04.06.2012 17:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier

Je veľká škoda, že Tom Clancy sa v tých svojich politických trileroch už akosi začína strácať. Všetko je v podstate na jedno kopyto - východ konšpiruje proti západu, západ sa cíti byť ohrozený, do akcie sú nasadené super-špeciálne jednotky, zlí dostanú po hube, dobrí dostanú dávku pochvalných slov, ende-schluss...

Nechcem teraz nejako dehonestovať literárnu tvorbu onoho známeho autora, avšak čerstvo vydaný Ghost Recon, inšpirovaný práve jeho knižnými dielami, jasne vykazuje známky únavy. Nie v rovine gameplayu či v rovine herných mechanizmov, ale z hľadiska príbehu, ktorý je zrejme najhoršie pozliepanou špionážnou story, aká sa nám za posledný rok-dva v hrách objavila. Clancy je už skrátka svojim obľúbeným žánrom vyčerpaný a na hre je to obzvlášť vidieť. Nebojte sa však, žeby vám otrasná dejová omáčka hru nejak vážnejšie sprotivila - Future Soldier je totižto natoľko výborným prírastkom do rodiny taktických akcií, že mu ten jeho katastrofálny príbeh míle radi odpustíte.

Možno sa teraz mnohí z vás pýtajú, prečo je story hry tak katastrofálna. Nuž, najjednoduchšie mi bude povedať, že dej je totálne nefungujúcim mixom všetkého už neraz v tejto oblasti videného. Máme tu síce dílerov zbraní, povstalecké skupiny, útok na "US Soil" či pokus o prevrat, avšak nič z toho nedrží pokope tak, ako by malo. Problémom je totižto kŕčovitá snaha autorov silou mocou imitovať rýchlo strihané brífingy série Call of Duty - s každým novým levelom sa teda skáče z jedného miesta na druhé, objavujú stále nové a nové postavy, jedno vodítko strieda druhé a keďže ústredná príbehová línia je nejasná a pri najlepšom len vágne definovaná, veľmi rýchlo to vedie k dezorientácii v príbehu. Na jednu stranu síce chápem, prečo v hre lietate po svete ako špinavá handra, na stranu druhú si však viem veľmi dobre predstaviť, ako by to mohlo fungovať aj bez toho, aby ste sa v deji strácali. Podľa môjho skromného názoru kľudne stačilo zredukovať počet postáv na polovicu a hneď by to bolo nepomernej stráviteľnejšie na sledovanie. Každopádne ale, aj keby sa autorom podarilo story trošičku "ukočírovať", rozhodne by to nezvýšilo jej kvalitu - po dejovej stránke je totižto hra zúfalo generickým špionážnym trilerom, ktorý ste už videli hádam tisíc krát a teda nedočkáte sa absolútne žiadnych prekvapení hodných vašej pozornosti. O trápnosti a klišovitosti dialógov sa už radšej vyjadrovať ani nebudem...

Našťastie, mizerná story je zrejme tým jediným, čo je možné hre vytknúť. Future Soldier totižto aj napriek dlhočiznému vývoju v ničom nezaostal za konkurenciou a krásne to dokazuje prostredníctvom svojej kampane, právom sa radiacej k tomu naj, čo sa v oblasti singleplayeru za posledného pol-roka až roka urodilo. Why? Dvanástka misií, ktoré si na vás autori v rámci hry jedného hráča pripravili, jednoducho nemá slabé či hluché miesto - prostredia sa menia s každou novou operáciou, stealth sekvencie sú striedané tými akčnejšími, do toho sa primieša nejaká tá WOW lahôdka (typu výbuch fuel air bomby, pád lietadla.. sorry za spoilery :) a vy skrátka počas hrania máte pocit, že tu niekto odviedol naozaj výborný kus roboty. Odladenej roboty, sluší sa doplniť, keďže titulu aj napriek tematickému zameraniu na taktiku a steath neškodí, keď sem tam prepne na vyššie otáčky a donúti hráča konať rýchlo a čo možno najefektívnejšie. Síce som osobne málinko viac preferoval práve tie pomalšie segmenty hry (také, ktoré bolo možné prejsť v tichosti a bez vyvolania poplachu), avšak vhodne načasovaná prestrelka či zbesilý útek na miesto extrakcie mi neraz prišli ako perfektne osviežujúcim a krajne vítaným spestrením. Celkovo mi teda variabilita prostredí a ich náplne priniesla jedno z najmilejších herných prekvapení tohto roka a naozaj si nepamätám, kedy som bol singleplayerom tak nadšený, ako som momentálne v prípade Future Soldier (ok, pamätám - Max Payne 3 :)

Veľký podiel na skvelom zážitku z hry má ale isto iste vynikajúci a krajne návykový gameplay. Aj napriek tomu, že nový Ghost Recon upúšťa od konceptu veliteľa jednotky z minulých dielov, nemôžem povedať, žeby som sa počas hrania cítil nejako takticky ochudobnený. V podstate, až na absenciu možnosti priamo komandovať spolubojovníkov mi titul ponúkol toľko prostriedkov na premyslené zabíjanie, že som skrátka túto zmenu ani len nepostrehol a dočítal som sa o nej až kdesi na internete (holt, Advanced Warfightera som hral hoooodne dávno). Zrejme najužitočnejším gadgetom a pomocníkom hľadiska plánovania postupu je bez diskusií drone. Malé bezpilotné vznášadielko (ale aj pojazdná bugínka) vám totižto umožní robiť výškový prieskum terénu pekne z bezpečia, pričom okrem EMP výboja vám dá do rúk aj unikátnu schopnosť nepozorovane zabíjať izolované ciele bez toho, aby ste zalarmovali ostatných. Pýtate sa, ako tento systém funguje v praxi? Jednoducho - z pohľadu drona označíte príslušným buttonom neželaného nepriateľa a podržaním toho istého tlačítka v správny okamih vytipovaného nešťastníka v tichosti sprovodíte zo sveta. Označiť je pritom možné až štvoricu protivníkov, pričom v okamihu, kedy vystrelíte na svoj cieľ, urobia to isté aj vaši traja kolegovia. Sluší sa doplniť, že túto fičúru (teda označovanie cieľov) je možné využívať aj bez použitia spomínaného drone, avšak nakoľko je patroling protivníkov značne nepredvídateľný, je takéto zbrklé zabíjanie bez dôkladného prieskumu terénu naozaj riskantným.

V súvislosti s bezpilotným vznášadlom istotne nesmiem zabudnúť ani na kamufláž, ktorá sa síce aktivuje len pri pomalom pohybe, avšak umožňuje vám ľahšie infiltrovať pozície nepriateľov a teda dáva priestor aj na občasné close-quarters killy. Tých si však ale užijete vo výrazne menšej miere, než tradičných 3rd person prestreliek. Aj v tomto prípade však Ghost Recon nazabúda na svoju podstatu a tak vám okrem skvelo fungujúceho cover systému (dokonalý rip-off systému z Gears - v tom dobrom slova zmysle!) ponúka aj dvojicu gadgetov, vhodným použitím ktorých je možné umne taktizovať aj v situáciách, kedy čelíte presile. V prestrelkách som tak so železnou pravidelnosťou využíval granát zvaný motion senzor, pomocou ktorého som si odhalil všetky pozície protivníkov a následne som ich pekne jedného za druhým, sprovodil zo sveta. Uvedený gadget má pritom obrovský význam vzhľadom na priestrelnosť niektorých materiálov, keďže odhalením polohy naozaj každého súpera viete zasiahnuť aj proti tým, ktorí sa pred vami skrývajú. Druhý užitočný gadget a síce EMP granáty, vám výrazne pomôžu v boji proti high-tech jednotkám SPECNAZu a môžete mi veriť, že už na druhej z troch obtiažností (Veteran) na tieto inak zvyčajne prehliadané granáty nedáte dopustiť. Ghost Recon: Future Soldier totižto nie je ani náhodou hrou jednoduchou a aj keď sú prestrelky živelnými a adrenalínovými, zbrklým prístupom v nich veľmi rýchlo pohoríte. Mienené, že za vašu nerozvážnosť zaplatíte svojim virtuálnym životom.

Multiplayer, dnes prakticky nevyhnutná súčasť každej akčnej hry, nám v prípade nového Reconu ponúka ako výborne vyvážený co-op singleplayerovej kampane, tak aj  viacero kompetitívnych módov, primárne ale zameraných na tímovú hru. Ako mód Conflict, tak aj jeho variant menom Decoy, totižto stavajú proti sebe dvojicu tímov, ktoré musia splniť určité úlohy. Decoy sa od prvého menovaného odlišuje len v tom, že z trojice dostupných úloh je len jedna z nich tou skutočnou. V rámci multiplayeru samozrejme nechýba ani možnosť zvoliť si jedno z trojice povolaní či už klasický systém levelovania a odomykania si contentu, takže z tohto pohľadu autori príliš nápadití neboli. Vidieť to aj na koncepte survivor modu Guerilla, ktorý je v podstate Gearsáckou Hordou, akurát že v blede modrom. Celkovo je ale hra viacerých hráčov patrične bohatou a zábavnou, takže rozhodne sa nemusíte báť, žeby ste kúpou Ghost Reconu: Future Soldier investovali primárne len do kvalitného singlu - rovnako kvalitný ma totižto hra aj mulťák.

Z hľadiska technického spracovania titul rozhodne neexceluje, avšak pre potreby gameplayu grafika bohate postačuje a sem tam sa nájdu aj scény, u ktorých sánka rozhodne neostane na pôvodnom mieste. O dosť dôležitejším je ale z pohľadu fungovania hry AI a tá je v novom Ghost Recon prakticky bezproblémovou. Vaši tímoví kolegovia sa chovajú naozaj rozumne a takticky, nebehajú popred hlavne protivníkov, nebránia vám vo výhľade, po bojisku sa pohybujú nadmieru sofistikovane a v podstate sa na nich viete spoľahnúť naozaj v každej situácii. Rovnako presvedčivo na mňa zapôsobila aj AI nepriateľov, ktorí síce patrolujú po presne vymedzených trasách, avšak veľmi reálne dokážu reagovať či už na streľbu alebo mŕtvolu, ležiacu opodiaľ. Azda jedinú vážnejšiu výtku na margo hry mám v oblasti fungovania stealth zložky - akonáhle je vyvolaný alarm, všetci protivníci ihneď vedia, kde ste. Vzhľadom na to, ako profesionálne hra  prácu špeciálnych jednotiek imituje, to pôsobí obzvlášť nevierohodne a rušivo.

I tak ale môžem smelo povedať, že Ghost Recon: Future Soldier je zrejme najväčším prekvapením tejto jari - úžasne variabilný singleplayer je tu dopĺňaný nemenej parádnym multiplayerom, vďaka čomu máte pocit, že za tie peniaze dostanete naozaj adekvátnu porciu zábavy. Zamrzí len mizerný príbeh a celá tá dejová omáčka okolo, avšak pokiaľ vám ide predovšetkým o herný zážitok, nový Ghost Recon vás z tohto uhla pohľadu určite nesklame. Skrátka a dobre, skvelá taktická akcia, ktorých dnes na trhu naozaj mnoho nie je. Dá sa tomu odolať? Určite nie!

Výrobca: Ubisoft Paris
Distribútor: Ubisoft
Karta hry: Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier