19.04.2004 00:35, Cobra, Komentárov: 0
Singles

Singles

Na začiatku bola hra Sims. Dnes už kultová záležitosť a jeden z míľnikov hernej histórie. Neprekonateľná „hra na život“ od génia hernej scény Willa Wrighta. Pokiaľ ste posledných pár rokov strávili na inej planéte a to meno vám nič nevraví, tak stačí spomenúť stratégiu Simcity a myslím, že v tom už budete mať jasno.

Na začiatku bola hra Sims. Dnes už kultová záležitosť a jeden z míľnikov hernej histórie. Neprekonateľná „hra na život“ od génia hernej scény Willa Wrighta. Pokiaľ ste posledných pár rokov strávili na inej planéte a to meno vám nič nevraví, tak stačí spomenúť stratégiu Simcity a myslím, že v tom už budete mať jasno. Tento človek pred bezmála 4 rokmi, samozrejme pomocou ďalších ľudí „uvaril“ hru, ktorá navždy zmenila pojem budovateľská stratégia. Nápad hry bol jeden z najoriginálnejších aké kedy vznikli a dodnes má táto hra, kde vašou úlohou je starať sa o život vybraného človeka alebo ľudí, teda Simákov milióny priaznivcov na celom svete. Na takýto úspech malo vplyv viacero faktorov. Jednak originálny herný koncept, ale aj skoro nekonečnosť hry. Do dnešného dňa vzniklo niekoľko datadiskov a hráčska komunita vyprodukovala tisíce neoficiálnych doplnkov v podobe nových objektov či skinov do hry. Priznám sa, že Simsmánii som prepadol aj ja a aj dnes sa sem-tam k svojej virtuálnej rodinke vrátim. Myslím si, ale, že Sims pozná snáď každý hráč a nemá zmysel sa tomuto titulu venovať ešte dlhšie.
Na rade je konkurencia, prvá po rokoch, ktorá chce zvrhnúť kráľa z trónu aspoň do príchodu jeho mladšieho brata, Sims2. Táto konkurencia sa volá Singles – Flirt up you life a prichádza k nám ani nie tak z ďaleka, konkrétne z Nemecka. Či sa jej to naozaj podarilo sa dozviete v tejto recenzii.
Už prvé screenshooty z hry vyzerali naozaj fantasticky. Do detailov prepracovaná grafika a hlavne náplň hry zaujali okrem hráčov aj početné herné média. To čo bolo v Sims len akýsi vedľajší „efekt“, teda partnerské vzťahy postáv sa Singles venuje do najmenších detailov. Samozrejme aj v tomto prípade budeme pre, nazvime ich Singlov, stavať obydlie, zariaďovať ho, starať sa o ich spokojnosť, ale s cieľom zblížiť ich. Jednoducho povedané, nech zapracuje chemický proces, tisícročia nazvaný láska. Sims bola hra určená primárne mladším hráčom, hlavne kvôli svojmu nenásilnému pojatiu, teda hoci Simáci mohli „šantiť“ v posteli, či vo výrivke, nebolo vlastne nič vidieť, lebo boli decentne skrytí pod paplónom či pod vodou. Singles kráča inou cestou. Na krabici od hry nie je nálepka 16+ zbytočne. Singlovia totiž tak ako v normálnom živote po čase spolužitia objavia čaro sexu a s radosťou sa milovaniu venujú na všetkých možných miestach. Nič pritom nie je cenzurované, samotný milostný akt môžete sledovať s ktoréhokoľvek uhla. Kým však k sexu medzi Singlami dôjde pretečie dosť veľa času a samozrejme, vy im musíte k tomu dopomôcť. Určite sa na seba nevrhnú po minúte konverzácie a nebudú „to“ robiť na holej zemi. Musíte im na to vytvoriť, čo najlepšie prostredie.

Na začiatku si musíte vybrať dvoch Singlov, rôzneho pohlavia alebo rovnakého pohlavia, i keď tá druhá možnosť nadchne iba niektorých jedincov, nič proti nim:-). Žiaľ, tu Singles výrazne zaostáva za Sims, lebo charakterov je žalostne málo, dá sa ich napočítať na prstoch oboch rúk:-(. Zabudnite na široký výber skinov ako tomu je v Sims, v Singles dokonca nemôžete zmeniť ani len meno. Tento nedostatok trochu kompenzuje podrobný popis každej postavy, nájdete tu hlavné charakterové rysi, vlastnosti a podobne. Treba uznať, že ich spracovanie je v porovnaní so Sims oveľa dokonalejšie a k skutočným ľuďom nemajú a tak ďaleko. Bohužiaľ po tomto kroku som zažil veľmi veľké sklamanie. A tým je síce pekný, ale odfláknutý engine hry. Na mojej zostave P 4 2,5 GHZ, 256 MB RAM, GeForce 4, 4600, čo je dnes priemerná zostava hra v rozlíšení 1024x768 nechutne trhá a postavy majú tendenciu doslova rozpadnúť sa na stovky pixelov. Pravdepodobne ide o bug hry, lebo ten istý problém nastal aj na inom počítači, s GeForce 5200. Nepomohlo ani nainštalovanie najnovších referenčných ovládačov od Nvidie a Direct X 9b. Nestáva sa to síce často, zdalo sa mi, akoby každým spustením hry sa tento jav buď prejavoval alebo nie. Trhavosť sa mi však stala stálym spoločníkom pri hraní a to je pri stratégii neodpustiteľné. Jedinou možnosťou je zníženie detailov a rozlíšenia, samozrejme na úkor kvality. Už len kvôli tomuto faktu musím hre strhnúť 10% z výsledného hodnotenia. Ďalšie body dole pôjdu za chaotickú kameru, ktorá je narozdiel od Sims aktívna, teda prostredím hry môžete otáčať ľubovolne ako len chcete, lenže v tomto prípade to nie je výhoda ale veľký zápor hry.

Kamera je až priveľmi citlivá a častokrát „ujde“ na opačný roh miestnosti a to ma dovádzalo pri vybavovaní bytu doslova do zúrivosti. Dá sa na to po čase síce zvyknúť a prispôsobiť sa jej citlivosti, ale aj tak ide riadne na nervy keď ustavične poletujete po celej miestnosti a televízor, ktorý chcete postaviť do obývačky sa zrazu ocitne v kúpelni:-(
Samotná budovateľská časť je na vlas podobná tej zo Sims, jednotlivý bytový inventár je rozdelený do kategórii, ako kuchyňa, obývačka, kúpeľná, dekoračné predmety, športové náradia, elektronika..... Tu hre niet čo vytknúť, je naozaj z čoho vyberať, škoda len, že engine hry neumožňuje vytváranie nových objektov.
Keď už máte vaše hniezdočko lásky hotové môžete sa začať hrať na Amora a spojiť srdcia vašich dvoch postavičiek. Aj tu cítiť inšpiráciu z hry Sims, lebo ak chcete vybrať nejakú akciu stačí kliknúť na Singla, zobrazí sa menu možností, vybrať si jednu z nich a tú následne Singel vykoná. Môžete ich staviať do fronty, takže nemusíte stále klikať na ďalší úkon. keď Singel ukončil aktuálnu činnosť. Je toho naozaj dosť, spočiatku iba nezáväzný rozhovor, rozprávanie vtipov, žartovanie, potom priateľské objatia, jemné bozky, spoločné maznanie sa na posteli až po spoločný kúpeľ a testovanie odolnosti postele:-). Singlovia sa môžu spoločne alebo oddelene venovať rôznym činnostiam bežného života čo prispieva ich spokojnosti alebo naopak. Z veľkého množstva vyberiem len pár. Môžu pozerať televíziu, počúvať rádio, posilovať, cvičiť, hrať na gitare, maľovať.... Vôbec výber činností je jednou z hlavných devíz hry, ktorá vás pripúta k monitoru. Môžete dokonale preniknúť do tajov partnerského života, okúsiť „čaro“ manželskej hádky, horúcich bozkov či vášne. Postupne si k Singlom vytvoríte akési citové puto a stanú sa vašimi virtuálnymi deťmi. Kto sa hru rozhodne hrať len preto, aby videl skoro ako si to postavičky rozdávajú ten nech hru radšej ani nespúšťa. Singlovia sú zložité bytosti so sociálnym cítením, vlastnou inteligenciou, vedia sa smiať a plakať, tešiť sa, či smútiť, hnevať sa, zabávať, proste žiť svoj život vo virtuálnom svete. Nie sú to len bezduché bábky, ktoré čakajú na váš povel čo majú urobiť. Iste ak ich budete nečinne sledovať ich správanie bude mať ďaleko k skutočným ľuďom, no nemôžete si s nimi robiť čo chcete, pre pochopenie hry, sa budete musieť naučiť rešpektovať ich virtuálne ego.

Blíži sa záver recenzie a na mne je ortieľ, či sú Singles lepšia hra ako The Sims. Nuž, nedá sa to tak jednoznačne povedať. Aj keď sa na prvý pohľad obe hry podobajú ako vajce vajcu, predsa je medzi nimi dosť odlišností. Kým v Sims bol život pojatú dosť všeobecne a snažil sa ukázať hráčovi čo najviac zo seba, v Singles ide hlavne o citovú stránku postavičiek, ktorá je rozobratá naozaj do najmenších detailov. Ak by som nebral do úvahy engine, ktorý ma ustavične štval, nulovú rozšíriteľnosť hry, čo sa týka nových objektov a malý počet voliteľných charakterov, víťazom by boli jednoznačne Singles. Žiaľ spomínané nedostatky hrajú jasne proti a žiaľ po čase vás môže hra začať nudiť, čo je jav, ktorý v The Sims nemôžete poznať. Ak mám hru hodnotiť ako samostatný, jedinečný produkt, tak potom ho môžem len odporučiť. Či už sa nemôžete dočkať Sims 2, či chcete zažiť lásku trocha inak, alebo máte radi budovateľské stratégie rozhodne Singles Flirt Up Your Life aspoň vyskúšajte. Nebudete ľutovať.

Verdikt:
Skvelý nápad pochováva nešťastný engine, ale aj tak sa jedná o kvalitnú a skvele hrateľnu hru

Cobra