka.

Po prvej misií však čaká prvá väčšia zmena a tou je mesto. Mesto je akýsi tmel, ktorý spája jednotlivé misie a zároveň dáva Garretovi možnosť spraviť z jeho počestných spoluobčanov kostolné myši. V meste sa možno úplne volne pohybovať, lúpiť v domoch, okrádať občanov priamo na ulici, nakupovať v obchode (za peniaze získané z predaja lupu) či hladať rôzne zápisky a mini subquesty. Aby to nebolo také ľahké, v meste sa pohybuje klasická stráž, sem-tam opitá, sem-tam triezva, a preto pohyb po meste v mnohom pripomína aj pohyb v misiách. Stále je tu dôležitá opatrnosť, ticho a tma, veční to priatelia všetkých zlodejov na našej krásnej planéte. Vždy sa však po misií treba aj niekam v meste dostať a posunúť sa tak v hre ďalej. Toto posunutie väčšinou znamená vstup do novej misie a hon za ďalšími a ďalšími artefaktami. Tie tu však už nie sú anonymné a majú úzku spätosť s príbehom, ktorú tu samozrejme nebudem bližšie popisovať. V misiách sa tiež objavuje množstvo písomností, ktoré dokresľujú príbeh alebo nejako súvisia s úlohami, ktoré máte v misií splniť. Ešte som nespomenul dve skupiny, ktoré v meste žijú a o ktorých artefakty sa budete usilovať. Sú to jednak starí známi Templári a potom Pagani, prírodní podivíni. Hra dokonca eviduje aj váš status voči nim, tieto vzťahy však nijako nevplývajú na príbeh a maximálne vám môžu trochu uľahčiť prechod mestom (spriaznený klan na vás neútočí).

Týmto som tie najväčšie novinky vyčerpal a zvyšok je už klasické plnenie kvalitne nadizajnovaných misií nesúcich sa v štýle predošlých dielov. Malé zmeny tu doznal iba arzenál (zmizol rope arrow, je nahradený rukavicami umožňujúcimi šplhanie po kamenných stenách), pribudla schopnosť pritlačiť sa k stene (čo zníži vašu viditeľnosť) a nakoniec bol inovovaný systém otvárania zámkov (vždy treba uhádnuť jeden zo štyroch smerov viackrát za sebou). Našťastie všetky ostatné staré dobré veci boli zachované, takže znova čakajte častokrát vtipné a trefné hlášky od stráží, vydarený dizajn hradov, obydlí a pod., množstvo tajných úkrytov, spisov, široký výber šípov a predmetov na odstavenie stráží ale hlavne temnú tajomnú atmosféru stredoveku. Tohto všetkého navyše dostanete naozaj kopcom, misií je dosť, na experta aj dajú poriadne zabrať a hrateľnosť si drží výbornú úroveň vlastnú len áčkovým titulom. Snáď len ku koncu sa môže vkrádať mierny, ale naozaj len mierny stereotyp, ktorý je však ospravedlniteľný, pretože stredovek (a aj samotný stealth žáner) má svoje hranice a autori si jednoducho nemôžu dovoliť ktovieaké excesy a nápady ako napríklad v sci-fi oblasti, zvlášť keď sa chcú držať tradícií nastolených prvým Thiefom.

Až doteraz som nespomenul nič o technickom spracovaní, aby som splnil staré známe "to najlepšie na koniec". Predošlé dva diely ani vo svojej dobe neboli na vrchole grafického Olympu, čo však už o treťom Thiefovi tvrdiť nemožno. Verte či nie, grafika si nezadá ani s ospevovaným Far Cry. Z každej steny dýcha bump mapping, scéna je zaplavená množstvom polygónov a svetelné efekty či tiene, zvlášť v takej hre ako Thief, nemôžu byť iné ako dokonalé. Celé to perfektne dopåňa engine Havoc, s ktorým si minimálne pri odpratávaní nepriateľov užijete kopec srandy. Zvuky sú samozrejme tiež na úrovni a hra plne podporuje EAX 3 a 7.1 zvuk.

Thief 3 sa jednoducho podaril a splnil v podstate všetky očakávania. Niekto môže namietať, že sa až príliš podobá na svojich predchodcov a neprináša nič zásadne nové, ale o to sa autori ani nepokúšali. Naopak snaha o zásadnejšie zmeny by mohla dopadnúť katastrofálne a to by snáď nikto nechcel. Preto buďme vďační Ion Stormu za poctivé pokračovanie (a možno aj zakončenie) zlodejskej série Thief.

Verdikt: Vyše 3 roky vývoja sa vyplatili a priniesli hru, ktorej kúpou nemožno nič pokaziť.

martin