Colin McRae Rally 04
Štvrté pokračovanie série Colin McRae Rally (CMR4) na seba nenechalo dlho čakať. Pre nás motoristov a fanúšikov motorizmu je to určite správa príjemná. Ešte lepšiou správou však je, že CMR4 je hra výbornej kvality. Poďme sa teda pozrieť CMR4 „pod kapotu“!
Štvrté pokračovanie série Colin McRae Rally (CMR4) na seba nenechalo dlho čakať. Pre nás motoristov a fanúšikov motorizmu je to určite správa príjemná. Ešte lepšiou správou však je, že CMR4 je hra výbornej kvality. Poďme sa teda pozrieť CMR4 „pod kapotu“!
CMR4 je z celej série „najkariérovejšou“ hrou. Hra je postavená tak, aby hráča neuspokojilo jedno „prejdenie“ hry, ale aby bol čo najviac motivovaný hrať hru znova a znova. Základom kariéry je samozrejme šampionát, v ktorom sú zoradené rally jednotlivých krajín. Ako je v sérii CMR zvykom, zastúpené sú len niektoré krajiny. V CMR4 sú nimi Austrália, Anglicko, USA, Španielsko, Grécko, Švédsko, Fínsko a Japonsko. Každá z rally obsahuje 6 rýchlostných skúšok a niektoré aj siedmu, špeciálnu rýchlostnu skúšku, v ktorej závodia dvaja najrýchlejší z predošlých skúšok a niektoré rally majú len 5 rýchlostných skúšok (v 2WD šampionáte, čítaj ďalej ->). Priebehu jednotlivých rally sa venovať nebudem, nie je to predmetom recenzie.
#pic1#
Radšej vám poviem, že šampionátov je v CMR4 dokopy šesť, čo je dosť. V každom z nich sa bude závodiť na inej kategórii áut. Máme tu kategórie 4WD (autá s náhonom všetkých štyroch kolies), 2WD (autá s náhonom skoro všetkých štyroch kolies – konkrétne dvoch) a CLASS B (silné autá rally z osemdesiatych rokov). Kategória 4WD a 2WD sa dá hrať na dvoch obtiažnostiach (normal a advanced) a šestku šampionátov uzatvára EXPERT. Tento šampionát sa sprístupní po prejdení niektorého z predošlých a ako jediný má povinne nastavenú najťažšiu obtiažnosť a dokonca počas závodenia musíte mať pohľad z vnútra auta. Tým sa zabezbečí rovnosť šancí pre všetkých hráčov po celom svete a tí môžu svoje rekordné časy zverejňovať v sieni slávy na internetovej stránke Codemasters.
Ako sa budete prehrýzať šampionátmi, budú sa vám odomykať nové autá a špeciálnych testoch medzi jednotlivými rally budete mať možnosť odomykať nové vylepšenia pre vaše auto (brzdy, pneumatiky, prevodovku, tlmiče...) Okrem šampionátov sa môžete vybúriť na ktorejkoľvek rally z ponuky, alebo na jednotivých rýchlostných skúškach. Okrem toho sú pre vás pripravené „výberovky“, v ktorých sú namixované rýchlostné skúšky zo vsetkých rally podľa istého kritéria (len asfaltový povrch, len štrkový povrch...). A ak by to nebolo dosť, môžete si vytvoriť vlastnú rally. Dosiahnuté časy z jednotlivých rýchlostných skúšok môžete v podobe kódov posielať do siene slávy.
Hádam by to k systému hry stačilo. Aj tak v konečom dôsledku ide len o jedno – lietať šialenou rýchlosťou po trati a ukázať všetkým ako sa to má jazdiť. CMR4 nám k tomuto cieľu ponúka dve úžasné veci: Vymakné trate a parádny fyzikálny model. Treba chlapcov od Codemasters pochváliť, lebo CMR4 „vyzerá“ aj „jazdí“ výborne (aj keď k fyzike mám pár pripomienok, neskôr ich rozoberiem). Najprv sa pristavím pri grafike a level designe. D3D9 si v CMR4 neoddýchne a autori ho naozaj využívajú v plnej miere. Nemožno tu spomenúť všetky efekty, a už vôbec nie je možné ich opísať, ale musím spomenúť namakané slnko, ktoré sa prediera korunami stromov a oslepuje, parádny efekt mokrého asfaltu a krásne odrazy okolia od karosérie auta. Dúfam, že z obrázkov, ktoré tu vidíte bude evidentné, že grafika CMR4 je naozaj pekná.
#pic2#
Všetky tieto pekné efekty level designeri hojne užívali vo viac ako 50 rýchlostných skuškach. Za návrh tratí a ich okolia by som im dal jednotky s dvoma hviezdičkami. Podarilo sa im totižto skåbiť všetko, čo by som od tratí v poriadnej závodnej hre čakal. Trate sú rozmanité, často sa striedajú povrchy aj v rámci jednej rýchlostnej skúšky, všade sú zákruty najrôznejších uhlov, strmostí a naklopenia, prejazdy „cez horizont“, úzke kaňony, odbočky, skoky, vodné priekopy... jednoducho všetko, čo má poriadna rally obsahovať. Všetky tieto prvky sú výborne namiešané, striedajú sa rýchle s pomalými úsekmi, mení sa celkové aj momentálne stúpanie trate, jednoducho paráda. Okrem toho je zaujímavé aj okolie trate a v žiadnom prípade sa nedá označiť za stereotypné. Lesy, lúky, polia, zastavané oblasti, dediny, tunely, údolia, kameňolom... tade všade ide trať a pri nej? Pri trati je to samý dom, strom, kameň, jama, priekopa, značka, múrik, plot, zvodidlo, hrádza. Všetky tieto predmety vás neustále trestajú za nezvládnutie ostrých zákrut a nemilosrdne ničia vaše auto.
Ako sme si už u série CMR zvykli, aj v CMR4 sa dočkáme veľmi realistického poškodzovania (miestami až rozpadávania) vašeho auta. Človek si povie: „Ja som dobrý vodič, auto veľmi nerozbijem.“ Chyba! Až sa poženiete 150km/h cez fínske lesy a po zradnej zákrute sa budete musieť trafiť na sotva tri metre široký most, garantujem vám, že toho z vášho auta opadne veľa. Okrem pokrčených či odpadnutých plechov, rozbitých skiel a svetiel, odtrhnutých dverí a kapoty sa môžu stať aj oveľa zákernejšie veci, ako je napríklad zlomený záves kolesa, defekt, alebo úplné „odpadnutie“ kolesa, prerazený chladič, alebo turbo, vytekajúca chladiaca kvapalina, alebo zaseknutá prevodovka. V takýchto prípadoch je dojazd do cieľa značne nepríjemný. Samozrejme všetky tieto poruchy sa prejavia na jazdných vlastnostiach auta tak, ako by tomu bolo v skutočnosti. Mne napríklad po jednom tvrdom náraze začalo auto „ťahať“ do jednej strany. Po prejdení cieľa som zistil, že na pravej strane auta som zlomil oba závesy kolies a tie sa len tak nemotorne vliekli spolu s autom. Pri inej príležitosti mi zase pod vplyvom silného čelného nárazu skapal motor. Na nárazy si treba dávať pozor, hlavne pri vyššej obtiažnosti, kedy je aj miera poškodenia auta pri náraze väčia. Kým však jazdíme na relatívne neporušenom aute, zažijeme parádny zážitok.
#pic3#
Fyzikálny model v CMR4 je akoby „šitý“ na rally. Hneď vysvetlím, ako to myslím. Ak si pozriete replay svojej jazdy, hneď vám bude jasné, že fyzikálny model CMR4 nie je simuláciou reality. Týka sa to hlavne bočných šmykov, ktoré majú v rally obrovský význam. Autá v CMR4 (aj tie s náhonom všetkých štyroch kolies) majú veľký sklon k pretáčavosti, ktorá vedie práve k bočným šmykom. V skutočnosti sa bočný šmyk v rally dosahuje otočením volantu smerom von zo zákruty a následným prudkým trhnutím volantom smerom dnu do zákruty. Kedže tento úkon vyžaduje presné načasovanie a analógové (viac polohové) ovládanie (to sa na klávesnici nedá veľmi dobre dosiahnuť), autori CMR4 spravili autá prirodzene pretáčavé, aby sa samé „radi“ dostávali do bočného šmyku. Ako pomôcka pre hráča je to dobrá vec, auto sa však niekedy šmýka aj keď to človek nechce a pri rýchlo nasledujúcich opačných zákrutách príliš „pláva“ zo strany na stranu. Dobre sa tento efekt dá pozorovať z vonkajšieho pohľadu, pri cúvaní so zatočeným volantom. Uvidíte ako sa auto šmýka do strany, aj keď v skutočnosti by pevne „sedelo“ na ceste. Zároveň sa tu dá pozorovať, že kolesá auta sa točia inou rýchlosťou, ako sa auto hýbe, čo si neviem nijako vysvetliť.
Štastím je, že tento efekt vlastne nie je nežiadúci, ale pomáha človeku v dynamickej jazde. Druhým štastím je fakt, že zvyšok fyzikálneho modelu je už úplne premakaný. Za najlepšie efekty považujem vplyv poškodenia auta na jazdné vlastnosti a vplyv zmeny povrchu na správanie sa auta. Tak napríklad v daždivom asfaltovom Japonsku sa vo vnútri zákrut tvorí blato z hliny, ktorú tam autá „vyhrabali“ z hlineného povrchu pri ceste. Stačí jedným kolesom nabehnúť na toto blato a hneď cítite ako prešmykuje a auto sa stáva neovládateľným. Alebo keď vbehnete do vodnej priekopy, cítite, ako sa auto namáha a pomaly zrýchľuje proti odporu vody a ako slabo reaguje na podnety z volantu. Za volantom (klávesnicou) v CMR4 si naozaj užijete vysokú dávku realistickosti a rýchlu jazdu na hraniciach možností. Za veľké plus hodnotím aj spolujazdca, ktorý vám dáva dostatočne podrobné informácie na to, aby ste ktorúkoľvek rýchlostnú skúšku zajazdili na výbornú, aj keď ste ju ešte nikdy predtým nehrali a netušíte ako trať vyzerá. CMR4 je vôbec stavaná tak, aby ste sa chviľku zoznamovali s tým, čo auto dokáže a ako je spravená fyzika hry a po pár kilometroch mohli naštartovať šampionát. Jednoducho sadnete a hráte, žiadne dlhé prípravy netreba.
Poslednú časť recenzie venujem malým sklamaniam CMR4, aby ste si nemysleli, že už nie je čo zlepšovať. Sklamaním číslo jedna je obtiažnosť. Jednak preto, že je celkovo nízka a jednak preto, lebo je veľmi nevyvážená. Máte pocit, že všetky trate danej rally jazdíte „rovnako dobre“, ale pritom na niektorých hravo vyhrávate o 15 sekúnd a na iných zas o 10 sekúnd zaostávate. Oveľa horšia, ako táto nevyváženosť obtiažnosti, je jej celkovo nízka úroveň. Vyhrať jednoducho nie je problém. Výzvou nie je ani spomínaný šampionát EXPERT. Pre informáciu uvediem svoju štatisku a pár zaujímavých údajov. Do tejto chvíle som odjazdil šampionáty 2WD a 4WD na úrovni advanced a šampionát EXPERT. Vyhral som všetky rally v spomínaných šampionátoch a za celú kariéru som prehral len 4 rýchlostné skúšky. Zarážajúca je aj informácia, že hneď v prvej rally v šampionáte 2WD som mal v konečnom poradí na druhého závodníka náskok viac ako jeden a pol minúty a tento trend pokračoval v ďalších rally aj šampionátoch. A to všetko bez prípravných jázd (najazdievania si tratí). Trochu sa to podobá výhram M.Schumachera v F1, a uznajte, že ani to nie je veľmi zábavné. Za najťažšie sa nakoniec dajú označiť testovacie jazdy medzi jednotlivými rally a šampionát GROUP B. V ňom sú totiž veľmi výkonné a ťažko zvládnuteľné autá.Sklamaním číslo dva bolo, že po prejdení šampionátu EXPERT sa nič neodomklo. Ani auto, ani trať, ani video. Proste nič. Za neštastnú považujem aj nutnosť hrať šampionáty 2WD a 4WD na úrovni normal, keď už som ich na úrovni advanced vyhral.
#pic4#
Koniec recenzie bude veselý. Aj sám seba som zdeprimoval týmto posledným pesimistickým odstavcom a teraz to chcem napraviť. Poviem vám, že CMR4 je hra, ktorú každý hráč-závodník musí mať. Je to hra, ktorú jednoducho človeka baví hrať.
P.S. Ak by sa medzi čitateľmi našiel niekto, kto bude CMR4 hrať a chcel by sa so mnou podeliť o postrehy všeho druhu, alebo by sa chcel pochváliť nejakým výborným výkonom, nech mi napíše. Rad s vami podiskutujem, vopred sa však ospravedlňujem za možnú neskorú odozvu, nakoľko nemám často prístup k internetu. A posielajte svoje najlepšie časy do siene slávy na www.codemasters.com, nech vidia, že aj na slovensku sú výborní vodiči!
#tab#
Kuki
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|