28.03.2012 18:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Rayman Origins PS VITA

Rayman Origins PS VITA

Hrať Raymana Origins je v istých aspektoch podobné, ako byť na drogách, či iných návykových látkach - totižto, ako si s tým bezkĺbovým panáčikom hopsáte sem a tam, ste konštantne udržiavaní v absolútnej pohodovej náladičke, ktorá vás dokonale zbaví akýchkoľvek nervákov a stresov...

Stačí len jedna malá dávka a trauma z galejí zvaných "život" je fuč. Holt, Michel Ancel je v oblasti odstraňovania psychickej záťaže  formou relaxačnej digitálnej zábavy preborník - dokázal to nie len úžasným herným klenotom zvaným Beyond Good and Evil ale aj spomínaným Raymanom, ktorý vďaka vrodenému optimizmu a hravosti svojim pozitivizmom nakazí naozaj každého. Nemôžete sa mi preto čudovať, že recenziu na PS Vita verziu nedávneho Raymana Origins začínam s tak silne kladnými slovami - tá hra skrátka nemá prakticky žiadnu vážnejšiu chybu a je naozaj jedno, či si ju užívate na dospelých konzolách, alebo na drobnom handhelde.

Jedným z dôvodov, prečo je tento relatívne štandardný kus plošinkovky tak zamilovania hodný, je bez diskusií jeho kúzelne audio-vizuálne spracovanie. Pestrofarebné a na detaily bohaté levely totižto v sebe skrývajú nebývalú umeleckú hodnotu a neraz sa pri tom hopsaní budete pozastavovať nad tým, ako kreatívne k dizajnu úrovní autori pristúpili. Na hre je skrátka vidno, že ju robili talentovaní Francúzi, ktorí nám už neraz dokázali, že Európska produkcia je po stránke nápaditosti grafiky predsa len na trošičku inej úrovni, než tá Americká. Rukou v ruke s vizuálom potom samozrejme ide aj skvelá audio zložka, ktorá síce občas až príliš zachádza do rovín infantilnosti, avšak vzhľadom na žáner a celkovú prezentáciu to v závere až tak nevadí. Skrátka a dobre, Rayman Origins je z hľadiska technického spracovania úžasným digitálnym dielom, ku ktorému sa aj práve vďaka jeho "pozlátku" budete s radosťou vracať!

Avšak, nie len vďaka nemu je PS Viťácky Rayman tak silne návykovou látkou. Akonáhle sa totižto ponoríte do hry, pochopíte, že štruktúra herných svetov, prechádzaním ktorých si postupne odomykáte ďalšie levely, vás doslova motivuje k tomu, aby ste si ich zahrali nie raz, ale hneď niekoľko krát. Pýtate sa, v čom tkvie tajomstvo úspechu? Tak predovšetkým v tom, že výborne vyvážený systém zbierania ako žltých lumov, tak aj kľúčových electoons (ktorí vám následne odomykajú prístup do ďalších zón) dáva človeku pocit zadosťučinenia, ktoré nepôsobí len ako pridaná hodnota, ale sústavne ho ženie vpred. Osobne som tak napríklad nemal problém pre dosiahnutie čo najvyššieho počtu uvedených "collectibles" si dať jeden level 2-3 krát za sebou, keďže vďaka skvelej hrateľnosti a už spomínanému audio-vizuálu to bol za každým pôžitok. Ono, celá Rayman séria sa vyznačuje návykovou hrateľnosťou, takže ma to v prípade najnovšieho dielu vôbec neprekvapilo.

Ok, možno by sme si konečne mohli priblížiť zmeny, ktoré sa dotkli PS Vita verzie tejto hry. Prvou, ktorá je súčasne aj jediným negatívom tohto portu, je absencia akéhokoľvek co-opu. Fičúra, vďaka ktorej bola konzolová verzia k hráčom nepomerne viac zhovievavejšia (aj keď ste totižto niekde skapali, ostatní plejeri vás mohli na mieste oživiť, teda neboli ste obtiažnosťou frustrovaní), tu totálne absentuje a tak budete neskoršiu várku levelov opakovať častejšie, než je zdravé. V súvislosti s neprítomným co-opom bolo taktiež otázne, ako autori vyriešia problém so zbieraním žltych lumov, nakoľko mnoho úrovní je bohato vetvených a teda pri hraní len s jednou postavičkou nemáte šancu všetko skolektivizovať (súdruhovia!). Nuž, riešenie sa našlo a je maximálne elegantné - lumov v bublinách je totižto možné zbierať aj ťuknutím na displej handheldu. Dotyková funkcionalita PS Vity sa taktiež dostane ku slovu aj v rámci hľadania poskrývaných relikvií, na ktorých prítomnosť vás hra upozorní špecifickým zvukom. Ich zbieranie samozrejme nemá nejaký hlbší význam, avšak dioráma, ktorú si relikviami odomykáte, istotne poteší nejedného vášnivého kompletistu. Poslednou z rady noviniek je potom možnosť si obraz priblížiť a dokonale si tak vychutnať každučičký detail či už Raymana, alebo jeho okolia. A môžete mi veriť, že zoomovať budete so železnou pravideľnosťou, tak neskutočne krásna táto hra je.. ale to už som asi niekde raz spomínal.

Je zbytočné polemizovať nad tým, či je PS Vita verzia Rayman Origins tým správnym titulom, do ktorého  v prvých mesiacoch existencie tohto handheldu ísť - pokiaľ ste majiteľom tejto mini-konzolky, istotne už túto hernú pecku hráte. Ak však nebodaj nad kúpou Raymana stále váhate, je naozaj na pováženie, k čomu ste si vlastne tento nový handheld kúpili. Lebo pokiaľ prednostne k hraniu, tak neexistuje iná možnosť, než si Raymana zaobstarať. Hrateľnosťou sa na neho v rámci tejto platformy naozaj nič nechytá!

Recenziu verzie pre "veľké" konzoly nájdete TU.

Výrobca: Ubisoft
Distribútor: Ubisoft