31.05.2004 00:37, Cobra, Komentárov: 0
The Alamo

The Alamo

Písať recenzie na niektoré hry je priam utrpenie. Myslím tým hry, ktoré patria do kategórie béčkových prepadákov, za ktoré by si ich výrobcovia zaslúžili upálenie na hranici. Klasickým chàličom takýchto titulov je spoločnosť ZONO, ktorá ich vyrába pod hlavičkou Activision Value alebo Valuesoftu. Neviem prečo totiž pre túto spoločnosť platí stále jedná a ta istá rovnica – budget titul = strata času stráveneho pri jeho hraní.

Žiaľ, The Alamo, hra popisujúca vojenský konflikt medzi USA a Mexikom točiaci sa okolo legendárnej bitky o pevnosť Alamo zase raz potvrdzuje, že budgetové hry skôr sklamú ako potešia. The Alamo je už tretia hra v priebehu 2 mesiacov od tejto spoločnosti, čo veľa napovie o jej kvalite. Ostatne, Everest a Battle for Troy bežia na rovnakom engine, takže jediné čo museli v Zono urobiť je zmeniť trocha koncept jednotlivých hier.

Nezvyknem začať technickou stránkou hry, ale keď som už začal písať o engine, tak to aj dokončím. Jedným slovom je hrozný. So slzou v oku spomínam na 2 roky starý a stále graficky krásny Warcraft 3, ktorému sa The Alamo nemôže rovnať! The Alamo ako to dnes býva už bežné v stratégiách je založený na 3d engine. No na vyslovene odpornom. Detaily budov, vojakov, prostredia sú na veľmi nízkej úrovni a celkovo som pripadal, ako keby som hral hru z pred pár rokov. Navyše aby toho nebolo málo, hra má tendenciu nechutne trhať v prípade, že sa na bojisku objaví priveľa vojakov. Slovo priveľa malo asi pre vývojárov iný význam ako pre bežných ľudí, lebo stačí, že proti sebe bojuje 20 vojakov a už môžete počítať framerate hry. A vôbec nevadí, že budete mať 512 MB RAM, GeForce 5600 a Pentium 2,5 Ghz. Priznávam, dnes to už je len o čosi lepšia ako priemerná herná zostava, ale od enginu, ktorý vyzerá akoby zaspal dobu by som čakal aspoň svižnosť.

Ďalší mínusový bod získava hra za to, že jej koncept je primitívne jednoduchý. Zabudnite na to, že budete stavať nové budovy, vynaliezať nové jednotky, stavať opevnenia. The Alamo je jednoducho len bojová stratégia. Väčšinou máte za úlohu ubrániť sa nikdy nekončiacemu prívalu mexických jednotiek a len zriedkakedy ste v ofenzíve vy. Brániť sa, či bojovať sa môžete s 5 typmi jednotiek + hrdinovia z americkej histórie akým boli napr. Zálesáci. Ich inteligencia je však na takej nízkej úrovni, že keby taký boli aj skutoční americký vojaci, tak Mexická armáda by ani nemusela bojovať a vojnu by vyhrala. Veľmi bežným javom je zasekávanie sa o stenu, balvan, nereagovanie na povely hráča a pod. Hra mi však priniesla aj veselé chvíľky. So svojou jednotkou pozostávajúcej z asi 30 vojakov som prečesával okolie svojej základne a hľadal prípadných útočníkov. Narazil som asi na piatich. Keďže na o kúsok ďalej sa začala veľká invázia na moju základňu, presunul som sa na miesto boja s vedomím, že pomer 30 ku 5 má jasného víťaza.

Asi po 2 minútach som základňu ubránil a prekvapene sa díval na mapu bojiska ktorá mi oznamovala, že moja jednotka stále bojuje. Presunul som sa teda na to miesto. Prekvapene som pozeral ako 5 Mexičania strieľajú do zvyškov mojich vojakov a jedného po druhom ich kosia! Jednoducho som im nezadal povel aby paľbu opätovali a tak tam iba stáli ako strašiaci v poli a nechali sa decimovať. Jediné čo mi ostávalo, bolo schuti sa zasmiať a pozerať sa ako posledný z mojich tupcov padá k zemi. Druhá veselá príhoda sa spája s obsluhou kanónov. Vedeli ste, že z kanóna dokáže strieľať len technik a každý iný vojak nie? Ak nie, tak táto hra vás o tom presvedčí. Darmo budete prikazovať pešiakovi aby sa ujal kanónu. On bude tupo stáť a tváriť sa, že čo to od neho chcete? Jedine jednotka technik to dokáže. A na druhej strane opravu zničeného obranného múru technik nezvládne, ale iba vojak. Neviem, neviem, ale smrdí to odfláknutým betatestingom.

Obtiažnosť jednotlivých misií je skoro rovnaká. Ubrániť sa početnej presile nie je problém stačí postaviť na kľúčové miesta vojakov a tí sa o zbytok postarajú, ak sa teda nezaseknú o nejaký predmet. A aj keď to sem-tam vyzerá, že prihára, stále si môžete vyrobiť nové jednotky, ktoré vyzerajú ako by ich jedna mať mala a v pohode sa ubránite. Levelov je žalostne málo, niekoľko z nich mapujú skutočné boje, po ktorých si môžete zahrať boje fiktívne, ktoré sa nikdy neodohrali. V podstate sa leveli podobajú ako vajce vajcu. Prostredie tvorí púšť, pár stavieb, vaša základňa a nejakú tie skaly. Aby si vývojári u hráčov „švihli“ pridali do hry striedanie dňa a noci. A keďže v noci sa má spať a nie bojovať akonáhle sa zotmie, vojačikovia po sebe prestanú strieľať, pekne sa vrátia na svoje základne, hoci boj prebieha v plnom prúde. Nuž čo, vychádzať v noci z tepla domova je čoraz riskantnejšie a rovnako tomu bolo asi počas tejto vojny.

Zamrzí to však najmä v tých misiách keď napadnete protivníkovu základňu, už to vyzerá, že máte boj vyhraný, keď zrazu sa zotmie, vojaci utekajú cez celú mapu naspäť do vašej základne a na ďalší deň sa boj môže začať znova, za plného počtu nepriateľov. Inak, jedine v noci je možné opravovať zničené múry. No väčšinou to vaši vojaci aj tak nestihnú lebo sa zase raz zaseknú o nejakú poondiatu skalu:-( Aký máte zatiaľ dojem z tohto herného skvostu? Stále máte nutkanie predsa len si ho vyskúšať, veď možno to až také strašné nebude? Nuž, tak potom vedzte, že hra je nesmierne zabugovaná a preto extrémne nestabilná. Najradšej „spadne“ krátko pred ukončením levelu, čo má za následok hrať ho ešte raz, aby ste sa dostali ďalej. Teda, ak budete mať na to nervy. Súčasťou hry je aj niečo čo si vraví encyklopédia konfliktu. Na časovej priamke sa posúvate a čítate čo sa toho a toho dňa stalo. Zabudnite na nejaké animácie či sprievodné obrázky, k dispozícii je iba suchý text.

Môj verdikt je jasný. Ak si nechcete pokaziť deň radšej na The Alamo zabudnite. Kúpiť si ju je vyhodenie peňazí, existuje milión aj oveľa starších bojových stratégií ktoré sú neporovnateľne lepšie. Je to zlý sen každého hráča a radšej nechcem vedieť ako dopadne Battle for Troy, o málinko mladší brat tejto hry. Podľa prvých informácií však asi rovnako. Partia z firmy Zono by mala radšej vyrábať špáradlá, snáď by tam zožali viac úspechu ako pri vývoji hier.

Verdikt: Ruky preč, táto hra by mala byť zakázaná! Jediný dôvod prečo nedostala 0% je to, že sa jedná o budget.

Cobra