15.06.2004 00:37, Garret, Komentárov: 0
Far Cry

Far Cry

Je zbytečné psát recenzi na tuto hru. Věřte mi, Far Cry potřebujete. Jakékoliv další plky jsou jen ztrátou času. Máte-li dostatečně výkonnou mašinu a v oblibě FPS akce, je to trefa mezi oči. Nechci se rouhat, ale Half-Life je právě překonán.

Cože? Že to není recenze, ale sprostá reklama? No dobrá, zkusím šetřit se superlativy a splnit limit 3000 znaků na jednu recenzi. Tak tedy, Far Cry má…

…vysoké nároky na HW

Ale co byste čekali od takového vizuálního skvostu? Doporučenou konfiguraci pro plynulé hraní nutně nepotřebujete, postačí i polovina výkonu, ale zase si nevychutnáte nejlepší grafické finesy. Nejdůležitější je pochopitelně nadupadá grafika s minimem 64MB paměti (podpora DX9 samozřejmostí). Je to kruté, ale doba si žádá své. Po technické stránce nemám hře co vytknout, grafika představuje to nejlepší, co jsme zatím mohli vidět. Už s Deus Ex 2 jsem byl nadšen, Far Cry mě ale totálně dorazilo. Vlnící se vzduch nad horkými předměty, fantastická voda vypadající skutečně jako voda a ne jako šedá placka nebo lesklá skelná deska, palmy kymácející se ve větru a vrhající dynamické stíny, realistické modely postav, plastičnost textur a spousta dalších balzámů pro oči - to vše v prostředí tropických Malediv. Je to prostě nádhera, při hraní hltáte grafiku plnými doušky a říkáte si, jestli může být ještě nějaká hra krásnější. Přitom plynulost je celkem slušná, rozhodně lepší než třeba ve Vietcongu, který nevypadal ani zdaleka tak skvěle ( prostředí džungle nebylo tak členité a hlavně nebyly prostory tak obrovské). Cry engine se tak stává mistrovským kouskem programátorů Cryteku. Když se k tomu přidá ještě vynikající ozvučení a fyzikální Havok engine, nemá celkový dojem chybu. Bravo, pánové!

…tuctový, ale skvěle podaný děj.

Kolikrát už tady byl příběh o šíleném vědci provádějícím experimenty na živých organismech s cílem vytvořit super bytost? Jako bodyguard vědecké pracovnice ztroskotáte na ostrově, který se na několik dalších dní stane vaší noční můrou. Později poznáte, že ona vědecká pracovnice je vlastně úplně někdo jiný, že ztroskotání nebyla zase taková náhoda a že člověk, který vás skrze mobilní telefon hrou provází, není takový sympaťák, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nechybí nutné zvraty a mírné napětí, snad jen konec smrdí happy-endem. Příběh se může zdát hodně okoukaný, ale skutečně plní svůj úkol na jedničku.

…smrtící hratelnost.

Far Cry nepřináší žádné originální nápady, ale dokázal skloubit několik her do sebe, převzít jejich zábavnost a zabalit jí do svého kabátku. Obrovské exteriéry připomínají Flashpoint, šílené jízdy ve vozidlech zase Halo. Když jsem lezl v úzké průrvě po žebříku a na hlavu mi spadla mrtvola, vzpomněl sem si na Half-Life, stejně jako při sledování naskriptovaných situací nebo soubojů v obrovských halách mezi velkými bednami s příslušníky speciálních jednotek, pomalé seznamování se s mutanty mi připomnělo začátek Unrealu, kde vás autoři nejprve pořádně vystrašili a teprve pak pustili do akce. Prostředí kolem vás neuvěřitelně žije, v momentě, kdy se experimenty zvrhnou v tuhé bitvy mezi žoldáky a mutanty, atmosféra pěkně zhoustne. Přelétávat za svitu měsíce nad takovým bitevním polem s rogalem a vše sledovat z výšky, to je opravdu paráda, stejně jako když ležíte na skále a se svým dalekohledem schopným odposlechu na velkou vzdálenost slyšíte skřeky umírajících, štěkot zbraní a hlasitý řev hrozivých monster.

Ve venkovních prostorách máte vždy několik možností, jak vyřešit danou situaci. Uvedu příklad - máte se dostat na druhý ostrov, stojíte na vysoké skále a rozvažujete, jaký způsob by byl asi nejlepší. Proletět se rogalem je fajn, ale pozor na hlídkující helikoptéru nebo patroly na pláži! A co takhle skočit ze skály do vody a na druhý břeh přeplavat? Dobrý nápad, i když hlídkující člun s kulometem a raketometem na palubě si taky nebere servítky. A co takhle sejít dolů, opatrně zneškodnit stráže, pak osedlat humvee s raketometem, sestřelit helikoptéru i člun a humvee naložit na vor ( ten je napojený na člun u břehu)? S tím přejedeme na druhý ostrůvek a humvee nám poslouží jako skvělá pomoc v dalším postupu. Výběr je jen na vás. Podobných situací je tady spousta a díky velké rozmanitosti je velmi atraktivní opakované hraní.

…vylepšenou AI.

Inteligence zaznamenala obrovský posun kupředu, hlavně co se kooperativního boje týče. Nepřátelé se neorientují jen podle zraku, ale také podle sluchu (!) a o pravdu to funguje bezchybně. Až se budete válet někde na kopečku se sniperkou v ruce a myslet si, jak to teď všechno vystřílíte, chytejte lelky opravdu rychle.V momentě prvního výstřelu si vás začnou obcházet jedni žoldáci zezadu, zatímco jiní vás zaměstnávají zepředu pěkně schovaní za překážkami. Pokud je nablízku ozbrojený hlídkující člun nebo helikoptéra, nepřítel už hlásí vaši pozici a máte problém. Pokud ale použijete MP5 s tlumičem, nikdo vaší pozici neobjeví, pokud nebudete vidět. Žoldáci zmateně pobíhají a snaží se krýt, ovšem nevědí, kam se skrýt, když neví, odkud se střílí. A pokud vás v takovém momentě objeví nějaký mutant, musíte jednat rychle. Jediný hlasitý výstřel (MP5 je na mutanty slabá, s nožem je to sebevražda) znamená, že máte za zadkem nejen žoldáky, kteří už v ten moment vědí, kde jste, ale taky další mutanty v širém okolí! Lze toho samozřejmě také využít ve svůj prospěch - stačí vystřelit v jednom místě a pak se krýt někde jinde, tak aby vás nikdo neviděl. Vojáci přiběhnou na místo, odkud jste stříleli, a prohledávají, máte tak klid je šmiknout v tichosti mačetou nebo zmíněnou MP5.

Mutanti sice nejsou nejchytřejší, ale jejich výdrž a síla je obrovská ( setkání s dvaceti žoldáky je příjemnější než setkání s jedním takovým monstrem). Ty menší exempláře skáčou na velkou vzdálenost a jejich schopnost vám ve vzduchu přečísnout účes je mnohdy smrtící, jiní se umí zneviditelnit a´la Predator, a nejhorší jsou samozřejmě ti největší - s raketometem v ruce a s výdrží lokomotivy.

…dlouhou hrací dobu.

Čeká vás 20 hutných misí, rozdělených na několik částí, takže si nemyslete, že je Far Cry záležitostí na jeden víkend. Když jsem si začínal říkat, že už se asi blíží konec, nebyl sem ani v polovině! A když pak horko těžko porazíte bosse, nejásejte, to nejtěžší vás ještě čeká. Pokud si zvolíte vyšší obtížnost, měl by vám Far Cry vydržet minimálně na týden pohodového hraní. Herní dobu také značně prodlužuje systém ukládání, který sice není ideální, ale stěžovat si taky nemůžu. Je tvořen checkpointy, po jejichž překročení se hra automaticky uloží. Je škoda, že někdy jsou od sebe checkpointy vzdáleny půlhodinovou štrekou, jindy se hra uloží během pěti minut třikrát. Tak jako tak, existují trailery umožňující ukládání, brzy by se měl objevit i oficiální patch, který možnost quicksavu taky přinese.

…má chyby

Bohužel, je to tak, ale nejde o nic vážného, jsou to spíše nasírací problémy. Nechápu, jak je možné, že nepoškozené vozidlo ve vodě vybuchuje, pokud voda zakryje jeho větší polovinu, nebo proč jedovatý plyn ubírá "zdraví" z neprůstřelné vesty. Nosnost je taky celkem zvláštně řešena, máte k dispozici čtyři sloty, každý na jednu zbraň. Je jedno, jestli nesete pistol nebo raketomet, obojí vám zabere jeden slot.

U zbraní se nedočkáme žádných mimozemských vystřelovačů slizu nebo černých děr (což je fajn), jedná se o kopie reálných předloh, od mačety až po raketomet, je jich jedenáct a nemá cenu je zmiňovat. Snad jen OICW, která mi utkvěla v paměti při hraní Soldier of Fortune 2. Jde o kombinaci sniper-kulometu a dalekonosného granátometu. Nechybí ani granáty a házet můžete i kameny na odlákání pozornosti ( vhodné pro stealth způsob hraní).

O Far Cry by se dalo povídat ještě dlouho, ale jak sem na začátku naznačil, je to zbytečné. Tahle hra má všechno. Vynikající prezentaci, sice obšlehnuté, ale dobře provedené nápady, design misí, který ani na chvíli nenudí, příběh se zdatně drží na úrovni, do toho vylepšená AI a spousta dalších věcí, jako je multiplayer, krásná žena jako společnice nebo !EDITOR! ( co nevidět se na netu jistě objeví hromada modů). No co jsem na začátku říkal? Far Cry je prostě jistota!!!

Garret